Afgelopen weekend was het eindelijk zo ver: het Polijst Plezier Weekend in het zuiden van het land. Het Zonnetje was vermoedelijk al de meest vertroetelde Seat Mii in de historie van Seat, maar nu is dat officieel.
Toen we Nick eindelijk overtuigd hadden om zijn vertrouwde honk in het noorden even los te laten en in het zuiden een slaapplek te reserveren, boekte hij er ook een bad bij. En zo begon het feest op vrijdagavond laat in de hottub.
Bekijk bijlage 172922
Na een korte nacht, met nog wat chloor in het haar, begon de sessie zaterdagochtend vroeg om 7.30 uur. Het Zonnetje en ik arriveerden fashionably late om 7.45 uur.
Bekijk bijlage 172926
Drifter had voor de gelegenheid een loods gereserveerd via een bekende. Hij was daar sinds vrijdagavond aan de slag met een Qashqai. Bijkomend pluspunt van de loods: goede koffie.
Na aankomst werden eerst de cadeautasjes aan Nick en Drifter uitgedeeld, met in elk tasje:
-een literfles Menzerna Cut Force Pro
-een zakje Zoete Zonnetjes van Klene
-een mok voor De Beste Klusser
-een sticker + ansichtkaart van Het Zonnetje
Bekijk bijlage 172923
Toen wilde het echtpaar Mr. & Mrs. Skittles samen op de foto.
Bekijk bijlage 172924
Hierna begon de klus, waarvan we toen nog niet wisten dat het een Klus met hoofdletter zou worden. Of eigenlijk meer een KLUS in hoofdletters. Nick begon (toen nog) enthousiast aan de voorinspectie.
Bekijk bijlage 172925
Het Zonnetje was speciaal voor de KLUS vies geworden.
Bekijk bijlage 172927
En is gefoamed met Kenotek.
Bekijk bijlage 172928
En gewassen met Megs Wash+
Bekijk bijlage 172929
Ook heeft Nick de velgen ECHT schoon gemaakt, ook achter de spaken. Dat laatste had ik nog niet eerder gedaan. Vervolgens heb ik Het Zonnetje gekleid met DDJ clay + clay lube. De klei bleef aardig schoon, maar ik heb Het Zonnetje ook al 2x eerder gekleid in de anderhalf jaar dat hij bij mij hoort. Na het afspuiten is Het Zonnetje gedroogd. Vervolgens heeft Nick wat steenslag op de voorbumper en wat krasjes op de achterbumper behandeld met de Sunflower Yellow kleurlak uit een spuitbus en blanke lak. En ik heb geleerd hoe je geperforeerde rondjes schuurpapier aan de gum van een potlood plakt.
Bekijk bijlage 172930
Bekijk bijlage 172931
Bekijk bijlage 172932
De plekjes zijn weer mooi vlak gemaakt.
Bekijk bijlage 172933
Rond 11 uur begon Nick aan het machinaal polijsten van Het Zonnetje, met de Menzerna Cut Force Pro op een harde
Gyeon pad met de DAP.
Omdat hij geen effect zag, schaalde hij op naar Menzerna 400.
Omdat hij nog altijd geen effect zag, schaalde hij op naar een roterende baksteen.
En zo begon de KLUS met de rotary en Menzerna 300.
Bekijk bijlage 172934
Bekijk bijlage 172935
Tussendoor gaf Drifter ook nog les in het aanbrengen van coating.
Bekijk bijlage 172936
Na de lunch zat Nick even met zijn handen in het haar vanwege de keiharde lak op Het Zonnetje.
Bekijk bijlage 172937
Maar hij herpakte zichzelf en ging dapper verder met de KLUS.
Bekijk bijlage 172949
Bekijk bijlage 172952
Tijdens de KLUS hebben we ook eindelijk Het Mysterie Van De Bijgewerkte Spot ontrafeld. Het leek op een bijgewerkte lakbeschadiging maar het viel mij op dat er de laatste tijd steeds meer lak vanaf kwam zonder dat eronder een beschadiging zichtbaar werd. Mijn hypothese was dat er veel teveel lak was aangebracht en dat het slechts om een klein plekje ging.
Bekijk bijlage 172963
Maar nadat Drifter er voorzichtig met de DAP overheen ging, verscheen er gewoon een intacte lak. Het Zonnetje reed dus al die tijd rond met een overbodige klodder lak op zijn flank. Rond 17.00 uur was Het Zonnetje volledig behandeld met de rotary en was Nick een paar jaar ouder geworden. Wrijven met een doek lukte nog net. Hieronder het beeldmateriaal daarvan.
Bekijk bijlage 172953
Vervolgens kwam het vraagstuk of er nog gefinisht moest worden. Drifter, die inmiddels klaar was met de Qashqai, boorde zijn laatste restje energie aan om de motorkap te finishen.
Bekijk bijlage 172955
Daarna kwam hij met een quizvraag voor Nick en mij: "welke helft van de motorkap heb ik zojuist gefinisht?". Ik deed even net of ik hem niet zojuist bezig had gezien. Met de lamp erop hebben we zitten turen, maar er was geen verschil te zien tussen beide helften van de motorkap. Omdat ik gevoelsmatig toch niet verder kon leven met een half gefinishte motorkap, was Drifter zo lief om ook de andere helft te doen.
Hierna kwam hij melden dat hij geen energie meer had, en Nick werd ook steeds stiller. Uitleg geven lukte hen nog wel, dus toen heb ik een klein stukje van de voorbumper met de DAP behandeld. Al heb ik misschien meer geaaid dan behandeld, omdat ik voorzichtig was en de pad ook niet altijd goed recht op de lak hield.
Bekijk bijlage 172956
Toen gaf Buienradar aan dat het zometeen ging stortregenen. We hebben gauw Het Zonnetje gefoamed met afwasmiddel, en daarna een wasje gedaan met decontaminatie tabs en MF doeken. Hierna direct onmiddellijk en in ENORME vaart Het Zonnetje afgespoten, want het begon al te regenen. Vervolgens gauw Het Zonnetje de loods in gereden. Daar gedroogd, en mooie magnetische doeken opgehangen onder de spiegels om de druppels op te vangen.
Bekijk bijlage 172957
Om 19.00 uur was iedereen hungry en sommigen (Drifter) zelfs hangry. Het was tijd voor de BBQ in de tuin bij Drifter, alleen dat was hij vergeten door te geven aan het klimaat. Gelukkig heeft hij ook een gezellige huiskamer waar hij ons voorzien heeft van een heerlijke maaltijd. Buiten stortregende het.
Rond 22.00 uur arriveerden we best moe weer in de loods, met het idee dat we 'alleen nog de coating moesten aanbrengen'.
Uit nadere inspectie in het halfdonker bleek echter dat het hele Zonnetje nog onder de witte spikkels polijstmiddel zat. En ze zaten aardig vast. Toen ben ik even op een pallet gaan zitten met een mental breakdown.
Gelukkig was daar
Gyeon PREP To The Rescue, die uiteindelijk alle spikkels verwijderde. Toen konden we beginnen met het aanbrengen van de
Gyeon Pure coating. Drifter bracht het aan, waarna Nick na zoveel minuten nawreef met een doek, en ik de finishing touch deed met ook weer een doek.
Bekijk bijlage 172958
Bekijk bijlage 172959
Bekijk bijlage 172960
En zo was Het Zonnetje om 00.45 uur klaar voor de nacht.
Bekijk bijlage 172964
En wij waren er algeheel behoorlijk 'klaar' ermee. We vonden elkaar nog lief maar de stemming had het nulpunt wel bereikt. Na opnieuw een korte nacht slaap ontmoetten we elkaar weer rond 9.30 uur bij de loods. Drifter was er al vanaf 9 uur en had Het Zonnetje, glimmend en wel, alvast naar buiten gereden.
Als finishing touch heeft Nick mij laten zien hoe je de
Gyeon Cure aanbrengt op de lak. Drifter kon zich niet beheersen dus die heeft het kunstof bij de spiegelkappen voorzien van
Nanolex Trim Rejuvenator. Het Zonnetje werd ondertussen mooier en mooier. De motorkap, die voorheen toch alsmaar dof bleef ondanks al mijn gepoets, glanst nu WEL.
Bekijk bijlage 172961
Bekijk bijlage 172962
Na uitgebreide bewondering en afscheidsknuffels vertrokken we. Dacht ik. Iedereen was al weggereden en ik zat alleen in Het Zonnetje. Hij startte wel maar reed niet. Na 2 korte nachten slaap reageerde ik hier niet zo stabiel op. Gelukkig kwam Drifter gauw to the rescue en het thuisfront was ook alweer omgekeerd en ter plaatse. We vermoedden dat Het Zonnetje wat moeite had omdat we hem de dag ervoor een paar keer enkele meters verreden hebben waarna hij weer stil stond. Gelukkig liep hij al gauw weer als een Zonnetje en kon ik op weg naar huis.
Bij de tussenstop moesten er natuurlijk weer wat foto's gemaakt worden.
Bekijk bijlage 172965
Bij thuiskomst is Het Zonnetje in de parkeergarage gezet.
Bekijk bijlage 172967
De dag erna zat ik ineens op de SEH waar het thuisfront met een gefixeerde nek lag vanwege breukjes in de nekwervels. De schrik zit er goed in.
Dank jullie wel allemaal voor meeleven met de avonturen van Het Zonnetje. Ik heb met plezier dit verslag geschreven! De credits gaan naar
@Nick Bakker en
@Drifter ! Super wat jullie voor Het Zonnetje gedaan hebben!!
Ter afsluiting het Mentale Verslag in één beeld:
Bekijk bijlage 172968