• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe haal je "fijne" krasjes (swirls) uit je lak?

Matthijsjo

Detailing rookie
27 aug 2009
7
0
Hoi allen,

M'n Saxo zit helemaal onder dit soort krasjes:

DSCF0082.webp

Dat bruine vlekje, is een vuiltje.

DSCF0087.webp

Zijn ze op 1 of andere manier eruit te krijgen?

is er prima uit te krijgen,
morgen ga ik beginnen met ook een saxo, die hetzelfde heeft (alleen dan een donkerblauwe (538 kleur))

Ik ben het met Mark eens: dit is zo ongeveer het voorbeeld waar het echte detailen (en een groot deel van dit forum) om draait: het verwijderen van dit soort krassen. Inderdaad: swirls geheten. ;)

Kies je juiste spullen en het gaat helemaal goedkomen :-)^

Ik weet zelf niet of ik de juiste spullen voor het werk heb, maar ieder geval zijn dit de spullen die ik zelf al heb:

- NXT wash
- Crystal Step 1 (Paint Cleaner)
- NXT Tech Wax
- Clay Kit
- Crystal Step 2 (Polish)
- Scratch X
- + de erbij behorende applicator pads en washandschoen.
- microvezeldoeken

Maar zou het in principe betekenen dat ik ook nog een poetsmachine en erbij behorende materiaal moet aanschaffen??.
Of zou dat nog redelijk te doen zijn met de hand?

Ik zal maar vast de eerst zijn: doe een testspot met de spullen die je hebt en vergelijk een behandeld en onbehandeld deel met elkaar. Zonodig het behandelde stuk nogmaals doen.

Machinaal zal het hoogstwaarschijnlijk wel én beter gaan én sneller gaan én minder inspanning kosten. Aan de machien ga je meer plezier beleven dan je in eerste instantie zult denken. Maar uiteraard jangt het ook af van je budget en het resultaat dat je wilt behalen.

Ik heb het een paar maanden terug geprobeerd, want toen had ik de hele auto gedaan. Maar zonder resultaat helaas.

En dit is de Stappenplan die ik toen had toegepast (in onderstaande volgorde)

- NXT wash
- Clay Kit
- Crystal Step 1 (Paint Cleaner) + Scratch X
- Crystal Step 2 (Polish)
- NXT Tech Wax

Misschien dat ik iets over het hoofd heb gezien, of iets fout gedaan?

Maar als ik het machinaal zou doen, moet ik dan ook gelijk de erbij behorende poetsspullen aanschaffen of zou ik het nog met Meguiar's kunnen doen?
Ik denk dat als ik het machinaal zou doen, dat het resultaat ook mooier wordt.... (denk ik)

Ik weet niet voldoende van de Step 1 en 2 van Megs om te kunnen zeggen of je het wel of niet machinaal kunt gebruiken. Mogelijk dat je daar andere spullen voor nodig hebt. In ieder geval heb je andere pads nodig. Maar de grootste investering doe je in het begin, daarna heb je de machine (bijvoorbeeld de DAP) en gaat het alleen maar om de andere hulpmiddelen, zoals de pads, doeken en het polijstmiddel.

Neem desnoods even contact op met Carclean.;)

step 1 en 2 niet machinaal doen, droogt VEEEEL te snel.

ik kan ongeveer gokken

clay kit niets tot bijna niets gaat doen (buiten het reinigen)
paintcleaner weinig tot niets
step 2 zal het verminderen, maar er helemaal uit red je er denk ik niet mee
scratch X zet ik me hoop op.. denk dat je daar wel een redelijk resultaat mee kan halen, alleen is dat bijna niet te doen met de hand (de hele auto)

maar probeer het eens, kijken in hoeverre het te "gokken" valt

Ik denk juist de Scratch X veel te weinig zal doen. Dus dat houdt in: nieuwe polijstmiddelen. Kost wel even wat, maar je gaat er veel plezier aan beleven! ;)

Kleien zal nooit swirls verwijderen. Sterker nog: je kan er marring door krijgen, dus juist extra krasjes. Op zich niet erg, want met de polijstbeurt die volgt, zijn die dan gelijk weer weg (mocht je het hebben). Kleien is alleen bedoeld om te cleanen.

Zou SwirlX misschien een optie kunnen zijn? :idee

Ik ben niet niet zo lang bezig met zelf de auto te poetsen. Maar ik had de eerste keer het allemaal met de hand gedaan.
Maar het resulaat viel me niet tegen. :) Ik heb er wel lamme armen aan overgehouden, dat wel.

lekker een dap v2 raffini kit aanschaffen.. kost eenmalig een 200 euro (extra doekjes er bij inbegrepen)

en heb je voor je leven een machine, met meteen de pad's die je nodig hebt, de polijst middelen die je kan gebruiken (deze ga je toch ooit nodig hebben)

plus dat je machinaal ZOOO veel meer kan dan met de hand, met minimale inspanning

een wereld zal voor je opengaan

en tsjah.. swirlX zou moeten helpen.. alleen in hoeverre is en blijft de vraag...

mischien leuk om neer te zetten waar je ongeveer vandaan komt, kan je eens bij iemand een likje polish "stelen" zonder direct een aanschaf te hoeven doen

Hmm, handmatig wordt dit een hels karwei, tenzij het echt heel zachte lak is.

Ik zit me trouwens af te vragen hoe de SwirlX zich verhoudt t.o.v. SSR1 of SSR2 (zowel handmatig als machinaal gebruik). Voor mijn gevoel heb je meer aan de SSR reeks.
De prijs ontloopt elkaar in elk geval niet veel.

ssr2 is in ieder geval veelzijdiger, aangezien het ook machinaal gebruikt kan worden..
de nieuwe ssr2 schijnt ook wel redelijk vriendelijk te zijn voor handgebruik..

toch zeg ik, dat het niet te doen is om de hele auto te doen met het handje!

aron147 zei:
toch zeg ik, dat het niet te doen is om de hele auto te doen met het handje!

Toch is het te doen

Ik ben een It'er (meestal niet het toonbeeld van pure krachtpatsers w^^w ) en ik heb 1,5 jaar geleden mijn hele golf 4 met klei stap 1,2, 3 van meguiars gedaan en volledig met scratchX.

Ok, het duurt een compleet weekend voor je klaar bent, als je maar doorzettingsvermogen hebt :lol

Waarbij ik nu gelijk wil melden dat een DAP500 echt stukken beter werkt en je veel minder tijd en moeite erin hoeft te steken voor een beter resultaat :ja

Is inderdaad te doen met de hand, alleen zou ik daar de step 1 en step 2 van Meg's niet voor nemen omdat ze simpelweg te zwak zijn om een mooi resultaat mee te behalen. Ik zou investeren in wat Monello Rafini polijstmiddelen en wat LC handpads (oranje, wit). Dan zal het een stukje makkelijker gaan en het resultaat is ook meteen stukken beter. Maar handmatig werken kost het nodig zweet

hoi
ik heb begin deze maand de dap 500 compleet met toebehoren gekocht en heb meteen de auto van een maat gedaan!
wel voor het eerst... dus veel kleien en poetsen maar het resultaat is er ook naar! zou er niet aan moeten denken al is het een 3 deurs fiat, die met de hand te moeten poetsen pff.
maar het werkt simpel en snel super en hij had zelfs met een schuurspons op z'n lak gezeten en is er allemaal uit dus... kopen dat ding:lol