• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Heel vettige laag op autoruit, niks zien 's nachts: hoe krijg ik het er af?

Jhonny

Detailing trainee
18 okt 2020
18
45
Hoi!

Ik heb een groot probleem, zo groot dat het een gevaar is snachts én/of bij regen op de baan te gaan.

Ik heb een Ford Fiesta MK6 die jammer genoeg niet goed onderhouden is geweest vroeger. Niet door mij, maar door mijn ouders. Zonde, nu komt het probleem dat er een heel vettige laag ligt op de autoruit, en met vettig bedoel ik:

Als het regent dan zie je duidelijk de vorm van de ruitenwissers (ook al staan ze niet aan), en blijven regendruppels er gewoon op liggen. Er blijft ook een waas achter, het lijkt er op dat de hele ruit vettig is maar het gedeelte waar de ruitenwissers niet echt veel doen (de bovenkant van de ruit) die is veel meer vettiger waardoor er water blijft opliggen. (op heel de ruit blijft water liggen, maar die stukken het meeste) ik probeer asap een foto toe te voegen wat ik bedoel.

Maar het grootste probleem is namelijk het volgende: als het donker is en ik ben weg met de auto, dan ben ik 8/10 keren verblind door de lichten van de tegmoetkomende auto's. Er ligt zo een duidelijke vettige laag op, dat ik werkelijk niks zie en mijn hele ruit een glans heeft als er een auto met zijn lichten op schijnt, werkelijk gevaarlijk en onverantwoord om zo de baan op te gaan. Doe daar nog eens regen bij, en je hebt zo een voetganger mee die je niet kon zien. Ik wil hier dus asap iets aan doen

Ik heb al geprobeerd:
Wasbenzine
Dreft (ja niet zo slim, maar het was een heel kleine portie)

Ik ben echt ten einde raad, ik moet echt een bijtend product hebben dat dit weg krijgt, wat raden jullie aan?
 
Goed ontvetten kun je met Nanolex EX/Gyeon Prep, als je klei hebt zou ik eerst kleien, en als laatste de voorruit met Sonax Profiine Glass Polish polijsten. Als de aanslag echt hardnekkig en niet schoon te krijgen is kun je de voorruit eventueel met thinner of remmenreiniger ontvetten, dan moet je wel heel goed opletten dat je het alleen op het glas gebruikt en dat het niet op de lak komt, daarna kun je met de Sonax polijsten.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht even aan de binnenkant maar als ik je goed begrijp denk je dat het aan de buitenkant zit. Ik vermoed dat het een combinatie is, dus zowel binnen als buiten.
De binnenkant goed reinigen met een reiniger die geen residu achterlaat. Dodo clearly Menthol is 1 van de weinige die geen residue achterlaat. Wasbenzine is juist vettig van zichzelf en zou ik juist niet gebruiken. Brandspiritus kan wel maar pas wel op dat het niet op je interieur beland. De car glass polish van Autoglym is ook een hele aparte maar wel een goede en ook zowel binnen als buiten te gebruiken.
Voor de buitenkant was er vroeger ook nog de glass scrub van Provision maar dat merk zit blijkbaar niet meer in het assortiment. Vond de scrub ook niet een heel groot verschil maken maar ik had misschien ook niet zulke vieze ramen dat het een verschil kon geven.
Als je een polijstmachine hebt kan je zwaarder gaan met een specifiek glass polijstmiddel. Er zijn een heleboel reinigers die zichzelf polijstmiddel noemen maar het eigenlijk niet zijn zoals die van Nanolex of Dodo. Ik heb zelf met de Nanolex bij mijn vorige apartement zware aanslag van 30 jaar auto's in een drukke straat en een tram die voor de deur stopte weg kunne krijgen. Dit in combinatie met een microvezel pad.
ALs je echt wilt polijsten heeft cc eigenlijk alleen de Sonax in het gamma. Ceriglass van Voldermort schijnt ook goed te polijsten maar daar moet je even verder voor neuzen.
Laten we zeggen dat je het beste met het begin kan beginnen en niet te vergeten het residue (schoonmaakmiddel met de vervuiling) met een goede doek af te nemen. Anders kom je ook nergens.

Last but not least. Om alle bovengenoemde stappen inclusief doeken en padjes door te nemen ben je een klein fortuin kwijt dus de eerder genoemde tip om nieuwe ruitenwissers te plaatsten lijkt mij eigenlijk een no brainer en weg vallen tegen alle andere kosten. :joy:
 
Laatst bewerkt:
Schoonmaken met een goede glasreiniger; Ik gebruik graag de Clearly Menthol van Dodo Juice omdat deze IPA bevat. Spuit wat op een MF-handpad (Disco Duo) en boen het glas. Wrijf vervolgens meteen na met een wafeldoek of papier.

Als dit te weinig effect heeft, zelfs na herhalen, dan zou mijn eerste gedachte zijn om een handpadje + polijstmiddel te gebruiken, welke je ook op de lak zou gebruiken. (Uiteraard zou ik dan eerst even een klei gebruiken, alvorens polijsten)

On nou meteen allerlei pads, glaspolijstmiddelen, scrubs en andere specifieke producten te moeten aanschaffen... Het is mij vrijwel altijd gelukt om het op bovenstaande manier op te lossen.
 
@Quantoxx het was meer bedoeld als een stappenplan waarbij je elke keer weer een stapje kunt opschalen.
@Jhonny geeft aan dat er een soort van beading op zijn ruiten waar te nemen is waardoor schoonmaken mijn eerste idee was. De Autoglym car glass polish lijkt me daar het beste geschikt voor omdat je daarmee zowel de binnen als buitenkant intensief kan reinigen. Nadien bijhouden met clearly menthol idd.

@Jhonny laat het ons weten of het je gelukt is en plaats anders ook een paar foto's daar zijn we dol op :)
 
Laatst bewerkt:
Als er een hardnekkig goedje op je ruit zit dan zit het ook op je wissers ondertussen dus vervang sowieso je wissers nadat je de ruit schoon hebt gemaakt.
Wat heb je zelf al in huis aan auto schoonmaak middelen?
 
@Quantoxx het was meer bedoeld als een stappenplan waarbij je elke keer weer een stapje kunt opschalen.
@Jhonny geeft aan dat er een soort van beading op zijn ruiten waar te nemen is waardoor schoonmaken mijn eerste idee was. De Autoglym car glass polish lijkt me daar het beste geschikt omdat je die voor zowel de binnen als buitenkant intensief mee kan rieinigen. Nadien bijhouden met clearly menthol idd.

@Jhonny laat het ons weten of het je gelukt is en plaats anders ook een paar foto's daar zijn we dol op :)
Logische gedachte imo krijg je een ruit pas echt goed schoon met een glaspolish ,kijk je kan ook polijsten met een gewone polish als bv Finale of prof polish en dat werkt ook wel (goede start)maar net niet zo effectief als Sonax glaspolish vind ik.
 
Ik richtte mijn bericht ook op de TS en niet persoonlijk op jou, @Timon ;)

De kans is groter dat men een een flesje polijstmiddel heeft staan dan een specifieke glasspolish + pad. Dus gaf alleen de simpelere opties aan voordat men de portemonnee opentrekt.
 
Ik dacht even aan de binnenkant maar als ik je goed begrijp denk je dat het aan de buitenkant zit. Ik vermoed dat het een combinatie is, dus zowel binnen als buiten.
De binnenkant goed reinigen met een reiniger die geen residu achterlaat. Dodo clearly Menthol is 1 van de weinige die geen residue achterlaat. Wasbenzine is juist vettig van zichzelf en zou ik juist niet gebruiken. Brandspiritus kan wel maar pas wel op dat het niet op je interieur beland. De car glass polish van Autoglym is ook een hele aparte maar wel een goede en ook zowel binnen als buiten te gebruiken.
Voor de buitenkant was er vroeger ook nog de glass scrub van Provision maar dat merk zit blijkbaar niet meer in het assortiment. Vond de scrub ook niet een heel groot verschil maken maar ik had misschien ook niet zulke vieze ramen dat het een verschil kon geven.
Als je een polijstmachine hebt kan je zwaarder gaan met een specifiek glass polijstmiddel. Er zijn een heleboel reinigers die zichzelf polijstmiddel noemen maar het eigenlijk niet zijn zoals die van Nanolex of Dodo. Ik heb zelf met de Nanolex bij mijn vorige apartement zware aanslag van 30 jaar auto's in een drukke straat en een tram die voor de deur stopte weg kunne krijgen. Dit in combinatie met een microvezel pad.
ALs je echt wilt polijsten heeft cc eigenlijk alleen de Sonax in het gamma. Ceriglass van Voldermort schijnt ook goed te polijsten maar daar moet je even verder voor neuzen.
Laten we zeggen dat je het beste met het begin kan beginnen en niet te vergeten het residue (schoonmaakmiddel met de vervuiling) met een goede doek af te nemen. Anders kom je ook nergens.

Last but not least. Om alle bovengenoemde stappen inclusief doeken en padjes door te nemen ben je een klein fortuin kwijt dus de eerder genoemde tip om nieuwe ruitenwissers te plaatsten lijkt mij eigenlijk een no brainer en weg vallen tegen alle andere kosten. :joy:

Hey thanks voor je uitgebreide info! Het is allemaal verwarrend omdat er veel merken zijn, en ik eigenlijk nog nooit echt gepolijst heb etc.

Klopt, het is zowel op de binnenruit als buitenruit vermoed ik! Heb je ook een product wat je kan aanraden voor het vet (buitenkant) weg te halen?

En yep, ruitenwissers zijn kapot die worden vervangen morgen maar dat is niet het gene wat het veroorzaakt lijkt me
 
Ik maak mijn ruitenwisser rubbers altijd goed schoon met Gyeon Tire, daarna weer mooi streepvrij.
als ze al gescheurd zijn dan idd nieuwe kopen, is al een wereld van verschil denk ik.
 
Schoonmaken met een goede glasreiniger; Ik gebruik graag de Clearly Menthol van Dodo Juice omdat deze IPA bevat. Spuit wat op een MF-handpad (Disco Duo) en boen het glas. Wrijf vervolgens meteen na met een wafeldoek of papier.

Als dit te weinig effect heeft, zelfs na herhalen, dan zou mijn eerste gedachte zijn om een handpadje + polijstmiddel te gebruiken, welke je ook op de lak zou gebruiken. (Uiteraard zou ik dan eerst even een klei gebruiken, alvorens polijsten)

On nou meteen allerlei pads, glaspolijstmiddelen, scrubs en andere specifieke producten te moeten aanschaffen... Het is mij vrijwel altijd gelukt om het op bovenstaande manier op te lossen.

Thanks! Het is best wel erge aanslag, zo erg dat ik snachts niet eens de baan op durf omdat ik werkelijk verblind ben elke keer, heel kut. Denk je dat de Clearly Menthol genoeg "bijt" om de vettige laag weg te krijgen?

Als ik 50 euro moet betalen voor het weg te krijgen ben ik de gelukkigste persoon op dit Forum, maar als ik 50 euro betaal en het doet niks is het nogal kut. Prijs gaat het me niet echt om, wel om de oplossing die effectief is :)
 
Als het echt vet is dan moet je een ontvetter gebruiken, ik gebruik altijd gyeon prep
In mijn ogen lijkt het vet, gezien ik gewoon niks zie in mijn ruit als er tegenkomend licht op schijnt en dan zie je ook duidelijk de waas op de ruit. Maar ik ben een noob op dat vlak, ik zal straks een foto maken met water op mijn ruit
 
Als er een hardnekkig goedje op je ruit zit dan zit het ook op je wissers ondertussen dus vervang sowieso je wissers nadat je de ruit schoon hebt gemaakt.
Wat heb je zelf al in huis aan auto schoonmaak middelen?
Wissers worden idd vervangen.

Niks van auto schoonmaak middelen in huis, ik ben ook nieuw in het car clean wereldje, nooit echt aandacht aan besteed vandaar dat ik hier raad opdoe
 
@Altos - Je maakt de ruitenwisserrubbers schoon met een bandendressing?

@Jhonny - Ik snap wat je bedoeld. De laag vangt en verdeeld de lichtinval en je krijg een muur van licht. :p

Clearly Menthol is een goede glasreiniger. Deze bevat ook IPA (alcohol). Maar zoals je in de voorgaande reacties kunt lezen, vreest men dat er meer power moet bij komen kijken. Ik zou zelf dan dus een polijstmiddel op een padje doen en de ruit gaan ''polijsten''. Glas is bikkelhard, dus echt slijpen doe je niet, maar je hebt wel voldoende power om vuil / vet / etc. te verwijderen.

(De kracht kan ook zitten in herhaling ;))

Waar kom je ergens vandaan? Misschien heb je iemand in de buurt die kan helpen.


Wat betreft je uitgave: Een glasreiniger zal in de toekomst ook handig zijn, dus weggegooid geld is het niet. Zelfde als wat polijstmiddel en een padje in huis, etc.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@Altos - Je maakt de ruitenwisserrubbers schoon met een bandendressing?

@Jhonny - Ik snap wat je bedoeld. De laag vangt en verdeeld de lichtinval en je krijg een muur van licht. :p

Clearly Menthol is een goede glasreiniger. Deze bevat ook IPA (alcohol). Maar zoals je in de voorgaande reacties kunt lezen, vreest men dat er meer power moet bij komen kijken. Ik zou zelf dan dus een polijstmiddel op een padje doen en de ruit gaan ''polijsten''. Glas is bikkelhard, dus echt slijpen doe je niet, maar je hebt wel voldoende power om vuil / vet / etc. te verwijderen.

(De kracht kan ook zitten in herhaling ;))

Waar kom je ergens vandaan? Misschien heb je iemand in de buurt die kan helpen.


Wat betreft je uitgave: Een glasreiniger zal in de toekomst ook handig zijn, dus weggegooid geld is het niet. Zelfde als wat polijstmiddel en een padje in huis, etc.
Precies wat jij zegt! Een muur van licht idd

De Clearly Menthol staat dus al op het lijstje.

Enigste wat ik mij afvraag als ik ga polijsten, haalt dat de vettige laag weg of doet polijsten er gewoon een nieuwe schone laag op (bovenop de vuile)? Want dan zou dat wat nutteloos zijn lijkt me!

Welk polijstmiddel (en tools) haal ik het beste?