Als witgoedmonteur interesseer ik me ook in goede textielverzorging, waaronder het goed onderhouden van mijn arsenaal aan doeken, mitts, enzovoort. Daarnaast heb ik altijd genoeg wasmachines om te kunnen experimenteren
Een goede vriend van mij zit in de professionele reiniging en wast daarom ook geregeld grote hoeveelheden MF doeken en dweilen. In de afgelopen jaren heb ik hem ontiegelijk veel doeken zien wassen, en toen dacht ik: als de professionals het zo doen, dan doe ik dat ook zo
Een aantal feitjes omtrent MF:
- Op sommige doeken staat, dat je ze bij max. 40 graden moet wassen. MF doeken kunnen echter heel heet gewassen worden, tot wel 95 graden. Om alles hygiënisch schoon te krijgen, wordt in de wasserij op 60 graden gewassen. Echter: satijn (bijvoorbeeld de rand van de
Peluche Verde) verdraagt geen hoge temperaturen. In de praktijk was ik al mijn doeken (zowel van
Monello als van PB als de goedkoopjes) bij maximaal 60 graden en tot nu toe overleven ze dat prima. Het enige risico hiervan is, dat een rand van een doek slecht zou kunnen worden, maar dat is hier vooralsnog niet gebeurd. Zelfs de elastieken rand van de washmitt is nog in tact.
Ik verwacht ook, dat bijv.
Monello deze lagere temperatuur voorschrijft vanwege die satijnen rand.
- Het is een fabeltje dat MF slecht tegen waspoeder kan. Ik las zelfs ergens iets over het 'schuren' van waspoeder. Onzin. Kunnen ze gewoon tegen.
- De MF vezels gaan goed openstaan bij drogen in de wasdroger. Wel altijd een lage temperatuur hanteren, want grote hitte in de droger is dan weer niet goed voor microvezels.
- Polyester en polyamide is 'kleurecht'.
Mijn stappenplan is normaliter als volgt:
Ik was de doeken op een normaal wasprogramma, bij 50-60 graden. Daar zitten dus álle doeken bij, ook bijv. de
Peluche Verde en een Meguiars washmitt. Gaat prima. De hoofdwas verkort ik meestal, maar de waterstand wordt waar mogelijk verhoogd.
Als er veel productresten op de doeken zitten, gebruik ik een voorwas of laat ik de doeken een keer voorspoelen. Dat dan zonder wasmiddel.
Als wasmiddel gebruik ik een waspoeder voor de witte was (A-merk van de supermarkt). Wel bescheiden gedoseerd, want de machine zit zelden vol, en een schuimbad is niet nodig
Ik gebruik bewust een middel voor de witte was, want daar zitten zgn. zuurstofbleekmiddelen in. Die middelen bleken niet, maar zorgen ervoor, dat het sop 'bruist', waardoor alle vezels goed schoon worden.
Na het wassen droog ik alles in de droger; dat dan wel weer bij lage temperatuur.
Het venijn van het wassen zit hem ook in het goed uitspoelen van alle chemicaliën. Dat kun je naar mijn mening niet verwachten op een miniprogramma of iets dergelijks. Meestal wordt bij die programma's slecht gespoeld en matig gecentrifugeerd. Dan hoef je niet raar op te kijken dat het geheel nog wat 'zepig' aanvoelt na het wassen. Daarom laat ik toch liever een volledig programma lopen, ook al zit de trommel lang niet vol.
Overigens heb ik een poosje geleden voor de gein een fles PB Typhoon besteld. Behalve dat het schuimt als een waanzinnige, merk ik geen verschil met regulier waspoeder. De was wordt in beide gevallen schoon en de vezel staat na het wassen/drogen weer goed open.