• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe was jij je doeken?

@Viffer - Ik snap je interesse. :D Echter kan ik je geen richting op sturen, want weet hier simpelweg niets over.

Ik weet alleen dat ik mijn doeken niet meer zo ''nieuw'' kreeg na gebruik en wassen. Na een vraag hier op het forum kwam het verhaal dat ik een wasmiddel zónder wasverzachter moest gaan gebruiken. Dit deed ik (lees: de vrouw) al niet, dus dat kwam mooi uit. Maar, toen bleek dus dat er in wasmiddelen niet perse vermeld hoefde te staan dat er wasverzachter in zat, maar waren er wel andere ingrediënten die een zelfde soort werking hadden.

De wasmiddelen van de Lidl zouden dit niet hebben en in dit geval dus beter zijn. Dit heb ik geprobeerd en de doeken waren inderdaad wat beter. Hoe-wat-waarom, dat weet ik dus niet. ;)

Ben al snel gewoon MF-wasmiddelen gaan gebruiken van Nolle/Nanolex/Poorboys. Maar daarbij ook mijn manier van wassen aangepast, zoals eerst voorweken in natuurazijn en dan pas wassen, etc etc.
 
Erg oppassen met welk wasmiddel je gebruikt:

Ik heb laatst de AH Puur wasmiddel gebruikt voor het wassen van mijn nieuwe droog- en glasdoeken. Na ongeveer 6 30L emmers water, 4 keer spoelen en twee keer wassen heb ik daar nog steeds plezier van. Er blijft iets raars achter op de doeken, wat je voelt aan je handen, en het water dat van de laatste emmer af komt ziet er zo uit:
IMG20200930104400.jpg


Genieton! Iemand tips om dit te herstellen? Het wordt per emmer en wasbeurt wel minder, maar nog 6x wassen doe ik liever niet. Schoonmaakazijn lijkt niks te doen (heb me laten vertellen dat dit wasmiddel neutraliseert). Heb ook al geprobeerd te wassen met een beetje Optimum Power Clean: lijkt op Meguiar's APC Plus.
 
@Fireworkfanatic in de wasmachine bedoel je? Dat kan wel eens heel goed kloppen, het schuimde inderdaad behoorlijk en ik had ook teveel wasmiddel gebruikt. Daardoor zal het vast meer moeite hebben gehad met afvoeren

Ik durf nog wel met zekerheid te zeggen dat dit wasmiddel ook totaal niet geschikt is voor MF doeken.
 
Zelfs met een MF wasmiddel goed opletten, als je niet veel doeken tegelijk in de wasmachine doet is de aanbevolen hoeveelheid wasmiddel in mijn ervaring ook te veel. Deze kun je dan rustig halveren.
 
Erg oppassen met welk wasmiddel je gebruikt:

Ik heb laatst de AH Puur wasmiddel gebruikt voor het wassen van mijn nieuwe droog- en glasdoeken. ...........

.......Schoonmaakazijn lijkt niks te doen (heb me laten vertellen dat dit wasmiddel neutraliseert).Heb ook al geprobeerd te wassen met een beetje Optimum Power Clean: lijkt op Meguiar's APC Plus.
Schoonmaak azijn en op de hoogste temperatuur maakt niet schoon?!?! (geen was erin dan!)
 
@wings-hifi Dat water van de foto komt van de doeken af als je ze in een emmer water doet, met de wasmachine lijkt niks aan de hand!

De doeken zelf hebben al flink wat schoonmaakazijn gezien, maar ook dat mag niks baten. Als ik azijn toevoeg aan de bovenstaande beker verandert er ook niks. De doeken ruiken nog steeds enigzins naar wasmiddel ook.
 
Wasmachine zelf al eens schoongemaakt ?
Hete stand en speciale reiniger tegen vetluis

MF doeken houden overigens niet van hoge temperaturen
 
Volgende keer gaan ze lekker in de droger, na 2,5 dag zijn vooral de droogdoeken nog kleddernat.
 
Ik heb nog nooit last gehad van droogdoeken in de droger, sterker nog sinds ik dat doe vind ik ze juist beter werken
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Heb ze nu gewassen, goed elke kant op uitgeklopt. Daarna in droger en daarna wederom uitkloppen. Komen er echt superzacht uit. Nog een klein beetje vochtig, dus hangen nu te drogen op zolder.
 
Als witgoedmonteur interesseer ik me ook in goede textielverzorging, waaronder het goed onderhouden van mijn arsenaal aan doeken, mitts, enzovoort. Daarnaast heb ik altijd genoeg wasmachines om te kunnen experimenteren :)

Een goede vriend van mij zit in de professionele reiniging en wast daarom ook geregeld grote hoeveelheden MF doeken en dweilen. In de afgelopen jaren heb ik hem ontiegelijk veel doeken zien wassen, en toen dacht ik: als de professionals het zo doen, dan doe ik dat ook zo :)

Een aantal feitjes omtrent MF:
- Op sommige doeken staat, dat je ze bij max. 40 graden moet wassen. MF doeken kunnen echter heel heet gewassen worden, tot wel 95 graden. Om alles hygiënisch schoon te krijgen, wordt in de wasserij op 60 graden gewassen. Echter: satijn (bijvoorbeeld de rand van de Peluche Verde) verdraagt geen hoge temperaturen. In de praktijk was ik al mijn doeken (zowel van Monello als van PB als de goedkoopjes) bij maximaal 60 graden en tot nu toe overleven ze dat prima. Het enige risico hiervan is, dat een rand van een doek slecht zou kunnen worden, maar dat is hier vooralsnog niet gebeurd. Zelfs de elastieken rand van de washmitt is nog in tact.
Ik verwacht ook, dat bijv. Monello deze lagere temperatuur voorschrijft vanwege die satijnen rand.
- Het is een fabeltje dat MF slecht tegen waspoeder kan. Ik las zelfs ergens iets over het 'schuren' van waspoeder. Onzin. Kunnen ze gewoon tegen.
- De MF vezels gaan goed openstaan bij drogen in de wasdroger. Wel altijd een lage temperatuur hanteren, want grote hitte in de droger is dan weer niet goed voor microvezels.
- Polyester en polyamide is 'kleurecht'.

Mijn stappenplan is normaliter als volgt:
Ik was de doeken op een normaal wasprogramma, bij 50-60 graden. Daar zitten dus álle doeken bij, ook bijv. de Peluche Verde en een Meguiars washmitt. Gaat prima. De hoofdwas verkort ik meestal, maar de waterstand wordt waar mogelijk verhoogd.
Als er veel productresten op de doeken zitten, gebruik ik een voorwas of laat ik de doeken een keer voorspoelen. Dat dan zonder wasmiddel.
Als wasmiddel gebruik ik een waspoeder voor de witte was (A-merk van de supermarkt). Wel bescheiden gedoseerd, want de machine zit zelden vol, en een schuimbad is niet nodig :) Ik gebruik bewust een middel voor de witte was, want daar zitten zgn. zuurstofbleekmiddelen in. Die middelen bleken niet, maar zorgen ervoor, dat het sop 'bruist', waardoor alle vezels goed schoon worden.
Na het wassen droog ik alles in de droger; dat dan wel weer bij lage temperatuur.

Het venijn van het wassen zit hem ook in het goed uitspoelen van alle chemicaliën. Dat kun je naar mijn mening niet verwachten op een miniprogramma of iets dergelijks. Meestal wordt bij die programma's slecht gespoeld en matig gecentrifugeerd. Dan hoef je niet raar op te kijken dat het geheel nog wat 'zepig' aanvoelt na het wassen. Daarom laat ik toch liever een volledig programma lopen, ook al zit de trommel lang niet vol.

Overigens heb ik een poosje geleden voor de gein een fles PB Typhoon besteld. Behalve dat het schuimt als een waanzinnige, merk ik geen verschil met regulier waspoeder. De was wordt in beide gevallen schoon en de vezel staat na het wassen/drogen weer goed open.
 
....ik bewust een middel voor de witte was, want daar zitten zgn. zuurstofbleekmiddelen in. Die middelen bleken niet, maar zorgen ervoor, dat het sop 'bruist', waardoor alle vezels goed schoon worden.....
@wiljan : eender welk A-merk ? Ik heb hier ook Boni staan (huismerk vd Colruyt). Vooral het bruisgedeelte ben ik wel eens benieuwd naar. Als het beter en goedkoper kan waarom niet he.
 
Na de geweldige uitleg van @wiljan heb ik inmiddels ook een wasprotocol gevonden wat voor mij lijkt te werken. Ik was auto's enkel met ONR en de rode spons, wat betekend: heeeeeeeule vieze doeken. Vooral de wieldoeken hebben zichtbare zwarte vlekken, maar mijn twist-loop droogdoeken pikken ook veel vuil op.

Ik gebruik Optimum Power Clean, ongeveer 10 ml per kg doeken, i.c.m. ongeveer 40-50 gram sodiumpercarbonaat, beide in de spoelbak. 40 Graden wasprogramma met extra spoelen. Daarna een half uur in de droger op een koude stand met drogerballen en vervolgens aan een droogdrek ophangen. Doeken deel ik op in twist-loops samen met wavel glasdoeken, omdat deze geen pluisjes (mogen) achterlaten, en overige doeken zoals interieur en wielen. Als ik alles bij elkaar doe merk ik dat mijn droog- en glasdoeken pluisjes achterlaten op glas.

Sodiumpercarbonaat is het Oxi-gedeelte van bijvoorbeeld Vanish en lost op in water van 40 graden waarbij zuurstofbellen worden gevormt. Het is een zuurstofbleekmiddel en een waskrachtversterker. Ik gebruik een APC die breed inzetbaar is voor auto's aangezien dat ook het vuil is wat in de doeken zit.

Doeken komen tot nog toe allemaal schoon uit de wasmachine en heerlijk zacht uit de droger zonder merkbaar zeepresidu!
 
Jij gebruikt dus de combi van APC met sodiumpercarbonaat als wasmiddel. Tja, daar zou ik nou niet op komen. Is dat in eindeffect ook goedkoper?
 
@RoCo Het is vast en zeker niet goedkoper dan wasmiddel, maar ik gok dat het nu ongeveer een euro aan wasmiddel per wasbeurt kost.

Ik denk dat Poorboy's Tornado of een speciale MF-wasmiddel van Nanolex of een andere fabrikant even goed zou werken, misschien zelfs beter.

Ik had een probleem met zeepresidu wat achterbleef in de doeken, daarom wil ik ze met zo weinig mogelijk zeep reinigen. Sodiumpercarbonaat helpt hierbij om ze dan nog steeds goed, zo mogelijk beter, schoon te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: Teun en RoCo