• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

Niet normaal die glans op het :sun:

Geen ervaring met de gebruikte pads, maar wat mij wel opvalt is dat in elk geval Nick op geen enkele foto de pad echt vlak op de lak heeft, maar steeds een beetje scheef zoals soms bij een rotary wordt gedaan. Bij Drifter kan ik het op basis van de foto's niet goed beoordelen, dus daar zeg ik niets over. Overigens hoe kleiner de pad is, hoe lastiger het is om deze goed vlak te houden, en heel misschien is dat mede oorzaak van het moeizame polijsten, maar lijkt me niet de enige oorzaak.

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik wat: zijn er lakdiktemetingen gedaan? Zou het Zonnetje ooit last hebben gehad van een slechte blanke laklaag en is deze geschuurd en opnieuw met blanke lak gespoten? Als krasjes ónder een nieuwe blanke laklaag zitten, heb je echt een baksteen nodig om bij die krasjes te komen.

In elk geval een stralend resultaat van het weekend en een mooi verslag om te lezen. Wat Juffer1 ook al schrijft, goed dat ook de problemen benoemd worden, daar kunnen anderen ook weer van leren, maar bijna iedereen heeft de neiging om problemen maar niet te beschrijven. Voor mij ook iets gelezen wat ik niet kende: magnetische doeken, ik weet niet van wie ze waren maar lees daar graag meer over. @Nick Bakker @Drifter
 
  • Geweldig
Reactions: Ester
@Cordoba ff kort antwoord via telefoon, morgen kan ik wat uitgebreider reageren via laptop ;)

Pad schuin huiden is mij ooit geleerd bij een rotary cursus, en dit altijd aangehouden en ook vrijwel altijd goede resultaten mee gehaald.

Met de dap haal je op deze manier niet de resultaten die je wilt omdat de pad dan snel stopt met draaien.

Lak meting is gedaan, volgens mij rond de 100 mu (weet het niet meer uit mijn hoofd, @Drifter heeft de waardes wel denk ik.)

Magnetische doekjes zijn volgens mij bij CC te koop. Fantastisch voor het na lekken van sommige delen. (Ook al komen deze bij onze Chinese buren weg) zal morgen ff linkje van CC posten (en via privé wil ik ook wel de andere geven :)
 
  • Geweldig
Reactions: Cordoba en Ester
@Cordoba dankjewel voor je reactie, het is een goede reminder want ik was vergeten in mijn verslag te zetten dat ik ook de lakdiktemeting heb mogen doen. Heb daar ook het rapport nog van. Alles was in ieder geval 'groen', maar de waardes zal ik eens nakijken.

Het Zonnetje is van de 1e eigenaresse afkomstig. Ik kan het haar eens vragen maar toen ik haar aan de telefoon sprak kreeg ik niet de indruk dat ze dingen als overspuiten heeft laten doen. Het Zonnetje heb ik gekocht bij de garage maar ik heb de 1e eigenaresse dus wel gesproken, ze had hem gekocht met toen al het idee dat het haar laatste auto zou worden. Reed er al weinig mee en over de jaren steeds minder.

Ben ook wel benieuwd of zij iets weet van die klodder gele lak op de flank. Hoe die daar nou gekomen is.. Zat er bij aankoop al.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Wat een prachtig verslag om te lezen, wow, wat een weekend! Ook heel herkenbaar dat je vaak begint vol goede moed, en vervolgens een achtbaan hebt aan up's & downs. Het resultaat is echt prachtig. Alle lof voor de team-effort :heart:

Alle sterkte ook met het thuisfront.
 
  • Geweldig
Reactions: Ester
Voor een VAG-auto is 100-140 micron een normale af-fabriek waarde, die lakdikte is dus niets bijzonders.

Wat schuin houden betreft: blijkbaar hebben we andere leermeesters gehad, cursus die ik ooit gedaan hebt voor rotary werd schuin houden alleen genoemd voor lastige delen, zoals plaatwerk dat hol loopt, en waar je anders dus niet bijkomt.

Overigens ook ervaren detailers maken wel eens inschattingsfouten. Zo heb ik wel eens op verzoek een detaildemo gegeven op forummeeting (van een automerk). Als demo een motorkap van een ander forumlid gedaan die vol zat met krassen, een nog meer ervaren detailer stond hardop te beweren dat ik met mijn DAP daar nooit zichtbaar verschil zou maken. Binnen het uur stonden ze alle kanten op te buigen en te draaien omdat de krassen vrijwel onzichtbaar waren geworden. Zelf maak ik ook inschattingsfouten, maar dat is meestal even kijken naar het tussenresultaat, en even bedenken wat dan wel de oplossing is. Normaal gesproken heb ik dan ook binnen enkele minuten wel een alternatief, waardoor ik eigenlijk bijna direct een verkeerde inschatting vergeet.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en pa1ntje
U vraagt, wij draaien.

Screenshot_2024-09-01-21-58-27-623_com.google.android.apps.docs.jpg

Dap hou ik altijd vlak ivm draaien en correctie.

Rotary heb ik vroeger veel verschillende dingen geleerd van veel verschillende leermeesters. Sommigen compounden met een vlakke pad, want oppervlak. Andere met een schuin gehouden pad, want meer bite. Met finishen heb ik ook allerlei theorieen gehoord over snelheden en houding. Uiteindelijk gewoon ontdekt dat je moet doen wat voor jou het beste werkt. Voor mij is dat vlak houden tenzij holle delen zoals jij ook zegt.
Of @Nick Bakker meer correctie had gehad met een andere techniek durf ik niet te zeggen. Dan zouden we het een keer moeten uitproberen. (V70 Nick?) Wat ik wel kan zeggen is dat ik zelden iemand zo strak heb zien finishen met een rotary. Chapeau, very impressed Mister Bakker.
 
Afgelopen weekend was het eindelijk zo ver: het Polijst Plezier Weekend in het zuiden van het land. Het Zonnetje was vermoedelijk al de meest vertroetelde Seat Mii in de historie van Seat, maar nu is dat officieel.

Toen we Nick eindelijk overtuigd hadden om zijn vertrouwde honk in het noorden even los te laten en in het zuiden een slaapplek te reserveren, boekte hij er ook een bad bij. En zo begon het feest op vrijdagavond laat in de hottub.
Bekijk bijlage 172922

Na een korte nacht, met nog wat chloor in het haar, begon de sessie zaterdagochtend vroeg om 7.30 uur. Het Zonnetje en ik arriveerden fashionably late om 7.45 uur.
Bekijk bijlage 172926

Drifter had voor de gelegenheid een loods gereserveerd via een bekende. Hij was daar sinds vrijdagavond aan de slag met een Qashqai. Bijkomend pluspunt van de loods: goede koffie.
Na aankomst werden eerst de cadeautasjes aan Nick en Drifter uitgedeeld, met in elk tasje:
-een literfles Menzerna Cut Force Pro
-een zakje Zoete Zonnetjes van Klene
-een mok voor De Beste Klusser
-een sticker + ansichtkaart van Het Zonnetje
Bekijk bijlage 172923

Toen wilde het echtpaar Mr. & Mrs. Skittles samen op de foto.
Bekijk bijlage 172924

Hierna begon de klus, waarvan we toen nog niet wisten dat het een Klus met hoofdletter zou worden. Of eigenlijk meer een KLUS in hoofdletters. Nick begon (toen nog) enthousiast aan de voorinspectie.
Bekijk bijlage 172925

Het Zonnetje was speciaal voor de KLUS vies geworden.
Bekijk bijlage 172927

En is gefoamed met Kenotek.
Bekijk bijlage 172928

En gewassen met Megs Wash+
Bekijk bijlage 172929

Ook heeft Nick de velgen ECHT schoon gemaakt, ook achter de spaken. Dat laatste had ik nog niet eerder gedaan. Vervolgens heb ik Het Zonnetje gekleid met DDJ clay + clay lube. De klei bleef aardig schoon, maar ik heb Het Zonnetje ook al 2x eerder gekleid in de anderhalf jaar dat hij bij mij hoort. Na het afspuiten is Het Zonnetje gedroogd. Vervolgens heeft Nick wat steenslag op de voorbumper en wat krasjes op de achterbumper behandeld met de Sunflower Yellow kleurlak uit een spuitbus en blanke lak. En ik heb geleerd hoe je geperforeerde rondjes schuurpapier aan de gum van een potlood plakt.
Bekijk bijlage 172930

Bekijk bijlage 172931

Bekijk bijlage 172932

De plekjes zijn weer mooi vlak gemaakt.
Bekijk bijlage 172933

Rond 11 uur begon Nick aan het machinaal polijsten van Het Zonnetje, met de Menzerna Cut Force Pro op een harde Gyeon pad met de DAP.
Omdat hij geen effect zag, schaalde hij op naar Menzerna 400.
Omdat hij nog altijd geen effect zag, schaalde hij op naar een roterende baksteen.
En zo begon de KLUS met de rotary en Menzerna 300.
Bekijk bijlage 172934

Bekijk bijlage 172935

Tussendoor gaf Drifter ook nog les in het aanbrengen van coating.
Bekijk bijlage 172936

Na de lunch zat Nick even met zijn handen in het haar vanwege de keiharde lak op Het Zonnetje.
Bekijk bijlage 172937

Maar hij herpakte zichzelf en ging dapper verder met de KLUS.
Bekijk bijlage 172949

Bekijk bijlage 172952

Tijdens de KLUS hebben we ook eindelijk Het Mysterie Van De Bijgewerkte Spot ontrafeld. Het leek op een bijgewerkte lakbeschadiging maar het viel mij op dat er de laatste tijd steeds meer lak vanaf kwam zonder dat eronder een beschadiging zichtbaar werd. Mijn hypothese was dat er veel teveel lak was aangebracht en dat het slechts om een klein plekje ging.
Bekijk bijlage 172963

Maar nadat Drifter er voorzichtig met de DAP overheen ging, verscheen er gewoon een intacte lak. Het Zonnetje reed dus al die tijd rond met een overbodige klodder lak op zijn flank. Rond 17.00 uur was Het Zonnetje volledig behandeld met de rotary en was Nick een paar jaar ouder geworden. Wrijven met een doek lukte nog net. Hieronder het beeldmateriaal daarvan.
Bekijk bijlage 172953

Vervolgens kwam het vraagstuk of er nog gefinisht moest worden. Drifter, die inmiddels klaar was met de Qashqai, boorde zijn laatste restje energie aan om de motorkap te finishen.
Bekijk bijlage 172955

Daarna kwam hij met een quizvraag voor Nick en mij: "welke helft van de motorkap heb ik zojuist gefinisht?". Ik deed even net of ik hem niet zojuist bezig had gezien. Met de lamp erop hebben we zitten turen, maar er was geen verschil te zien tussen beide helften van de motorkap. Omdat ik gevoelsmatig toch niet verder kon leven met een half gefinishte motorkap, was Drifter zo lief om ook de andere helft te doen.
Hierna kwam hij melden dat hij geen energie meer had, en Nick werd ook steeds stiller. Uitleg geven lukte hen nog wel, dus toen heb ik een klein stukje van de voorbumper met de DAP behandeld. Al heb ik misschien meer geaaid dan behandeld, omdat ik voorzichtig was en de pad ook niet altijd goed recht op de lak hield.
Bekijk bijlage 172956

Toen gaf Buienradar aan dat het zometeen ging stortregenen. We hebben gauw Het Zonnetje gefoamed met afwasmiddel, en daarna een wasje gedaan met decontaminatie tabs en MF doeken. Hierna direct onmiddellijk en in ENORME vaart Het Zonnetje afgespoten, want het begon al te regenen. Vervolgens gauw Het Zonnetje de loods in gereden. Daar gedroogd, en mooie magnetische doeken opgehangen onder de spiegels om de druppels op te vangen.
Bekijk bijlage 172957

Om 19.00 uur was iedereen hungry en sommigen (Drifter) zelfs hangry. Het was tijd voor de BBQ in de tuin bij Drifter, alleen dat was hij vergeten door te geven aan het klimaat. Gelukkig heeft hij ook een gezellige huiskamer waar hij ons voorzien heeft van een heerlijke maaltijd. Buiten stortregende het.

Rond 22.00 uur arriveerden we best moe weer in de loods, met het idee dat we 'alleen nog de coating moesten aanbrengen'.
Uit nadere inspectie in het halfdonker bleek echter dat het hele Zonnetje nog onder de witte spikkels polijstmiddel zat. En ze zaten aardig vast. Toen ben ik even op een pallet gaan zitten met een mental breakdown.

Gelukkig was daar Gyeon PREP To The Rescue, die uiteindelijk alle spikkels verwijderde. Toen konden we beginnen met het aanbrengen van de Gyeon Pure coating. Drifter bracht het aan, waarna Nick na zoveel minuten nawreef met een doek, en ik de finishing touch deed met ook weer een doek.
Bekijk bijlage 172958

Bekijk bijlage 172959

Bekijk bijlage 172960

En zo was Het Zonnetje om 00.45 uur klaar voor de nacht.
Bekijk bijlage 172964

En wij waren er algeheel behoorlijk 'klaar' ermee. We vonden elkaar nog lief maar de stemming had het nulpunt wel bereikt. Na opnieuw een korte nacht slaap ontmoetten we elkaar weer rond 9.30 uur bij de loods. Drifter was er al vanaf 9 uur en had Het Zonnetje, glimmend en wel, alvast naar buiten gereden.
Als finishing touch heeft Nick mij laten zien hoe je de Gyeon Cure aanbrengt op de lak. Drifter kon zich niet beheersen dus die heeft het kunstof bij de spiegelkappen voorzien van Nanolex Trim Rejuvenator. Het Zonnetje werd ondertussen mooier en mooier. De motorkap, die voorheen toch alsmaar dof bleef ondanks al mijn gepoets, glanst nu WEL.
Bekijk bijlage 172961

Bekijk bijlage 172962

Na uitgebreide bewondering en afscheidsknuffels vertrokken we. Dacht ik. Iedereen was al weggereden en ik zat alleen in Het Zonnetje. Hij startte wel maar reed niet. Na 2 korte nachten slaap reageerde ik hier niet zo stabiel op. Gelukkig kwam Drifter gauw to the rescue en het thuisfront was ook alweer omgekeerd en ter plaatse. We vermoedden dat Het Zonnetje wat moeite had omdat we hem de dag ervoor een paar keer enkele meters verreden hebben waarna hij weer stil stond. Gelukkig liep hij al gauw weer als een Zonnetje en kon ik op weg naar huis.

Bij de tussenstop moesten er natuurlijk weer wat foto's gemaakt worden.
Bekijk bijlage 172965

Bij thuiskomst is Het Zonnetje in de parkeergarage gezet.
Bekijk bijlage 172967

De dag erna zat ik ineens op de SEH waar het thuisfront met een gefixeerde nek lag vanwege breukjes in de nekwervels. De schrik zit er goed in.

Dank jullie wel allemaal voor meeleven met de avonturen van Het Zonnetje. Ik heb met plezier dit verslag geschreven! De credits gaan naar @Nick Bakker en @Drifter ! Super wat jullie voor Het Zonnetje gedaan hebben!!

Ter afsluiting het Mentale Verslag in één beeld:
Bekijk bijlage 172968
Fantastisch verslag, en Het Zonnetje ziet er echt enorm goed uit. 100% mooiste Mii van europa. Nu genieten!
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Ester en Drifter
Dank jullie wel allemaal!
Ben nu zo mogelijk NOG trotser op Het Zonnetje.
Het is inderdaad echt de mooiste Mii van alle Mii's :sun:
Ik laat overal zijn visitekaartje achter.
(Op mijn werk zeiden ze: "huh, wat, een visitekaartje?!"
- ik: "jazeker. Hele belangrijke auto, Het Zonnetje. Heeft jouw auto geen visitekaartjes?")
 
  • Grappig
Reactions: Cordoba en pa1ntje