• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe doe je dat nou, zo'n testspot?

Soepergrover

Soeper Moderator
Medewerker
Tester of Bling
13 mei 2009
7.149
223
Omgeving Breda
Bij het (vele) lezen van de topics op dit forum, zie ik het begrip testspot met enige regelmaat terugkeren.
Lijkt me een prima ding om te doen en ik ben er inmiddels ook wel van overtuigd dat dit een must is bij machinaal detailen.

Nou heb ik binnenkort wel een DAP workshop waar dit vast wordt uitgelegd, maar -ongeduldig als ik ben- heb ik alvast een aantal vragen hoe je zo'n testspot nou aanpakt.
Zoals gezegd staat hier met enige regelmaat dat je zo'n testspot moet uitvoeren en ook dat dat inderdaad wordt gedaan, maar ik kan niet zo snel vinden hoe je dit nou aanpakt (en ik heb toch flink wat gezocht).

-Begin je altijd met het lichtste middel dat je in huis hebt (voor de zekerheid voorzichtig beginnen) of kies je je begincombinatie grofweg na het controleren van de staat van de lak (ervaring en 'gevoel' vereist)?
-Gebruik je min of meer vaste combinaties van product+pad (e.g. SSR2.5 + oranje pad, SSR1 + witte pad, PP + zwarte pad) of combineer je vanalles door elkaar dat het een lieve lust is?
-Hoeveel product gebruik je voor een testspot en hoe groot maak je die testspot eigenlijk?
-Als je van een lichter product naar een zwaarder product gaat op hetzelfde type pad (e.g. SSR1 op wit --> SSR2 op wit), kun je dan dezelfde pad gebruiken of moet je ten alle tijden een andere pad gebruiken voor ander product om 'kruisbestuiving' te voorkomen? Ik zag laatst in een topic over een BMW clinic bij Carclean dat er wel een stuk of 20 combinaties gebruikt waren. Nou lijkt me daar de voorraad pads wel voldoende aanwezig, maar niet iedereen heeft zoveel verschillende (soorten) pads in huis.
 
Het maken van een testspot:

- Pak een stuk op de bijv. de motorkap van 50 bij 50 cm, eventueel aftapen, hoeft niet persé
- Begin met de lichtste combinatie van pad en polijstmiddel, vaak begin je met wit en SSR1 als je Poorboy's gebruikt, nog lichter kan natuurlijk ook, maar dan heb je heel zachte lak
- Werkt deze combo niet, dan ga je een stapje zwaarder in pad of polijstmiddel (of beide).
- Als je niet zoveel pads hebt, dan kun je altijd een zwaarder polijstmiddel gebruiken op een pad die je met een lichter polijstmiddel gebruikt hebt, NOOIT ANDERSOM! Maar het beste is gewoon om verschillende pads te hebben, maar ik kan begrijpen dat niet iedereen daar het geld voor heeft.

Waar op te letten bij een testspot:

- Bekijk voor het verwerken goed naar de lakdefecten die er aanwezig zijn.
- Bekijk na het verwerken of de eerder geconstateerde lakdefecten minder zijn of weg zijn, let er goed op dat er geen krasjes bijkomen! Het kan zijn dat de combo te grof is en deze de eerdere lakdefecten wel verwijderd, maar op zijn beurt weer nieuwe aanbrengt.
- Je polijst vaak nooit in 1 stap, dat lukt niet, dus check of de defecten weg zijn en kies dan een finishing combinatie op hetzelfde stukje
- Is alles naar wens, dan doe je de hele auto zo

Op een gegeven moment krijg je wel wat meer ervaring in de combo's en wat het doet op welke lak, maar daar wil ik toch even een kanttekening bij maken:

Er is van een automerk of autotype nooit van te voren te zeggen hoe hard of zacht een lak is! Zoals we hebben ervaren op de BMW clinic, het waren allemaal BMW's van hetzelfde type in verschillende kleuren, de ene kan lakdefecten wegkrijgen met de hand, en de ander daar gebeurde helemaal niets met dezelfde combo's. Daarom is een testspot erg belangrijk en is het onmogelijk om de vraag te beantwoorden of een bepaald merk/type auto een harde of zachte lak heeft. Het enige wat redelijk zeker is, is dat VAG lakken over het algemeen hard te noemen zijn, maar dan nog: testspot maken!