• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp gezocht met polijstresultaat

Je bent welkom in Leersum, dat sowieso, maar vraag mij af of het zin heeft om langs te komen. Je lijkt mij niet achterlijk en ik zal hier hetzelfde doen als wat jij al doet, alleen met andere materialen. ;)

...Je hebt bepaalde combi's van polijstmiddel en pad. Deze zorgen voor krasjes tijdens het polijsten op het ene paneel, maar niet op de ander. Wanneer je gaat finishen, dan krijg je deze krasjes niet weg of maakt het zelfs erger....

Vaaaaag! :) Dan zou ik ook aan het lak-verhaal van @Zluytr denken.
 
Of ik achterlijk ben daar zullen de meningen over verschillen :innocent:. Anyway bedankt voor je aanbod, echter dan zit ik met hetzelfde als naar Moerdijk rijden.

Even voor de duidelijkheid. Op het punt dat ik wel goed kon finishen was ik geswitched naar een 3inch oranje pad. Op een ander deel van de achterklep (onder de rand die ik eerst had gedaan) had ik echter weer het krasjes verhaal (eveneens met 3inch). Ik zag wel dat ik na meerdere hits de 'echte' krassen had verwijderd. Meerdere hits veranderen de microswirls niet, opschalen naar 34+oranje of zelfs 34+geel zorgde voor zwaardere krasjes vandaar mijn conclusie dat het door pads / polish komt (icm mijn gebruik). Bij het extreem lang doorwerken gisteren merkte ik echter dat de microswirls veel minder werden (nog niet geprobeerd te finishen), vandaar dat ik denk dat ik daar iets fout doe. De reden dat ik daar twijfel is omdat ik al het idee had dat de polijst ruim voorbij 'flashpoint' was. Ik denk dat ik met de 5inch pad iets van 8 damborden had gemaakt voordat ik stopte, toen was hij haast krasvrij (nog steeds zichtbaar met scangrip multimatch!). Daarvoor deed ik er ~4.
 
8 damborden of 2, dat zegt eigenlijk weinig. Althans, als je 8 damborden kan doen dan beweeg je aardig snel. :p Net zoals je zelf aangeeft, werk ik het polijstmiddel ook door tot hij flink transparant is geworden. Meestal ben ik al halverwege dat punt wanneer ik één dambord heb gedaan. (Stand 6, compound zoals Veloce/S3) :p

* Wat ik mij verder nog afvraag; Heb je een paneel die strak is? (Geen swirls/krassen) Als je deze dan opnieuw polijst met de gebruikte combi, krijg je hier dan ook weer krassen in?

* Wanneer je dus enorm lang doorwerkt, dan kom je wél tot een beter resultaat. Dan zou je zeggen dat je met een fijnere combi zou kunnen gaan finishen, want de afgebroken korrel in je grovere combi zal na 8 damborden niet veel power meer hebben.
 
Dat was juist mijn punt, 8 damborden had ik ook het gevoel dat ik haast droog poleiste. Voor mijn gevoel ga ik (zeer) langzaam als ik naar videos kijk. Inderdaad na 1 dambord al half verwerkt vaak. Als ik echter vroeger stopte zag ik dus meer microswirls.

* Helaas geen strak paneel. 1 rand op de achterklep die wel microswirl vrij is (enige deel dat me gelukt is so far), waar ik het op zou kunnen proberen.

* Dat zou je denken. Echter zie ik met V38 + wit totaal geen reductie in de microswirls, wel iets meer glans / diepte.
 
Ik krijg het idee dat we het allebei niet meer weten. :p Het enige wat mij bij blijft hangen is de vraag of je de defecten zelf veroorzaakt of dat deze er al (dieper) in zaten. En je deze dus simpelweg zichtbaar(der) maakt.

Een finishing polijstmiddel is echt voor de hoogglans en eventueel hele fijne defecten. Je kan een be-swirlde auto ook veel meer hoogglans geven, maar nog steeds veel swirls hebben. :)
 
Gisteravond ben ik even langsgeweest bij @expor, om te kijken of ik kon bepalen wat er aan de hand was. Nou ben ik ook niet mega ervaren, dus misschien heb ik het bij het verkeerde eind, maar ik vermoed dat de lak enorm zacht is.

Wat hebben we gedaan:

- Allereerst de auto geinspecteerd, om te kijken hoe de ongepolijste delen eruit zagen en hoe de 'schade' van het polijsten eruit zag.
- Testspot gemaakt met Scholl paarse pad en S17. Hierna waren exact dezelfde krasjes te zien als eerder.
- Zelfde testspot gepolijst met Rupes wit op Rupes wit. Hierna was de schade minimaal.
- Zelfde plek gepolijst met Rupes witte pad en Gyeon Primer. Hierna was het in mijn ogen acceptabel. (ik weet niet meer of @expor daar hetzelfde over dacht)

Daarnaast hebben we nog een andere testspot gemaakt met alleen Rupes wit. Dit verwijderde ook al dusdanig veel krassen en swirls dat mijn conclusie is dat de lak behoorlijk zacht is en dat daardoor bij de grovere polijststappen de microkrasjes zichtbaar bleven.
 
Tof dat je heb geholpen en je ervaring deelt Jan!

Dit is een mooi voorbeeld, dat te grof polijsten soms zelfs nadelig is! En hoe belangrijk een testspot is!

Volgens mij nog geen maand geleden was ik nog die eikel die tegen een reactie in ging van “o dat is VAG/ BMW dus dan moet je zeker S3 gebruiken”.

Nou dit bedoeld die eikel nou ;)

Ik wou dat ik een keer een auto van een ander had die ik met een rondje primer helemaal strak kreeg :joy:

Al ben ik blij zelf een hardere lak te hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Sebastiaan
Inderdaad nogmaals bedankt @Jansen, echt top.

Na de Primer finish inderdaad een resultaat waar ik mee kan leven, er is met veel staren nog hier en daar iets te zien maar t.o.v. huidige resultaat verwaarloosbaar. Tevens over de coating gesproken, en besloten er in eerste instantie een Cancoat op te zetten vanwege gebrek aan ervaring.

Overigens zijn de hits met oranje+V36 nog steeds nodig om de swirls er in 1 keer uit te krijgen, en meerdere hits om de diepere krassen weg te krijgen. Het enige waar ik nu mee moet spelen is het finishen want ik heb nog niet geprobeerd hoe mijn wit + V38 finished. Dat lukte de vorige keer niet maar gezien de zachte lak had ik die langer moeten doorwerken waarschijnlijk. Tevens ga ik sowieso Primer bestellen als voorbereiding op de Cancoat en kijken of ik in 1 keer kan finishen van V36 naar Primer, evt. met zachtere pad ipv wit.
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf erbij, Amerikaanse polijstmiddelen scoren gewoon een heel stuk slechter op Europese / Duitse lakken en raden wij dan ook sterk af. Dat geldt niet alleen voor die CG V serie, maar ook voor de Poorboy's SSR serie, het spul presteert gewoon niet goed genoeg.

Daar gaat het in de basis al niet helemaal lekker. Voor zover ik kan beoordelen, lijken er diepere defecten aanwezig te zijn die je op een D/A met een foamed woolpad en Monello Veloce aan moet pakken met veel geduld. De marring die daarna ontstaat met Mezzo en foam aanpakken (2 passes waarschijnlijk) en vervolgens met Finale aan de slag.

Ik blijf erbij dat de Monello polijstmiddelen op deze lakken het beste resultaat kunnen geven, zeker op het moment dat het lastig blijkt om resultaat te behalen.
 
Net een tijdje aan de telefoon gehangen met Johan (?, zo slecht in namen onthouden). Die zei ook dat hij dacht dat het zwaardere stappen vereiste. Wat ik me dan toch blijf afvragen is waarom @Jansen met rupes wit + witte pad de microswirls ver gefinished kreeg (pas bijna helemaal met Primer). Dat lijkt voor mij juist dat een zwaardere combo dat niet zou verhelpen.
 
Begrijp ik, maar ik kan de logica niet volgen die ik hierboven beschreef. Either way, Johan van cc adviseerde spider pad met s3, en daarna oranje met s30 om te finishen. Hij verwacht dat die combo zo maar beter kan zijn dan finishing pad. Dat is inmiddels onderweg en ga ik morgen gewoon proberen, kan verder geen kwaad om dat te hebben liggen. Mocht dat niet lukken overweeg ik toch om eens op en neer te rijden. Heb gewoon 1 combo nodig die werkt op mijn lak en dan is het een kwestie van tijd nemen en doen.

Hij zei overigens ook dat de primer de krasjes kan maskeren omdat er oliën achterblijven. Uiteraard is alles dat hij zegt op aanname van de foto's, die lastig te beoordelen zijn zonder de auto bij de hand te hebben.
 
In sommige gevallen (vooral op zachte lak) kan het beter zijn om juist een harde pad te hebben omdat deze zich minder aan de lak vastplakt.
 
Los van hoe polijst middel zich gedraag door de (omgevings) temperatuur en, de temp. wat ontstaat door wrijving (plaatselijk) op plaatwerk/pad gedurende het polijsten.

Kan een en hetzelfde lakwerk, anders reageren op een polijst middel/aanpak/pad door constante temperatuur?
In bijv. een scenario met constant 20 graden omgevingstemperatuur ten opzichten van een scenario met een omgevingstemperatuur van 5 graden voor lange tijd?
Graden hierboven zijn puur suggestief.

Kou betekend uiteraard krimp en warmte uitzet zoals we allemaal weten.
Kan in dat geval op micro niveau, de korrel in de pasta effectiever slijpen op een lak met meer oppervlakte spanning tov dezelfe lak in koude omgeving?

En is dat in praktijk te merken ? Kan dat dan weer leiden tot een zelfde klus maar andere aanpak in verband met bijv het weer?
 
Vandaag de S3 en S30 ontvangen, samen met een spiderpad en 4inch LC wool pad.

Als eerste S30 op een oranje 4inch Monello pad om het achterportier, waar ik zoveel micro swirls had na V36 + oranje, te finishen:
IMG_20180306_161907.jpg

IMG_20180315_191459.jpg


Er is onder bepaalde hoeken nog nanoswirls :))) te zien, maar dat ligt misschien aan de oranje pad (evt. nog eens testen met witte pad, maar wordt niet aangeraden door Scholl), of aan mijn finishing skills. Hoe dan ook, dit lukte met witte pad + V38 in verste verte niet.

Daarna nieuwe testspot met alleen S30 + oranje, 2 hits:
IMG_20180315_191806.jpg

IMG_20180315_192746.jpg

Die lijkt op de foto strak, en de swirls zijn ook weg, maar er zitten nog wat rechte krassen in die ik met S30 er niet uit krijg. Met V36 ging dat wel op de andere deur, maar ik had op advies van Johan een spider pad en S3 erbij, dus ik hoopte het daar in 1 hit mee te kunnen doen.

Helaas geen ervaring met de wolpad en/of spider pad dus dat ging niet zo lekker. Ik haal totaal geen correctie, zelfs de swirls zitten er nog grotendeels in dus daar kan ik nog wel wat advies voor krijgen:
- Hoe prime ik een wolpad?
- Hoe prime ik een spiderpad?
- Hoeveel product? Zelfde als normale 5.5 / 4 inch pads? Dus iets van 3-4 erwtjes voor 5.5inch, 2-3 voor 4inch?
- Hoe verwerk ik de S3? Tot hij helder wordt zoals meeste compounds/polish?

De wolpad stuiterde als een malle en het wol vloog me om de oren :p Spiderpad ging redelijk, wel duidelijk erg hard en vormt lastig met de deur mee (hele lichte bolling), maar totaal geen correctie dus met S3. Dat ligt zeker aan mij, aangezien ik met S30+oranje meer correctie haalde, wat natuurlijk niet kan :p.

Ik twijfel ook of de S3+spider niet te zwaar is (wanneer ik het goed doe) aangezien ik op de andere panelen haast overal met oranje+V36 alles weg kreeg, uitzonderingen daargelaten.

Owja en die flesjes S3/S30 doseren dus echt niet... Dat zijn geen erwten maar spruiten die daar uit komen.
 
Laatst bewerkt:
evt. nog eens testen met witte pad, maar wordt niet aangeraden door Scholl
Het is ook geen Scholl-Oranje, maar een Monello-Oranje. :p

Met wol en spiderpad géén correctie?! Ik zou het zelf niet eens bewust kunnen doen. :p Heb je gecheked of je de machine wel op de lak hebt gezet? ;) Als je met een Finishing-medium-combi (S30 + Oranje Monello) 2 hits moet doen en eigenlijk meer correctie wilt, dan zou ik eerder denken aan een Gele Monello met S3. (Spiderpad is weer een stap hoger als dit)

- Ik heb zelf nog geen wol gebruikt. Primen weet ik dus niet zeker.
- Spiderpads hoef je niet te primen. (Je verdeelt het product eerst op een lage stand en daarmee prime je ook al een beetje)
- Zie de Spiderpad als een normale pad, qua werkwijze. Een wolpad ook. (Houd hetzelfde werkoppervlak aan)
- S3 breekt mooi af en inderdaad doe je ook deze doorwerken tot hij flink transparant is.

Jup, de flesjes zijn nogal ruk. Goed het product naar de dop toe schudden/slaan. Je kan het ook overgieten in bijv. een Dreft-fles of iets dergelijks.
 
Ik denk te weinig product, en meer druk zetten vanwege de hardheid. Bij de wol pad vloog 't wol in de rondte, had gevoel dat er gen smering van polish was zoals normaal bij foam.

Ik denk inderdaad dat ik eerst eens geel met S3 ga proberen om te zien hoe dat gaat, misschien zelfs eerst oranje met S3? Meer omdat ik met oranje en S30 al redelijk correctie haalde en ik normaal eerst polish opschaal. In ieder geval nog wat om te spelen, misschien dat S30 ook mooier finished met een blauwe (hex logic, zit tussen wit en oranje) of gewoon witte pad. Hoe dan ook een zorg minder dat ik met S30 en oranje eigenlijk al kan finishen en er waarschijnlijk ook nog een rondje Gyeon Primer gedaan gaat worden die mischien de allerlaatste beetjes ook weghaalt.
 
En meer druk zetten vanwege de hardheid.

Je bedoelt, hoe harder de lak, hoe harder je moet drukken??
Bij een kneiterharde lak duw je hem bij wijze van spreken door de kofferbak en bij boterzacht zweeft het over de lak. Of begrijp ik je nu verkeerd??