Begin 2019 kreeg ik deze mooie en, op het stuur na, originele motorfiets op bezoek. En ik kreeg de tijd van de eigenaar,
want bij mij stond hij lekker binnen in plaats van buiten onder een hoes
.
Alle metalen en chroomdelen zagen er opmerkelijk goed uit voor een 20 jaar oude motor. Waarschijnlijk door goede zorg en de lage mijlenstand.
De gelakte delen (metaal en kunststof) werden bekeken met de beste swirlfinder ooit, de zon, en gelukkig .......
Een aantal delen heb ik gedemonteerd om er met het polijsten en poetsen makkelijker bij te kunnen. Te weten: zadel, koplamp, km-teller, spiegels, achterlicht,
kunststof kappen en het voorspatbord. Deze laatste heb ik op een blok hout geschroefd en in de werkbank vast gezet.
Dat dit onderdeel wat aandacht nodig had, blijkt wel uit de voor en na foto
Voor de spaken heb ik iets nieuws geprobeerd, namelijk Luster Lace. Dit zijn linnen repen stof gedrenkt in een polijstende vloeistof.
Deze wikkel je om de spaken en bewegen maar. Dat bewegen deed de foto ook, maar jullie begrijpen het principe.
Voor lichte roest en aanslag werkt dit prima. Voor zwaardere verontreiniging is bv een metal polish en/of heel fijn staalwol (0000 of fijner) de betere en snellere manier.
De metalen werden aangepakt met de volgende middelen: Mequiars All metal polish, Mothers Billet metal polish en Autosol metal polish.
Soms even zoeken welke het beste en snelste werkte. Het chroom met Belgom chroom.
De tank en het voorspatbord werden gecorrigeerd met Mezzo op oranje en Finale op wit. Aangezien de lakdiktemeter tussen de 70 en 80 µm aangaf besloten om het verstand te gebruiken en niet alles na te jagen. Ook zeker op de kunststofdelen waarop mijn meter niet werkt.
Hierop zit ook geen blanke lak (zwarte pads) dus nog voorzichtiger met Mezzo op groen en Finale op wit. Deze lelijke krassen moet je dus accepteren.
Hoewel ze vanaf deze kant geeneens opvallen door de glans.
Alle gepolijste delen gingen in de Collinite 845. Chroom en metaal in een Metal wax. Zadel na reinigen in de Mothers Leather cream.
Tijd voor de na plaatjes en een aantal close ups.
Bedankt voor het lezen, groeten Martin. Vooruit dan, eentje nog.
want bij mij stond hij lekker binnen in plaats van buiten onder een hoes
Alle metalen en chroomdelen zagen er opmerkelijk goed uit voor een 20 jaar oude motor. Waarschijnlijk door goede zorg en de lage mijlenstand.
De gelakte delen (metaal en kunststof) werden bekeken met de beste swirlfinder ooit, de zon, en gelukkig .......
Een aantal delen heb ik gedemonteerd om er met het polijsten en poetsen makkelijker bij te kunnen. Te weten: zadel, koplamp, km-teller, spiegels, achterlicht,
kunststof kappen en het voorspatbord. Deze laatste heb ik op een blok hout geschroefd en in de werkbank vast gezet.
Dat dit onderdeel wat aandacht nodig had, blijkt wel uit de voor en na foto
Voor de spaken heb ik iets nieuws geprobeerd, namelijk Luster Lace. Dit zijn linnen repen stof gedrenkt in een polijstende vloeistof.
Deze wikkel je om de spaken en bewegen maar. Dat bewegen deed de foto ook, maar jullie begrijpen het principe.
Voor lichte roest en aanslag werkt dit prima. Voor zwaardere verontreiniging is bv een metal polish en/of heel fijn staalwol (0000 of fijner) de betere en snellere manier.
De metalen werden aangepakt met de volgende middelen: Mequiars All metal polish, Mothers Billet metal polish en Autosol metal polish.
Soms even zoeken welke het beste en snelste werkte. Het chroom met Belgom chroom.
De tank en het voorspatbord werden gecorrigeerd met Mezzo op oranje en Finale op wit. Aangezien de lakdiktemeter tussen de 70 en 80 µm aangaf besloten om het verstand te gebruiken en niet alles na te jagen. Ook zeker op de kunststofdelen waarop mijn meter niet werkt.
Hierop zit ook geen blanke lak (zwarte pads) dus nog voorzichtiger met Mezzo op groen en Finale op wit. Deze lelijke krassen moet je dus accepteren.
Hoewel ze vanaf deze kant geeneens opvallen door de glans.
Alle gepolijste delen gingen in de Collinite 845. Chroom en metaal in een Metal wax. Zadel na reinigen in de Mothers Leather cream.
Tijd voor de na plaatjes en een aantal close ups.
Bedankt voor het lezen, groeten Martin. Vooruit dan, eentje nog.
Laatst bewerkt: