Een week of 3 geleden voor het eerst aan de slag gegaan met mijn pro900 op een zwarte Twingo uit 2000 in verschrikkelijke staat. Ik polijst al jaren met een rotary op het werk en dat gaat tot nu toe erg goed. De auto is van mijn vriendin en het interesseert haar eigenlijk helemaal niets hoe die eruit ziet dus had ik een mooi test object om te gaan polijsten. De auto stond binnen in de loods waardoor ik er mooi een meerdaags project van kon maken.
Ik heb de auto eerst gedeeltelijk ingespoten met APC (kunststof bumpers, banden, sponningen, motorruimte en velgen) en de velgen daarna met een honkytonkiemerk velgenreiniger. Daaropvolgend afgespoten en daarna gewassen met NXT shampoo en 2 emmers. De auto even vlug droog gemaakt met een drying towel.
Vervolgens heb ik de auto gekleid met een Mothers klei setje (was dus ook al 11 jaar niet gebeurt dus kun je nagaan wat daar vanaf kwam...) Ook meteen maar de raampjes meegepakt.
Toen ben ik aan de slag gegaan met de rotary. Eerst alle trims afgeplakte met 3m tape, echt ideaal, doen we op het werk nooit maar maakt het polijsten zoveel fijner!. Omdat de auto zo vol krassen, ingedroogde vogelpoep vlekken en swirls zat ben ik meteen aan de slag gegaan met Inizio op een oranje pad. Heb de liggende delen 2 hits gegeven opbouwend tot stand 5. Tot de meeste krassen en swirls er wel uit waren.
Hierna ben ik geëindigd met Finale op de groene pad op stand 4.
Vervolgens de auto met de hand in de BlackHole gezet. Dit een uurtje laten zitten alvorens het uit te poetsen. Aangezien het Koninginnedag was ben ik halverwege de middag gestopt.
De volgende dag, na eerst een tijdje nodig te hebben gehad om bij te komen van de gezellige avond ervoor, heb ik de auto twee maal, tevens met de hand in de EX-P gezet. Eén keer aan het eind van de ochtend en één maal aan het eind van de middag. Daarna de motorruimte, trims, bumpers etc behandeld met Vinyl van Cartec. Tot slot nog even de voorruit gedaan met Meg's NXT Glass cleaner (de andere ruiten heb ik gewoon in de EX-P gezet).
Overigens kwam mijn vriendin er niet zo gemakkelijk vanaf als jullie denken want ik heb haar de binnenkant laten doen. Uitzuigen, raampjes met de Glass cleaner en de kunststof delen met Dash Fresh van Cartec.
Nu vragen jullie je natuurlijk af waarom ik dit allemaal vertel
Ik poets al jaren met een rotary op het werk en dat gaat altijd heel goed, lees; geen hologrammen. Nu is de Twingo behoorlijk strak geworden voorzover dat mogelijk was, meeste krassen eruit en hij glimt als een dolle maar ik heb er toch nog een aantal hologrammen op gekregen. Vooral op de linker zijkant. Het dak en de motorkap hebben er geen last van.
Mijn vraag is dus wat heb ik nu verkeerd gedaan?
Heb ik niet de goede snelheidsstanden van de rotary gebruikt of de verkeerde pads? Of moet ik toch finishen met een Dap? Hier zit ik namelijk niet echt op te wachten aangezien ik die dan ook weer moet aanschaffen. Of heeft het te maken met dat het een uni-colour lak is dus geen metallic? Ik vind het wel vreemd dat ik er op de liggende delen dus geen last van heb maar op de zijkanten wel. Misschien komt dit doordat je daar dan minder bij kan omdat de auto op de grond stond i.p.v. op een brug zoals op mijn werk.
Kan iemand mij dat misschien vertellen? En hebben jullie nog tips om toch hologram vrij te finishen met een rotary of moet ik toch echt aan de Dap?
Het stoort mij namelijk enorm dat die hologrammen erop zitten. Mijn vriendin ziet het niet eens, die was al lang blij als ik alleen de ramen maar had schoongemaakt dus die zit er niet mee maar ik vind het dus wel storend.
Sorry dat ik er geen foto's bij heb. Ik heb ze wel gemaakt maar de lens van mijn telefoon was zo wazig geworden tijdens het stappen van de avond ervoor dat er in plaats van een Twingo vooral veel van mijn vingerafdrukken te zien waren. Dat wilde ik jullie niet aan doen
Alvast bedankt voor alle info!
gr,
Chiel
Ik heb de auto eerst gedeeltelijk ingespoten met APC (kunststof bumpers, banden, sponningen, motorruimte en velgen) en de velgen daarna met een honkytonkiemerk velgenreiniger. Daaropvolgend afgespoten en daarna gewassen met NXT shampoo en 2 emmers. De auto even vlug droog gemaakt met een drying towel.
Vervolgens heb ik de auto gekleid met een Mothers klei setje (was dus ook al 11 jaar niet gebeurt dus kun je nagaan wat daar vanaf kwam...) Ook meteen maar de raampjes meegepakt.
Toen ben ik aan de slag gegaan met de rotary. Eerst alle trims afgeplakte met 3m tape, echt ideaal, doen we op het werk nooit maar maakt het polijsten zoveel fijner!. Omdat de auto zo vol krassen, ingedroogde vogelpoep vlekken en swirls zat ben ik meteen aan de slag gegaan met Inizio op een oranje pad. Heb de liggende delen 2 hits gegeven opbouwend tot stand 5. Tot de meeste krassen en swirls er wel uit waren.
Hierna ben ik geëindigd met Finale op de groene pad op stand 4.
Vervolgens de auto met de hand in de BlackHole gezet. Dit een uurtje laten zitten alvorens het uit te poetsen. Aangezien het Koninginnedag was ben ik halverwege de middag gestopt.
De volgende dag, na eerst een tijdje nodig te hebben gehad om bij te komen van de gezellige avond ervoor, heb ik de auto twee maal, tevens met de hand in de EX-P gezet. Eén keer aan het eind van de ochtend en één maal aan het eind van de middag. Daarna de motorruimte, trims, bumpers etc behandeld met Vinyl van Cartec. Tot slot nog even de voorruit gedaan met Meg's NXT Glass cleaner (de andere ruiten heb ik gewoon in de EX-P gezet).
Overigens kwam mijn vriendin er niet zo gemakkelijk vanaf als jullie denken want ik heb haar de binnenkant laten doen. Uitzuigen, raampjes met de Glass cleaner en de kunststof delen met Dash Fresh van Cartec.
Nu vragen jullie je natuurlijk af waarom ik dit allemaal vertel
Ik poets al jaren met een rotary op het werk en dat gaat altijd heel goed, lees; geen hologrammen. Nu is de Twingo behoorlijk strak geworden voorzover dat mogelijk was, meeste krassen eruit en hij glimt als een dolle maar ik heb er toch nog een aantal hologrammen op gekregen. Vooral op de linker zijkant. Het dak en de motorkap hebben er geen last van.
Mijn vraag is dus wat heb ik nu verkeerd gedaan?
Heb ik niet de goede snelheidsstanden van de rotary gebruikt of de verkeerde pads? Of moet ik toch finishen met een Dap? Hier zit ik namelijk niet echt op te wachten aangezien ik die dan ook weer moet aanschaffen. Of heeft het te maken met dat het een uni-colour lak is dus geen metallic? Ik vind het wel vreemd dat ik er op de liggende delen dus geen last van heb maar op de zijkanten wel. Misschien komt dit doordat je daar dan minder bij kan omdat de auto op de grond stond i.p.v. op een brug zoals op mijn werk.
Kan iemand mij dat misschien vertellen? En hebben jullie nog tips om toch hologram vrij te finishen met een rotary of moet ik toch echt aan de Dap?
Het stoort mij namelijk enorm dat die hologrammen erop zitten. Mijn vriendin ziet het niet eens, die was al lang blij als ik alleen de ramen maar had schoongemaakt dus die zit er niet mee maar ik vind het dus wel storend.
Sorry dat ik er geen foto's bij heb. Ik heb ze wel gemaakt maar de lens van mijn telefoon was zo wazig geworden tijdens het stappen van de avond ervoor dat er in plaats van een Twingo vooral veel van mijn vingerafdrukken te zien waren. Dat wilde ik jullie niet aan doen
Alvast bedankt voor alle info!
gr,
Chiel