• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe werk ik het best een kras bij? Ik heb lak op kleur om de kras te vullen, en dan?

hmhm, ik werd helemaal overdonderd.
maar ik snap dat jullie zo huiverig zijn!

hoe er ook rekening mee dat wetsand schuren het beste werkt als je de vellen goed nat houd.
nou las ik op het forum dat het ook gedaan word met spray en wipe.
nu verkopen wij dat niet (verfspeciaalzaak (sikkens, sigma en festool erkend dealer)) maar leg de vellen ook een kwartier in het water voordat je begint.
 
Ik ben niet huiverig voor wetsanden hoor, wil alleen andere waarschuwen dat ze niet zo maar een willekeurig stukje wetsand papier gaan halen en dan in de problemen komen ;)
 
Oke ik ben bezig met de krassen te schuren maar dit wil nog niet echt vlotten. Ik heb alle krassen helemaal omtaped zodat ik onnodig het goede lakdeel aantast. Thanks voor de tip Zuidwest10. Ik heb de stickers een uur laten weken, maar als ik ze aanbreng op het schuurkrukje van 3m laten ze heel snel los. Volgens mij moet je deze juist niet laten weken?
Wel houd ik de plek die ik schuur goed nat. Wat me opvalt aan het deel wat ik al gedaan heb is dat er lak meekomt op het schuurpapier. Komt denk ik omdat het watergedragen is. De bijgewerkte plekken waren erg dik ingesmeerd maar nu ik zo kijken merk ik amper verschil in dikte met de gewone lak (alsof het erop ligt).

Na het bijschuren komt de blanke laklaag erop?
 
Sticker laten weken? Van het velletje afhalen en op de schuur'kurk' plakken en gaan !
Wel continue je gedeelte nat houden ( Meg's M00 / S&W ), drogen, kijken hoe je er voor staat, nat maken, schuren, nat maken, schuren, kijken hoe je er voor staat etcetcetcetcetc
 
Denk dat er een verschil is tussen vellen wetsandpapier en de stickerschijfjes van 3m.....zijnde dat je de vellen wetsandpapier doorgaans best voorafgaand laat weken in water en dit bij de stickerschijfjes niet nodig is....klopt dit?
 
dit klopt. omdat je met zo'n stickertje maar een relatief klein oppervlak aan pakt, bouwt deze minder snel warmte op (en omdat je er toch 100 hebt)

maar als je het met een los vel doet icm schuurkurk of mirror glaze schuurrubber is het wel belangrijk van te voren te laten weken.
maar dan is 10 a 15min zat. dit zorgt ervoor dat de korrels minder snel slijten.

doel van het oppervlak goed nat houden heeft ook 2 doelen
1 oppervlak koelen
2 schuursel afvoeren.
3 een microscopische film water vormen welke er voor zorgt dat je minder piggy tails maakt.
 
Niet weken en erop plakken gaat een stuk beter. Ik heb het overtollige lak eraf geschuurd, gaat erg gemakkelijk. Nu zie je de kras wel iets beter (maar wel dof). Neem aan dat als ik zo ga polijsten dat hij bijna verdwijnt. De foto hier eerder in het topic zie je van die zwarte vegen. Die zie je nu niet meer. Alleen heel lichtjes de kras. Je voelt hem niet met je nagel.
 
als je de kras nog ziet glansen is hij nog niet weg.
als deze ook mat is. dan heb je grote kans dat hij weg is na het polijsten.
 
Plakkers niet inweken, zijn ze niet voor bedoeld Bin.

Als de sticker niet goed plakt op je 3M kurkje moet je het kurkje ff ontvetten met een pufje IPA.
 
Goeie tip Eelco dat heb ik gedaan.
Moet zeggen dat de kras nagenoeg weg is. De andere krasjes komen iets terug, deze zal ik nog even behandelen met lak. Smeren jullie er daarna gewoon een beetje blanke lak over?
 
Ik heb die vraag ivm de blanke lak nu al een paar keer gelezen...niemand lijkt erop te willen antwoorden...:D

Ik gebruik persoonlijk geen blanke lak bij bijwerken krassen en steenslag.........lijkt me als je nadien blanke lak gaat "opsmeren" je opnieuw een hoogteverschil creeert en dus het bijgewerkte deel terug duidelijker zichtbaar word....of je moet dit dan ook terug gaan wetsanden natuurlijk...met het risico dat je al de blanke lak er terug afschuurt....ik zou zeggen: gewoon tot glans polijsten zonder blanke lak aan te brengen....
 
(het) virus slaat de spijker op zijn kop.

blanke lak is niet nodig. gewoon de kras opvullen met de kleur lak.

de term blanke lak in een lakstift is ontworpen voor mensen die niet lak tot hoogglans kunnen polijsten.
omdat de kleurlak soms wat matter is.

voor ons detailers is het dus niet nodig blanke lak te gebruiken.
 
Blanke lak heb ik tot nog toe ook nog nooit gebruikt, blobjes gewoon terugschuren en oppolijsten, niks mis mee.
 
Hier een voorbeeld van een kras:

b0d55b364e7d42c799fa0ad40f1a6969.jpg


78068c70535563b40a66ff744f2c8580.jpg


2def39105da8bc616e596eb279b93932.jpg


Helemaal verdwenen.

Onderzijde deur:

IMAG0239.jpg


IMAG0254.jpg


IMAG0256.jpg


Voor 95% eruit. Een paar krasjes heb ik opnieuw voorzien van een laagje want de kras kwam te duidelijk naar voren.