• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hologram vrij polijsten.

Klanderman

Detailing addict
15 jun 2010
69
52
Een week of 3 geleden voor het eerst aan de slag gegaan met mijn pro900 op een zwarte Twingo uit 2000 in verschrikkelijke staat. Ik polijst al jaren met een rotary op het werk en dat gaat tot nu toe erg goed. De auto is van mijn vriendin en het interesseert haar eigenlijk helemaal niets hoe die eruit ziet dus had ik een mooi test object om te gaan polijsten. De auto stond binnen in de loods waardoor ik er mooi een meerdaags project van kon maken.

Ik heb de auto eerst gedeeltelijk ingespoten met APC (kunststof bumpers, banden, sponningen, motorruimte en velgen) en de velgen daarna met een honkytonkiemerk velgenreiniger. Daaropvolgend afgespoten en daarna gewassen met NXT shampoo en 2 emmers. De auto even vlug droog gemaakt met een drying towel.
Vervolgens heb ik de auto gekleid met een Mothers klei setje (was dus ook al 11 jaar niet gebeurt dus kun je nagaan wat daar vanaf kwam...) Ook meteen maar de raampjes meegepakt.
Toen ben ik aan de slag gegaan met de rotary. Eerst alle trims afgeplakte met 3m tape, echt ideaal, doen we op het werk nooit maar maakt het polijsten zoveel fijner!. Omdat de auto zo vol krassen, ingedroogde vogelpoep vlekken en swirls zat ben ik meteen aan de slag gegaan met Inizio op een oranje pad. Heb de liggende delen 2 hits gegeven opbouwend tot stand 5. Tot de meeste krassen en swirls er wel uit waren.
Hierna ben ik geëindigd met Finale op de groene pad op stand 4.

Vervolgens de auto met de hand in de BlackHole gezet. Dit een uurtje laten zitten alvorens het uit te poetsen. Aangezien het Koninginnedag was ben ik halverwege de middag gestopt.
De volgende dag, na eerst een tijdje nodig te hebben gehad om bij te komen van de gezellige avond ervoor, heb ik de auto twee maal, tevens met de hand in de EX-P gezet. Eén keer aan het eind van de ochtend en één maal aan het eind van de middag. Daarna de motorruimte, trims, bumpers etc behandeld met Vinyl van Cartec. Tot slot nog even de voorruit gedaan met Meg's NXT Glass cleaner (de andere ruiten heb ik gewoon in de EX-P gezet).
Overigens kwam mijn vriendin er niet zo gemakkelijk vanaf als jullie denken want ik heb haar de binnenkant laten doen. Uitzuigen, raampjes met de Glass cleaner en de kunststof delen met Dash Fresh van Cartec.

Nu vragen jullie je natuurlijk af waarom ik dit allemaal vertel:p
Ik poets al jaren met een rotary op het werk en dat gaat altijd heel goed, lees; geen hologrammen. Nu is de Twingo behoorlijk strak geworden voorzover dat mogelijk was, meeste krassen eruit en hij glimt als een dolle maar ik heb er toch nog een aantal hologrammen op gekregen. Vooral op de linker zijkant. Het dak en de motorkap hebben er geen last van.

Mijn vraag is dus wat heb ik nu verkeerd gedaan?
Heb ik niet de goede snelheidsstanden van de rotary gebruikt of de verkeerde pads? Of moet ik toch finishen met een Dap? Hier zit ik namelijk niet echt op te wachten aangezien ik die dan ook weer moet aanschaffen. Of heeft het te maken met dat het een uni-colour lak is dus geen metallic? Ik vind het wel vreemd dat ik er op de liggende delen dus geen last van heb maar op de zijkanten wel. Misschien komt dit doordat je daar dan minder bij kan omdat de auto op de grond stond i.p.v. op een brug zoals op mijn werk.
Kan iemand mij dat misschien vertellen? En hebben jullie nog tips om toch hologram vrij te finishen met een rotary of moet ik toch echt aan de Dap?
Het stoort mij namelijk enorm dat die hologrammen erop zitten. Mijn vriendin ziet het niet eens, die was al lang blij als ik alleen de ramen maar had schoongemaakt dus die zit er niet mee maar ik vind het dus wel storend.

Sorry dat ik er geen foto's bij heb. Ik heb ze wel gemaakt maar de lens van mijn telefoon was zo wazig geworden tijdens het stappen van de avond ervoor dat er in plaats van een Twingo vooral veel van mijn vingerafdrukken te zien waren. Dat wilde ik jullie niet aan doen

Alvast bedankt voor alle info!

gr,

Chiel
 
Hologramvrij finishen met een rotary kan wel, maar aangezien de meeste mensen hier (ook) een Dap hebben, pakt men voor het gemak en iets relaxter werken toch vaak de Dap voor de laatste stap.
Dan ben je eigenlijk altijd hologramvrij, en het werk voor velen denk ik wat relaxter dan met een rotary.

Opzich zou het met finale prima moeten kunnen, maar ik zou er dan wel een zwarte pad voor pakken, zeker op een wat zachtere lak. Misschien is het gat qua correctie tussen Inizio op oranje en Finale op zwart wat groot (zie je vlot genoeg), en zou je een tussenstap als Mezzo op wit of lichtgroen kunnen doen.
Lang doorwerken (finale kan heeel lang) en gestaag op- en afbouwen in toeren moet je een heel eind mee komen.
Finale doe ik meestal niet hoger dan 1300-1400 toeren waarna ik rustig afbouw naar de laagste stand (bij mij 600 toeren).
Kun je niet zo laag in toeren dan iets langer doorwerken op de voor jou laagst mogelijke stand, met zo weinig mogelijk druk op de machine.

Daarna lak even goed ontvetten met bijv. IPA, Spruzzo of Top Inspection, lampje of zonnetje er op, en je ziet meteen hoe laat het is.;)

Gewoon ff proberen, en uiteraard ff foto's posten van het resultaat;)

Als je m echt niet strak krijgt (kan zijn, als je lak erg zacht is) zou ik gewoon een Dap pakken.
 
+1 Renault lak is vrij zacht, zeker de uni lakken. Ik finish zelf ook op de laagste stand met finale op licht groen of zwart. Maar nog lukt mij het niet altijd om vooral de zijkanten hologram vrij te krijgen. Vandaar dat ik de DAP altijd even pak.

Edit: viel mij ook al op dat je inderaad lang doorwerkt met Finale Eelco, toen je de A3 deed. Daar zit het geheim volgens mij in, ga ik zelf eens proberen.
 
@ Eelco

Hoe lang is 'lang doorwerken met finale'? Ik ben gewoon gestopt toen het vaseline/olie achtig werd. Ik dacht dat het dan wel uitgewerkt was.

@ Paules de boskabouter

De lak is inderdaad redelijk zacht. Met Inizio op oranje had je al heel snel een goede correctie. Ik werk als bijbaan naast de studie bij een autobedrijf die vooral veel Opels heeft. Dit zijn toch hardere lakken en misschien dat ik daarom eigenlijk nooit last van hologrammen heb. Daar polijst ik ook met een rotary. Ook staat de auto daar op een brug waardoor je vooral de zijkanten beter kan polijsten. Ik denk dat dat ook wel scheelt. Je staat er dan gewoon rechter op. Gebruik je trouwens dan de groene of de zwarte pad om te finishen met de Dap?

Ik zal de auto van mijn vriendin van de zomer nog wel een keertje aanpakken en dan gewoon veel langer doorgaan met Finale op een laag toerental. Lukt dat niet dan kies alsnog voor een dap. Ook zal ik dan als tussestap nog 1 hit doen met Mezzo op wit zoals Eelco zegt.
Ik neem aan dat de Dap500 voldoet aangezien ik hem alleen voor het finishen gebruik? Hier heb ik toch geen Dap900 voor nodig?
 
Correct!
Waarschijnlijk doet het afbouwen met Mezzo ook veel goed na de compujd stap met Inizio..!
 
Je krijgt sosm ook hologram achtige vegen als je je wax niet goed laat curen.....
 
Schiet mij maar lek als ik fout zit hoor - ik schrijf dit ook op om zelf iets bij te leren - maar volgens mij ligt het aan de black hole.

Als ik het zo lees, heb je die opgebracht alsof het een wax is, en dit is niet helemaal de bedoeling: je moet m uitpoetsen tot ie gaat glimmen en dan meteen afnemen. Maar dus niet laten curen en een uur laten zitten zoals jij gedaan hebt.

Ik heb laatst ook black hole opgebracht 's avonds toen het al vochtig begon te worden - mijn detailplek is op straat - en dat was al een hele klus om m te verwijderen zonder hologrammen.
 
@Klanderman: vind Inizio op oranje een hele zware combo op een zachte lak. Op de Peugeot en Citroën's die ik heb gedaan is Mezzo met wit al voldoende om slechte lak met veel swirls weer strak te krijgen. Uiteraad afgebouwd met licht groen en Finale.
 
Ik heb laatst ook black hole opgebracht 's avonds toen het al vochtig begon te worden en dat was al een hele klus om m te verwijderen zonder hologrammen.[/quote]

Mijn inziens zit er een groot verschil tussen hologrammen en vette aanslag van de black hole zoals jij beschrijft. Ben zelf van mening dat dat 2 compleet andere dingen zijn omdat een hologram in de lak zit en wat jij met de black hole had op de lak zit (correct me i am wrong).

Zo als ander aangaven in de stap tussen inzio (forza) met oranje en finale met wit veel te groot, zeker op een zachte lak zoals de Renaults hebben.
Daarnaast bevatten de polijsten die grote bedrijven gebruiken vaak enorm veel fillers (zeker Carteq staat daarom bekend) wat ook erg veel maskeert. De monello serie doet dat veel minder waardoor je mijn inziens ook beter ziet wat je doet.
 
@Juffer1: klopt helemaal hoor, maar de vette waas die black hole achterlaat - indien niet goed uitgepoetst - ziet er wel een beetje hetzelfde uit als hologrammen.
 
Iedereen bedankt voor alle adviezen overigens! Hier kan ik echt wat mee. Je denkt het altijd allemaal te weten maar als je dan bezig bent zijn er altijd dingen waar je over twijfelt dus dan zijn alle adviezen meer dan welkom.

Heb de auto in een overdekte verwarmde ruimte gedetailed dus met vocht had ik niet te maken. Daarnaast zijn het echt swirls en niet restanten van de Black Hole. Ik snap wel wat jullie bedoelen, dan lijkt het net of er een wazige olieachtige laag op de auto zit met plekken die dan donkerder lijken. Dit is absoluut niet het geval. Het zijn de dieperliggende hologrammen als je de zon precies op de lak hebt staan.

Ik heb voor Inzio op oranje gekozen omdat de auto gewoon vol dikke krassen zat in combinatie met swirls en ingedroogde vogelpoep vlekken. Het leek wel of de auto gewoon jaren lang met zand was gewassen of zo. Hij was ook gewoon grijs ipv zwart.
Ik zal er de volgende keer op letten Steven750iL dat ik de Black Hole eerder uitpoets. Ik heb hem wel opgepoetst tot glans en toen een uurtje laten zitten. Het uitpoetsen ging overigens heel makkelijk hoor! Ik dacht ook dat dit geen probleem zou zijn. Ik weet dat een glaze niet hoeft te curen maar het kan volgens mij ook geen kwaad toch??

Dus als ik al jullie adviezen zo doorneem kan ik het beste:

- beginnen met (in dit geval) Inzio op oranje en bij mindere 'schade' Mezzo op wit
- Vervolgens Mezzo op wit in het geval van beginnen met Inzio op oranje
- Finishen met Finale op groen of is zwart beter? En dit dan met de Dap ipv de Rotary

En zoals ik hier op het forum al zag is een Dap500 meer dan genoeg voor het finishen aangezien ik de rotary voor het zwaardere werk heb?
 
Ik gebruik ook de 500 voor het finishen, was ook het enigste model dat er was toen ik hem kocht (900 kwam een jaar of twee later geloof ik), maar dat geheel terzijde. Geen enkel probleem mee ondervonden op harde lakken.
 
Klanderman zei:
Dus als ik al jullie adviezen zo doorneem kan ik het beste:

- beginnen met (in dit geval) Inzio op oranje en bij mindere 'schade' Mezzo op wit
- Vervolgens Mezzo op wit in het geval van beginnen met Inzio op oranje
- Finishen met Finale op groen of is zwart beter? En dit dan met de Dap ipv de Rotary

Dat is nou het lastige van polijsten, je kan dat nooit van te voren zeggen / bepalen.
Welke stapen je moet nemen is altijd afhankelijk van je testspot.

Stelregels zijn :
- Zijn de swirls / krasjes alleen zichtbaar met een directe lichtbron (zoals een Brinkmann) dan gebruik je Finale,
- Zijn de swirls / krasjes zichtbaar met een indirecte lichtbron (dus buiten) dan start je met Mezzo, lukt het dan niet ga je over naar Inizio (forza).
Verdwijnt een kras als je deze nat maakt, dan is er een redelijke kans dat je die kan wegpolijsten.


De stappen die jij neemt van Inzio (neem aan Forza) op oranje naar Mezzo op wit en Finale op groen vindt ik persoonlijk erg fors.
Zelf zou ik van Forza en oranje eerst naar Mezzo en oranje gaan om dan naar Mezzo en licht groen te gaan.
Vanuit die stap zou je dan met een DAP500 weer met Finale en licht groen kunnen finschen.

Mij is destijds uitgelegd dat je in vergelijking met een rotary (in het geval van een PRO900) altijd 1 stap boven een DAP 900 zit.
Een hit met mezzo op wit is in het geval van een PRO900 hetzelfde als mezzo op oranje bij een DAP 900.

De DAP500 is een prima machine en kan eigenlijk iedere lak prima aan, zeker een aanrader dus !
 
De stappen die jij neemt van Inzio (neem aan Forza) op oranje naar Mezzo op wit en Finale op groen vindt ik persoonlijk erg fors.

Met de oude Inizio had je gelijk, maar ik ondervind zelf met de Inizio Forza dat deze veel mooier afwerkt, dan mag je best eerder genoemde combi gebruiken.
 
+1

Dat moet, afhankelijk van de laksoort (hardheid) best een stap minder kunnnen.
Forza goed doorwerken en rustig afbouwen in toeren (rotary), dan ben je vaak al meteen aan een finish toe.

Gewoon proberen, desnoods maak je een 50-50 met Mezzo er tussen om te kijken of je verschil ziet.
 
Het stappenplannetje wat ik aangaf bedoelde ik dus ook voor de Twingo. Normaal zou ik ook nooit zo 'zwaar' beginnen maar deze lak was gewoon zo toegetakeld.... Had echt nog nooit een auto in zo'n slechte staat gezien. Vandaar meteen Inizio op oranje. Ik vond de finish van Inizio (inderdaad de Forza) zo goed dat ik meteen voor Finale op groen koos en Mezzo dus achterwege lied. Maar vergroot dit dan de kans op hologrammen? Met andere woorden; zou de tussenstap met Mezzo hologrammen doen verminderen?

Ik heb overigens al zo goed als besloten om toch maar een Dap500 aan te schaffen. Dan kan ik gegarandeerd hologram vrij finishen en bovendien ook de Black Hole machinaal aanbrengen want dat vind ik handmatig toch wel aardig wat werk. Dit moet dan neem ik aan met een zwarte pad?
 
Ik doe altijd Finale op lichtgroen zodat ik mn zwarte pads voor de glaze heb....

Gr,
Danny.
 
Als je hologrammen hebt gemaakt met Inizio op oranje, kan het zijn dat Finale biet genoeg power heeft gehad om deze weg te halen, dus in die zin zou een stap naar Mezzo op wit misschien beter zijn geweest.
Finishen met de DAP is eigenlijk gegarandeerd hologram vrij, let wel, natuurljjk alleen als de power van de polish/pad combi genoeg is om de hologrammen te verwijderen...