• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

Resultaat na APC en wat Spray and Wipe:

P_20240306_191944.jpg

P_20240306_194512.jpg

Staat ie te shinen hoor:
P_20240306_194948.jpg
 
Het was een bijzondere zaterdagochtend met Het Zonnetje!

Nu ik alle metalen plaatjes achterop de nieuwe kentekenplaten had gelijmd en 24 uur had laten drogen, was het tijd om de nieuwe kentekenplaat-houders en de platen te monteren.
Daarna zou ik om 11 uur bij @MTyn zijn voor de Insta sticker.

Ik was om 9.45 in de parkeergarage, want ik dacht dat 60 minuten echt ruim voldoende zou zijn voor het monteren van de houders en het erin klikken van de platen.
Ik had er alleen geen rekening mee gehouden dat de houders en de boorgaten geen match zijn.
De houder heeft een hoop gaten, en op sommige plekken geen gaten. En Het Zonnetje had de boorgaten natuurlijk precies daar zitten waar ze niet te bereiken waren (groene stipjes).
IMG-20240309-WA0013_1.jpg

Achter hetzelfde. Gelukkig lag de oude houder (voorkant, die van achterkant had ik bewaard) al 2 dagen in de vuilnisbak.

Stress...wat nu....

Terug naar huis gelopen en getwijfeld wat te doen: ofwel op pad voor nieuwe houders, maar dan zou ik veel later bij @MTyn zijn en dan wist ik niet of hij nog tijd zou hebben. Ofwel de oude houders gebruiken.
Uiteindelijk voor dat laatste gekozen.
Houder voorkant zag er best uniek uit toen ik hem uit de vuilnisbak viste, versierd met stukken paprika en saus.

Gelukkig ben ik sinds deze hobby erg goed geworden in schoonmaken.
Vervolgens voor de tweede keer richting de parkeergarage gelopen, gewapend met de oude houders, de nieuwe platen en gereedschap.
IMG-20240309-WA0030.jpg

Houders gemonteerd en natuurlijk nog even gemeten of ze nou eigenlijk wel ongeveer recht op de auto zitten (links en rechts). Dit bleek best aardig zo te zijn.

Houders zijn zo inflexibel als maar kan, vooral die aan de voorkant. Het erin klikken van de kentekenplaat was dus meer: erin duwen met behulp van kleine fitting schroevendraaier.
Achter ging het gemakkelijker, maar die houder is ook nieuwer.
P_20240309_125352_1.jpg


Toen op naar @MTyn! Met zijn fantastische stickerskills zat de sticker er zo op! Even goed uitgemeten, positie bepaald, ontvet, en plakken maar. Superblij met zijn hulp en het resultaat!
P_20240309_121928.jpg

P_20240309_122032.jpg

Ook nog Surfex mee gekregen voor die lelijke groene aanslag op de raamrubbers, die ik er maar niet af kreeg. Dit lukte dus met de Surfex wel. Wat een feest! Heb ik nog een klusje erbij voor dit weekend.

Het Zonnetje straalt weer!
 
Boren had ik aan gedacht, maar dat was alsnog ingewikkeld geworden, want de boorgaten zaten precies op punten waar niet alleen kunstof zat, maar ook een verhoogd stuk kunstof. Dan zouden de schroeven dus niet goed erin gaan.
Bovendien had ik ook geen uren de tijd.
En ik vond die naam van de garage op de oude houder eigenlijk wel leuk, omdat ik m daar gekocht heb.
Zodoende was dit eigenlijk een prima optie.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Mooi werk!:sun:
Mocht je je afgevraagd hebben waarvoor die 4 ronde plaatjes op de houder dienen? Die ronde plaatjes in de houder worden er nog wel eens uitgebroken om als rondel /ring gebruikt te worden achter de schroef, voor meer boddy. Maar in jouw geval niet nodig.
 
@Lexy dankjewel! Ja dat wist ik. Ik had namelijk video's gekeken over het monteren van een houder, en daarin zag ik dit.
Ik dacht: ik ga kijken of de oude houders al zo (met zo'n ring) gemonteerd zijn en als dat zo is, dan doe ik het nu ook weer zo.
Maar ze zaten zonder die extra ringen gemonteerd, dus ik heb het nu ook gewoon zo gedaan.
 
  • Leuk
Reactions: Lexy en Drifter
Kleine moeite even die sticker te doen! Sowieso is even meeten met een autoliefhebber en mede-detailer altijd leuk.
Mijn vrouw liet nog trots haar auto zien alleen bleek die vers flink onder de vogelpoep te zitten.. die heeft uiteraard nog even een wasbeurt gehad.

Die Surfex is echt mooi middeltje, de gekste dingen krijg je ermee schoon. Het is een soort Dasty 2.0 vind ik.
De 1:20 in het pak kan je meteen in sprayer doen, dat blauwe flesje is pure Surfex. Die kan je altijd nog mengen naar wens.

Voor je plaathouder achter kan je bij Stickerland een eigen tekst laten maken. Die strook plak je dan over de bestaande tekst op je plaathouder.
 
Nieuwe kentekenhouders kun je gewoon rug-aan-rug op de oude leggen en dan zo het gat over nemen om te boren. Voor de kop van de bout moet je dan alleen nog een deel van de dikte met een grotere diameter boren voor de kop van de schroeven. Dat laatste is een lastig klusje en eigenlijk alleen goed te doen met goed gereedschap (kolomboor of boor met aanslag, en dan bij voorkeur niet met een gewone HSS-boor maar met een boor voor plaatmateriaal of eventueel een houtboor. Een platenboor of een houtboor snijden vanaf de buitendiameter naar binnen waardoor een gat krijgt dat geschikt is voor een schroef met aan de onderkant van de kop een plat vlak). Andere optie is om schroeven met een verzonken kop te zoeken, dan kun je met een gewone boor van grotere diameter ruimte maken voor de verzonken kop)
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Cordoba vooralsnog klinkt dit voor mij als hogere boor-wiskunde :joy:
Maar het is wel goed om te weten, al hoop ik dat dit klusje nu voor een lange tijd weer geklaard is!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Cordoba vooralsnog klinkt dit voor mij als hogere boor-wiskunde :joy:
Maar het is wel goed om te weten, al hoop ik dat dit klusje nu voor een lange tijd weer geklaard is!
Sorry, ooit opgeleid als vliegtuigbouwkundige en dat betekent dat je veel leert over verspanende bewerkingen (boren, frezen, draaien) en er is aardig wat kennis blijven hangen in de zeef (soms ook wel geheugen genoemd).:D
 
  • Grappig
Reactions: Ester en Drifter
Mooi dat het gelukt is Ester!
Jammer dat de gaten van de kentekenhouder dan weer niet overeenkomen, al moet een paar gaatjes boren op de juiste plek wel te doen zijn.

Je enthousiasme blijft super om te lezen! En je showplaten en sticker zien er top uit!

Kan het zonnetje weer mooi schitteren in de zon!
 
  • Geweldig
Reactions: Ester
@Jellezz dankjewel! Ja, ik haal echt zoveel plezier (en soms wat stress, haha) uit deze hobby met Het Zonnetje :heart_eyes:

Gewoon omdat het kan, even een foto van vandaag onderweg naar Drenthe (zondag HVA!).

P_20240315_162421_1_1_1.jpg


Ik heb ook een sticker voor op de achterste kentekenplaathouder besteld, naar het idee van @MTyn die 'm ook voor mij wil plakken! De sticker past precies op de rand waar de reclame staat. Zwart, met in witte letters z'n Insta naam. Hij heeft al bijna 1000 volgers :sun:
 
Gaaf die showplaten met zwarte ondergrond en gele letters, bij foto's op afstand lijkt de kleur van de letters gelijk aan de lakkleur van het zonnetje.
 
  • Geweldig
Reactions: Ester
@Cordoba ja hè!
Het zijn carbon platen, ik vind ze echt mooi. Kleur is natuurlijk niet exact gelijk, maar het komt best in de buurt inderdaad.
Ze hadden verschillende tinten geel, waaronder een Sunflower Yellow. Maar ik ben blij dat ik die niet heb gekozen, want die was te oranje geworden denk ik. Deze is Bright Yellow en die matcht heel goed.