• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe kan ik het beste een kras eruit polijsten?

RX350

Detailing rookie
9 sep 2010
12
0
Beste mede-perfectionisten,

Ik zou graag willen vragen hoe ik het beste deze kras uit mijn auto kan halen.
Ik ben van plan om na het wassen en kleien het met een DA-polisher in combinatie met Lake Country 4 inch Orange Spot Buff CCS Pad en Monello Mezzo te polijsten. En vervolgens te finishen met Raffini finale en
Lake Country 4 inch Light Green Spot Buff.
Zou dat een goede combinatie zijn? Weten jullie misschien nog een betere combinatie of aanpak?
Overigens voel ik geen "groef" in de kras.

Alvast bedankt voor jullie tips,

Groetjes,

Ching Lam
DSC_1101.webp

DSC_1116.webp

DSC_1121.webp

DSC_1130.webp
 
Hoeft zeker niet zo te zijn, het witte kan beschadigd blanke lak zijn en door de vele karteltjes en ruw oppervlak ziet dat er wit uit maar dat wil niet zeggen dat je door de blanke lak heen bent.

Als je de kras niet kan voelen dan is hij waarschijnlijk wel redelijk eruit te halen, voel je hem wel dan kan je hem wel verbeteren maar niet meer helemaal weg halen en kan je hem echt goed voelen/je nagel blijft erin hangen dan is het einde oefening en wordt het spuiten of opvullen.

Spot buff is ideaal, het resultaat hangt af van de hardheid van de lak maar verbeteren zal die zeker.
 
kras natmaken, wordt íe onzichtbaar of nauwelijks zichtbaar dan is er met polijsten een hoop winst te halen.
blijft de kras zichtbaar (wit) dan is íe te diep.
 
Begin met een niet al te hoge cuttingfactor en bouw dit op indien nodig. Na de hoge cuttingfactor weer afbouwen voor een mooie finish. Zo te zien is het een Volvo. Volvo heeft doorgaans een harde lak wat een hoge cuttingfactor vereist. Weten doe je het pas als je het getest hebt. Begin bijvoorbeeld eens wit icm mezzo. Werkt dit niet, gebruik dan de gele pad gevolgt door de witte.
 
Beste,

Vandaag geprobeerd de kras eruit te polijsten
voor:
xc1.webp


Na: 2 hits mezzo met wit, 1 hit mezzo oranje.

xc4.webp


Na nog eens 1 hit oranje inizio en finale mat zwart.

xc2.webp


De kras is voor 70% "weg", als je goed kijkt is de kras nog wel aanwezig. (het witte is weg)
misschien toch een beetje te diep. Later misschien met gele pad proberen.

Verder nog een paar foto's van de auto waar het om gaat.
xc.webp

xc3.webp
 
Netjes geworden! Heb je de olie uit de polijstmiddelen verwijdert met zoiets als IPA? Nee, even doen dan weet je zeker dat het resultaat zo is zoals je nu denkt. Mogelijk wordt de kras gedeeltelijk gemaskeerd door de achtergebleven olie uit het polijstmiddel.
 
Ik heb nog niet zo vaak met mijn DAP gewerkt, maar klopt het nu dat de eerder zichtbare 'sinaasappelhuid' bij de stap met Inizio ook is verdwenen, want zo lijkt het haast? Wat vinden de 'kenners' hiervan? Of zou er 'te veel' zijn weggepolijst? Ik vind het mooier zo hoor :) maar is er niet 'te hard' geDAPt (TS schrijft bovendien ook om nog een pass met geel te doen)?

Super foto's trouwens, lekker scherp!
 
Er lijkt behoorlijk wat blankelak verwijdert te zijn gezien de voor en na foto. Weten doe je het pas na een meting voor de behandeling en na het polijsten. Op zich is polijsten met een DAP behoorlijk veilig.
 
Netjes gedaan maar zie ik nu goed dat de letter L links boven ook iets is beschadigd of is dit licht inval ?
Verder prachtige wagen:cool
 
Bij nader inzien denk ik dat het niet aan het polijsten maar aan de foto ligt. Op de foto voor de hit inizio/oranje heeft de camera scherpgesteld op de letter L van Volvo. Daaromheen is dus ook een goed beeld van de staat van de lak te zien. Op de laatste foto ligt het scherpstelpunt in de spiegeling op het hekwerk bij het huis. De lak zal zelf dus niet zichtbaar zijn (de sinaasappelhuid ook niet) en de kras al helemaal niet omdat die ver voor het focuspunt ligt (wellicht de beste manier om krassen te verbergen ;)).

Desalniettemin vraag ik me af of het handig is om nog een pass op geel te gaan doen.
 
Chasake als je wilt wil ik best een keer langswippen als ik in Enschede ben (is 1x in de maand) anders ben je altijd welkom in Deventer:rules
 
@berkant: prima, ik werk in Deventer maar woon in Enschede dus dat kan vast wel een keer. Alleen ben ik niet de topic starter he ;), mijn auto is nog redelijk krasvrij (wel veel steenslag). Ik zie dat je 15 april niet naar de Over-de-ijssel meet kunt komen?
 
@Chasake, sorry heb ergens 2 posts door elkaar gehaald en dacht dat jij de TS was:schaam
Helaas kan ik idd niet naar de meet de 15e

@RX350 ook maar ff sorry maar denk dat Eindhoven te ver weg is:lol