• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Glans kofferklep XJR herstellen

Djurre1980

Detailing addict
22 aug 2011
11
60
Goedemiddag,

Ik heb recent een XJR aan de collectie toegevoegd waarvan alleen de kofferklep helemaal dof is.
Ik had nog een oud potje commandant 4 staan en heb met een doekje handmatig gepoetst om te zien of de glans überhaupt terug kwam en dit is het geval.
Wat kan ik nou het beste gebruiken om de verwering te verwijderen en de glans terug te krijgen?
Ik streef geen nieuwstaat resultaat na maar wil de wagen er weer begerenswaardig bij zetten, gewoon netjes dus.
Ik zoek een poetsmachine, pads en het juiste polijstmiddel.
Geen duur spul want ik ben geen poetser en wil alleen die kofferklep herstellen.
Voor de rest staan de wagens er net genoeg bij en was ik ze alleen en gebruik keramische wax bij het droogmaken .:)

Wie kan mij adviseren?

53336199531_54f76aecff_b.jpg


53331446532_da317b7da0_b.jpg


53351918407_7547d942b8_b.jpg
 
  • Geweldig
  • Leuk
Reactions: Smotske en RedCat
Hi Djurre1980,
Welkom (terug) op het forum!
Leuke aanwinst en zo te zien staat hij er verder inderdaad nog wel goed bij (zover je dat op fotos kan beoordelen ;))

Op de fotos is de kofferbak niet echt goed te zien, heb je daar ook fotos van closeup?
Je geeft aan dat je nu al wat met commendant 4 hebt gewerkt, wat is het resultaat daarvan (misschien in vergelijking met een foto hoe het eerst was?)
Ik streef geen nieuwstaat resultaat na maar wil de wagen er weer begerenswaardig bij zetten, gewoon netjes dus.
Ik zoek een poetsmachine, pads en het juiste polijstmiddel.
Geen duur spul want ik ben geen poetser en wil alleen die kofferklep herstellen.

Puur gebaseerd op deze achterklep herstellen en gezien je zeker geen dure spullen wil, denk ik dat een degelijke dualaction polish machine niet geschikt is. Dat is altijd wel even een uitgave zeker met benodigde pads en dergelijke.
Je zou denk ik omdat je geen nieuwstaat resultaat wil halen ook gewoon eens kunnen kijken naar een goede handpad en een lichte of medium polish (er vanuit gaande dat het puur dofheid is door oxidatie en wat lichte lakdefecten als swirls).

Dus met een pad als deze:

en een polijstmiddel als bijv.

Monello Rafifini Finish polish (lichte correctie) of Monello Raffini Mezzo Polish (Medium correctie)
Alternatieven voor monello producten zouden Poorboys Professional Polish (vrij lichte correcte ook) of Meguiars Ultimate Compound (daarmee zit je alweer in de iets grovere hoek als het om correctie gaat)
 
Met een wagenpark, mag je best een machine kopen ;)
De DAP EVo kan je met zijn 15mm uitslag ook voor de camper gebruiken
Voor krapper werk is een kleinere uitslag handiger.

Met de hand kan natuurlijk ook, kan je proberen.
Maar als het lukt wil je toch meer ... :party:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Oke goede tips al, thanks!

Zal morgen extra foto maken, maar heb alleen een klein stukje met commandant gepoetst.
Ik weet dat dit spul nogal grof is en wil dat liever niet machinaal gebruiken.
De kofferklep ging wel meteen flink glimmen op de 10x10 cm plek die ik uitprobeerde.
Lijkt dus gewoon enorm verweerd te zijn door weersomstandigheden over het gehele horizontale vlak.
 
Commandant heeft een scherpe korrel, leuk voor de uiteinden van de uitlaat.
Wat verwering is normaal en vervuiling door ouderdom ook.
Gebruik gewoon de Monello polijstmiddelen, kan je geen kwaad mee.
 
Welkom! Mooie Jaaaags!
Als je al heel wat kan bereiken met de hand en commandant, dan zou een machine niet gelijk nodig moeten zijn. Een goede handpad en een beetje echt polijstmiddel zou je al gewenst resultaat kunnen bereiken.
 
Als je nog steeds in Utrecht zit dan ben je welkom om in Harderwijk de kofferbak zelf te komen aanpakken met een DAP.

Dit is een klusje van 15-30 minuten met de juiste spullen.

Met de kerst heb ik een meerdaags klusje in Amersfoort als dat handiger voor je is.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Inderdaad zuid Friesland :)

Dank voor het hulp bieden!!
Ik post nog 2 foto's waarop de verwering goed te zien is.
Er is ooit een andere achterklep geplaatst.
Auto heeft verder geen schade achter gehad, maar ik dacht eerst dat de klep in de grondlak stond.
Maar na klein stukje gepoetst te hebben bleek hij toch te glimmen.
Dus plan is nu poetmachine kopen, instapmodel is prima + goede polish.

Als iemand nog een goedkope maar goede poetsmachine heeft staan die ik over kan nemen hoor ik het wel.
Zoals gezegd ben ik verder geen hobby detailer maar moet ik soms wel eens iets herstellen zoals nu het geval is.

IMG_20231201_150747438_HDR.jpg


IMG_20231201_134507610_HDR.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Koop het liefst een Polishing-Power of Monello DAP machine.
Rustig aan, dan kan er weinig mis. Opletten dat de lak niet warm wordt, dus niet duwen.

Ik neem aan dat je geen bladders ziet van loslatende blanke lak ?!?
Gaat vast goed komen.
 
Laatst bewerkt:
Nope!

Zit gewoon goed in de lak, alleen enorm dof op het horizontale gedeelte.
Dank voor de tip, zal eens kijken op Marktplaats.
 
Dat lijkt helemaal goed te komen met polijsten.

Mooie verzameling zo. En dat model XJR staat nog altijd hoog op mijn lijstje.
 
Ik heb deze nog in de kast liggen nieuw . Heb alleen geen pads of polish erbij .

[mod]a.u.b. geen commerciële links plaatsen[/mod]

IMG_20231202_223410222.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze nog in de kast liggen nieuw . Heb alleen geen pads of polish erbij .

Bekijk bijlage 166176
Voor zo'n achterklep waarschijnlijk wel voldoende. Waar kom je vandaan? Anders kan iemand misschien een hand hulp bieden. Ik zit in noord limburg en je bent altijd welkom voor een bak koffie, een nette achterklep en autopraat. Leuk!

Ik heb er al verschillende bekeken, maar nog niet die ene waar ik overtuigd van ben. Vd week voor een S8 v10 (tik in de motor) en een w221 S600 (compleet afgetrapt interieur) wezen kijken . Geen van beide is het geworden. Het is een auto voor erbij, dus ik heb geen haast met de aanschaf. Ik moet helemaal overtuigd en verliefd zijn.

Als directie chauffeur heb ik heel veel met de S600, S8, XJR en Quattroporte gereden. De laatste heeft mijn absolute voorkeur, maar daarvan weet ik dat het een geldput gaat zijn.
 
Een excenter machine is prima voor deze klus.
Voor de pads, Eigen merk van CC (van bovenaf op de pagina) zwart oranje wit.
En dan de polijstmiddelen idem, Mezzo (middel) en Finale (fijn). Zijn er in 250ml, kan je later een ander merk nemen.
Heb je gelijk om de rest van de auto te onderhouden.

Denk ook aan een middel als Prep en wat doeken.

Succes !
 
Oke fijn, dank voor jullie hulp!!

Ik heb op Carclean een tas gekocht waar de poetsmachine en toebehoren mooi in kan.
En dan bij beter weer maar eens lekker aan de gang met het kofferkleppie. Leuk!
 
Laatst bewerkt: