• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hymer glans herstellen

MellyVan

Detailing addict
28 mei 2011
35
65
Ik heb recent een Hymer gekocht, geen nieuwe meer (1998) en daarna via dit forum een DAP900. Binnenkort gaat de klus gebeuren. Ik heb Commandant in huis (ik weet het, grof en niet afbrekende korrels dus oppassen) en ook een fles SRP.

Nu hoop ik dat het ofwel hiermee gaat lukken, ofwel dat ik nog een cut/compound middel nodig heb die ik voor de SRP gebruik, en dan de SRP om af te werken. Ik zou zowel de glans op de neus (kunststof) als de body (wit gespoten alu paneel is het volgens mij).

Kortom: wie kan me adviseren? Enkel met de SRP aan de gang of nog iets als Meguiars Mirror Glaze Ultra Cut Compound erbij nemen?
 
Ik zou ten eerste eens de zoekfunctie gebruiken en naar info zoeken. Er zijn al verschillende projecten voorbij gekomen. Caravans/campers/boten/whatever. ;)

Je spreekt nu over een heel grof polijstmiddel en een heel fijn middel met extra's. Er zit nog een heleboel tussenin. Wat jij nodig gaat hebben, dat kan niemand je 1-2-3 vertellen en je zal dit zelf moeten uitzoeken middels een testspot.

Is reinigen voldoende?
Moet ik polijsten?
Waar moet ik rekening mee houden?
Etc etc.
 
Je hebt gelijk, hoewel ik enkel op zoek ben naar een praktijkervaring van een van de leden.

Resultaat is niet om tot perfectie door te gaan, als het maar oogt en glimt. Welk wondermiddel zou jij dan aanraden? Ik heb zelf het idee dat het dus meer moet 'cutten' dan SRP, want dat doet natuurlijk niet veel.
 
Naja, die perfectie is wat voor glans zorgt. ;) Als je "kort, maar krachtig" wilt, dan zou ik toch die SRP op een klein stukje proberen.

Wil je iets permanent(er), dan zal je een testspotje moeten maken om te kijken wat je met polijsten kan behalen in hoeveel tijd.

Dan heb je nog de optie voor glaze-producten of paint cleaners.

Er zullen nog wel meer opties zijn. :)
 
Jep, om het permanenter te maken zou ik toch een cut/polish willen. Wat zou een goede middengraad zijn, waarmee je geen lak wegboent maar wel verschil maakt?

Dus wat zit er mooi middenin tussen SRP en commandant is eigenlijk de vraag :) (en dan iets aan de snelle/goed werkende kant.
 
Bovendien heb ik nog een winkelmandje openstaan bij een webwinkel, dus ik kan het nu mooi mee laten komen.
 
Naja, elk polijstmiddel slijpt. ;) En zoals ik begrijp, slijpt de SRP ook een klein beetje.

Dit slijpen zorgt er voor dat je swirls en krassen verwijderd, naast de reiniging van de lak.

Als je nu nog steeds wikt polijsten, zou ik meerdere gradaties in huis halen. (Zat er niks bij je DAP?) Ik zou bijv. Monello - Veloce/Mezzo/Finale + foampad Geel/Oranje/Wit in huis halen. (Grof - Middel - Fijn)
 
Waarin verschilt de lak van een Hymer in vergelijk met een “gewone” auto?
Als het principe gewoon hetzelfde is zou ik beginnen met bv Monello finale op Monello wit of zo en dan verder bepalen wat je wil.
 
De (meeste) lak van een aluminium opbouw van een camper of caravan is een unilak, zonder blanke laklaag, en is nog eens flinterdun!
Commandant met behulp van een DAP? Geheid dat je door de laklaag gaat en een aluminium kleurige plaat overhoudt....
9 van de 10 keer heb je aan een finishing polish (bijv. Monello Finale) voldoende.
Bedenk: liever 2x finishing polijsten dan 1x te grof.....

Toevallig afgelopen dagen een Knaus camper een full detail gegeven (binnenkort een show-off) met aluminium opbouw en polyester cabine (gespoten in "witte" lak). Behandeld met Rupes Wit "Daimond Ultra fine" / Nanolex Dark Blue Thin finishing pad: prima combi om zowel het aluminium als het polyester weer glanzend te krijgen.
 
Ik zou het liefste ook voorzichtig beginnen, bedankt voor de tips al hierboven!

Met welke Monello komt de SRP overeen betreft slijp/grofheid?
 
Van Monello heb je geen polijstmiddel die zó fijn is, gok ik zo. Zoals al aangehaald door @Kees-sw, zou ik kiezen voor Monello - Finale op een Witte foampad.

Neem er ook meteen een ontvetter bij, zoals bijv. Nanolex - EX. Dan kan je de boel inspecteren tijdens het polijsten én nadien brandschoon maken in voorbereiding op een wax/sealant/etc.
 
Als de kop dof is, zou ik daar maar niet teveel verwachtingen bij hebben
De kop is doorkleurd polyester en heeft dus geen aparte laklaag
De neus is wel gelakt, maar ook op kunststof dus opletten met warmte
En de neus alleen met Finale of Mezzo en testspot / rustig aan
De zijden hebben een zeer dichte / gesloten dunne laag lak
Glaze heeft nauwelijks effect, beter een goede sealant nemen
Kijk ook het chassis na, zeker onder de radiator ivm roest.
 
Eerst bepalen waardoor de glans weg is. Misschien kun je een foto/foto's plaatsen??
Professional Polish zal eerder resultaat geven verwacht ik en vandaar uit kun je de volgende stap bepalen. Reinigen zal meer effect hebben verwacht ik, want de blanke laklaag op kunststof... Krasjes zie je amper op wit, dus daar hoef je het niet voor te doen, dus zwaar polijsten is echt overbodig.
Als je na prof polish verder wilt, zou een heel fijn middel een optie kunnen zijn, maar ik zou als tussenvariant eerst kiezen voor SRP. Dat voegt ook wat glans toe, je hebt het in huis, en kunt eventueel nog verder opschalen. En last but not least, testspot!

Heb je deze topics al gelezen:
  1. https://forum.carclean.com/threads/stappenplan-voor-een-camper.10869/
  2. https://forum.carclean.com/threads/motorhome-flink-opfrissen.7562/
  3. https://forum.carclean.com/threads/eerste-klus-knaus.1711/

En je eigen, vorige topic, natuurlijk ;)