• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe werk ik het best een kras bij? Ik heb lak op kleur om de kras te vullen, en dan?

Kijk even goed naar het "origineel" deze heeft een soort vilten laag er tussen zitten. Het moet juist veren.

Ik heb een stukje van dit schuurpapier gekregen:

IMAG0223.webp

Iemand die weet hoeveel gritt dit is?

@ Bin,

dat wat op de achterkant staat, is het type schuurpapier. Juist de korrel grofte ontbreekt. :-/

Op de website van 3M kwam ik het volgende tegen:

3M 401Q Magic schuurpapier

Vellen afm. 14 cm x 23 cm
Topklasse waterproof schuurpapier voor het verwijderen van stofjes, zakkers en structuur in de laklaag.
Grote snijkracht, langere levensduur en een zeer gelijkmatig kraspatroon waardoor de schuurtijd en napoetsen wordt gereduceerd

art.nr. 09545, korrel 1500, KVP: 50 vel, BE: 10 x 50 vel

art.nr. 09546, korrel 2000, KVP: 50 vel, BE: 10 x 50 vel

art.nr. 02045, korrel 2500, KVP: 50 vel, BE: 05 x 50 vel

KVP = klein verpakking
BE = Besteleenheid

;)

Bron: 3M

je weet nu toch nog steeds niet welke grofte van het papier je hebt...?!
Ik zou sowieso een stukje 1500 en 2000 bijhalen, weet je in elk geval zeker dat je niet te grove./diepe krassen achterlaat om weg te halen.... :weetniet

ennuh, DAP is niet het meest geschikt, maar KAN wel.......

Ik zou zelfs nog fijner erbij halen... dat scheelt alleen maar weer in het polijsten, hoe grover het papier, des te lastiger het is om de schuurkrasjes te verwijderen. Ga het jezelf dus niet moeilijker maken dan nodig :no

Ik werk zelf altijd af met minstens 3000 (maar het liefst 4000) grit. Dan kan je met een beetje compound alles weer snel en netjes wegwerken.

+ 1
Hoe fijner, hoe..euh...fijner! :-d

1000 a 1500 vind ik al te grof papier, daarmee neem je vlug meer lak weg dan je eigenlijk wil....

Goeie tips... wordt dus nog bij een bouwmarkt wat schuurpapier erbij halen.

Hier een foto van de spuiter:
Mijnafbeeldingen2829Small.webp

Wat ik me nog afvraag, moet er na de behandeling nog een blanke laklaag aangebracht worden of hoe zit dat eigenlijk?

Inderdaad, bij de bouwmarkt vind je geen wetsandpapier met dergelijke fijne gritt. :no

Blanke lak aanbrengen, de een doet het, de ander niet.....ik doe het meestal niet....als je niet genoeg gevuld hebt met kleurlak en hebt bv reeds de blanke lak aangebracht dan blijf je door de blanke lak de rand van de kras/steenslagpitje zien. Gewoon opvullen met kleurlak, wetsanden en polijsten. :ja

Binnetie zei:
Goeie tips... wordt dus nog bij een bouwmarkt wat schuurpapier erbij halen.

:no NIET bij de bouwmarkt halen!!! Dit is echt heel ander schuurpapier dan je voor auto's gebruikt!!! :|~*
Alleen speciaal schuurpapier gebruiken bedoeld voor autolakken, dus automotive gebruik.

Wordt een heel verhaal om het verschil uit te leggen, maar er zijn wel degelijk verschillen tussen het huis,tuin, keuken schuurpapier en het schuurpapier voor het wetsanden van auto's

Klinkt lullig, maar beter goed voorbereid en goed geïnformeerd dan slecht voorbereid snel zaken willen doen met de verkeerde spullen, en dan vervolgens "klagen" dat het niet gelukt is of dat het niet gegaan is zoals je verwacht had ;)
Het is natuurlijk achteraf, maar je had beter meteen kunnen vragen waar je het juiste wetsand papier kon kopen e.d. Maar daar heb je nu niets aan :auw

Inderdaad, moeilijke situatie als je het tegen zaterdag nodig hebt....misschien winkels in autobenodigdheden in je buurt proberen...maar zelfs dat zal weinig opleveren vrees ik. Naar mijn ervaring verkopen weinig weinig zaken wetsandpapier en fijnste wat ik al vond in een autozaak was 1500 gritt. :(

Eventueel de eigenaar vragen of hij/zij eventueel een paar vellen in diverse gritts kan kopen bij het schadebedrijf (als zij daartoe bereid zijn)? :idee

Denk dat stimpy68 hier wel een punt heeft, nog zo iets: ik zou bv persoonlijk mijn eerste wetsandervaring niet durven doen op een auto van een ander...

Zit er neit ergens bij jou in de buurt een Sikkens winkel? Of een andere verf speciaal zaak voor de professionele markt?
Misschien dat die het wel hebben, want 3M producten hebben ze altijd.

Ik weet niet waar je woont, maar wellicht dat je via odnerstaande link een dichtbij gelegen Sikkens Service Center kunt vinden. Dan vooraf even bellen wat ze in huis hebben.
http://www.sikkens.nl/nl/vestigingen/alleSikkensservicecenters/Pages/default.aspx

Ook al zit er een sikkens zaak in de buurt, het MOET dan 3M papier zijn voor automotive gebruik.

De schuurkorrels van automotive schuurpapier is zeer egaal verdeeld over het papier waardoor je een vlak schuurpatroon krijgt (lastig uit te leggen, maar de korrels hebben allemaal dezelfde hoogte op het papier), bij bouwmarkt schuurpapier is de korrel vaak niet egaal verdeeld, overdreven heb je hoogte verschil in de korrels, dus de ene schuurkras is dieper dan de andere, ongelijk schuurpatroon dus.... en daardoor moeilijker superglad te polijsten. En bij autolakken wil je een spiegelglad resultaat ;) Vandaar speciaal schuurpapier