• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe was jij je doeken?

Ik lees hier overal dat mensen de doeken in de wasmachine en droger doen. Poetsdoeken doe ik nooit in de wasmachine waar ook kleding in gaat, en een droger hebben we simpelweg niet. Ik doe het in deze omstandigheden zo:

In de badkamer/douche, een 10 liter emmer goed warm water (ik schat 40 graden), een flinke scheut (niet te zuinig) MicroRestore erin, en dan alle doeken en applicatorpads erin gooien. Dat dan een hele tijd laten staan. Daarna de inhoud van de emmer een beetje losjes omgooien, en daarna de doeken 1 voor 1 met de hand wassen. Hierbij komen alle soorten vervuiling los en als er per ongeluk wat harde boomdingetjes op gekomen zijn (velgendoek goed voorbeeld) kun je die er meteen uit peuteren en wegspoelen buiten de emmer. De applicatorpads dan grondig uitknijpen om de wax/sealant ook uit de binnenste delen goed te kunnen wegspoelen. Het water van de emmer ziet in notime totaal ondoorzichtig grauw-beige. Precies de reden om dat niet in de wasmachine te stoppen! En daarna met de douchekop doeken en pads 1 voor 1 goed uitspoelen en de waterstralen hun werk laten doen. Hard uitknijpen (niet wringen) en dan te drogen hangen.

Nou heb ik vrij recent voor het eerst, na deze grondige handmatige behandeling, alles met een emmer schoon water (extra spoelen) in de wasmachine gedaan maar puur alleen om te centrifigeren en het water met bijbehorende kalk er zoveel mogelijk uit te krijgen (Brabant heeft heel hard water). Dan te drogen hangen en wat opkloppen en ze zijn weer zo goed als nieuw. Dat centrifigeren werkte wel goed.

Mijn hoofdreden om op dit forum te zoeken is echter mijn droogdoek. Die heb ik wel eens bij de rest in die emmer gedaan. Dit is de al 12 jaar oude maar nog steeds redelijk goede Poorboys World Waffle Weave 60x90 doek. Het kost vaak best wat moeite om hem water te laten opnemen. Echter eenmaal helemaal doordrenkt (onder de douchestraal op de grond, of in een emmer water gooien en kneden) en dan hard uitwringen, dan kan ik met 3x uitwringen de buitenkant van de auto wel redelijk droog krijgen. Zelfs nat en uitgewrongen neemt hij voor z'n dunne dikte enorm veel water op. Het is echter natuurlijk niet de bedoeling om hem eerst nat te maken, maar anders neemt hij geen druppel op. Zelfs laatst toen ik hem vergeten was en apart in vers schoon heet water met MicroRestore gedaan heb, en nu droog, lijkt hij nog niet veel water op te willen nemen. Ik moet bekennen, ik gebruik de doek voor alles: carosserie, ramen, grille, bumpers, binnenkant sponningen van alles dat open kan (deuren, achterklep, hele onderkant motorkap, deels motorruimte), en uiteindelijk ook de velgen een beetje snel. Normaal vette plekken zoals scharnieren en sloten vermijd ik natuurlijk wel.

Nou een heel verhaal, ik heb recent 2 nieuwe doeken gekocht van liefst 1400gr in 50x80 en 40x40. En dat ik dit allemaal typ is omdat ik met de nieuwe doeken natuurljik niet wil dat die ook weer waterafstotend worden. Ik heb hierbij wel al rekening gehouden met wat ik afdroog, de grote voor heel de buitenkant en de kleine voor sponningen en zo. Dus nog meer tips voor deze doeken die niet in de machine gewassen worden en er geen droger is?
 
@Knightwolf
zelf gebruik ik een ander middel, rags to riches.
Meestal als ik doeken heb gebruikt dan laat ik ze 1 a 2 dagen in een emmer weken met 2oz rags to riches erbij (soms langer omdat ik het vergeet haha).
Daarna gaan ze bij mij dan wel de washmachine in en worden ze ter drogen opgehangen.

Tot op heden heb ik hier toch goede ervaringen mee.
Misschien eens kijken?

Ik zou namelijk denken dat je met een handwas op deze manier, wat aggressiever je middel het werk wil laten doen.
 
Droogdoeken in een aparte emmer. Dus niet in een emmer waar je ook doeken met wax/sealant produkten in weekt. Het is namelijk mogelijk dat steeds een heel klein beetje van de wax / sealant toch in de droogdoeken terecht komt.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en Quantoxx
Begrijp ik het goed dat je de doeken niet wast in de wasmachine omdat je bang bent dat die dan vies wordt? Ik ben eerder bang voor het omgekeerde (doeken die vies worden door viezigheid die van andere was afkomstig is).

Ik zou eens proberen om ze toch in de wasmachine te doen, want volgens mij doet bijna iedereen dat hier zonder dat er problemen ontstaan.

Overigens heb ik ook een (aparte) droger voor de droogdoeken, want daardoor blijven ze echt een stuk langer goed/zacht/fluffy dan wanneer ze aan de lucht worden gedroogd. Ik heb de afweging gemaakt om daarin te investeren en om langer van mijn doeken te genieten. Wellicht het overwegen waard!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Mijn hoofdreden om op dit forum te zoeken is echter mijn droogdoek. Die heb ik wel eens bij de rest in die emmer gedaan. Dit is de al 12 jaar oude maar nog steeds redelijk goede Poorboys World Waffle Weave 60x90 doek. Het kost vaak best wat moeite om hem water te laten opnemen. Echter eenmaal helemaal doordrenkt (onder de douchestraal op de grond, of in een emmer water gooien en kneden) en dan hard uitwringen, dan kan ik met 3x uitwringen de buitenkant van de auto wel redelijk droog krijgen. Zelfs nat en uitgewrongen neemt hij voor z'n dunne dikte enorm veel water op. Het is echter natuurlijk niet de bedoeling om hem eerst nat te maken, maar anders neemt hij geen druppel op. Zelfs laatst toen ik hem vergeten was en apart in vers schoon heet water met MicroRestore gedaan heb, en nu droog, lijkt hij nog niet veel water op te willen nemen. I
Microvezeldoeken hebben ook niet het eeuwige leven natuurlijk hè, vezels gaan stuk/verliezen hun elasticiteit en werking na verloop van tijd. Micro restorer vertragen dit proces enorm, maar kunnen het (zover ik weet dan toch) niet omkeren ;)
12jr oud is ook gewoon oud, hebben hun werk gedaan zou ik zeggen...
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
+1 voor de bovenstaande reacties.

Ikzelf gooi een lading doeken (Géén waxpads of dergelijke) in een emmer met azijn + MF-wasmiddel + warm water om een nachtje te weken. Soms zelfs eerst alleen warm water + azijn en dan MF-wasmiddel in de wasmachine. Ik wring nooit met MF-doeken om de vezels niet op hun lazer te geven.

- De machine laat ik 1200 toeren centrifugeren, dan komen de doeken er vochtig uit.
- Voordat ik ze aan de waslijnen hang, sla ik de doeken in tenminste twee richtingen uit om de vezels los te slaan. (Dit helpt enorm bij mij)

Ik heb mijn eerste Peluche Verde doeken uit 2015 (Bij mijn eerste DAP-setje) nog steeds in gebruik en zijn nog in prima staat. Soms lagen er batches doeken meerdere weken 'vies' in de schuur of vergeten bij een klus.

Ik moet daar wel bij vermelden dat ik voor vieze klusjes niet mijn goede doeken gebruik, maar goedkope MF-doekjes van de Action o.i.d.
 
  • Leuk
Reactions: bros en Aficior
Mijn vrouw wast mijn MF doeken ook altijd in de wasmachine. Hoe z het precies doet weet ik niet, volgens mij op het sporttas programma oid met een klein beetje vanish. Daar op laagste toerental centrifugeren en daarna aan het droog rek.

Bij een klus gebruik ik meerdere doeken, zodat de efficiëntie van doek goed blijft. Ik heb onlangs wat groene MF doeken van Monello gedegradeerd tot klusjes doek.

Een goede doek scheelt een boel irritatie, ze hebben niet het eeuwige leven en zo prijzig zijn ze ook weer niet.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Vroeger deed ik meer met poetsen, tot lichamelijke klachten in het leven kwamen. Als ik nu 4-6x in het jaar was, da's 2 auto's 2-3x, dan is het veel. Sealant erop en uitpoetsen nog minder vaak dan alleen wassen/drogen. Dus dat die doeken 10-12 jaar oud zijn zegt niets, liggen gewoon maanden in de kast.
De de uitpoetsdoeken die ik vroeger kocht zijn helaas niet meer beschikbaar, Poorboys Ultra Mega Towel (5x) en Poorboys Mega Plush (4x). Ook nu nog steeds super zacht. Erg tevreden over, praktisch edge-less, hebben niet zo'n vervelende satijnen rand dat je nu veel op doeken ziet. Kostten toen maar 5 euro per stuk. Grote kans trouwens dat er een paar bij zijn die bijna nooit gebruikt zijn ook, omdat ik meer geneigd ben om de gewassen doeken opnieuw te gebruiken dan uit de kast nieuwe te pakken.
In mijn bestelgeschiedenis zie ik trouwens dat ik ooit bij 3 bestellingen 1 WaffleWeave besteld heb (rond de 13-14 euro in die tijd), nu 1 actief in gebruik, 1 moet ergens als reserve liggen blijkbaar, en 1 is ooit kwijtgeraakt en heb daarom waarschijnlijk 1 extra besteld.

Goed, andere vraag waar ik in dit topic geen eenduidig antwoord op vind: sommigen centrifigeren op hoog toerental, en anderen juist op laag. Ik denk dat het toerental laag houden niet nodig is. Ik geloof niet dat 40x40 doeken kapot gaan van 1200-1300 rpm. Wat zijn de andere meningen/ervaringen?
 
Ik centrifugeer op 1200 omdat dan simpelweg de doeken niet zeiknat uit de machine komen. Dit doe ik ook met de grotere 60x90 doeken. De vezels los slaan voor het uithangen en klaar. Ze zijn dan veel meer zacht en ''fluffy'', zodat de de microvezels ook daadwerkelijk micro zijn i.p.v. samengeklit.
 
Tegen alle wijze raad in. Gaan ze bij mij op 60 graden de wasmachine in met een goeie scheut mf wasmiddel en vervolgens gewoon de droger in.
Zijn altijd weer heerlijk zacht en droog. Levensduur wordt er wel mee verkort waarschijnlijk, maar heb dan altijd weer een mooi excuus om wat anders te kopen. En over de levens duur. De doeken houden het altijd wel een jaar of 2 uit op deze manier.
 
  • Leuk
Reactions: bros
Ik lees het hier nu wel meer, maar wat doen die tennisballen precies? Die doe je bij andere was zoals vaatdoeken en kleine keuken/toilethanddoekjes er toch ook niet bij lijkt me?
 
Allereerst gaaf @Knightwolf dat jij nog MicroRestore tot je beschikking hebt. Absoluut een super product en volgens mij al jaren niet meer leverbaar in Nederland. (Oh, ik heb zelf ook nog een fles).

Ik was mijn doeken op dertig graden Celsius in de wasmachine. Ik gebruik om ze te wassen NANOLEX Microfiber Wash of POORBOYS WORLD Typhoon Microfiber Cleaner. Heel soms met MicroRestore. Ik draai dan een programma wat een uur duurt en best intensief is.
Daarna centrifugeren op 1200 omwentelingen per minuut.

Net als @Quantoxx sla ik de doeken daarna meerdere malen stevig uit en daarna gaan ze binnen in huis op een droogrek. (Nooit buiten in verband met mogelijk opwaaiend stof en andere zooi).
Ze gaan bij mij dus niet in een droger en zeker niet met tennisballen, want wanneer die tennisbalvezels loslaten, komen die weer in mijn doeken te zitten. Men gebruikt die tennisballen in de droger overigens om de doeken luchtiger te maken en het droogproces te bespoedigen. (Ik zou in zo een geval een speciaal daarvoor bedoelde plastic bal gebruiken die geen vezels los laat).

Oh. Poorboys Ultra Mega Towel en Poorboys Mega Plush heb ik ook nog steeds en ben met je eens dat dit hele fijne doeken zijn.
 
@Aficior even terug te komen op de tennisbalverhaal.
Ik heb de tennisballen nu 2x gebruikt. Eerder gebruikte ik ook van die plastic ballen. Alleen maken deze zo tering herrie. Dat iedereen in huis liep te klagen... En groot gelijk ook eigenlijk. Vandaar het proberen met de tennisballen. :)
 
  • Grappig
Reactions: Brad
@Aficior Ja ik heb nog MicroRestore. Ooit 1 gallon-fles gekocht (ff teruggezocht, oktober 2010, nu dus 12 jaar oud, goed spul idd want het vergaat gewoon niet!) en die is gewoon nog steeds niet op. Sterker nog, volgens mij pas half leeg. Zovaak gebruik ik het niet. Maar als ik het gebruik gaat er op de gok makkelijk een halve mok in de doeken-was-emmer, niet te zuinig mee zijn hoor :) want zit veel zooi in die doeken en pads dat opgelost moet worden.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Belangrijk in was/droogdiscussie is de smeltemperatuur van de microvezel, die ligt op ongeveer 60 graden. Ik was daarom op 40 graden en niet op 60 graden en houd hier bij uitspoelen van doeken rekening mee (niet te heet water).
Ik was mn doeken gescheiden op wit / kleur op 40 graden altijd met microfiberwasmiddel (typhoon of Rags to Riches). Zijn ze er vuil dan spoel ik ze voor / af kraan met dreft ergste vlekken eruit (bij paar vlekken) of laat weken met typhoon.
Gebruik geen gewoon wasmiddel, dan weet ik niet of toch iets van wasverzachter inzit..
Na wassen goed centrifugeren (1400 toeren) dat haalt bijna al het water er wel uit (ook bij MFM droogdoek). Daarna sla ik doeken met lange vezels uit en gaat het (warmtepomp)droger in op lage temperatuur (bosch droger heeft stand voor delicate stoffen) waarbij lucht niet hoger dan 40 graden wordt. Droge met koude lucht schoot niet op. Voor de zekerheid nagemeter met zo'n richtthermometer. Op rekje drogen heb ik ook wel gedaan maar met droger worden doeken veel zachter en blijven vezels hun vuil vastgrijpende werking mooi behouden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Jansen en Aficior
Tegen alle wijze raad in. Gaan ze bij mij op 60 graden de wasmachine in met een goeie scheut mf wasmiddel en vervolgens gewoon de droger in.
Zijn altijd weer heerlijk zacht en droog. Levensduur wordt er wel mee verkort waarschijnlijk, maar heb dan altijd weer een mooi excuus om wat anders te kopen. En over de levens duur. De doeken houden het altijd wel een jaar of 2 uit op deze manier.
60 graden idd met een scheut azijn. Daarna in de droger met een tennisbal.Heb sommige doeken al jaren. Droogdoek van Microfiber Madness 10 jaar volgens mij en werkt nog prima.