• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

@Drifter dit "We vermoeden dat het Zonnetje vlak na aflevering al door de wasstraat is getrokken voordat de lak volledig uitgehard was en dat die swirl dus ingehard is geraakt in de lak" is inderdaad mijn vermoeden.

Want bij zulke harde lak als die van Het Zonnetje, begin je je af te vragen hoe er dan in godsnaam swirls IN zijn gekomen. Mijn enige verklaring is dan deze.

Alleen dat verklaart nog niet waarom de lak überhaupt zo hard is. Zoals @GeBas ook zegt, het is wel verbazend.
Ik had het al ondervonden toen ik met de Mezzo en een handpad die zonnebrandhand probeerde te polijsten. Nagenoeg 0 effect. Overigens zit die afdruk er dus gewoon nog steeds. Ongelooflijk :joy:
Maar hij is prachtig geworden en ben jullie erg dankbaar!
 
  • Leuk
  • Verbluft
Reactions: RedCat en Cordoba
@Ester Allereerst sterkte met de crisis.

@Drifter Sorry, maar het uitharden van krassen is leuk bedacht, maar vanuit chemisch en fysisch oogpunt mag dat verhaal in het grote sprookjesboek. Alle Mii's, Ups en Citigo's zijn altijd door Skoda op dezelfde productielijn gebouwd met dezelfde lakstraat, dus logisch gezien zal dat ook niet echt anders zijn. Wat wel zou kunnen is dat de Mii misschien al voor aflevering als nieuwe auto door de wasstraat is gehaald en de lak nog niet de maximale hardheid had bereikt, maar heel waarschijnlijk is dat ook niet, omdat er tussen moment van productie en aflevering door de dealer nog wel een aantal weken zitten, en dan moet ie tussendoor ook niet ergens op een opslagterrein hebben gestaan. Wat wel goed is om te beseffen is dat harde materialen (dus ook lak) vaak brosser zijn en er makkelijker stukjes afbreken dan bij zachte (taaie) materialen, en het weer glad polijsten daarvan kost dus ook meer moeite dan bij een zachte lak. Wat ik ook nog kan bedenken is dat geel net als rood een kleur is die vaak gevoelig is voor opbleken in de loop der jaren, dus mogelijk dat er af-fabriek al een dikkere blanke laklaag op zit dan bij andere kleuren.

Verder is het soms zo dat een bepaalde combinatie van pad en polijstmiddel op een bepaalde lak niet lekker werkt, het kan dan zelfs zo zijn dat een mildere polijstcombi meer resultaat geeft dan een nauwelijks werkende agressieve combinatie. In het verleden zijn er bijvoorbeeld ook meerdere detailers gefrustreerd door Porsches met 'sticky paint'.
 
Jezelf, familie en andere persoonlijke dingen altijd first! De rest komt later wel.
Wij zijn allemaal wel benieuwd maar allereerst voor jou veel sterkte en succes..
 
  • Geweldig
Reactions: RedCat en Ester
@Cordoba en @MTyn dankjewel!

Hmm als ik het zo lees kan het dus ook nog zo zijn geweest dat een mildere polijst combi meer resultaat had gegeven?

Ik heb er dus nog steeds weinig verstand van, want aangezien alles met de rotary is gedaan, kon ik dat niet "even leren". Ik heb een mini stukje van de voorbumper met de DAP mogen doen (al zou ik het meer oefenen willen noemen), en dat was het wel.
 
Belangrijkste met werken met een DAP is dat je 'm vlak houdt, en dat is op een bumper meestal niet makkelijk. Ik adviseer beginners ook altijd te beginnen met de motorkap: gewicht van de machine is voldoende druk op het apparaat, makkelijke werkhoogte wat je ook goed kunt zien en genoeg oppervlak om de polijstpad vlak op de lak te houden.

En wat dat 'Ik heb er dus nog steeds weinig verstand van,' betreft, dat is zwaar overdreven, ook mensen die hier al meer dan 10 jaar rondhangen leren nog regelmatig wat bij, en je moet die kennis van zaken gewoon opbouwen in de loop van de tijd. De grootste fout die je kunt maken, is denken dat je alles al weet.
 
@Cordoba zo is het! Dankjewel. Ik voelde me er wat vervelend over dat ik zelf zo relatief weinig heb kunnen bijdragen. Maar inderdaad, ook via deze weg heb ik veel geleerd en ervaring opgedaan. En zo is het stukje bij beetje steeds wat.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba