• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe was jij je doeken?

Ik was de doeken met Gyeon towelwash.
Dat zat een paar jaar geleden in het kerstverrassingspakket. Daarna laat ik ze drogen op een droogrek.
Maar uitslaan wat ik hier lees doe ik niet. Misschien ook handig om dat te gaan doen.
 
Ik zou veel minder Typhoon gebruiken @Clausii93. Als ik 30 ml gebruik voor 10 doeken staat het schuim tot aan het plafond.
Ik ben op dit moment mijn doeken aan het wassen, de 1e was dus met veel schuim. Ben nu het 2e wasje aan het draaien met 15ml typhoon, even kijken hoe dit gaat. M’n moeder gaf ook al aan dat ze het idee had dat de nieuwe wasmachine een stuk zuiniger is met wasmiddel.
Dus misschien dat ik het voortaan met de helft minder kan doen (scheelt weer:))
 
@Clausii93 Meer schuim dan oude wasmachine kan ook komen doordat de oude wasmachine intern behoorlijk kalkaanslag had.

Ik gebruik typhoon alleen voor foampads, en voor doeken gebruik ik Nanolex MF wash.
 
Het is al een tijdje geleden dat ik mijn bijdrage nog heb gedaan op het forum ....dus bij deze

Wasmachine : Bosch
Programma : Kreukherstellend-1200T-40°
(meer toeren zodat er minder water en dus kalk minder achterblijft in het doek)
Wasmiddel : Ecover Universal (voor de belgische medehobbyisten wel bij ons te verkrijgen)
Wadmiddel 2 : ValetPro Microfiber Reviver of PBW Typhoon (deze worden eens om de zoveel tijd gebruikt en gaan alle doeken door de trommel)
Drogen : vezels openwrijven en luchtdrogen (heb ergens eens gelezen dat het met een haarborstel beter lukt)
Alle doeken (droogdoeken, poetsdoeken, washandschoen, ramendoeken) allemaal samen.
Vieze werkdoeken worden apart gewassen eventueel eerst gereinigd met PBW APC, meeste produkt vluchtig uitspoelen en dan zo samen met Ecover de machine in.

Heeft iemand een tip om het verkleuren van de Monello doeken tegen te gaan of is het gewoon onvermijdelijk ?
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Ik was al een tijd mijn doeken na gebruik gewoon met handwas biotex. Even laten weken en dan flink uitspoelen.
Zacht en als nieuw. Maar heb nu ook maar eens een fles wasmiddel gekocht voor microvezeldoeken. Kijken of dat scheelt in zachtheid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: Brad
Mijn doekencollectie is al een paar jaartjes oud, en nou wel aan vervanging toe.
Maar goed: 1e jaar met een speciale mf-wash gedaan (merk weet ik niet meer, van cc uiteraard), voorzichtig wassen, natuurlijk laten drogen, prima bleven ze.
Laatste 2 jaar gewoon in de wasmachine, 40 graden, extra spoelen, wasmiddel vd Lidl (bont). In de droger daarna, maar niet kurkdroog.
En ook prima blijven ze....
 
Wasmiddel van de Lidl werd ook op het forum geadviseerd als goed wasmiddel. Andere middelen hebben géén wasverzachter als ingrediënt op de fles staan, maar andere ingrediënten geven wél dit effect. Bij die van de Lidl dus niet. ;)
 
@Quantoxx Ik heb je zin nu drie keer gelezen maar begrijp nog niet wat je probeert te zeggen.
Zijn er ingredienten in normaal wasmiddel die ook als ingredient van wasverzachter worden gebruikt of bedoel je iets anders?

Ik was overigens met Poorboys Typhoon op 60 graden en dat bevalt prima. Na de was uitslaan en in de droger en de doeken zijn weer helemaal zacht.
 
@Timon - Naja... Zoals het er staat: Wasmiddelen geven vaak aan dat er géén wasverzachter in zit, maar bepaalde ingrediënten (als je het zo moet noemen) geven wel het effect van een wasverzachter. :D

Ik gebruik zelf ook Typhoon. Gebruik alleen geen droger, maar hang ze na het uitslaan gewoon te drogen.
 
  • Leuk
Reactions: wings-hifi
Heb gister m'n doeken nog gewassen met Ariel Coller revival op standje handwas 40ºC met een keertje extra spoelen en centrifugeren en zijn weer als nieuw.
Heb van die supper zachte dikke doeken die aan 1 kant geel en andere kant grijs zijn maar de kleur blijft gewoon zoals hij was!
 
Hier wat meer info @Viffer al snap ik het verschil ook niet helemaal tussen een dedicated wasverzachter of een ingebouwde...
Ik weet vanuit mijn werkzaamheden dat een wasverzachter of iets wat erop lijkt niet samengaan met een wasmiddel in dezelfde vloeistof/poeder. Vandaar de pods die ingredienten zoals bleek een wasverzachter eigenlijk apart verpakken. Maar de wereld en techniek staat niet stil vandaar dat ik geïnteresseerd ben in de stoffen die dat blijkbaar wel mogelijk maken. Dit forum heeft m.i. veel mensen die kennis van zaken hebben dus daarom mijn vraag.