• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

hulp nodig. ik krijg krassen niet uit de lak.

koertie

Detailing addict
28 sep 2008
139
65
Hallo,
ik ben aan een auto bezig maar ik krijg een deel krassen niet uit de lak die er normaal wel zouden moeten uitgaan. Wie kan mij helpen? Want ik weet niet wat ik verkeerd doe.
ik heb al 2 hits gedaan met scholl S2 op witte spider pad... S2 op paars...Ik heb al geprobeerd met scholl S3+ op de paarse pad.
wat doe ik verkeerd? Gebruik ik verkeerde snelheid of te veel of te weinig product?
conv_2473.jpg

conv_2474.jpg
 
Hey Hallo,

Ik denk dat je al behoorlijk wat hits gemaakt heb met verschillende combinaties, en er is geen correctie meer.
Zijn de krassen dan niet gewoon te diep? (Ook al lijkt dit niet zo, op de foto)

- Welke machine heb je gebruikt?
 
Ze lijken toch niet te diep. Mijn nagel blijft er toch niet achter hangen. Daarmee dat ik het raar vind. Ik gebruik de dap 900
 
@bikkel: ik heb nog nooit gewetsand. En dan zou ik heel de auto al bijna moeten gaan wetsanden want er zijn overal van die krassen op de auto
 
Ik ben vrij makelijk. Een heftige kras op de auto. Eerst wetsanden daarna polijsten. Gaat gewoon sneller als alles met polijsten doen, vind ik. En het spaart je pads.
 
Wetsanden is naar mijn mening wel iets waar je mee moet uitkijken en wat door de bijbehorende risico voor mij een laatste redmiddel is, als je dit niet voorzichtig genoeg doet, of er is minder lak aanwezig dan je verwacht kan je het paneel wel laten overspuiten, met alle bijbehorende rompslomp en kosten. Als jij dit geen probleem vindt, dan moet je natuurlijk gewoon jouw methode aanhouden, maar ik vind wel dat je voorzichtig moet zijn om anderen te adviseren te gaan wetsanden.

Wat voor machine gebruik je? Uit ervaring weet ik dat je met een dual action machine niet altijd 100% correctie kan behalen. Als je te maken hebt met een harde lak kan het ook al moeilijk worden niet voelbare krassen te verwijderen. Verder schijnen de Scholl producten erg goed te werken, maar het kan toch zijn dat in combinatie met deze lak een ander combinatie effectiever is, je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan de Monello Veloce of Meguiars M105 op een microfiber cutting disc. Anders kan je nog kijken of er iemand bij je in de buurt is met een rotary, aangezien je daarmee makkelijker meer kunt corrigeren.

Als dit allemaal niet werkt zou ik de overweging maken in hoe verre de krassen opvallen, en hoe belangrijk je het vindt om 100% correctie te halen. Ik heb een aantal auto's gedaan waar ik maar 80% correctie op heb behaald door tijd en budgets overwegingen, maar waarvan ik het eindresultaat nog steeds meer dan acceptabel vond.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Wat ik zeg of schrijf is altijd wat ik vind of zou doen.

Als je een kras probeert weg te halen met polijsten is er ook een risico dat je erdoor heen gaat. In vergelijk met wetsanden maakt dat dus geen verschil. Het risico is altijd aanwezig.

Voordat je iets gaat doen moet je wel goed beoordelen hoe diep de kras is. Maar dat spreekt toch voor zichzelf. En belangrijk dat je auto history weet.
 
Met wetsanden verwijder je veel sneller materiaal als met gewoon polijsten en ik vind het zelf niet voor een beginner weggelegd tenzij hij eerst ervaring opdoet op een sloopkap ofzo.

.
 
Hey Koertie,

Ik kan je eveneens aanraden om andere combinaties van Pads-Compounds te proberen. Ikzelf heb recent de combo Spiderpad + S3 geprobeerd en kwam daar op mijn BMW íets dieper mee als met mijn standaard Foam Geel + Veloce.

Mocht je nou geen interesse hebben om nieuwe pads en compounds te bestellen of om wederom een (andere )machine aan te schaffen, kan je ook proberen een glaze aan te brengen om de krassen wat te verdoezelen.

Een andere stap, wat ik eveneens een grote stap vind, is het wetsanden. Dit kan je klakkeloos proberen, maar dit draagt wel meer risico.


Greetz
 
Quantoxx, welke spiderpad heb je hiervoor gebruikt?
Deze?
https://www.Carclean.com/product/Scholl_Concepts/White_Spider_Cutting_Pad_160mm_20346_102862
of
https://www.Carclean.com/product/Scholl_Concepts/Yellow_Spider_Light_Cutting_Pad_160mm_20345_102861
Is dit een goed verschil in combinatie met S3 tov de Veloce met gele pad?
 
Deze moet je hebben:
https://www.Carclean.com/product/Sc..._Spider_Foam_Polishing_Pad_135mm_20363_102858
Zijn heerlijk pads voor op de wat hardere lakken.. De pads die jij aan geeft zijn ook wat groot voor op de DAP!

Ik vind persoonlijk de S3 er zeker mooier op werken dan Veloce... S3 werkt ook al heel mooi af!
 
Ah, sorry voor de late reactie.

Zoals Zluytr aangeeft is het een Spiderpad van Scholl met de maat; 135mm. (Thanx Zluytr)

Zowel de Veloce als de S3 hebben een afbrekende korrel. Echter is er alsnog een verschil in finish omdat bij Veloce de korrel steeds kleiner word naarmate je hem blijft verwerken en bij de S3 valt de korrel uit elkaar in kleinere korrels en dit zorgt voor een mooie finish.

Ik heb recent 2 testen gedaan met combinaties, maar dit viel nogal tegen. Ik ga hopelijk binnenkort deze testen overdoen op een motorkap van een BMW/Volvo/etc. om een harde lak te hebben.
Opvallend was dat de Spiderpad+S3 niet veel DIEPER kwam, maar dit testte ik op mijn kofferbakdeksel die al gepolijst was en inmiddels alleen swirls had verzameld.

2 hits met Spiderpad + S3 gaf ongeveer méér/sneller correctie én een betere finish dan 2 hits met Foam+Veloce.


Greetz
 
Thanks mannen, werken jullie dan nog af met een Finale op een witte pad of?
Erg handig om te weten, aangezien we een E60 hadden waar toch weinig afging met Veloce..
 
LaZeR ,als je al Veloce in huis hebt zou ik het eens met een MF pad proberen, nabewerken met bv Mezzo/oranje en Finale/wit. Maak de pads tussendoor ook schoon of zorg dat je meerdere pads hebt.
 
Ok danku voor de tip.
Alleen die pads kuisen tijdens het polieren heb ik nog geen goeie manier voor.
Ik zet de dap op stand 4-5 en wrijf dan met de pad tegen een microvezeldoek, maar is dit een goeie manier?
En bedoel je meerdere pads van dezelfde of gewoon verschillende? (Heb eigelijk van elke pad maar 1, alleen de witte 2..)
 
Tussendoor was ik de pads gewoon onder het buitenkraantje. Met je handen/ vingers het polijstmiddel eruit wrijven. Daarna met standje 1 a2 droog draaien. Klaar.

meerdere pads van dezelfde type is nooit overbodig. Kan altijd handig zijn. Net zoals voldoende doeken.
 
LaZer, de één gebruikt 1-2 pads en maakt deze tijdens het polijsten schoon, de ander heeft 4-5 pads en maakt ze later pas schoon.
De één heeft een veel te dure Pad Washer om ze ter plekke schoon te maken, de ander wast ze later on de kraan met wat Dreft.

Ikzelf heb van mijn 4 kleuren allemaal extra pads. Ik gebruik per auto zo'n 4 pads per kleur als dat nodig is en maak ze later weer schoon.

Dit gaat bij mij redelijk simpel;

- Pad met warm water uitspoelen en het vuil/product uit het foam wrijven.
- Pad met Dreft insmeren en inwrijven.
- Pad weer met warm water uitspoelen en het schuim (= vuil/product) uit het foam wrijven.

- Extra stap: Bij zware vervuiling de pad laten weken in een Dreft-sopje.

Er zijn ook speciale middeltjes te koop, maar dit hierboven gaat ook prima.

Ik denk dat wanneer je een vieze pad gaat draaien op een hoge stand en hem in een doek duwt, dit niet veel zal helpen. Er zit immers nog steeds product/vuil in de pad zelf.
Misschien dat je oppervlakkig de pad schoon hebt (en een MF doek hebt aangerand) en weer effe verder kan, maar lekker schoon is 'ie niet.

Ik weet niet hoe anderen hier over denken, maar wanneer ik mijn Foam pads goed hebt gebruikt en later heb gewassen, voelen ze na een nachtje drogen altijd weer nieuwer aan. Lijkt wel alsof het foam effe heeft kunnen rusten.


Greetz
 
Ik doe na tijd gewoon de pads bij de doeken in de wasmachine.. of het goed is weet eigenlijk niet maar ik weet (nog) niet beter.