• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hij is er! De DAP 500, maar nu? Tips zijn zeer welkom!

The Musicman

Detailing rookie
19 jul 2009
264
0
Hallo allen,

Ik ben hier helemaal vers op het forum. Via via ben ik bij Carclean gekomen en heb de nodige euro's al uitgegeven aan allerlei poetsmiddelen.

Nu het volgende: Gisteren de DAP 500 binnen gekregen (starterspakket met pads en poorboys SSR 2.5 en SSR 1). Normaal doe ik het poetsen met de hand maar ik vond het hoog tijd om eens een poetsmachine aan te schaffen. Ik wil nu ook mijn auto meteen polijsten. Nu ben ik al op het internet gaan zoeken voor de nodige informatie maar iedereen heeft weer een andere mening over machinaal poetsen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

- auto moet je wel of hoef je juist niet te drogen na het wassen en kleien
- Hoe dikker of dunner je de polijstmiddel aan brengt, des te beter
- Wel of geen zon tijdens het polijsten/waxen
- Pads voor het begin wel of niet vochtig maken
- toerental verschilt nogal, laag of hoog toerental i.v.m. verbranden van de lak
- tijdens polijsten/poetsen/waxen wel of geen vocht bijspuiten middels plantenspuit voor verkoeling

Een ieder denkt te weten wat het beste is voor de auto. Ook over de hardheid van de lak zijn diverse meningen. Zelf weet ik niet wat de hardheid is van mijn auto, maar het zal denk ik na mijn mening niet echt kwaad kunnen. Gelukkig ga ik de auto van mijn vader als eerste doen, dus wordt deze als proefkonijn gebruikt.

Ik hoor graag wat jullie ongezouten mening is.

Groeten en alvast bedankt,

The Musicman

The Musicman zei:
-1 auto moet je wel of hoef je juist niet te drogen na het wassen en kleien
-2Hoe dikker of dunner je de polijstmiddel aan brengt, des te beter
-3 Wel of geen zon tijdens het polijsten/waxen
-4 Pads voor het begin wel of niet vochtig maken
-5 toerental verschilt nogal, laag of hoog toerental i.v.m. verbranden van de lak
-6 tijdens polijsten/poetsen/waxen wel of geen vocht bijspuiten middels plantenspuit voor verkoeling

1 Na het kleien als je gaat polijsten moet de auto droog zijn.

2 Dun. Als je een grote hoeveelheid neemt ga je alleen maar knoeien. En het is slecht voor de knip met geld ;)

3 Met Poorboy's maakt dat niet uit. Zon of schaduw, het kan allebei.

4 Heel iets benevelen is wat ik doe. Zeker niet door en door nat maken.

5 Standje 4 of 5 tijdens het polijsten. Met een Dap is het bijna niet mogelijk om de lak te verbranden. Dat gebeurt meestal met een rotary. Dat is een heel ander apparaat. Mocht je met een Dap door de lak heen gaan cq de lak verbranden : dan feliciteer ik je je. Je bent dan namelijk de eerste persoon die dat red.

6 Zoals ik bij 5 al zei: je krijgt de lak niet heet. Verkoelen is dus absoluut niet nodig.

Groet, Peter

Hey Peter,

Bedankt voor je reactie. Ik kan hier wel wat mee! :-)^
Aankomend weekend ga ik zoals ik al zei de auto van mijn vader doen.
Ik ga je tips in ieder geval meenemen.

Nogmaals bedankt!

Groeten The Musicman

Ik twijfel of dit ergens als een sticky weggeschreven staat.
Zelf als newbie zijnde ben ik dit forum aan het afstruinen naar info voor het moment dat ik centjes ( nou ja, zal wel eindigen in aardig wat papier ;) ) naar CC ga brengen.
Vind dit soort vragen ( zeker wat betreffende het benevelen en met welk middel ) zeker geen overbodige vraag.

Al met al, kan 1 der mods er een stickyverhaal van maken?
In DEZE en DEZE staat al aardig wat beschreven.
Wellicht dit een mooi aanvullend stukje, waarbij ik Peter Jansen bij dezen wil bedanken voor zijn goede tips / antwoorden

Kurtje zei:
met wat vernevelen jullie de pad voordat jullie beginnen ???

Kan daar ook wat smartdetail voor gebruikt worden of...? Want bij de volgende bestelling gaat er een grote bus Spray en wipe bijzitten van PB's...

Binnetie zei:
Spray en Wipe is sowiezo een middel waar je eigenlijk niet zonder kan. Net als APC, je gebruikt het voor zoveel dingen.

Inderdaad maar om nu die spray en wipe apart te gaan bestellen en opnieuw 8euro verzending te betalen is beetje gek, wacht wel even tot ik enkele dingen opnieuw nodig heb :) Probeer de pad wel beetje te bevochtigen met smartdetail

Vandaag de 1ste maal mijn vriendin haar polo een volledige behandeling gegeven...

Ik moet zeggen wat een luxe is die DAP500!!!
Super resultaat tov handmatig!!! Hij blinkt ongelofelijk goed, ik had alleen geen tijd meer om de laatste waxlaag van Natty's blue aan te brengen :(

Dat is dan maar voor volgende week, momenteel is hij volledig gedaan (Gewassen, geclayed, gewassen, met de dap: pb SSR1 witte pad, Smartpolish zwarte pad, Smartwax zwarte pad en dan manueel de smartsealant... De natty moet er nog opkomen, maar hij blinkt nu al enorm mooi en de kleine krasjes die ze had zijn verdwenen! Missie geslaagd dus :D

Nu heb ik een vraagje, de pads zijn dus allemaal vuil... Die ga ik morgen proberen zuiver te krijgen, net zoals de gebruikte microvezeldoeken.
Maar nu heb ik gezien dat de backingplate, zo waar die velcro zit, ook volhangt met product...

Hoe kan je dit zuiver krijgen of mag je dit proper maken?
Mag die die backingplate nat maken? of...

Grtz

Lijkt me dat dat wel mag hoor...Volgens mij wordt hij ook wel wat nat als je een padwasher gebruikt...:) Ikzelf heb dit niet, dus kan het niet met 100% zekerheid zeggen. Mooi dat er weer een tevreden Dapper is...:)

Hallo allemaal !

Ik heb zelf ook een dap500 met starterspakket sinds vrijdag in huis en ik ga morgen beginnen met me eigen auto.
Nu zie ik dat veel mensen ook hun auto afplakken, wat en waarom kun je sommige dingen het beste afplakken?
Poetsen jullie per paneel of poetsen jullie de auto gelijk helemaal in 1x en daarna ook weer in 1x uitpoetsen?
En ik heb er 3 kleine zakjes bijzitten en volgens mij zijn die om de pads schoon te maken , maar weet iemand hoe je dit precies gebruikt en schoon maakt?

Eventueel je zelf even voorstellen ?

De trims kan je best even afplakken ,polish kan namelijk vlekken nalaten die je daarna dan zal moeten verwijderen.. Ook kan je scherpe randjes afplakken om schade te vermijden (pads).

Bij het polijst werk ,doe je alles per paneel. Polijstmiddelen kunnen na verwerking direct worden afgenomen.

Zakjes weet ik niets van ,zonder padwasher kun je ze best even onder de kraan uitwassen met wat afwasmiddel en droogduwen met een keukenhanddoek.

van Cobra vermoed ik?
Half zakje oplossen in 8 liter water (ik doe meestal lauw water)
Pads een kwartier laten weken (volledig ondergedompeld), ik zet meestal een bezemsteel in de emmer om ze onder te houden.
Pads daarna uitspoelen onder de kraan. verstopte putjes van je pad kan je met je vinger of een speciaal borsteltje schoon krijgen.
Daarna pads droogzwieren op de Dap ;-)

@ B.K , Bedankt voor je snelle reactie & voor de info ! Ik moet me idd nog even voorstellen, maar in verband met weinig tijd en foto's had ik alleen hier even snel de vraag gesteld. Want ik ga er ook een klein verslagje van maken van mijn auto en ik zal me dan nog even voorstellen, wel zo netjes natuurlijk.

@ Dannydehert, Je vermoeden klopt ! Het zijn de Cobra zakjes. Bedankt voor de info !