• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Houdbaarheid detail spullen.

Amstier

Detailing guru
20 jan 2010
5.476
105
43
Wat is de gemiddelde levensduur van detail middelen? Heb toch een aantal middeltjes die je niet zoveel gebruikt, en staan alweer een aantal jaar in de kast. Word de werking ook minder in loop der jaren?
Doel vooral op waxen, detailerspray's, glaze enz.

De beste oplossing is natuurlijk meer detailen....:)_[]

Heb mijn Swissvax Saphyr nu zo´n 2 jaar en is nog steeds prima.

Ik had een fles M84 die was echt naar de knoppen, 1 grote klont omringd door vocht. En een fles M21 die niet meer 100 was. Beide producten zijn zeker 2 jaar oud.

Doeken gaan veel langer mee ;-)

Soepergrover zei:
Helpt af en toe schudden van vloeibare producten wat om de boel langer te conserveren (zodat het in elk geval niet gaat 'separaten')?

Ik denk zeker dat dat bij zal dragen aan de houdbaarheid van je spullen. Daarnaast staan ook mijn middelen nu allemaal binnen en niet in de vrieskoude in de garage.

Sorry dat ik je topic even leen, Paulus.

Vanmorgen bij het klaarzetten van mijn detailspullen voor morgen, kwam ik uit bij deze fles Spray&Wipe (1:1 gemengd met demi water) welke +/- 4 maanden niet aangeraakt is.
Er zat schimmel in. Iemand een idee hoe dit komt? Zou het demi water hier schuldig aan zijn?

DSC02498.webp

Verder trouwens geen andere producten kunnen vinden met dit probleem.

Ik vrees dat je steeds moet opletten met producten die je aanlengt met water, maar dat je hier dan weer minder kans op hebt als je ze koel bewaard .
Alles op kamertemp houden , lijkt me verstandig voor poliermiddelen enz, maar producten die je zelf aanlengt kan je mss beter op een koelere plaats bewaren , zoals in je kelder.
Zelf heb ik ook Spray and Wipe staan, klein restje, ben overgeschakeld naar Dodo kleiglijmiddel, daarvan heb ik een litertje klaargemaakt in de kelder staan en zal deze ook niet volledig hebben opgebruikt tot in het voorjaar.:-&
Lijkt me zeer interessant om te weten wat anderen doen om hun dure middelen zo goed mogelijk te bewaren.
Heb al eens gehoord over een soort wijnkoeler, maar dat gaat me net een beetje te ver, al heb je op den duur wel een klein kapitaal aan middelen staan.
Groetjes Mini.

Ik denk dat Minieken wel gelijk heeft over producten die aangelengd zijn met water.
Nou zou ik juist met demiwater minder van zulke problemen verwachten dan met gewoon kraanwater.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er wat vervuiling in de fles is gekomen bij het vullen o.i.d.

Ik ben zeker niet chemisch onderlegd, maar ik zou de fles legen, maar de bodem niet overgieten in een andere fles.
Daarna deze fles grondig uitspoelen en reinigen met zo flessen-borstel (geen idee hoe zoiets heet) en dan weer gewoon vullen met het eruit gegoten product.
Ik denk dat er een verontreiniging in de fles heeft gezeten of dat je die hebt mee gegoten. Deze is duidelijk naar de bodem gezonken en is daar gaan groeien.
Hoop dat je het op bovenstaande manier kwijt zult raken.

Zou het risico niet nemen en de gehele benden lekker wegdoen.
Voor zelfde geld krijg je een lekje oid en kan je straks meer flessen bevrijden van de vervuiling :(

mss wel Wim,
Maar je legt het aan met een ander product , ondertussen zien beide zuurstof, dat is waarschijnlijk genoeg voor bepaalde kiemen om zich goed te voelen in dat flesje ...
En dan weet je nooit wat er na een paar maand kan gebeuren hé ?
Ik ben zeker géén scheikundige, maar in ons vak komen we dat wel soms tegen... als petrolboerkes...

Voor een wax geldt dat het niet teveel aan temperatuurschommelingen bloot moet staan.
In het verhaaltje over de productie van de Dodo Juice Skull Candy hebben ze het ook over het hersmelten van wax.
Als het op de verkeerde temperatuur stolt krijg je een andere structuur. Heeft ook te maken met de verhoudingen.
Hoe olieachtiger hoe lastiger want die olie wil al apart van de rest. Bij chocolade is het nog preciezer ;)

Voor de vloeistoffen geldt dat er heel vaak polymeren in zitten in vloeibare vorm.
Laten polymeren nou net heel erg vanelkaar houden en lange ketens willen vormen.
Voor het gebruik is dat ideaal (laagvorming) voor het bewaren niet.
Dan bestaat de kans op separatie, de vloeistof gaat apart van de rest, eventueel in een klont.

Dat separeren heb je ook bij polijstmiddelen, de korrel zweeft net zolang tot dat het terugzakt.
Daarom moet je voor gebruik (en tussentijds) ook altijd schudden om de korrel goed te verdelen in de drager.

In de fles Spay & Wipe zit met zekerheid een schimmel, die zweven nu eenmaal overal rond.
De spotjes zijn gegroeide colonieen, maar de rest zitten ze ook in hoor.
Zoveel is het niet meer, gewoon weggooien of op een ander zijn auto gebruiken ]d~^

Demin water is wat de naam aangeeft, ontdaan van mineralen. Redelijk dood van zichzelf maar niet met zekerheid ongechikt als "voedingsbodem"
Gedestilleerd water is wat dat betreft minder risicovol omdat het verhit is geweest.

Hans

corsawim zei:
Ik dacht dat in demin water niets kon groeien....dat is volledig DOOD...

nee, gedemineraliseerd is niet gesteriliseerd
het is alleen gefilterd en vrij van mineralen (zouten/nitraten/sulfaten, e.d.)

Read more: http://www.lenntech.nl/demiwater-faq.htm

Die fles met schimmel gewoon weggooien. Je krijgt het er nooit meer uit. Het is vast de Aspergillus niger. Hardnekkige krengen zijn het. Je kunt ze alleen kapot maken met chloor en niet met alcohol (bacteriën gaan wel dood door alcohol).

Soepergrover zei:
Helpt af en toe schudden van vloeibare producten wat om de boel langer te conserveren (zodat het in elk geval niet gaat 'separaten')?

Bij mijn PBW professional polish kruipt het transparante deel steeds naar boven. Het lijkt net of er een laagje water op het product staat. Na goed schudden is het weer in orde. Dit in tegenstelling tot de NXT wax (vloeibaar). Deze was definitief naar de knoppen. Dit was echter een productiefout in een bepaalde serie, aldus Meguiar's. De aftersales van Meguiar's is trouwens prima. Ze nemen slechte producten (Spoke Brush bijvoorbeeld ]-0 )- en missers zonder problemen terug.

Ik schud zo nu en dan al m'n flessen. En zorg dat alles goed luchtdicht is afgesloten.
Ook spayers kan je dichtdraaien.

Misschien wat meer detailen? :-"

Ik ga hier maar even bij aansluiten met mijn vraag. Zat net in een doos te kijken waar wat spullen voor een kameraad in bij houd. Nu zie ik in de fles Valet Pro Protectant soort van zwarte vlokjes zitten, zowel in de pure fles als de sprayer waarin het aangelengd is. Ik krijg het niet vastgelegd op foto wegens te blinkende flessen. Maar het zijn niet zo bolletjes zoals in de S & W hierboven. Eerder beetje langwerpig, doet mij wat denken aan algen. Gezien het ook in de originele fles zit vraag ik mij af wat het is? Zou ik het eruit kunnen filteren, want is nog bijna niks van gebruikt? En moet ik mij ongerust maken naar gezondheid toe moest ik het product gebruiken? Je verstuift het namelijk. Heeft iemand anders met dit product daar ook last van? Want het lijkt mij wel een goed product en lekker zuinig dus ik wou het ook gebruiken als mijn CG silk dressing op is, maar als je de fles moet weg gooien voordat je sprayer zelfs leeg is valt het tegen.