• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel pads en doeken nodig?

jazzway

Detailing addict
9 feb 2016
124
63
Na mijn stappenplantopic https://forum.Carclean.com/threads/...st-glanzende-grijze-auto-van-de-straat.16192/ blijf ik toch nog met een vraag zitten. Hoeveel hand-foampads en doeken heb ik nodig om te polishen, glazen en daarna te waxen? Ik heb begrepen dat met name tijdens het gebruik van een polish de pad verzadigd raakt en je die dan moet schoonmaken of vervangen.
Hoeveel handpads heb ik nodig om de mijn auto te polishen met PB Professional Polish? Zelfde vraag voor de hoeveelheid doeken om de polish weg te halen.
...en dat maal 3, want...
na de polish komt er nog de PB White Diamond glaze en als laatste de sealant.
Polish wil ik doen met een witte hand foampad (kleine ronde en ovale) en de glaze en sealant met zwart ovale handpad.

Tussendoor schoonmaken lijkt me een karwei en dan zit ik met een natte foampad, dus ik wil dan vervangen en pas later alles schoonmaken. Toch heb ik ook weer gelezen dat men een 'klamme' foampad voor het product gebruikt (???) Is na tussendoor schoonmaken een foampad klam of (te)nat? Of kan ik toch het beste een schone gebruiken en deze iets vochtig maken met detailerspray (ik heb FK #425)?
 
Hey Jazz,

Handmatig werken doe ik niet veel, althans voor de stappen die jij beschrijft, maar handpads zijn net als machinale pads gewoon te wassen en opnieuw te gebruiken. Echter weet ik van mijzelf alleen dat als ik een pad heb schoongemaakt, dat ik hem te drogen leg en een andere pak, en wanneer ik de circulatie van pads weer opnieuw begin en dus een enigszins vochtige pad pak, dat ik hem droogdraai op de machine.

Een vochtige pad zal niet zoveel uitmaken. Hoogstens word je product ietsjes verdunt. Zaak is dus wel dat je ze goed uitknijpt middels platdrukken tussen je handen of wringen als zij hier tegen kunnen. (Wringen doe ik liever niet met mijn machinepads, hier zit velcro op wat misschien teveel op zijn donder krijgt)

Vochtige pads worden inderdaad wel gebruikt en word meestal de detailerspray er buiten gelaten. De spray, of vochtigheid, zocht er voor dat je product niet meteen helemaal in/door de pad trekt.


Qua doeken zou ik simpelweg voor elke stap minimaal 2 doeken willen hebben. Doeken zoals de Monello - Peluche Verde zijn nooit verkeerd om te hebben. Beter teveel als te weinig, zeg ik dan maar. Misschien 2-3x een trio-pack aanschaffen?


Greetz
 
Handpads hebben één voordeel: je kunt ze aan 2 kanten gebruiken. Daarnaast: hoe groot is je auto (een Amerikaan uit de 50-er jaren heeft toch wat meer plaatwerk dan een Smart).

Als je oppast dat je de pads schoon houdt tijdens gebruik (dus niet op de grond leggen, of ergens neerleggen waar ze kunnen wegwaaien in het zand), zou ik met 1 handpad per middel/stap beginnen. Voor echt polijsten moet je de pad wel vaker wisselen, maar als je niet meer doet dan PB-PP dan zou ik me niet zo druk maken: PB-PP is ondanks de naam eigenlijk een paint cleaner en geen polish.
 
Ik gebruik bij de polish/glaze stap vaak een doek of 4 (40 x 40 cm) en bij de wax stap 3 doeken (30 x 30 cm).

En +1 voor Q.

Peluche Verde zijn top doeken.
Om doeken uit elkaar te houden zou je Peluche Verde (groen) voor polish/glaze kunnen gebruiken en Peluche Bianco (wit) voor wax afnemen.
 
@Quantoxx De zgn. 'klamme' pads zijn dus iets vochtig door water. In detailer spray zitten volgens mij ook ingrediënten die het polishing/cleaning product iets tegenwerken. Je wilt tenslotte na die stap een schone, gladde en 'met niks erop' lak hebben voor de volgende stap(pen).
Machinedrogen zal niet gaan, maar licht indrukken tussen een schone handdoek zou misschien ook kunnen...

@Cordoba Iets tussen een 50-er jaren Amerikaan en een Smart in: Honda Jazz. ;) En nu zou ik willen zeggen dat ik BlonT ben, maar helaas... Tuurlijk hebben die pads 2 kanten, dat ik daar niet aan gedacht heb, hahaha. En ja, het is inderdaad een paint cleaner, dat heeft @Quantoxx in mijn stappenplantopic heel duidelijk uitgelegd.

@Istnogferarie De Peluche Verde doeken (trio) had ik 2x maal op de lijst gezet, maar een goed idee om verschillende kleuren te nemen voor de producten! Bij de sealant die ik heb (kado) zat ook een trio pak doeken 40x40 van een engels merk.

Hartstikke bedankt, heren!
Met 9+ doeken moet het goed gaan komen, denk ik. En ik bestel gewoon 2 zwarte ovale, 1 witte ovale + ronde hand foampads.
 
@jazzway
Bedoel jij toevallig doeken van Dodo Juice?
Ik gebruik zelf de gele Basics of Bling, rode Basics of Bling en de blauwe Fantastic Fur's die allemaal in 3 pack's zitten en behoorlijk goed bevallen al vindt ik die Fantastic Fur wel erg zacht en ongeschikt voor polijst, glaze en/of wax afnemen.
 
@Istnogferarie Nee, het zijn geen Dodo Juice doeken. Ik kreeg een kadootje van mijn Engelse schoonzoon met daarin sealant, detailerspray en nog een fles van iets van het merk Finish Kare. De doeken waren van een ander merk. Ik zal als ik weer thuis ben ze even opzoeken en kijken hoe ze heten, ik weet nu alleen dat de ene kant geel en de andere kant blauw van kleur is. ;)