• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe PB APC verdunnen dat mijn PB Wheelwax blijft zitten?

Down Town

Detailing addict
30 jan 2010
99
52
43
Ik lees in de Sticky dat ik voor velgen deze PB APC moet verdunnen naar 1:15, maar neemt deze niet de wheelwax mee?

Ik las een reactie van Tim op een topic mbt deze verdunning in ruitenvloeistof en hij vertelde dat 1:100 niet aantast aan de waxlaag. (het betreft dan wel lakwax).

Graag jullie kennis even delen met deze nieuweling. :'(

Waarom je velgen schoonmaken met APC als een simpel sopje met shampoo ook voldoet (althans zou moeten voldoen)? :weetniet

Als je velgen in de wheelwax staan dan zou het schoonmaken vrij eenvoudig moeten gaan.
Maw: dan zou je met een shampo en lekker soppen al een heel eind moeten komen.

Krijg je ze dan niet schoon, dan zal je idd met een APC (oplossing), velgenreiniger, klei, oid aan de bak moeten.
Maar dan haal je wel (het meeste van) je waxlaag weg.

Die 1:100 verdunning is idd leuk als ruiternsproeiervloeistof maar om je velgen te reinigen lijkt me het niet echt werken.

Denk iig niet dat het meer doet dan een shampo en die is - als je je aan de voorschriften houdt - wel goed voor je wax (een knappe shampo dan hè... :lol

Edit: @stipmy, je was me net voor...

tinus zei:
apc is een ontvetter; velgen zijn niet vet... ]d~^

Biologisch afbreekbare ontvetter en reiniger voor leer, vinyl, motoren, bekleding etc. • Voor het veilig reinigen van leer, vinyl, rubber, vloermatten en stoelbekleding • Ook voor gebruik onder de motorkap • Reinigt whitewalls en verhoogde letters • Verwijdert vuil, stof, bepaalde vlekken, remstof en wegdekvervuiling.

:-"

hmm,, als velgenreiniger, lekker een liter flesje bilberry..
ben daar echt verslaafd aan geworden! (al zal ik binnenkort ook wheelbrioghtener gebruiken)

is niet heel aggresief! vreet niet in 1x een 845 laag weg (niet op mijn huidige velgen iig)

gewoon 1:10 als onderhoud reiniger gebruiken,, doet ie het voor mij PRIMA! en ruikt niet chemisch!
en tast de daytona brush niet aan

All Purpose Cleaner = Reiniger , Degreaser = Ontvetter.

Je hoeft echt geen APC te gebruiken om je velgen te reinigen, gewoon een shampoo sopje volstaat. En al zeker als ze in de wheelwax staan.

Bij Wheelwax heb je geen velgenreiniger nodig. Heb hier nog een liter 'Spray & Rinse' staan waar ik never van af kom :-b

Ik heb de PBW APC verdunningstabel uiteraard goed bekeken maar er blijven een paar "APC-beginners vragen" over. Ik heb twee van die rode sprayflessen gekocht bij CC. Ik heb één fles op 1:7 sterkte gemaakt, de andere fles is (nog) leeg. Hier wil ik de juiste verhouding in doen om het dash en de kunststof interieur delen mee af te nemen. Ik gebruik dus de Poorboy's World APC&D

- Welke mengverhouding gebruiken jullie uit ervaring voor het interieur?
- Kan PBW APC in een sterke samenstelling agressief zijn op kunststof?
- Hoe behandelen jullie het dash/interieurdelen: rechtstreeks opspuiten of eerst op de doek sprayen of beide?
- Moet je het behandelde oppervlak na opwrijven nabehandelen of is dat niet nodig? (Afnemen met droge/natte doek bijvoorbeeld).

Voor jullie waarschijnlijk gesneden koek, voor mij dus (nog) niet...;) !

In lijn met de eerdere reactie van Tinus, ....
APC is een ontvetter; wat niet vet is, heeft geen APC nodig.

Wil je wel een APC gebruiken dan neem je een zwakke oplossing.
Ik gebruik voor lichte vervuiling de PB APC in 1:40 ook in het huis.
Gaat prima, leek mij het meest in de buurt van de "ready to use" uit de PB samples

Omdat het ontvet kan het in sterke oplossing het kunststof ontkleuren.
Restjes geven soms ook strepen of vlekken, dus eerst op een doek of pad (mf of badstof)
Nabehandelen is zeker een optie, Natural look is heel prettig.

Hans

Ik heb PB's APC staan in volgende verhoudingen:
1:2, druksproeier voor motorruimte en eventueel erge vettigheid in deurlijsten
1:5 in sprayer van halve liter, dit voor rubbers, trims en deurlijsten die nog niet gereinigd zijn in het niet te verre verleden. Meestal doe ik hier ook de motorruimte en banden mee.
1:10 in liter-sprayer voor deurlijsten, rubbers en trims die normaal niet echt vuil zijn. Deze gebruik ik ook standaard voor textiel en dashboard in interieur. Leder doe ik met een leerreiniger van Autoglym.

Gezien jij 1:7 al hebt zou ik opteren om bijvb 1:15 te maken voor interieur dat zou moeten volstaan. Waarschijnlijk voor kunststof in 'zuiver' interieur zal 1:20 ook wel goed zijn, zelf ga ik nog een sprayer bijkopen voor 1:20 te maken. En eventueel degreaser gebruiken voor banden/motorruimte.
Het is gewoon dat ik nu al zoveel flessen/sprayers moet meezeulen en met de APC in een gallon lig ik er niet echt wakker van als een iets lichtere concentratie ook toe kwam. Voor mij is het belangrijker dat het niet 'beschadigd' en dat het vlot reinigt.

RedCat zei:
In lijn met de eerdere reactie van Tinus, ....
APC is een ontvetter; wat niet vet is, heeft geen APC nodig.

Wil je wel een APC gebruiken dan neem je een zwakke oplossing.
Ik gebruik voor lichte vervuiling de PB APC in 1:40 ook in het huis.
Gaat prima, leek mij het meest in de buurt van de "ready to use" uit de PB samples

Omdat het ontvet kan het in sterke oplossing het kunststof ontkleuren.
Restjes geven soms ook strepen of vlekken, dus eerst op een doek of pad (mf of badstof)
Nabehandelen is zeker een optie, Natural look is heel prettig.

Hans

APC is een reiniger, zal ook best wel wat ontvetten maar het is geen specifieke ontvetter mi.
Kun je verdunt prima je interieur mee reinigen en daarna met PB natural look oid.

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb inmiddels een 1:40 verhouding gemaakt voor interieurdelen. Ik ben een pietje precies wat auto's betreft dus echt vuil zal het interieur nooit worden...Moet de doek om het op te brengen eerst vochtig worden gemaakt? En de doek voor het uitwrijven?

@ Pietje,

Je MOET niets 8d maar het is handig om met een vochtige doek (van de APC dan) af te nemen en met een droge na te wrijven.
Natural look doe ik met een Poorboys witte ronde applicator.

Hans

Voor het dash en andere 'harde' delen in het interieur spray ik er meestal wat op. Dan met een verfborstel (afgeplakte ijzerddelen) wat verdelen/inwerken, voor de kleine delen kan je de haren goed insprayen en dadelijk met de borstel beginnen. Afnemen doe ik met een uitgewrongen PB's worktowel. Tenslotte een waffle weave droogdoek om te drogen.