• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hardheid lak MX-5

Henkpascal

Detailing addict
22 mrt 2017
66
60
30
Roden
Beste poetsmannen!

Afgelopen weekend heb ik een poging gedaan om de MX-5 NB van pa te polijsten.
Eerst de hele auto gewassen daarna gekleid.
Met het kleien direct al gezien dat de hele auto erg vervuild was, op sommige plekken ook heel veel krassen. Want ja de auto is inmiddels wel 16 jaar oud.

Eenmaal begonnen met polijsten zag ik dat bijvoorbeeld de motorkap wel erg mooi werd, veel vervuiling en krasjes zijn verdwenen. Toen ik bij de achterklep kwam, waarvan ik wist dat die erg onder de krassen zat, kreeg ik heel moeilijk de krassen weg.

Uiteindelijk met de polishing laag ook geen resultaat geboekt op de achterklep.

De producten die ik gebruikt heb:
Kleien met monello clay bar en monello perfetto spray.
Daarna met monello yellow cutting pad en monello raffini veloce hele auto gepolijst. En geïndigd met black finishing pad en raffini finale.
Daarna gewaxt met tech wax 2.0 van meguiars.

Hieronder 2 foto's van t resultaat. (Ik maak altijd te weinig foto's sorry!)

638339352af57ffc2fbae64c21f108a0.webp
12d2a75739d53a4c8b5c07fec8ac2f8a.webp


Wat kan ik doen om alsnog die achterklep weer mooi te krijgen?
 
  • Leuk
Reacties: Ferdy
Haha, ja dat heb ik dus geprobeerd. Maar aangezien ik geen idee heb hoelang ik door kan gaan bij zn MX-5 heb ik het bij 3x horizontaal en 4x verticaal gehouden. Is dat te weinig ?:p
 
Een pass is bij mij 3x horizontaal, 3x verticaal (zo aangeleerd door CC destijds) daarna afnemen en kijken naar het resultaat.
Als het resultaat nog niet goed genoeg is, deze stap nogmaals herhalen.
Niet te snel bewegen met de Dap maar hoeft ook weer niet op slakkengang hoor.
Ik zou de achterklep (zonder deze in het echt of op foto gezien te hebben) zeker nog een hit geven en kijken wat het resultaat dan is.
Qua polijst middel zou ik 4 drupjes per hit doen (3x3) en bij de volgende pass weer nieuw polijst middel.
Hierna van pad wisselen ivm opgehoopt polijst middel en lak voor een zelfde voor nog een pass of een andere lichtere combo als het gewenste resultaat behaald is.

Let op, ieder heeft zijn eigen methode en overtuigingen, dit is enkel hoe ik het zou doen.
 
  • Leuk
Reacties: Henkpascal
Tnx! Ik zal dit van het weekend weer proberen, zal ook even foto maken van voor en na. Ik ben vaak snel te bang dat ik teveel lak zou weg halen.
Maar als ik dit zo lees kan ik dus nog wel redelijk wat hits doen. Kan misschien ook wel van de Yellow naar Orange pad gaan daarna pas naar polish.
 
Als je aan het polijsten ben raakt na verloop van tijd je pad vol en slijpt / werkt deze niet meer.
om dit te voorkomen worden de pads uitgewassen met bv een druppel dreft onder de warme kraan zodat je met een schone pad verder kan. Of een padwasher maar deze zijn aan de prijs.

Je kan er voor kiezen om uit te wassen na ieder paneel. Motorkap en dak na de helft deze zijn meestal groot van opervlakte.
Of van elke pad zorgen dat je er genoeg heb en wisselen en later uitwassen.
 
Yes dankjewel! Ik koop direct extra pads erbij. Alleen hoe krijg ik ze tussentijds dan weer goed droog? Want ik heb 1 keer met vochtige pads moeten polijsten. Dat was drama.
 
Ik heb nu van de yellow en orange een extra pad besteld. Stukdraaien gaat mij niet lukken denk ik. Daarvoor ben ik nog iets te voorzichtig.
Heb nu 4 auto's gehad op deze manier, 2 daarvan met yellow -> orange -> white of black pads. Andere alleen yellow -> white of black.
Alles is nog heel haha
 
iedereen die detail is over het algemeen wel voorzichtig.
Maar en pad kan altijd is stuk gaan. Bij mijn laatste detail is er ook een pad gaan scheuren van slijtage. Is dan ook gelijk de container binnen gegaan.
 
Het feit dat je weinig correctie had en met 1 pad een hele auto doet, dat zegt mij dat je ook te snel beweegt en waarschijnlijk ook te veel polijstmiddel gebruikt.

Een hele auto doen met 1 pad zou ik niet eens redden. Waarschijnlijk is na een halve auto de pad al geimplodeert, haha! ;) Maar als ik sneller zou bewegen en teveel smering zou hebben door teveel polijstmiddel, dan red ik het misschien wel. :)
 
De correctie was puur op de achterklep, dat was het laatste wat ik had gedaan ook! Te snel ga ik meestal niet! Ik ga kijken met deze nieuwe info hoe t mij dan vergaat