• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe lang kleien?

Chris4475

Detailing rookie
4 dec 2013
17
0
49
Mijn vraagje aan jullie is simpel, hoe lang moet ik kleien? Heb vandaag voor het eerst überhaupt met klei gewerkt. Ben begonnen met de motorkap van mijn vw golf 6. Heb een plastieken handschoentje aangetrokken,(zo eentje van het tankstation) om beter te kunnen waarnemen wat de omvang van de vervuiling op de kap is. Na het kleien (monello klei en lube) kon ik nog steeds maar uiteraard veel minder vervuiling waarnemen met de plastieken handschoen aan. Ben behoorlijk grondig geweest in de toepassing, ben er een half uurtje mee bezig geweest. Ben uiteindelijk dan toch maar begonnen met het polijsten (handmatig, poorboys polish en witte pad). Na het polijsten kon ik nog steeds vervuiling voelen door de handschoen. De vraag dus, heb ik niet voldoende gekleid, moet ik meer kracht toepassen etc. ... .
 
Een half uur alleen om een motorkap te kleien moet meer dan genoeg zijn. Ofwel je bent gefopt door het handschoentje (hebben vaak een profiel voor grip, dus mogelijk dat je dit profiel voor oneffenheid van vervuiling hebt aangezien) of er is iets niet goed gegaan, of er zit een echt probleem in/op deze lak.

Heb je de klei vooraf goed soepel gekneed? Of misschien zoveel lube gebruikt, dat de klei het vuil van de lak bijna niet meer oppakt?
 
Cordoba, bedankt voor de snelle reactie. Ben net nog even de garage ingelopen en heb een ader plastiekje gebruikt. Hetzelfde, nog steeds lichte "vervuiling" te voelen. Heb de klei niet zacht geknede, is dit dan nodig? Hij werd sowieso harder tijdens het gebruik, motorkap was koud en de lube ook. Ook behoorlijk wat lube gebruikt, inderdaad. Had een beetje bang met het kleien, maakte af en toe wat kras achtige geluiden, heb de klei dan onmiddellijk dubbel geplooid en wat meer lube aangebracht.
 
Ik klei net zolang tot ik alle puntjes/bultjes op de lak eraf heb...vorige week de auto van de buurman (samen) gekleid en we waren klaar in 1 uurtje ( = 2 uur alleen ) . Niks meer te voelen en superstrak. Betreft wel een vrij nieuwe auto en staat in een garage......
Soms was het wel nodig om tot 30 x over een zelfde puntje te wrijven voor dit weg ging .
Bij oudere lakken vermoed ik dat je groffere klei nodig hebt .

Je kan beter 2 stukjes klei nemen en beurtelings in een warm/lauw bakje/emmertje steken . Zo is je klei niet hard meer en werkt het fijner .
 
Net een filmpje bekeken "hoe kleien" (vid van carclean). Heb niet meer of minder lube gebruikt dan in de video. Snelheid, beweging alles idem. Grandscenieman. Leg jij de klei direct in een emmertje water, lauw tot warm? Morgen ook eens proberen. Denk dat de monello klei een medium grof is... . Lak is inderdaad in behoorlijk slechte staat. Wagen is zwart maar heeft een duidelijk grijze waas, zelfs na wassen. Krassen, kringen, steenslag, noem maar op, alles in overmaat aanwezig. Bj 2010, 120.000km
 
Enkel als de klei hard aanvoelt leg ik de klei in zo'n bakje.
Heb je ook iron-x (of gelijkaardig ) dan zou ik voor het kleien de delen ermee insprayen en ff laten inwerken . Na afspoelen kan je dan kleien en mogelijk heb je sneller gedaan met dit werkje .
Ook tar-x( oid ) kan helpen VOOR je gaat kleien , al wat je kan weghalen zonder te kleien is beter voor je klei en zo gaat ie langer mee .

Je kan best de wagen ook behandelen met een paintcleaner , zo haal je nog meer vuil van je lak ( dat je met kleien niet weg krijgt omdat dit vuil er IN zit )

Heb je ook enkele foto's van je wagen ?
 
Heb de iron van Gyeon gekocht, iron x lag niet meer op schap bij cc. De kap ingespoten en even laten inwerken. Tar x heb ik niet, staat ondertussen wel op het verlanglijstje. Noem eens een goede paintcleaner. Geen detail foto's, heb geen goede camera buiten de ifoon. Zal er morgen enkele maken.
 
Het kan zijn dat het spoorslag is, in dat geval is de Monello klei te zacht. Spray de Gyeon Iron op de lak, 1.5 minuten wachten en dan met een mitt zachtjes wassen en goed afspoelen. Dan nog een voelen of er verschil is.
 
Ach zo, PB pro polish is een paintcleaner, heb ik! Heb het PB sample kit gekocht met de ss shampoo, pro polish, black hole en ex-p. Dibbuz, wat bedoel je met spoorslag, is dit teenslag? Welk hardere klei raad je aan? Gaat mij dit meer kransjes bezorgen? Ga ik met een hardere klei machinaal moeten afwerken? Vandaag verder gegaan met de wagen. Motorkap opnieuw gekleid zonder beter resultaat, nog steeds vervuiling aanwezig. Daarna gepolijst met pro polish (manueel) en er ook eens Black hole over gesmeerd. Met het gebruik van BH werd mij duidelijk, denk ik, wat de eerder genoemde "vervuiling" is, steenslag. Het viel op dat bij het inwrijven kleine, bijna onzichtbare putjes werden gevuld door BH. Putjes zijn niet te voelen met de hand enkel met de plastiek handschoen. Ik veronderstel dat ik hier niets aan kan doen. Verder ook de bestuurder kant gekleid, gepolished en geblack holed, mijn god wat een werk! Ook bij het grondig kleien van de deuren kon ik nog steeds een bepaald reliëf voelen met het plastieken handschoentje. Na het paint cleanen met pp werd dit minder maar was niet volledig verdwenen. Ben een beetje verveeld met het geheel, werken verlopen niet naar mijn voldoening.
 
Een grovere klei geeft inderdaad meer zogenoemd marring (noem het krasjes door kleien)
Ik weet niet welke klei je nu gebruikt, maar de poorboys klei is een goeie medium klei
Verder heb je het over polijsten en pro polish, dit product is enkel een paintcleaner en moet je niet zien als polijstmiddel (helemaal niet als je het op de hand doet)
 
dopestuff;n389700 zei:
Een grovere klei geeft inderdaad meer zogenoemd marring (noem het krasjes door kleien) Ik weet niet welke klei je nu gebruikt, maar de poorboys klei is een goeie medium klei Verder heb je het over polijsten en pro polish, dit product is enkel een paintcleaner en moet je niet zien als polijstmiddel (helemaal niet als je het op de hand doet)
Dope, ik gebruik de monello klei, deze: https://www.Carclean.com/product/Monello/Dolce_Verde_Klei_Set_DVCLAYCOMBI_102118
 
Spoorslag zijn metaaldeeltjes. Als iemand voor jou remt om de snelweg dan blijft de remstof niet alleen in de buurt van zijn velgen maar jij vangt het ook op als je erachter rijdt. Of je staat een week langs het spoor. Op witte lak zeer gemakkelijk te zien: zwarte puntjes met een bruin randje erom heen. Op donkere kleuren niet of nauwelijks waar te nemen maar wel te voelen. Het is zeker geen steenslag. Steenslag kan je ook niet weg kleien, was het maar waar :)

Spoorslag haal je weg met Gyeon Iron of Monello Non Ferro, niet met hardere klei. Dat kan inderdaad marring opleveren al is dat ook gemakkelijk op te lossen. Lastig wordt het pas echt met zeer vastzittende verfspetters.
 
Ik heb inderdaad de pro polish van PB gezien voor een polijst middel "beginners misstake" veronderstel ik. Denk aan een setje SSR van PB om het gewenste effect te behalen welk ik op de eerste plaats voor ogen had. Ook ga ik voor een harder klei gaan om dan toch de naar mijn mening overblijvende vervuiling in mijn lak te verwijderen. Toch nog een vraagje, ben ik mss te kritisch? Is het voldoende na het klei met de hand niets meer te voelen of is de methode die ik toepas met de plastiek handschoen toch de juiste?
 
Ik zou geen PB SSR aanschaffen voor vag lak maar voor Monello, Scholl, Menzerna, Wolff's chemicals of zo gaan. Vag lakken zijn nogal mega hard en PB SSR zal daar niet zoveel op uithalen - zou dus jammer van je tijd (en geld) zijn
 
inge;n389871 zei:
Ik zou geen PB SSR aanschaffen voor vag lak maar voor Monello, Scholl, Menzerna, Wolff's chemicals of zo gaan. Vag lakken zijn nogal mega hard en PB SSR zal daar niet zoveel op uithalen - zou dus jammer van je tijd (en geld) zijn
Welk is het betere product van de bovengenoemde? Het monello setje met de dap 500 trekt mij wel aan. https://www.Carclean.com/product/Po...P500_V2_Raffini_Starterskit_Power_Pack_102413
 
Ik denk dat je eerst voor de 'Iron' moet gaan en kijken wat dat oplevert. Pas als de lak glad aanvoelt, kun je verder met de volgende stappen.
 
Zoals Cordoba aangeeft, probeer eerst de lak glad te krijgen. Polijsten haalt dat meestal niet eens weg en eigenlijk wil je dat ook niet.
De Monello set is wel je beste keuze voor je Golf 6 lak in ieder geval om de swirls eruit te krijgen. SSR's hebben een kristalvormige korrel, Monello heeft keramische knikkertjes die rollen over de lak. Hierdoor polijst je sneller, beter en werkt het een stuk mooier af. Dat is toch gewoon WIN WIN :)
 
Cordoba;n389943 zei:
Ik denk dat je eerst voor de 'Iron' moet gaan en kijken wat dat oplevert. Pas als de lak glad aanvoelt, kun je verder met de volgende stappen.
Oké, zal nog eens proberen met iron en dan, enkel als de lak proper is verder met monello.
Cordoba;n389943 zei:
Ik denk dat je eerst voor de 'Iron' moet gaan en kijken wat dat oplevert. Pas als de lak glad aanvoelt, kun je verder met de volgende stappen.
Monello dus, goed! Mag ik dan ook stellen dat de PB pro polish ook uit een kristal structuur bestaat en "misschien" voor een vw lak dan ook niet de juiste paintcleaner is (te zwak)?

Hebben jullie nog een voorstel voor mij betreffende de hardere klei, merk, type?