• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe heet dit?

Suze

Detailing chief
30 nov 2025
122
75
Ik heb dus achter mijn nummerbord schoongemaakt en nu kleppert 'ie inderdaad bij het dichtdoen van de achterklep. Nu ben ik op zoek naar zelfklevend spul wat ik achter rondom de nummerplaat kan bevestigen en wat het geluid dempt. Maar hoe heet dat? Iets van "zelfklevend schuimrubber" brengt me niet verder. Ik zoek dan een zelfklevend iets van ongeveer 5mm dik en 5mm breed op rol, zodat ik het ook voor iets anders kan gebruiken. Wie weet wat ik bedoel?

Dubbelzijdige tape van HPX, type HSA. Perfect hiervoor.
Kleur is zwart, hecht bijzonder goed voor automotive doeleinden (logo's, sierstrips, kentekenplaten, etc..).
Is oa te koop bij firma Crop, bijna een buurman van Carclean.

• Leuk
Reacties: Suze
5 mm is wel heel dik voor tape (en lijkt me ook te dik om achter een rammelende kentekenplaat te plakken), maar sommige soorten dubbelzijdige tape zijn iets van 1 mm dik en bestaan uit een foamlaag van ca. 1 mm dik met aan beide zijden een lijmlaag. Tapebreedte is afhankelijk van de fabrikant, maar 13 mm en 19 mm zijn veel voorkomende breedtes. Als je maar 5 mm breedte wil, ben ik bang dat je zelf een bredere tape smaller moet snijden. Voor de dikte kun je eventueel meerdere tapes op elkaar leggen.

Voorbeeld 19 mm breed, of 12 of 19 mm breed, of deze die 3 mm dik lijkt te zijn.

• Leuk
Dank jullie wel voor de reacties.
Dank je voor het meedenken, maar nee, daar kan ik het ook niet op vinden.

Dubbelzijdige tape van HPX, type HSA. Perfect hiervoor.
Kleur is zwart, hecht bijzonder goed voor automotive doeleinden (logo's, sierstrips, kentekenplaten, etc..).
Is oa te koop bij firma Crop, bijna een buurman van Carclean.
Dan plak je het nummerbord tegen de lak aan, toch? Mijn nummerbord loopt erg krom. Is dat dan haalbaar? En is deze tape nog te verwijderen als dat nodig is? Welke breedte raad je aan?

@Cordoba , wat ik bedoel is niet alleen tape, maar iets van schuimrubber met een plaklaag (niet dubbelzijdig.)

Laatst bewerkt:
Het is sterk genoeg om de kromming aan te nemen, zeker als je het goed ontvet vantevoren. Verwijderen kan, maar kost (uiteraard) wat moeite.
Ik heb altijd 12mm gebruikt voor kentekenplaat houders. Tot nu toe zitten ze allemaal nog steeds muurvast!

• Leuk
Dank jullie wel voor de reacties.

Dank je voor het meedenken, maar nee, daar kan ik het ook niet op vinden.

Dan plak je het nummerbord tegen de lak aan, toch? Mijn nummerbord loopt erg krom. Is dat dan haalbaar? En is deze tape nog te verwijderen als dat nodig is? Welke breedte raad je aan?

@Cordoba , wat ik bedoel is niet alleen tape, maar iets van schuimrubber met een plaklaag (niet dubbelzijdig.)
Als je de tussenlaag laat zitten, plakt het aan één kant, lijkt me niet zo ingewikkeld. Ik zou niet de kentekenplaat kaal tegen de lak zetten, juist om lakschade te voorkomen. Voor iets van 2 euro kun je bij een automaterialenzaak een kentekenhouder kopen (als je auto bepaalde bevestigingsgaten heeft, opletten dat dit matched met de houder). Verder een kwestie van kiezen of je met een brede (geschikt voor tekst) of smalle onderrand wil. Als je op de hoeken van de houder wat zachter materiaal plakt voorkomt dat dat de houder in de lak snijdt. Overigens zou ik dan wel dubbelzijdige tape gebruiken of alleen op de lak plakken (als je foam onder de kentekenhouder plakt, kan er zand tussen houder en lak komen, en kan dit door trillingen lakschade veroorzaken. (vergelijkbaar met het effect van een "autobrah" de "brah" voorkomt steenslagschade maar als er zand tussen de lak en de "brah" komt, krijgt je plekken waar de lak wordt weggeschuurd tijdens het rijden, of als de auto in de wind staat geparkeerd.

• Leuk
Dank voor alle reacties!
Ik dacht gevonden te hebben, wat ik zocht, maar ze verkopen niet aan particulieren...
Dus plan B:
Dubbelzijdige tape van HPX, type HSA.
Links en rechts verticaal aan te brengen. Nog een vraag hierover. Geeft deze tape niet zwart af als het regent? Want dat wat er zat, gaf dus af op de witte lak.

Ik heb trouwens nog eens naar m'n nummerbord gekeken, en die was minder krom als dat ik in gedachten had :eek: .