• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe was jij je doeken?

Persoonlijk was ik mijn washmitt voor de bovenkant (alles boven de wielkasten uit) en mijn droogdoeken (op een kleintje na voor de dorpels) niet in de wasmachine maar met de hand. Zo blijven bij mij de vezels veel zachter en blijven ze beter water opnemen dan als deze de wasmachine in gaat. Door de frictie in de trommel slijten vezels nu eenmaal harder heb ik gemerkt.
 
Ik was precies op zoek naar dit topic. Ik heb wat nieuwe wasspullen besteld. Erg leuk en kijk er nu al naar uit.

Alleen vraag ik mij af hoe ik deze moet wassen. In de wasmachine, kort programma 30 graden, 800 toeren en met Ariel? Of is dat een no-go?
 
Weet niet of het eerder al gevraagd is, maar ik kon het antwoord zo snel niet vinden.

Uiteraard gebruik ik geen wasverzachter tijdens het wassen van de doeken en tot voor kort werd er überhaupt geen wasverzachter gebruikt in de wasmachine waarin ik de doeken was, maar nu gebeurt dat dus wel eens.

Mijn vraag is: blijver er resten wasverzachter over in de machine of kan ik met een gerust hart de doeken in die machine blijven wassen?
 
ikzelf gooi mijn doeken gewoon in de wasmachine nadat er normale kleding (met wasverzachter) in gezeten heeft.
ik heb er geen zin in om nog een schoonmaakcyclus te draaien tussen de wasbeurten van normale kleding en mijn doekkies...
misschien dat het dan ook wel goedkoper word om de doeken eenmalig te gebruiken en nieuwe te kopen met deze energie prijzen...
 
@Jansen - Feiten heb ik niet, alleen eigen ervaring.

Hier wordt er bijna altijd wasverzachter gebruikt. Er zullen vast wel resten achterblijven, maar ik merk zelf niets aan de doeken. Wat van invloed kan zijn;

- Lading gebruikte doeken worden in azijn geweekt met warm water en een scheur MF-wasmiddel.
- Wasmachine wordt om de zoveel tijd op de heetste temperatuur gedraaid om de boel even door te spoelen.
 
Af en toe wisselen van wasmiddel, of meerdere soorten door elkaar gebruiken.
Ook azijn heeft positief effect op verwijderen van resten, bekend als vetluis
En- zoals @Quantoxx al aangeeft - , ook periodiek de machine reinigen met een reiniger (te koop bij de Appie)
 
Dank voor de reacties. Dan ga ik het gewoon proberen en hoef ik geen aparte wasmachine aan te schaffen ;). Wasmachine wordt inderdaad regelmatig gereinigd, maar niet na elke wasbeurt met wasverzachter.
 
hele vieze doeken zoals met rubber resten of voor motorruimtes gooi ik weg, sealants , shampoos enzo spoel ik gewoon eerst uit.
Daarna met mf wasmiddel in de machine, en azijn in het wasverzachterbakje.

Een keer in de zoveel tijd “wasmachine reinigen” met twee vaatwasblokjes erin en dan is ie weer schoon
 
20231022_151928.jpg
Deze microvezel. Denk gebruikt voor een uitlaat eens te poetsen, na te wrijven. Is gewassen maar je ziet het resultaat... kan/mag deze nog gebruikt worden? Benieuwd waarvoor jullie die nog gebruiken? Ja, kweet het, klinkt als een newbie vraag. Maar ja, hoe vaak wisselen jullie van doeken? Ik heb bvb toch een 50 tal doeken denk ik. Gebruik die om de 14 dagen bij wasbeurt. Ramen, interieur dat soort zaken. Wax ben ik nog nooit toegekomen, laat staan coating... : unamused:. Dus ja, die zijn jaren oud. Steeds wassen 30° of 40° soms met microvezel wasmiddel. Maar ja, de levensduur van een microvezel wat mag ik daarvoor als gemiddelde nemen?
 
Hoe lang doek / microvezel mee gaat is erg afhankelijk van hoe vaak je het gebruikt en waarvoor, welk type doek (welk type vezel, hoeveel gsm / welke verhouding polyester/polyamide) en hoe hoogwaardig de doek is, dus is niet algemeen te beantwoorden.

Ik heb doeken voor lak (hoogwaardiger doeken voor kwetsbare oppervlakken en doeken voor vuilere klusjes (goedkopere doeken voor minder kwetsbare oppervlakken). Ik zou afgebeelde doek lekker voor vuile klusjes houden. Vaak helpt vlekken goed met hand voorwassen ook om doeken schoner te houden.

Vaak kun je aan doek wel voelen of die 'op' is (wordt dunner en vuilopnemende werking microvezel werkt minder goed). Als je doek na wassen over ruwe hand(palm) haalt dan voel je goed of microvezel nog goed is. Vooral van belang bij doeken die je op lak / kwetsbare oppervlakken gebruikt en minder bij vuile klusjes.
 
  • Leuk
Reactions: Jamme1981
@Jamme1981 zo'n doek is nog prima vaker te gebruiken om uitlaten te poetsen. ;)
+1 voor @Redhouse - Qua levensduur kan het dus ook meer een kwestie zijn van doorschuiven naar steeds viezere klusjes en niet zo zeer in termen van "een doek is nog goed om te gebruiken en dan ineens niet meer" (hoewel ze ook voor de vieze karweitjes een keer afgedankt zullen worden - ofwel omdat je daar stapels doeken voor hebt liggen en dat de slechtste is, of omdat hij inderdaad echt fysiek versleten is)
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i en Redhouse
+1@Redhouse,
Ik probeer heel zuinig te zijn op de doeken waarmee ik mijn lak afneem dit altijd doeken (verschillende merken) met gesloten lus en wanneer je daar goed mee omgaat kunnen ze heeel lang mee gaan.
Ik merk niet direct dat mijn doeken van Klin/Nanolex/Gyeon echt dunner worden of zo die gaan echt wel een poos mee.

Ik heb ook een hele stapel edgeless Ali express doeken die ik bv gebruik om velgen te coaten enz. Deze doeken zijn voelbaar wel wat dunner maar prima bruikbaar voor veel klusjes en je spaart je goede duurdere doeken uit.

Voor uitlaten gebruik ik ex coating doeken en daarna gooi ik ze vaak weg die zijn niet echt meer geschikt voor hergebruik vind ik.
Zelfde geld voor klusjes waarbij het af te nemen middel erg vet is zoals banden of trimdressing dat soort doeken kiep ik ook weg.
image.jpg

Deze doeken zijn echt niet nieuw en die grijze ook al vrij oud maar zeker niks mis mee. Ooit een keer een grote hoeveelheid in huis gehaald.
image.jpg

deze staan op de nominatie om mishandeld te worden…
 
Laatst bewerkt:
image.jpg

En dan heb ik dit soort doeken nog een keer gehaald maar die zijn puur voor interieur klusjes niet voor gelakte delen ,deze was ik niet samen met droogdoeken of doeken voor mijn lak.