• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hogedrukreiniger gevaarlijk voor je banden?

Tim

Master of Bling
Medewerker
2 mrt 2008
10.674
200
Berkel en Rodenrijs
Ik heb wel eens een verhaal gehoord dat het afspuiten van je banden (je rubber dus) gevaarlijk zou kunnen zijn voor je banden. Volgens mij is dat een broodje aap verhaal en alleen theoretisch onderbouwd.

Ik spuit al jaren mijn velgen / banden af met de hogedrukreiniger en heb geen problemen kunnen ondervinden. Of zou het komen dat ik niet zo lang met een setje banden doe? :D
 
Broodje baviaan als je het mij vraagt... Ik doe het ook al jaren en heb nooit ergens last van gehad, heb ook nooit enig bewijs gezien dat het slecht zou zijn. Bovendien zijn goede banden bestand tegen behoorlijk extreme omstandigheden, daar kan een kärchertje niet aan tippen denk ik...

Zolang je de vuilfrees er niet op zet kan het m.i. totaal geen kwaad. ;)
 
Volgens mij kan een hogedrukreiniger echt niet op tegen de krachten die een band te verduren krijgt bij bijvoorbeeld 120 km per uur over asfalt met hier en daar een steentje, hobbel etc. Moet ie toch wel tegen een (water)stootje kunnen lijkt me.
 
Op het rubber heeft het inderdaad weinig effect. Waar het effect op kan hebben is op de aansluiting tussen de band velg en het ventiel.

Maar goed, denk toch echt niet dat je met je huis-tuin-keuken-hd van 100 bar veel schade kan aanrichten. Als je je velgen regelmatig af spuit, is het vuil er eerder af dan dat je het rubber aan tast.

Maar goed: voorkomen is beter dan genezen. Probeer gewoon zo veel mogelijk op de velg te richten. Spuit de wielkassen en het loopvlak lekker schoon, maar probeer een beetje de aansluiting en het ventiel te ontwijken.

[Offtopic] Je kunt zelf je motorruimte schoonspuiten met een HD reiniger. Zolang je ook maar niet direct op kabels spuit e.d. Dus dan moet banden helemaal lukken :)
 
Reinder zei:
[Offtopic] Je kunt zelf je motorruimte schoonspuiten met een HD reiniger. Zolang je ook maar niet direct op kabels spuit e.d. Dus dan moet banden helemaal lukken :)
Is dat zo? Mijn Peug ziet er nl niet meer uit onder de motorkap.
 
ladybug zei:
Reinder zei:
[Offtopic] Je kunt zelf je motorruimte schoonspuiten met een HD reiniger. Zolang je ook maar niet direct op kabels spuit e.d. Dus dan moet banden helemaal lukken :)
Is dat zo? Mijn Peug ziet er nl niet meer uit onder de motorkap.

Moet je wel een ontvetter bij gebruiken (APC of zo) anders werkt het niet echt geweldig met koud water. Of nog beter, je HD-reiniger even op warm water aansluiten...
 
Ja, maarrrr bij de huis-tuin-keuken HD reinigers van Kärcher mag de inlaat watertemperatuur niet hoger zijn dan 40 graden!

Dat wilde ik dus doen: ik dacht nou even lekker op 60 graden wassen :) Blijkt dus niet te kunnen. Dan moet je er eentje hebben die zelf verwarmt.
 
Sven S8 zei:
Broodje baviaan als je het mij vraagt... Ik doe het ook al jaren en heb nooit ergens last van gehad, heb ook nooit enig bewijs gezien dat het slecht zou zijn. Bovendien zijn goede banden bestand tegen behoorlijk extreme omstandigheden, daar kan een kärchertje niet aan tippen denk ik...

Zolang je de vuilfrees er niet op zet kan het m.i. totaal geen kwaad. ;)

^What he said!
 
Reinder zei:
Ja, maarrrr bij de huis-tuin-keuken HD reinigers van Kärcher mag de inlaat watertemperatuur niet hoger zijn dan 40 graden!

Dat wilde ik dus doen: ik dacht nou even lekker op 60 graden wassen :) Blijkt dus niet te kunnen. Dan moet je er eentje hebben die zelf verwarmt.

Zal wel eens kijken wat die van mij mag hebben. 40° lijkt me wel weinig, da's net iets meer dan lichaamstemperatuur... :confused:

Heb wel zitten denken aan een extra leiding naar de garage en een thermostaatkraan erop... Wel lekker bij het wassen ook. ;)
 
Die delen (elektronisch) eerst bedekken met plastiek zakje ofzoiets..Dan ontvetten en afspuiten..?
 
Het kan wel wat hebben hoor, als je het maar een beetje met beleid doet. Dus niet even dat randje van de elektronicakast of de achterkant van de koplampen e.d. goed schoon willen blazen met de HD spuit...

Ik spuit meestal eerst in met APC, ga er dan waar nodig met een doekje of borsteltje overheen, en spuit als laatste de boel weer schoon. Daarbij dus een beetje opletten hoe en waar je de straal op richt.


Nou heb ik sinds kort een extractor, en het makkelijke van een extractor/waterstofzuiger is dat je daarna hoekjes waar water blijft staan weer droog kunt maken. (Het ding blaast én zuigt, heel makkelijk).

Nog even nalappen waar nodig, en vervolgens even een stukje gaan rijden. Is ie weer warm en zo goed als droog. De nacht daarop laat ik 'm met de kap open in de garage staan, zodat alle eventuele restvocht makkelijk weg kan.


Daarna kun je het bijhouden met poetsen...