Geacht forum,
In het weekend van 19 en 20 maart 2022 de VFR van mijn maatje verzorgd. Belofte maakt schuld.
Ik detail al vele jaren auto’s, maar van motoren komt het nooit. Daarnaast ben ik altijd zo druk met de auto’s van anderen bezig, dat ik er dan niet toe kom om mijn eigen spullen aan te pakken. Tevens vind ik het dan, wanneer ik eindelijk tijd zou hebben voor mijzelf, leuker om te gaan rijden dan te poetsen. Maar goed. Nu dus de motor van mijn maatje vertroetelen. Ik had er zin in.
Tevens, omdat ik mijn eigen motor nog nooit gedetailed had, die als eerste aangepakt op de zaterdag, zodat ik kon ontdekken wat de bijzonderheden zouden zijn. Altijd eerst oefenen op je eigen spullen. Aansluitend op de dag van de Heere de motor van mijn maatje vertroeteld. De foto’s in dit verslag zijn voornamelijk de foto’s van de motor van mijn maatje.
We hebben allebei een Honda VFR800 VTEC uit 2003 en dan ook nog beiden in de kleur Italian Red.
Grappend wordt altijd gezegd dat rood de snelste kleur is. (Overigens zegt men dit ook bij andere kleuren).
Maar het is blijkbaar echt waar, want ook in de natuur is rood het snelst...
De eerste stap was de motor(en) grondig wassen, want een mooi resultaat behaal je alleen op een schone ondergrond. (Anders ben je aan het polijsten met het vuil op de motor).
Ik ben gestart met het reinigen van de wielen. Ik heb dat gedaan met een zachte kwast en wat terpentine om het vet en aangekoekte vuil weg te kwasten. Daarna de wielen zachtjes (van een kleine afstand) afgespoten met de hogedrukreiniger (HD-reiniger). Aansluitend de wielen nogmaals gereinigd met een milde en verdunde velgenreiniger. Ook weer ingewerkt met een zachte kwast en na een korte inwerktijd afgespoten met de HD-reiniger. Helaas heb ik daar geen foto’s van gemaakt, maar mijn wielen werden er mooi schoon van.
Bij het wassen van de motor van mijn maatje kon ik deze stap van de wielen ruim overslaan. Ik had nog nooit eerder zulke schone wielen op een motor gezien. Ook de achterbrug van de motor van mijn maatje was zo verschrikkelijk schoon. Het leek wel nieuw. Echt smetteloos.
Na de wielen was de lak van de motor aan de beurt. De motor in de schuim gezet. Ik heb gebruik gemaakt van de foam van Monelle Artico Magico Snow Foam.
Deze stap om het stof en vuil wat op de motor zit zo goed mogelijk in te sluiten in het schuim. Daarnaast kan het schuim ook het vuil los weken van de lak. Dit laat ik dan een minuut of vier inweken, alvorens de motor af te spuiten met de HD-reiniger. Dat afspuiten doe ik wederom zo voorzichtig mogelijk, dus van een afstandje en in principe de elektrische- en bewegende delen zo veel mogelijk vermijdend.
Oh, ik heb er ook weer wat van geleerd. Een volgende keer zal ik de stuurbedieningen inpakken in een plastic zakje en dat vast tapen. Voor nog meer zekerheid. Waarom ik dat voortaan zal doen? Ha ha ha ha, inderdaad! Mijn eigen knipperlicht bediening!
Daarna de motor voor de tweede keer in het schuim gezet en toen met een microvezel washandschoen en Dodo Juice Born to be Mild shampoo de motor voorzichtig van boven naar beneden gewassen. Hierbij probeer je zoveel mogelijk in de lengteas van de motor te bewegen met de washandschoen. Dus horizontaal van voor naar achter (heen en weer gaande bewegingen) en NIET in ronde circulaire bewegingen of van boven naar beneden.
Ik vind motorfietslak erg kwetsbaar en krasgevoelig. Wanneer je nu alleen was-bewegingen maakt van voor naar achter, dan zul je in het ergste geval alleen rechte krasjes van voor naar achter veroorzaken en geen circulaire krasjes (swirls). Krasjes zie je door lichtbreking. Circulaire krasjes zie je vanuit iedere hoek. Precies zoals je een auto ook wast.
Ook is het de bedoeling om vooral niet te drukken op je washandschoen. Zachtjes en langzaam die washandschoen over de lak bewegen om voorzichtig de vuilsluier te verwijderen. Dit veroorzaakt de minste schade. Vooral ook omdat je de motor al tijdens de eerste stap hebt geweekt en het meeste vuil er vanaf gespoten hebt met de HD-reiniger. De nu achtergebleven vuilsluier laat zich eenvoudig door ligt agiteren verwijderen.
Na het wassen de motor wederom afgespoten met de HD-reiniger om al de shampoo en het vuil te verwijderen.
Daarna de motor gedroogd met de Monello Maestro Car Dryer. Hierdoor lukt het om het water overal weg te krijgen en bovendien kun je drogen zonder de motor aan te raken, wat de kans op het veroorzaken van krasjes wederom verkleind.
Hieronder een afbeelding van het kontje van de VFR. Op deze foto ziet het er prachtig uit. Deze foto is gemaakt onder een gunstige hoek, maar daarover later meer.
Ik had mijn eigen motor ook al gewassen, dus hier stonden de twee machines vers gewassen, klaar om verder vertroeteld te worden. Op de voorgrond die van mij en op de achtergrond die van mijn maatje.
Aansluitend heb ik beide motoren gekleid met Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit). Detailklei gebruik je om de lak te ontdoen van oppervlakte vervuiling die je met wassen alleen niet verwijderd krijgt. Je kunt testen of je lak schoon is, door NA het wassen en drogen je hand in een boterhamzakje te stoppen en dan zachtjes over de vers gewassen lak te bewegen. Aangehechte vervuiling voel je perfect met behulp van zo een zakje om je hand.
Die oppervlakte vervuiling verwijder je dus met detailklei. Daarna houd je dan een perfect gereinigde ondergrond over die je kunt polijsten. Je wilt namelijk niet gaan polijsten en dat dan tijdens dat werk vuil los komt van de lak en onder je polijstschijf mee gaat draaien.
Onze beide motoren waren voorzien van allerlei lichte gebruiks- en liefkoossporen.
Zoals je kunt zien prachtige swirls. Je ziet nu ook duidelijk hoe zichtbaar die krasjes worden wanneer de motor goed schoon is en bij de juiste lichtinval. Zeker bij goed en juist zonlicht zijn die swirls erg goed zichtbaar en doen ze afbreuk aan de uitstraling van de motor. Die moesten dus verdwijnen.
Nu kun je met allerlei eenvoudige middelen de krasjes en swirls camoufleren. Er zijn poetsmiddelen genoeg die op die basis werken of tegenwoordig van die moderne poetsdoekjes die in de motorwereld erg populair zijn. Maar na een keertje wassen of in de regen rijden spoelt dat soort meuk weer van je motor af en worden de krasjes weer zichtbaar. Dat is dus niet des Detailers.
Dusssss,gestart met het corrigeren van de defecten. Ik heb (de beide) motor(en) in twee stappen gepolijst, maar op sommige delen regelmatig de stappen twee tot drie maal moeten herhalen om de swirls en andere defecten goed te kunnen verwijderen.
Een goede correctie behaalde ik met een medium polijstmiddel (Menzerna 2400) in combinatie met een medium foam polijstschijf. Wanneer ik dan de defecten gecorrigeerd had, werkte ik de delen na met een fijn polijstmiddel (Menzerna 3500) met een zeer fijne polijstschijf. Ik heb de motoren excentrisch gepolijst en niet met een roterende machine.
Het viel mij nog flink tegen hoeveel tijd er in het detailen van een motorfiets zoals de VFR gaat zitten. Door alle leuke details van het ontwerp van de VFR en de verschillende vormen kon ik alleen met mijn 70mm & 80mm polijstschijven werken. Ik heb nog nooit eerder zoveel gewerkt met die relatief kleine schijven.
Ruitje natuurlijk ook meegenomen om de krasjes eruit te halen. Rechterzijde al wel gepolijst. Linker zijde nog niet.
Weet je nog die foto in het begin van dat kontje net na het wassen en drogen? Die zag er goed uit toch?
Hier een foto van het zelfde kontje, maar nu met juiste belichting. Dit is voor de correctie.
Kontje gereed.
Kap onder het zadel voor correctie. Ik heb alvast wat polijstmiddel (die witte strepen) aangebracht, waarmee ik dit deel zou gaan polijsten.
De hele motor was er aan toe zoals op deze foto’s. Het ziet er best ernstig uit, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de motor er buiten in de zon toen ik hem zaterdag in de ochtend op ging halen prachtig uit zag. Pas onder de juiste belichting werden de defecten zichtbaar.
Na het polijsten heb ik de lak beschermd met een sealant, te weten: Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0.
Deze sealant dient na aanbrengen en uitwrijven minimaal 24 uur te hechten in een droge omgeving. Het mag ook niet vochtig worden van bijvoorbeeld dauw. De volgende stap zal zijn het aanbrengen van een wax.
Na een hele dag polijsten aan deze machine was het helaas al donker en kon ik geen mooie after-foto’s meer maken.
Vorige week erg druk geweest met mijn echte werk. Maandagavond 28 maart was ik weer in de gelegenheid de motor te bezoeken en toen heb ik wat betere after-foto’s in de zon kunnen maken.
Bedankt voor het lezen
Aficior
In het weekend van 19 en 20 maart 2022 de VFR van mijn maatje verzorgd. Belofte maakt schuld.
Ik detail al vele jaren auto’s, maar van motoren komt het nooit. Daarnaast ben ik altijd zo druk met de auto’s van anderen bezig, dat ik er dan niet toe kom om mijn eigen spullen aan te pakken. Tevens vind ik het dan, wanneer ik eindelijk tijd zou hebben voor mijzelf, leuker om te gaan rijden dan te poetsen. Maar goed. Nu dus de motor van mijn maatje vertroetelen. Ik had er zin in.
Tevens, omdat ik mijn eigen motor nog nooit gedetailed had, die als eerste aangepakt op de zaterdag, zodat ik kon ontdekken wat de bijzonderheden zouden zijn. Altijd eerst oefenen op je eigen spullen. Aansluitend op de dag van de Heere de motor van mijn maatje vertroeteld. De foto’s in dit verslag zijn voornamelijk de foto’s van de motor van mijn maatje.
We hebben allebei een Honda VFR800 VTEC uit 2003 en dan ook nog beiden in de kleur Italian Red.
Grappend wordt altijd gezegd dat rood de snelste kleur is. (Overigens zegt men dit ook bij andere kleuren).
Maar het is blijkbaar echt waar, want ook in de natuur is rood het snelst...
De eerste stap was de motor(en) grondig wassen, want een mooi resultaat behaal je alleen op een schone ondergrond. (Anders ben je aan het polijsten met het vuil op de motor).
Ik ben gestart met het reinigen van de wielen. Ik heb dat gedaan met een zachte kwast en wat terpentine om het vet en aangekoekte vuil weg te kwasten. Daarna de wielen zachtjes (van een kleine afstand) afgespoten met de hogedrukreiniger (HD-reiniger). Aansluitend de wielen nogmaals gereinigd met een milde en verdunde velgenreiniger. Ook weer ingewerkt met een zachte kwast en na een korte inwerktijd afgespoten met de HD-reiniger. Helaas heb ik daar geen foto’s van gemaakt, maar mijn wielen werden er mooi schoon van.
Bij het wassen van de motor van mijn maatje kon ik deze stap van de wielen ruim overslaan. Ik had nog nooit eerder zulke schone wielen op een motor gezien. Ook de achterbrug van de motor van mijn maatje was zo verschrikkelijk schoon. Het leek wel nieuw. Echt smetteloos.
Na de wielen was de lak van de motor aan de beurt. De motor in de schuim gezet. Ik heb gebruik gemaakt van de foam van Monelle Artico Magico Snow Foam.
Deze stap om het stof en vuil wat op de motor zit zo goed mogelijk in te sluiten in het schuim. Daarnaast kan het schuim ook het vuil los weken van de lak. Dit laat ik dan een minuut of vier inweken, alvorens de motor af te spuiten met de HD-reiniger. Dat afspuiten doe ik wederom zo voorzichtig mogelijk, dus van een afstandje en in principe de elektrische- en bewegende delen zo veel mogelijk vermijdend.
Oh, ik heb er ook weer wat van geleerd. Een volgende keer zal ik de stuurbedieningen inpakken in een plastic zakje en dat vast tapen. Voor nog meer zekerheid. Waarom ik dat voortaan zal doen? Ha ha ha ha, inderdaad! Mijn eigen knipperlicht bediening!
Daarna de motor voor de tweede keer in het schuim gezet en toen met een microvezel washandschoen en Dodo Juice Born to be Mild shampoo de motor voorzichtig van boven naar beneden gewassen. Hierbij probeer je zoveel mogelijk in de lengteas van de motor te bewegen met de washandschoen. Dus horizontaal van voor naar achter (heen en weer gaande bewegingen) en NIET in ronde circulaire bewegingen of van boven naar beneden.
Ik vind motorfietslak erg kwetsbaar en krasgevoelig. Wanneer je nu alleen was-bewegingen maakt van voor naar achter, dan zul je in het ergste geval alleen rechte krasjes van voor naar achter veroorzaken en geen circulaire krasjes (swirls). Krasjes zie je door lichtbreking. Circulaire krasjes zie je vanuit iedere hoek. Precies zoals je een auto ook wast.
Ook is het de bedoeling om vooral niet te drukken op je washandschoen. Zachtjes en langzaam die washandschoen over de lak bewegen om voorzichtig de vuilsluier te verwijderen. Dit veroorzaakt de minste schade. Vooral ook omdat je de motor al tijdens de eerste stap hebt geweekt en het meeste vuil er vanaf gespoten hebt met de HD-reiniger. De nu achtergebleven vuilsluier laat zich eenvoudig door ligt agiteren verwijderen.
Na het wassen de motor wederom afgespoten met de HD-reiniger om al de shampoo en het vuil te verwijderen.
Daarna de motor gedroogd met de Monello Maestro Car Dryer. Hierdoor lukt het om het water overal weg te krijgen en bovendien kun je drogen zonder de motor aan te raken, wat de kans op het veroorzaken van krasjes wederom verkleind.
Hieronder een afbeelding van het kontje van de VFR. Op deze foto ziet het er prachtig uit. Deze foto is gemaakt onder een gunstige hoek, maar daarover later meer.
Ik had mijn eigen motor ook al gewassen, dus hier stonden de twee machines vers gewassen, klaar om verder vertroeteld te worden. Op de voorgrond die van mij en op de achtergrond die van mijn maatje.
Aansluitend heb ik beide motoren gekleid met Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit). Detailklei gebruik je om de lak te ontdoen van oppervlakte vervuiling die je met wassen alleen niet verwijderd krijgt. Je kunt testen of je lak schoon is, door NA het wassen en drogen je hand in een boterhamzakje te stoppen en dan zachtjes over de vers gewassen lak te bewegen. Aangehechte vervuiling voel je perfect met behulp van zo een zakje om je hand.
Die oppervlakte vervuiling verwijder je dus met detailklei. Daarna houd je dan een perfect gereinigde ondergrond over die je kunt polijsten. Je wilt namelijk niet gaan polijsten en dat dan tijdens dat werk vuil los komt van de lak en onder je polijstschijf mee gaat draaien.
Onze beide motoren waren voorzien van allerlei lichte gebruiks- en liefkoossporen.
Zoals je kunt zien prachtige swirls. Je ziet nu ook duidelijk hoe zichtbaar die krasjes worden wanneer de motor goed schoon is en bij de juiste lichtinval. Zeker bij goed en juist zonlicht zijn die swirls erg goed zichtbaar en doen ze afbreuk aan de uitstraling van de motor. Die moesten dus verdwijnen.
Nu kun je met allerlei eenvoudige middelen de krasjes en swirls camoufleren. Er zijn poetsmiddelen genoeg die op die basis werken of tegenwoordig van die moderne poetsdoekjes die in de motorwereld erg populair zijn. Maar na een keertje wassen of in de regen rijden spoelt dat soort meuk weer van je motor af en worden de krasjes weer zichtbaar. Dat is dus niet des Detailers.
Dusssss,gestart met het corrigeren van de defecten. Ik heb (de beide) motor(en) in twee stappen gepolijst, maar op sommige delen regelmatig de stappen twee tot drie maal moeten herhalen om de swirls en andere defecten goed te kunnen verwijderen.
Een goede correctie behaalde ik met een medium polijstmiddel (Menzerna 2400) in combinatie met een medium foam polijstschijf. Wanneer ik dan de defecten gecorrigeerd had, werkte ik de delen na met een fijn polijstmiddel (Menzerna 3500) met een zeer fijne polijstschijf. Ik heb de motoren excentrisch gepolijst en niet met een roterende machine.
Het viel mij nog flink tegen hoeveel tijd er in het detailen van een motorfiets zoals de VFR gaat zitten. Door alle leuke details van het ontwerp van de VFR en de verschillende vormen kon ik alleen met mijn 70mm & 80mm polijstschijven werken. Ik heb nog nooit eerder zoveel gewerkt met die relatief kleine schijven.
Ruitje natuurlijk ook meegenomen om de krasjes eruit te halen. Rechterzijde al wel gepolijst. Linker zijde nog niet.
Weet je nog die foto in het begin van dat kontje net na het wassen en drogen? Die zag er goed uit toch?
Hier een foto van het zelfde kontje, maar nu met juiste belichting. Dit is voor de correctie.
Kontje gereed.
Kap onder het zadel voor correctie. Ik heb alvast wat polijstmiddel (die witte strepen) aangebracht, waarmee ik dit deel zou gaan polijsten.
De hele motor was er aan toe zoals op deze foto’s. Het ziet er best ernstig uit, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de motor er buiten in de zon toen ik hem zaterdag in de ochtend op ging halen prachtig uit zag. Pas onder de juiste belichting werden de defecten zichtbaar.
Na het polijsten heb ik de lak beschermd met een sealant, te weten: Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0.
Deze sealant dient na aanbrengen en uitwrijven minimaal 24 uur te hechten in een droge omgeving. Het mag ook niet vochtig worden van bijvoorbeeld dauw. De volgende stap zal zijn het aanbrengen van een wax.
Na een hele dag polijsten aan deze machine was het helaas al donker en kon ik geen mooie after-foto’s meer maken.
Vorige week erg druk geweest met mijn echte werk. Maandagavond 28 maart was ik weer in de gelegenheid de motor te bezoeken en toen heb ik wat betere after-foto’s in de zon kunnen maken.
Bedankt voor het lezen
Aficior