• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

@Drifter dit "We vermoeden dat het Zonnetje vlak na aflevering al door de wasstraat is getrokken voordat de lak volledig uitgehard was en dat die swirl dus ingehard is geraakt in de lak" is inderdaad mijn vermoeden.

Want bij zulke harde lak als die van Het Zonnetje, begin je je af te vragen hoe er dan in godsnaam swirls IN zijn gekomen. Mijn enige verklaring is dan deze.

Alleen dat verklaart nog niet waarom de lak überhaupt zo hard is. Zoals @GeBas ook zegt, het is wel verbazend.
Ik had het al ondervonden toen ik met de Mezzo en een handpad die zonnebrandhand probeerde te polijsten. Nagenoeg 0 effect. Overigens zit die afdruk er dus gewoon nog steeds. Ongelooflijk :joy:
Maar hij is prachtig geworden en ben jullie erg dankbaar!
 
  • Leuk
  • Verbluft
Reactions: RedCat en Cordoba
@Ester Allereerst sterkte met de crisis.

@Drifter Sorry, maar het uitharden van krassen is leuk bedacht, maar vanuit chemisch en fysisch oogpunt mag dat verhaal in het grote sprookjesboek. Alle Mii's, Ups en Citigo's zijn altijd door Skoda op dezelfde productielijn gebouwd met dezelfde lakstraat, dus logisch gezien zal dat ook niet echt anders zijn. Wat wel zou kunnen is dat de Mii misschien al voor aflevering als nieuwe auto door de wasstraat is gehaald en de lak nog niet de maximale hardheid had bereikt, maar heel waarschijnlijk is dat ook niet, omdat er tussen moment van productie en aflevering door de dealer nog wel een aantal weken zitten, en dan moet ie tussendoor ook niet ergens op een opslagterrein hebben gestaan. Wat wel goed is om te beseffen is dat harde materialen (dus ook lak) vaak brosser zijn en er makkelijker stukjes afbreken dan bij zachte (taaie) materialen, en het weer glad polijsten daarvan kost dus ook meer moeite dan bij een zachte lak. Wat ik ook nog kan bedenken is dat geel net als rood een kleur is die vaak gevoelig is voor opbleken in de loop der jaren, dus mogelijk dat er af-fabriek al een dikkere blanke laklaag op zit dan bij andere kleuren.

Verder is het soms zo dat een bepaalde combinatie van pad en polijstmiddel op een bepaalde lak niet lekker werkt, het kan dan zelfs zo zijn dat een mildere polijstcombi meer resultaat geeft dan een nauwelijks werkende agressieve combinatie. In het verleden zijn er bijvoorbeeld ook meerdere detailers gefrustreerd door Porsches met 'sticky paint'.
 
Jezelf, familie en andere persoonlijke dingen altijd first! De rest komt later wel.
Wij zijn allemaal wel benieuwd maar allereerst voor jou veel sterkte en succes..
 
  • Geweldig
Reactions: RedCat en Ester
@Cordoba en @MTyn dankjewel!

Hmm als ik het zo lees kan het dus ook nog zo zijn geweest dat een mildere polijst combi meer resultaat had gegeven?

Ik heb er dus nog steeds weinig verstand van, want aangezien alles met de rotary is gedaan, kon ik dat niet "even leren". Ik heb een mini stukje van de voorbumper met de DAP mogen doen (al zou ik het meer oefenen willen noemen), en dat was het wel.
 
Belangrijkste met werken met een DAP is dat je 'm vlak houdt, en dat is op een bumper meestal niet makkelijk. Ik adviseer beginners ook altijd te beginnen met de motorkap: gewicht van de machine is voldoende druk op het apparaat, makkelijke werkhoogte wat je ook goed kunt zien en genoeg oppervlak om de polijstpad vlak op de lak te houden.

En wat dat 'Ik heb er dus nog steeds weinig verstand van,' betreft, dat is zwaar overdreven, ook mensen die hier al meer dan 10 jaar rondhangen leren nog regelmatig wat bij, en je moet die kennis van zaken gewoon opbouwen in de loop van de tijd. De grootste fout die je kunt maken, is denken dat je alles al weet.
 
@Cordoba zo is het! Dankjewel. Ik voelde me er wat vervelend over dat ik zelf zo relatief weinig heb kunnen bijdragen. Maar inderdaad, ook via deze weg heb ik veel geleerd en ervaring opgedaan. En zo is het stukje bij beetje steeds wat.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Polijsten is zo’n ding wat je gaanderweg steeds beter leert, druk, polijstyclus, snelheid, hoe polijstmiddelen en pads reageren etcetera.

Toen ik voor het eerst met de octavia begon, was het echt zoeken naar wat werkt. Bij de arteon ging het al beter en kwam ik er gaanderweg achter dat er meer druk nodig was voor de specifieke combinatie om deze goed af te breken, maar geen hardere pad bijvoorbeeld.

Maar goed zometeen kom je vast weer ergens een klein krasje tegen op je achterbumper oid en kan je kijken of je daar een poging kan doen.

Nu de reportage nog! :yum
 
  • Grappig
  • Leuk
Reactions: Ester en RedCat
@Ester Allereerst sterkte met de crisis.

@Drifter Sorry, maar het uitharden van krassen is leuk bedacht, maar vanuit chemisch en fysisch oogpunt mag dat verhaal in het grote sprookjesboek. Alle Mii's, Ups en Citigo's zijn altijd door Skoda op dezelfde productielijn gebouwd met dezelfde lakstraat, dus logisch gezien zal dat ook niet echt anders zijn. Wat wel zou kunnen is dat de Mii misschien al voor aflevering als nieuwe auto door de wasstraat is gehaald en de lak nog niet de maximale hardheid had bereikt, maar heel waarschijnlijk is dat ook niet, omdat er tussen moment van productie en aflevering door de dealer nog wel een aantal weken zitten, en dan moet ie tussendoor ook niet ergens op een opslagterrein hebben gestaan. Wat wel goed is om te beseffen is dat harde materialen (dus ook lak) vaak brosser zijn en er makkelijker stukjes afbreken dan bij zachte (taaie) materialen, en het weer glad polijsten daarvan kost dus ook meer moeite dan bij een zachte lak. Wat ik ook nog kan bedenken is dat geel net als rood een kleur is die vaak gevoelig is voor opbleken in de loop der jaren, dus mogelijk dat er af-fabriek al een dikkere blanke laklaag op zit dan bij andere kleuren.

Verder is het soms zo dat een bepaalde combinatie van pad en polijstmiddel op een bepaalde lak niet lekker werkt, het kan dan zelfs zo zijn dat een mildere polijstcombi meer resultaat geeft dan een nauwelijks werkende agressieve combinatie. In het verleden zijn er bijvoorbeeld ook meerdere detailers gefrustreerd door Porsches met 'sticky paint'.
Ik heb geen idee hoe het productieprocess bij skoda er uit ziet. Ooit bij Porsche tijdens de factorytour te horen gekregen dat hun proces van het uitharden van de lak heel anders was dan bij andere fabrikanten. Dat duurde langer en ging langzamer in de fabriek zelf waardoor de lak al harder was bij het verlaten van de fabriek.
Misschien heeft een gele kleur een dikkere blanke lak laag inderdaad. Duurt dan ook langer voordat hij volledig uitgehard is.
Vwb de wasstraat, ik weet dat ze hier bij de vw dealer hun eigen rollover hebben. Daar worden alle auto's doorheen gehaald voor aflevering of na onderhoud. En hoe lang er tussen productie en aflevering staat durf ik ook niet te zeggen.

Ik vind het gewoon typisch dat de lak zo snoeihard is en toch zo makkelijk krast. Tot nu heb ik altijd de ervaring gehad dat waskrasjes ongeveer dezelfde tijd nodig hebben om te corrigeren. Op hardere lakken zijn ze naar mijn gevoel wat minder diep.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en Cordoba
@Drifter Wat swirls betreft alleen ervaring met harde en middelharde lak, en ook wel eens gemerkt dat een pad te oud was en daardoor nog nauwelijks corrigeerde, dus zoiets kan er ook nog aan de hand geweest zijn. Met zachte lakken de ervaring dat zelfs hele diepe krassen in no-time verdwenen, zelfs met de hand en fijne polijstpasta. (ik had in dat geval voor een handpad gekozen omdat het plaatwerk zo makkelijk doorboog dat je met de machine alleen maar aan de randen van de pad contact had met de lak).

Ik ken ook niet de details van de verschillende productielijnen bij VAG, maar heb ik de loop der jaren behoorlijk wat kennis opgebouwd op het gebied van fysica en chemie, en dat zijn gewoon natuurwetten waar niet aan te ontkomen is, vandaar mijn kritische opmerking. Het lastige is dat je soms niet alle details kent, maar wel alle verschijnselen wilt verklaren, en je hebt als privé persoon ook niet de mogelijkheid om alles met alle technische mogelijkheden te onderzoeken. Het beste wat je dan kunt doen is de logische oorzaken nagaan, en kijken wat er wel en niet waarschijnlijk is. Ik heb lang geleden ook beroepsmatig onderzoek gedaan naar poederstralen (in de volksmond bekend als zandstralen) waarbij patronen gemaakt moesten worden, daarvoor had je een materiaal nodig dat tegen het poederstralen bestand was, om het materiaal daaronder dat moest blijven te beschermen. Dat betekende dus niet zoals bijna iedereen denkt dat je daar een hard beschermmateriaal voor nodig hebt (werkt gewoon niet) maar juist een zacht taai rubberachtig materiaal. Dat is ook precies wat je in de materiaalkunde tegenkomt: harde materialen zijn bijna altijd bros (krassen makkelijk) en zachte materialen zijn taaier waardoor ze minder snel breken. Als je een kras onder een microscoop bekijkt, zul je zien dat er allemaal kleine stukjes materiaal weggebroken zijn (dus bros), die breukvlakjes zijn ruw, en dat veroorzaakt de witte kleur van een kras (elk materiaal dat een bepaalde ruwheid heeft is mat wit, pas als het gladder wordt krijgt een materiaal kleur).
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend was het eindelijk zo ver: het Polijst Plezier Weekend in het zuiden van het land. Het Zonnetje was vermoedelijk al de meest vertroetelde Seat Mii in de historie van Seat, maar nu is dat officieel.

Toen we Nick eindelijk overtuigd hadden om zijn vertrouwde honk in het noorden even los te laten en in het zuiden een slaapplek te reserveren, boekte hij er ook een bad bij. En zo begon het feest op vrijdagavond laat in de hottub.
Hottub.jpg


Na een korte nacht, met nog wat chloor in het haar, begon de sessie zaterdagochtend vroeg om 7.30 uur. Het Zonnetje en ik arriveerden fashionably late om 7.45 uur.
Vooraf 1b.jpg


Drifter had voor de gelegenheid een loods gereserveerd via een bekende. Hij was daar sinds vrijdagavond aan de slag met een Qashqai. Bijkomend pluspunt van de loods: goede koffie.
Na aankomst werden eerst de cadeautasjes aan Nick en Drifter uitgedeeld, met in elk tasje:
-een literfles Menzerna Cut Force Pro
-een zakje Zoete Zonnetjes van Klene
-een mok voor De Beste Klusser
-een sticker + ansichtkaart van Het Zonnetje
Cadeautjes.jpg


Toen wilde het echtpaar Mr. & Mrs. Skittles samen op de foto.
De Dodo's.jpg


Hierna begon de klus, waarvan we toen nog niet wisten dat het een Klus met hoofdletter zou worden. Of eigenlijk meer een KLUS in hoofdletters. Nick begon (toen nog) enthousiast aan de voorinspectie.
Voorinspectie 1b blur.jpg


Het Zonnetje was speciaal voor de KLUS vies geworden.
Vies Zonnetje.jpg


En is gefoamed met Kenotek.
Foamen 1b blur.jpg


En gewassen met Megs Wash+
IMG-20240825-WA0008 (1).jpg


Ook heeft Nick de velgen ECHT schoon gemaakt, ook achter de spaken. Dat laatste had ik nog niet eerder gedaan. Vervolgens heb ik Het Zonnetje gekleid met DDJ clay + clay lube. De klei bleef aardig schoon, maar ik heb Het Zonnetje ook al 2x eerder gekleid in de anderhalf jaar dat hij bij mij hoort. Na het afspuiten is Het Zonnetje gedroogd. Vervolgens heeft Nick wat steenslag op de voorbumper en wat krasjes op de achterbumper behandeld met de Sunflower Yellow kleurlak uit een spuitbus en blanke lak. En ik heb geleerd hoe je geperforeerde rondjes schuurpapier aan de gum van een potlood plakt.
Steenslag voorbumper 1b blur.jpg


Steenslag achterbumper 2b.jpg


Steenslag Achterbumper 1b.jpg


De plekjes zijn weer mooi vlak gemaakt.
DAP achter.jpg


Rond 11 uur begon Nick aan het machinaal polijsten van Het Zonnetje, met de Menzerna Cut Force Pro op een harde Gyeon pad met de DAP.
Omdat hij geen effect zag, schaalde hij op naar Menzerna 400.
Omdat hij nog altijd geen effect zag, schaalde hij op naar een roterende baksteen.
En zo begon de KLUS met de rotary en Menzerna 300.
Voorbumer rotary 1b.jpg


Spiegelkap rotary 1b.jpg


Tussendoor gaf Drifter ook nog les in het aanbrengen van coating.
Lesje coaten b.jpg


Na de lunch zat Nick even met zijn handen in het haar vanwege de keiharde lak op Het Zonnetje.
Handen in het haar.jpg


Maar hij herpakte zichzelf en ging dapper verder met de KLUS.
Dak rotary 1b2.jpg


Zijpaneel rotary 1b.jpg


Tijdens de KLUS hebben we ook eindelijk Het Mysterie Van De Bijgewerkte Spot ontrafeld. Het leek op een bijgewerkte lakbeschadiging maar het viel mij op dat er de laatste tijd steeds meer lak vanaf kwam zonder dat eronder een beschadiging zichtbaar werd. Mijn hypothese was dat er veel teveel lak was aangebracht en dat het slechts om een klein plekje ging.
Raar plekje Zonnetje.jpg


Maar nadat Drifter er voorzichtig met de DAP overheen ging, verscheen er gewoon een intacte lak. Het Zonnetje reed dus al die tijd rond met een overbodige klodder lak op zijn flank. Rond 17.00 uur was Het Zonnetje volledig behandeld met de rotary en was Nick een paar jaar ouder geworden. Wrijven met een doek lukte nog net. Hieronder het beeldmateriaal daarvan.
Wrijven met een doek.jpg


Vervolgens kwam het vraagstuk of er nog gefinisht moest worden. Drifter, die inmiddels klaar was met de Qashqai, boorde zijn laatste restje energie aan om de motorkap te finishen.
Voorbumper 1b.jpg


Daarna kwam hij met een quizvraag voor Nick en mij: "welke helft van de motorkap heb ik zojuist gefinisht?". Ik deed even net of ik hem niet zojuist bezig had gezien. Met de lamp erop hebben we zitten turen, maar er was geen verschil te zien tussen beide helften van de motorkap. Omdat ik gevoelsmatig toch niet verder kon leven met een half gefinishte motorkap, was Drifter zo lief om ook de andere helft te doen.
Hierna kwam hij melden dat hij geen energie meer had, en Nick werd ook steeds stiller. Uitleg geven lukte hen nog wel, dus toen heb ik een klein stukje van de voorbumper met de DAP behandeld. Al heb ik misschien meer geaaid dan behandeld, omdat ik voorzichtig was en de pad ook niet altijd goed recht op de lak hield.
DAP oefenen.jpg


Toen gaf Buienradar aan dat het zometeen ging stortregenen. We hebben gauw Het Zonnetje gefoamed met afwasmiddel, en daarna een wasje gedaan met decontaminatie tabs en MF doeken. Hierna direct onmiddellijk en in ENORME vaart Het Zonnetje afgespoten, want het begon al te regenen. Vervolgens gauw Het Zonnetje de loods in gereden. Daar gedroogd, en mooie magnetische doeken opgehangen onder de spiegels om de druppels op te vangen.
drogen 1b blur.jpg


Om 19.00 uur was iedereen hungry en sommigen (Drifter) zelfs hangry. Het was tijd voor de BBQ in de tuin bij Drifter, alleen dat was hij vergeten door te geven aan het klimaat. Gelukkig heeft hij ook een gezellige huiskamer waar hij ons voorzien heeft van een heerlijke maaltijd. Buiten stortregende het.

Rond 22.00 uur arriveerden we best moe weer in de loods, met het idee dat we 'alleen nog de coating moesten aanbrengen'.
Uit nadere inspectie in het halfdonker bleek echter dat het hele Zonnetje nog onder de witte spikkels polijstmiddel zat. En ze zaten aardig vast. Toen ben ik even op een pallet gaan zitten met een mental breakdown.

Gelukkig was daar Gyeon PREP To The Rescue, die uiteindelijk alle spikkels verwijderde. Toen konden we beginnen met het aanbrengen van de Gyeon Pure coating. Drifter bracht het aan, waarna Nick na zoveel minuten nawreef met een doek, en ik de finishing touch deed met ook weer een doek.
coaten 1b blur.jpg


coaten 2b blur.jpg


coaten 3b blur.jpg


En zo was Het Zonnetje om 00.45 uur klaar voor de nacht.
Loods 1b.jpg


En wij waren er algeheel behoorlijk 'klaar' ermee. We vonden elkaar nog lief maar de stemming had het nulpunt wel bereikt. Na opnieuw een korte nacht slaap ontmoetten we elkaar weer rond 9.30 uur bij de loods. Drifter was er al vanaf 9 uur en had Het Zonnetje, glimmend en wel, alvast naar buiten gereden.
Als finishing touch heeft Nick mij laten zien hoe je de Gyeon Cure aanbrengt op de lak. Drifter kon zich niet beheersen dus die heeft het kunstof bij de spiegelkappen voorzien van Nanolex Trim Rejuvenator. Het Zonnetje werd ondertussen mooier en mooier. De motorkap, die voorheen toch alsmaar dof bleef ondanks al mijn gepoets, glanst nu WEL.
Eindresultaat 1b.jpg


Eindresultaat 2b blur.jpg


Na uitgebreide bewondering en afscheidsknuffels vertrokken we. Dacht ik. Iedereen was al weggereden en ik zat alleen in Het Zonnetje. Hij startte wel maar reed niet. Na 2 korte nachten slaap reageerde ik hier niet zo stabiel op. Gelukkig kwam Drifter gauw to the rescue en het thuisfront was ook alweer omgekeerd en ter plaatse. We vermoedden dat Het Zonnetje wat moeite had omdat we hem de dag ervoor een paar keer enkele meters verreden hebben waarna hij weer stil stond. Gelukkig liep hij al gauw weer als een Zonnetje en kon ik op weg naar huis.

Bij de tussenstop moesten er natuurlijk weer wat foto's gemaakt worden.
Eindresultaat 3b.jpg


Bij thuiskomst is Het Zonnetje in de parkeergarage gezet.
Parkeergarage 1.jpg


De dag erna zat ik ineens op de SEH waar het thuisfront met een gefixeerde nek lag vanwege breukjes in de nekwervels. De schrik zit er goed in.

Dank jullie wel allemaal voor meeleven met de avonturen van Het Zonnetje. Ik heb met plezier dit verslag geschreven! De credits gaan naar @Nick Bakker en @Drifter ! Super wat jullie voor Het Zonnetje gedaan hebben!!

Ter afsluiting het Mentale Verslag in één beeld:
Screenshot_20240901-162329261 (1).jpg
 
Laatst bewerkt:
Ondanks de tegenslagen wel een erg leuk verslag om te lezen.

Oprecht mooi dat jullie ook de tegenslagen vrij durven te benoemen, de halleluja verhalen zien we dagelijks voorbij komen maar iedere detailer heeft ook wel eens zulke momenten erbij zitten.

Resultaat oogt erg mooi, tijd goed besteed !
 
Die staat er weer TOP bij echt een heel goed resultaat van de heren en van jezelf natuurlijk.
Goed verslag met dito foto's van al jullie werk, flinke klus geworden maar loon naar werken mooi mooi :cool::cool::cool:.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Drifter en Ester