• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe was jij je doeken?

Iemand ervaring met Neutral (Unilever) Wasmiddel om je MF doeken te wassen? is 0% kleurstoffen en 0% parfum. Is ook speciaal ontwikkeld om op 30 °C effectief te zijn en voor mensen met huidallergie, ik zou denken niet slecht voor je MF doeken.

Natuurlijk zoals altijd hier in België weer nergens te krijgen, wel andere dingen van het merk Neutral, maar net dat niet... gelukkig hebben we jullie nog (onze noorderburen)
 
Heeft iemand al het idee opgevat (en in uitvoering gebracht) om een aparte wasmachine en droger aan te schaffen voor alleen de mf-doeken? Het is altijd best een klusje om met name de droger helemaal pluisvrij te maken van de stofjes van andere materialen, vind ik.
 
Ik denk dat iemand al een behoorlijk semi-professionele detail-ruimte zou moeten hebben om die stap te maken. En dan een stel "afdankertjes" daarvoor gebruiken na aanschaf van nieuwe, goede apparaten.
Maar ik herken de problemen om de droger pluisvrij te krijgen niet. Misschien omdat wij onze droger alleen maar voor handdoeken gebruiken (ook niet voor MF doeken dus - die worden gewoon altijd opgehangen).
 
Juist van de normale handdoeken komt er bij ons enorm veel lint vanaf. Misschien hebben wij gewoon slechte kwaliteit handdoeken.
 
  • Leuk
Reactions: Viffer
Heeft iemand al het idee opgevat (en in uitvoering gebracht) om een aparte wasmachine en droger aan te schaffen voor alleen de mf-doeken? Het is altijd best een klusje om met name de droger helemaal pluisvrij te maken van de stofjes van andere materialen, vind ik.

Juist ter info, ik ben de laatste veel aan het lezen (nieuw in detailing) en ik dacht dat je MF-doeken best niet in de droger stak en ze gewoon laat drogen op een rek?
 
Wat dat betreft zijn er twee groepen. De ene groep doet ze niet in de droger en de ander wel, waarbij ik dus bij de laatste hoor. Door ze in de droger te doen worden de doeken zachter en er komt soms nog een heel klein beetje vuil uit heb ik gemerkt. Ik gebruik de stand waarop de doeken nog heel licht vochtig zijn als ze uit de droger komen, dus daarna nog even op het droogrek.

Waar iedereen het denk ik wel over eens is, is dat je de doeken echt heel goed uit moet slaan. Hierdoor worden de vezels uit elkaar gehaald, want die raken soms 'geplet' of verstrengeld in de wasmachine. Ik sla ze uit als ze uit de wasmachine komen en voordat ze de droger in gaan en dan nog een keer voordat ik ze ophang aan het rek.
 
  • Leuk
Reactions: Alex_G en YBTD
Er komt inderdaad het nodige stof vanaf maar dat komt voor 99% in het daarvoor bestemde (dubbele) filter, dat je na iedere droogbeurt schoonmaakt.
Wellicht dat ik er ook problemen mee zou hebben als ik wel mijn doeken in de droger zou drogen...

Ik sla de doeken ook uit als ze uit de wasmachine komen / voor het ophangen. Meestal na het drogen / bij het opvouwen ook nog een keer. Dingen die erg verklitten zoals de Monello Thick Mitts, borstel ik na het drogen even zodat de vezels weer mooi los zijn.
 
  • Leuk
Reactions: TWA en ivo's
Sinds ik ze in de droger doe zijn ze echt opmerkelijk veel zachter.

Alle doeken (behalve die voor de vuilste klusjes (wielen, motorruimte, sponningen, ...)) gaan trouwens gewoon bij elkaar in de was en heb daar tot nu toe nog geen last van gehad, wel moeilijk te beslissen welke er bij elkaar "mogen" want er is nogal wat verdeeldheid over wat wel kan/mag en wat niet.
 
Toevallig gisteren een kleine batch witte doeken gewassen nadat ze lang (vies) hadden rondgeslingerd. :p

1) In een bak met warm water en een liter natuurazijn te weken gelegd. (Om de zoveel tijd even met de hand de doeken 'geroerd'')
2) Water afgieten.
3) Direct in de wasmachine met Nanolex - MF wasmiddel.
- Snel Programma + 800 centrifugeren.
4) Vóór het ophangen goed uitslaan.

Vandaag weer lekkere fluffy doeken. :D Gekleurde batch ligt nu ook te weken.

Ik wil graag duidelijk maken dat als je de doeken te drogen hangt, het uitkloppen erg belangrijk is:

Doeken na het wassen -->
20200504_225835.jpg

20200504_225146.jpg



Doek na uitslaan -->
20200504_225339.jpg



Doek na het wassen - ''Verstrengelde vezels -->
20200504_225846.jpg

20200504_225154.jpg


Doek na uitslaan -->
20200504_225352.jpg



50/50 Doeken - Links ''1x snel uitslaan'' / Rechts ''Alle richtingen uitslaan'' -->
20200504_230308.jpg

20200504_230320.jpg


Doek die na het wassen zeker geen ''Micro''vezel meer heeft -->
20200504_230450.jpg
 

Bijlagen

  • 20200504_230308.jpg
    20200504_230308.jpg
    230,8 KB · Weergaven: 0
  • 20200504_230320.jpg
    20200504_230320.jpg
    178 KB · Weergaven: 0
  • 20200504_230450.jpg
    20200504_230450.jpg
    205,9 KB · Weergaven: 0
Ik was m’n doeken altijd met PB typhoon +/- 30 á 40 ml en dan stuk of 10 doeken.
De doeken wel gesorteerd op kleur en toepassing (wax/droogdoek enz)
Wij hebben sinds begin dit jaar een nieuwe wasmachine en nu valt me op dat ik veel meer schuim in de wasmachine heb dan bij de vorige, terwijl ik niks anders doe.
zou het toevoegen van natuurazijn het schuim kunnen verminderen?