• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Honda Civic 3D 1.8

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.957
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond deze Honda Civic op het programma voor een exterieur detail.

De auto bij aanvang:
normaal gesproken spreek ik met de eigenaar af om de auto vrijdagmiddag of avond bij mij neer te zetten, neem de auto mee naar en rij op zaterdagochtend ermee naar de zaak om daar m'n ding te gaan doen.
Helaas (of gelukkig maar) was het in dit geval nogal lastig om met de auto te rijden mede door het vele vermogen en de nogal speciale manier van rijden waar rekening mee gehouden moest worden. Het is in ieder geval géén standaard auto waar je instapt, sleutel omdraait en weg rijdt....
Dus werd er op vrijdagavond afgesproken om alvast de auto te wassen enz.

De auto was relatief schoon, niet meer dan logisch aangezien de auto alleen naar buiten komt bij mooi weer of een rit naar een meeting. Voor de rest verblijft de auto in de garage.

foto 01.jpg


Wassen, foamen, de-ironizen:
de auto werd voorzien van een dikke kwak foam zodat het vuil los kan weken.
Van de velgen kwam niet heel veel vervuiling af.
- Kenotek foam
- wassen ValetPro shampoo
- Kenotek de-ironizer
- diverse borstels en washmitts

Nadat de auto grondig is afgespoeld, alle was spullen opgeruimd, de auto naar binnen laten rijden door de eigenaar, afscheid van elkaar genomen en huiswaarts gegaan om nog even te genieten van de avond.

foto 02.jpg


Kleien:
Zaterdagochtend vroeg m'n bed uitgegaan (kon niet meer slapen, wekker stond op 06:15 uur maar ben er 05:45 uur uit gegaan) en naar de zaak gegaan. Daar kon ik meteen aan de slag met kleien.
Er kwam niet heel veel vervuiling vanaf, niet zo gek als de auto binnen staat.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe

foto 03.jpg


Lakdiktemeting:
dik, dikker, dikst!
De lakdiktemeter sloeg nog net niet op hol, rondom zit de auto goed en erg dik in z'n velletje. De eigenaar heeft vroeger bij een schadeherstelbedrijf gewerkt en heeft daar destijds de auto gespoten. De waardes varieerden tussen de 350 tot over de 700 micron.

foto 04.jpg


Staat van de lak:
Vaak wordt gaat het er in de tuning scene maar om 1 ding: vermogen en dan wel zo veel mogelijk en dan worden de randzaken vaak vergeten of er wordt geen aandacht aan besteed. De eigenaar van deze auto wilde de lak ook netjes hebben dus klopte hij bij mij aan voor om de lak weer netjes te krijgen of zoals @RoyR het noemt: een Patrick kuur :D
De lak zat onder de swirls, her en der een wat diepere kras maar geen gekke dingen.

foto 05.jpg


foto 06.jpg


Polijsten:
ik ben m'n kist(en) eens ingedoken om te kijken wat ik dit keer wilde gaan gebruiken... de keuze is reuze....:)
Recent wat flesjes ADBL polijstmiddelen gekregen om te testen dus deze maar eens gepakt. Voor sommige delen heb ik een wat grovere combinatie gepakt zoals de Gyeon Compound+ en een wat stevigere pad.

- Rupes Bigfoot I & III
- Rupes Bigfoot Mini
- Monello LDA1000
- diverse pads en pasta's

20220729_151011.jpg



Een testspot leerde me dat de lak niet keihard maar ook niet zacht was, gewoon lekker te corrigeren in een aantal stapjes.

foto 07.jpg


foto 08.jpg


foto 09.jpg


foto 010.jpg


foto 011.jpg


Overige:
De eigenaar irriteerde zich mateloos aan de smerige ramen, het was soms zo erg dat hij niets meer zag als een tegenligger hem tegemoet kwam of in een oranje waas van licht reed op de snelweg. Zelf had hij al van alles geprobeerd om de ramen schoon te krijgen maar niets hielp. Of ik er iets voor wist... uiteraard :rolleyes:
Wederom mochten mijn favoriete vriendjes Autoglym glass polish en de Monello oranje handpad hun kunstjes vertonen.


foto 012.jpg


Onder de motorkap nog een poging gedaan om de boel schoon te maken, maar veel was er niet om te reinigen. Her en der een lapje met wat APC en dat was het wel.

foto 013.jpg


Bescherming:
de lak voorzien van 2 laagjes Gyeon: One en Cancoat.

foto 014.jpg


Zowel de One als de Cancoat aangebracht met een applicator met suèdedoekje eromheen, dit blijf ik de lekkerste manier vinden. Veel meer controle.

foto 015.jpg


De glans en reflectie zit er weer goed op/aan/in :cool:
foto 016.jpg


In de tussentijd was het buiten gaan spetteren / regenen dus een paar foto's rondom binnen gemaakt.

foto 017.jpg


En toen het eenmaal opgeklaard was, kon de auto alsnog snel naar buiten voor de foto's en filmpjes.
 
Dat is toch wel een beste verbetering.
Het verbaast mij wel enigszins dat de eigenaar de auto niet zelf gepolijst heeft, ik zou namelijk verwachten dat een spuiter wel zelf zijn auto zou polijsten (waarschijnlijk helaas wel met typische hologrammen).
 
@dennisdennis-12,
De eigenaar heeft ooit eens een poging gedaan. Heeft het een en ander gekocht van Chemical Guys, is aan de slag gegaan zonder enige know-how en dat liep toen op een drama uit. Hij heeft contact gehad met CG maar die stuurden 'em eigenlijk met een kluitje het riet in en zeiden dat het aan hem lag...
Auto gewassen, drogen en meteen gaan polijsten zonder eerst te kleien enz.
Het polijsten werd er alleen maar erger op.
 
Die staat er weer goed bij voor de komende jaren.

Mooi stukje techniek ook B18C6? met turbo… gaat mijn Honda hart ook sneller van kloppen!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@dencoupe,
Ik ben niet zo thuis in het hele tuning gebeuren en de bijbehorende technische termen, maar als ik het goed heb begrepen, perst deze setup er op dit moment tegen de 700 pk uit. Blok is niet optimaal afgesteld maar als dit zo zou zijn, is 800+ pk en rond de 900Nm koppel mogelijk, alleen schijnt de aandrijflijn en onderstel dat niet meer zo prettig te vinden...