• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hologrammen met Festool Rap 150 met mpa 5000

BMWE91

Detailing rookie
11 apr 2011
77
0
Hallo,

Ik krijg de lak van mijn vaders BMW niet goed ik krijg hologrammen.
Ik heb mijn Festool met oranje pad en MPA 5000 dit is als het goed is 1 staps polijstmiddel maar ik krijg steeds hologrammen.
Misschien ligt dit aan de pad? Want ik heb al een keer een auto gedaan en daar heb ik geen hologrammen.
De machine begint te stuiteren daar komen die hologrammen denk ik van?
Ik doe altijd 1 spray detailer spray op de pad.

Ik wil wel nieuwe pad kopen ook verschillende soorten maar Festool verkoopt per 5...

Om hologram vrij te eindigen met een rotarys is eigenlijk onbegonnen werk.
Er zijn op dit forum slechts een handjevol mensen die dat kunnen.

Als het resultaat op de hologrammen na strak is zou ik eens kijken of je ergens een DAP vandaan kunt halen om daar de hologrammen mee te verwijderen.
Evt. heb ik hier wel een DAP900 te leen voor je met pad's ed.

Edit : ik lees nu net je tekst waarin me opvalt : ik heb als eens eerder een auto gedaan waar ik geen hologrammen had.
Een BMW heeft enorm harde lak, weet niet wat voor merk / model die andere auto was en hoeveel ervaring je al hebt met een rotary en/of DAP ?

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik wil zoiezo aan de Dap maar eigenlijk moet het met de 1 staps polijstmiddel meteen strak zijn maar dat wil nie lukken.
Ik zal ff naar een dap kijken. Vast wel een mooi setje op carclean!

In 1x helemaal strak, ja dat zou wel een uitvinding zijn !

Laat die gedachte alsjeblieft varen, er zijn niet voor niks 100.000 verschillende polijstmiddelen en pads op de markt.
Met 1 enkele hit ga jij het m.i. niet strak krijgen tenzij je een middel gebruikt met veel fillers (Carteq) maar dan ben je meer aan het verstoppen dan verhelpen.

Ben het met juffer niet eens,langzamer laten draaien..je shinex,kan je heel goed mee finishen,alleen zou ik dan toch mpa5000 op een light green pad doen dus een 2 staps progamma!!!

Ervaring is wel vereist voor dit........maar draai eens je machine op lagere toeren...bv 1400/1300 kijk maar eens wat je dan ook kan bereiken....is mogelijk hoor

Zuidwest heeft al heel wat ervaring met de rotary, tot op heden weten we (ik) nog steeds niet hoeveel ervaring jij hebt met machinaal detailen ?

zuidwest10 zei:
Ervaring is wel vereist voor dit........maar draai eens je machine op lagere toeren...bv 1400/1300 kijk maar eens wat je dan ook kan bereiken....is mogelijk hoor

Zal ik is proberen! Bedankt!

Juffer1 zei:
Zuidwest heeft al heel wat ervaring met de rotary, tot op heden weten we (ik) nog steeds niet hoeveel ervaring jij hebt met machinaal detailen ?

1 jaar
2 autos waarbij de eerste perfect en de tweede gekl**t met hologrammen.

Kan het zijn dat ik met de eerste keer de machine niet hoger als stand 3/4 heb gehad dat ik daardoor geen hologramnen had? Het was een franse auto dus zachte lak.

Sorry effe een toevoeing...staat op de fles...800-1200 t.min advies dus......
MPA 11000 1200-1800 t.min deze draai ik max op 1500 dus........
de cleaner is ook erg goed

Hier het antwoord van dé Festool expert :-"

De MPA 5000 is een zeer grof middel polijstmiddel is, vergelijkbaar met de Monello Inizio Forza.

Zeker i.c.m. een oranje pad heb je een heftige combinatie. 8o

Het voordeel van de MPA 5000 Speedcut is dat dit een 1 staps product is, maar dat wil niet zeggen dat je met 1 pad en het polijstmiddel er bent, was het maar zo, dan kan 99% van m'n collectie het cilindrisch archief in... :-"

Je bedoeling is dat je met de keuze van de pads de cuttingfactor bepaald i.c.m. dit product ;)

Maar ik krijg een flash-back, je hebt al eerder een topic gemaakt met min of meer dezelfde vraag. :ja

Lijkt erinderdaad op maar wist nog niet echt wat ik moest doen vandaar dit topic. Maar ik denk dat ik toch aan de Dap moet geloven. Monello mezzo kan toch ook op rotary? En dan finishen met dap en groene? Pad.

Weet iemand toevallig waar ik pads voir festool kan kopen ik vindt 5 iets te veel van het goede.

Je kan gewoon de Monello pads gebruiken en die zijn te koop in je favoriete webshop

Gradaties zijn zo goed als het zelfde, zowel de Festool als de Monello.

Je moet eerst een testspot maken, hieruit moet blijken of je moet opschalen naar een grovere combinatie of een fijnere.

Een gemiddelde combinatie om mee te starten is een witte pad en Monello Mezzo. Als dit te licht is, opschalen naar Mezzo en een oranje pad of gele pad en Mezzo of witte pad en Monello Inizio (Forza) of oranje pad en Monello Inizio (Forza) of....of...of.....of....of....of...

Genoeg combinaties om zelf te kiezen dus.

Wel afbouwen naar de allerlaatste stap: zwarte finishing pad of light green pad met Monello Finale.

Ik heb de 6 inch kompressor pads wit en groen ingedachten dat zit wel goed toch ? En dan nog kompressor oranje voor de zekerheid.

De moet uitsteken en niet de steunplaat anders hak je daarmee straks zo pardoes op de lak :(
Dus even rekening houden met de grootte van de steunplaat is wel een pré.
4,75" of 5" zit je goed, als ie groter is moet je ook grotere pads hebben.