• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik heb alles gelezen en nu ben ik de weg kwijt ;-)

NissanNewbee

Detailing rookie
20 dec 2023
27
15
Hoi allemaal!

Nieuw op dit forum en erg enthousiast! Zoveel waardevolle tips en artikelen, zin om aan de slag te gaan!

Voorheen ging mijn Fiat Koekblikje door de wasstraat, altijd prima voldaan. Die is nu weg en heb sinds 2,5 week een oranje Nissan Micra uit 2018. Eerste "echte eigen" auto, ik wil dan ook extra zuinig zijn en niet door de wasstraat maar heb nergens verstand van, zo kwam ik hier. Heel veel gelezen + de CleanRiders video's gekeken, veel wijzer geworden maar ook nieuwe vragen van gekregen! Ik hoop dat ik ze hier kan stellen.

Micra is afgeleverd met professionele poetsbeurt, al weet ik niet wat specifiek (zit er momenteel wax op of niet bijv. etc.). Meteen 2,5 week geleden reed ik door natte sneeuw en strooizout, er zit inmiddels ook nog heel wat zand op de auto, en sinds een paar dagen ook vogelpoep.

Ik wil 'm goed en veilig wassen (2-emmer systeem, netjes afdrogen). En beschermen/waxen maar dat komt later. Ik heb een appartement dus ben afhankelijk van de wasbox (en daarmee HD). Hier de vragen die ik nav forum verzameld heb:
1:
-
Ik lees in de forums over het wassen soms iets over de 'staat van de lak', maar betekent dat altijd krassen/leeftijd/iets anders of hoef ik me om de huidige staat niet druk te maken?
- Ik heb ergens anders gelezen dat de Micra een "dunne lak" heeft. Is dat zo? En op dit forum lees ik soms over auto's met "zachte lak" en "gevoelige lak". Zijn dun/zacht/gevoelig alle 3 hetzelfde?
- Hoe gevoelig is gevoelig? Ik lees veel enthousiasme over de Gyeon Smoothie, maar ook over de Incredemitt. Maar in de webshop zie ik ook nog de Madness Delimitt Super Sensitive. Waar doe ik nu goed aan?
- Voor de onderkant vd auto wordt soms een korte vezel mitt aangeraden, maar die zijn nadeliger voor gevoelige lak als ik het goed heb begrepen. Kan ik die met deze auto wel of niet gebruiken?
- Ook qua droogdoeken zie ik verschillende aanbevelingen wat betreft de lak, dus ben wat overzicht kwijt. Ik lees over gesloten lus voor gevoelige lak. Maar heb ik dus gevoelige lak, of alleen dunne? Welke doek kan ik het best (niet) gebruiken?

2:
-
In de wasstraat reed ik altijd over een bodemreiniger. Kan ik dat nu met HD of anders of niet doen?
- Emmers heb ik van de bouwmarkt, zijn klein maar dan spoel + wissel ik een x extra indien nodig. Ik heb een klein budget maar wil ook geen goedkoop = duurkoop. Op wat voor dingen kan ik absoluut wel of juist absoluut niet bezuinigen? Of wat kan later? (Qua shampoos, droogdoeken, mitts, velgenreiniger, mis ik iets?)
- Hoe vies de auto nu is, kan ik daar in de wasbox gelijk met een HD op en dan gewoon gaan wassen voor nu, of kan ik áltijd beter investeren in een drukpomp/prewash spray en dat eerst doen?
- Ik lees dat prewash in de drukpomp minder lief is voor je wax (tov een foamlans), kan ik dan net zo goed de prewash van de wasbox gebruiken?
- Ik lees veel over BH Touch less maar ik lees ook dat die erg heftig is? Wanneer is heftig niet meer goed? Is dit per auto afhankelijk of voor mijn dunne lak?
- Kan ik als ik alleen maar was en nog niet wax, nu wel éventjes zonder wax ondanks dat het nu winter wordt of toch echt een no go? (ik wil dat later wel erbij gaan pakken)
- Het valt me op dat ik eigenlijk heel weinig lees over insectenreinigers? Heeft dat een speciale reden of heb ik dat mis? Ik zou denken dat die standaard in de routine zitten.

3:
-
Zijn er nog dingen die ik vooral NIET moet doen??
- Moet ik nog extra voorzichtig zijn met de HD of iets anders bij bijv. velgen/remmen/schijven/uitlaat/trekhaak/grille/ruitenwissers? (ik ben een overdenker :))
- Moet ik nog speciale rekening houden met de achteruitrijcamera en parkeersensoren?

4:
-
Hoe 'erg' is alleen een HD? Er is hier bijv. een nieuwe wasbox geopend met een programma voor motoren. Dan wordt de druk verlaagd naar 45 bar. Het zegt mij niet zoveel, maar omdat ik hier ook veel over de tuinslang lees, vroeg ik me af of de HD met verlaagde druk een pre is?

HEEL ERG BEDANKT!:heart:
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook monello perfetto als drooghulp kunnen gebruiken ipv spray and wipe. Dat is ook een detailer zonder toevoegingen. Kan ook 1:1 verdunt worden.

Spray and wipe werkt ietsjes gladder volgens mij, maar verschil is minimaal.

Gyeon cure zal ook goed zijn (zelf nog niet gebruikt) maar vind ik erg duur om te gebruiken als drooghulp.
Cure gebruiken als drooghulp zou ik zelf niet doen want daar is het simpelweg niet voor bedoeld.
Ik gebruik Nanolex Final finish als drooghulp ,ja Spray&Wipe maakt je lak iets gladder en is te verdunnen maar Final finish bevat een bestanddeel tegen kalkvlekken en aangezien mijn auto in de coating staat is dat wel makkelijk.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Zelf gebruik ik cure eigenlijk alleen maar op gecoate auto's. Op auto's met een bijv een wax ben ik eerder geneigd even te foamen met bathe+. Geen enorme standtijd, maar wel net dat beetje extra.
 
Cure gebruiken als drooghulp zou ik zelf niet doen want daar is het simpelweg niet voor bedoeld.
Ik gebruik Nanolex Final finish als drooghulp ,ja Spray&Wipe maakt je lak iets gladder en is te verdunnen maar Final finish bevat een bestanddeel tegen kalkvlekken en aangezien mijn auto in de coating staat is dat wel makkelijk.

Final Finish is ook zeer goed. Maar ik denk dat Poorboy's Spray and Wipe dit evengoed doet. Geen probleem om kalkvlekken mee te verwijderen...tenzij ze echt diep ingevreten zijn in de coating.
 
Hi allemaal! Druk de afgelopen dagen maar alles gelezen en nu kan ik eindelijk reageren! Super bedankt voor al de laatste suggesties weer! Ik zie dat het bos indd veel bomen heeft, wow! Wat vragen hierop (nog een bos:scream:):

TouchLess is in mijn ervaring niet 'heftig', maar reinigt gewoon goed zonder een waxlaag o.i.d. flink aan te tasten.
Helder! Is de TL voor een auto zonder wax ook nog lief, ondanks dat het dan recht op de lak komt zonder laagje ertussen? Want:
Monello Artico Magico is een onderhoudsfoam en geen foam om sterk te reinigen zoals Bilt-Hamber Touch-Less of Bilt Hamber Auto Foam. Waarom dient die foam dan? Om er voor te zorgen dat de wax niet aangetast wordt als je wax hebt die daar niet tegen kan...
ik had dit in een ander topic gelezen, en daar leek het me dat de conclusie is dat de TL je wax wel kan aantasten (tov vd Monello die wordt aangehaald als milder)? En dacht ik, zonder wax dan miss de lak of niet?
Ik zou zelf voor alkalische prewash gaan. Dit is in alle seizoenen te gebruiken. Zelf vind ik ph neutraal in winter (bij vuilere auto) te kort schieten. Bilt-hamber Touchles zou ik in jouw geval kiezen.
Wat is precies het voor/nadeel van de alkalische, wanneer/waarom kies je die? En de ph-neutrale, wat voor waarde is fijn een ijkpunt ongeveer?
Zoek even op rinseless wassen op forum, staan wel voorbeelden van hoe je dat doet.
Ga ik nog doen!
Thnx! Gebruik je deze voor een specifiek gebied of niet?
Is een product goed gereviewed en geadviseerd dan zit je eigenlijk altijd wel goed.
Hier heb ik nog een vraagje over want bijv de Nanolex Ultra Drying Towel wordt op het forum veel aangeraden zie ik maar heeft in de shop maar 3 reviews waarvan 2 al niet heel positief?
De Nanolex microfiber wash vond ik zeer middelmatig.
En deze heeft dan juist weer hele goede reviews in de webshop.
als je 2 emmers van 19L moet vullen ben je al 4 min bezig met alleen emmers vullen met de HD...
Als ik de prewash moet laten indringen geeft dat niet denk ik.
Emmers zijn groot en stevig, dus je hebt langer schoon water.
Dat is waar. Al blijf ik nog zoekende naar een kostendrukker op het moment (om mee te beginnen), dilemma wel.
Je kunt ook starten met paar gewone 10 liter emmers en dan goed opletten hoe vuil je water wordt. Kies dan voor 2 emmers met sopwater en 2 emmers met spoelwater. Dan kun je snel wisselen als water vuil wordt,
Ik denk dat ik hier even mee begin! Ik heb cheapie emmers maar wel 4 in huis.
Als vuilvangrooster vind ik dirtlockrooster (https://www.carclean.com/nl/the-detail-guardz-dirt-lock-wash-bucket-insert-diverse-kleuren.html ) erg goed werken (houd vuil echt goed onderin de emmer).
Thnx, die hou ik even in gedachte.
Gebruik je spraywax koop dan minimaal 2 -3 goede doeken met korte vezel
Ik ben nog beetje zoekende wanneer liever een lange vs korte vezel. Lang houdt vuil beter vast/veiliger voor je lak dacht ik, wanneer dan toch de korte vezel (risico?)?
Wil je eenvoud dan is wetcoat (opsprayen, met hd afspuiten en beschermd) goede optie (houdt pasr weken tot een maand)
Kan ik dit nu gebruiken als ik op relatief korte termijn wax zou willen proberen of dan beter gewoon even wachten en overbruggen tot ik wax heb?
Ja, dat zou kort door de bocht betekenen dat je een detailspray gebruikt zónder toevoegingen. Je wilt namelijk de wax op een zo schoon mogelijke ondergrond smeren en niet over een bestaande laag wax of andere bescherming.
Is deze een idee anders nu de Spray&Wipe niet op voorraad is?
De Poorboy's World Super Slick and Suds is trouwens ook een zeer goede pure shampoo mocht je ooit eens willen switchen van Dodo Juice: BTBM.
Of kan ik best de sprays skippen nu de Spray&Wipe er niet is, en ondertussen deze shampoo gebruiken? Probeer nog een beetje te begrijpen hoe/wat/waneer het beste dient en evt. in welke combinatie of juist niet.
APC+D het meeste resultaat omdat deze sterker is geconcentreerd dan de gemiddelde APC en de ontvettende werking is zeer goed merkbaar.
Zichtbaar resultaat werkt als leek beter, omdat je eigenlijk nog niet echt goed weet wat de werking hoort te zijn.
Wanneer heb ik dit nodig? Ik dacht dat ontvetten nodig is voor evt polijsten.

@NissanNewbee allereerst, toffe kleur Micra. Daar is een hoop voldoening uit te halen.
Thanks!:grinning:
Dit is alleen foamen aan de linkerkant en daarna de hele auto met de HD. Ik heb de auto nog niet aangeraakt. En hij vreet waxen ook niet op. De 5L wil je wel hebben en nee hij blijft niet staan. Die gaat op.
Wat een verschil!!! Bedankt en ook voor de uitleg.
Ik zie dit soms worden aangehaald en af en aan bij de Gyeon producten staan maar ik heb niet kunnen vinden waar het voor staat?
- Er zullen geen alternatieven zijn dan ''drukpomp-foamer met voorwas'', aangezien je afhankelijk bent van een wasbox. Althans, je zou het zelfs in een plantenspuit o.i.d. kunnen doen, maar dan blijft het waarschijnlijk niet lang genoeg ''plakken'' om goed te kunnen werken. <-- Dit is dus eigenlijk wél een alternatief, maar een minder effectieve.
Thnx, ik bedoelde eigenlijk een (kleiner) alternatief voor de BH TL? Al gaat ie het denk ik wel worden :)
Bijkomend aan deze basis-set, zou je kunnen kijken naar een velgenreiniger. Een goede, maar ietwat prijzige optie, is de Monello - Non-Ferro.
Die ga ik bij de volgende ronde zeker meenemen!
Oh en, mocht je in het noorden zijn, je bent van harte welkom om wat uit te proberen.
Dank je wel! Hartstikke lief. Ik woon alleen helemaal aan de andere kant, in het ZW van Brabant, anders had ik dat graag gedaan!
En als je een keer met iemand mee wil kijken en in de praktijk met een bak koffie je vragen beantwoord wilt hebben kun je bij velen op het forum terecht. Ik zit zelf in regio Nijmegen.
Ook heel erg bedankt!
hier is zelfs een topic over, misschien handig :)
Super handig, thanks voor het delen!
 
De baldwipe is een doek met gesloten lus welke bij uitstek geschikt is voor gevoelige lak maar ik gebruik deze doek standaard om bv om polijstmiddel of detailspray mee af te nemen.
De stof waar die Nanolex droogdoek van gemaakt is heb ik ook in een ander merk droogdoek en dat spul is geweldig.
Vroeg of laat ga je beginnen met waxen denk ik en daarom heb ik je aangeraden om ph neutrale foam te beginnen.
Apc is bv nuttig om plastic delen interieur of exterieur schoon te maken echt ontvetten doe je met Gyeon Prep.
Meekijken/opmeten van je lak /advies oprapen kan ook in Vlaardingen.
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Hooo effe, we gaan even terug naar de basis, zonder dat je gek wordt van alle opties die er zijn, :p Lettende op dat je vanaf 0 zal gaan beginnen en waarschijnlijk twijfelt of het z'n geld allemaal waard is, kan je klein(er) beginnen en eerst ervaren hoe-of-wat.


- TouchLess is een voorwas om vuil los te weken, welke hier veel gebruikt wordt. ''Lief zijn'' voor wax moet je zien als ''tast de wax niet tot nauwelijks aan''. Een wax of andere vorm van bescherming is tijdelijk en bedoeld om te slijten en helpt dus o.a. bij het veiliger en makkelijker wassen.
Nee, deze voorwas zal geen lak beschadigen of je waxlaag finaal slopen.
Producten die pH-neutraal zijn, die zijn over het algemeen té mild, mits je een hele goede bescherming hebt zoals bijv. een coating. De genoemde Monello - Artico Magico is een prima voorwas in dit geval, maar zal veelal te kort schieten in andere gevallen.

Kortom; De TouchLess is een goede voorwas en prijstechnisch ook in orde.


- Vele hier zijn begonnen met gewoon goede all-round doeken en dat zullen in de meeste gevallen bijv. de Monello - Peluche Verde's of Peluche Bianco's zijn. Dit zijn goede doeken met korte vezels aan de ene zijde en lange aan de andere. (Dezelfde doeken, alleen het formaat en kleur is anders)
Lange vezels slepen meer over een oppervlak en kunnen zo dus meer wrijving hebben c.q meer opnemen.
Kort door de bocht; Wax, polijstmiddel-residu of ander product afnemen? Lange vezels. Wil je bijv. een wax opwrijven ná het afnemen, dan gebruik je de korte vezels.
Bij het afnemen van coatings wil je het overtollige afnemen. Als je dit afneemt met lange vezels, kunnen deze meer ''snijden'' in de laag en dat wil je niet.
Zelfde idee bij gevoelige/zachte lakken, waarbij je minder wrijving wilt en dus de kortere vezelfs gebruikt. (Bijv. de Baldwipe, welke erg korte vezels hebben)


- De genoemde droogdoek, zoals bijv. de Silk Dryer XL, is een prima doek.
In mijn opinie kan je met vrijwel elke droogdoek prima drogen, mits je de auto op de auto manier hebt afgespoeld en je dus eigenlijk alleen nog her-en-der water hebt liggen. Hoe goed een doek ook is, als je een zeiknatte auto, wat nóg natter is als er beading is door een beschermlaag, zal binnen enkele panelen doorweekt zijn. Goed afspoelen en je kan met één grote doek 2-3 auto's drogen.


- Kostendrukkers zijn prima en begrijpelijk, maar bezuinig dan liever op dingen die ''extra'' zijn en niet op je basis.
Als ik zelf afhankelijk zou zijn van een waxbox, dan zou ik in mijn omgeving al weten dat ik geen wasboxen vind met een kraan om emmers te vullen en dus zal ik met de hogedrukspuit emmers moeten gaan vullen. Da's gewoon helemaal ruk. ;) In dat geval zou ik zelf het volgende doen, op z'n minst;
- 2 grote emmers + deksel. Deze thuis voor de helft vullen met heet water en in de sop-emmer een scheut shampoo volgens handleiding.
- 1 drukpomp-foamer met voorwas. (TouchLess bijv)
- Minstens 1 goede, dikke washandschoen.
- 1 grote droogdoek.
- Velgenreiniger. (Bijv. Monello - Non-Ferro)
- Drooghulp (Spray&Wipe, maar anders gewoon zonder)

-- In de wasbox de auto voorwassen.
-- Tijdens inwerken hiervan even de hogedruk in de emmers spuiten om ze verder aan te vullen en de sopemmer wat op te schuimen.
-- Afspuiten met de hogedruk.
-- Velgen innevelen met velgenreiniger en laten inwerken. + kwasten en/of borstelen.
-- Velgen afspuiten tezamen met de hele auto.
-- Handwas
-- Afspuiten en correct afspoelen.
-- Drogen.


- Vuilroosters zijn een goed idee, maar ik ben zelf van mening dat als je een goede voorwas hebt, het vuil in de emmers minimaal zal zijn. Je kan hier dus €20 - €38 op besparen, maar het is discutabel of dit niet gewoon tot je basis-wasspullen hoort. Je gebruikt het immers bij elke wasbeurt én deze gaan vooraf aan elke stap die je wilt gaan doen. (Waxen, kleien, polijsten, etc)

Wanneer je kleinere emmers gebruikt, zal je water sneller vies c.q. verzadigt zijn. Daarbij vergeet men vaak ook dat je dieper in de emmer komt bij het dippen en dus ook sneller vuil door je water rond laat dwarrelen én weer oppikt met de mitt. Waar je bij grotere/hogere emmers het vuil dus dieper naar de bodem kan zakken en vuilroosters het daar beter kunnen laten zitten.


- Een wetcoat-product is, zeker in deze koudere en nattere tijd, een ideaal product. Makkelijk en snel.
Dus ja, je zou zo'n product als standalone kunnen gebruiken. Gebruik dit dan regelmatig, bijv. om de paar weken of naar wens, dan behoudt je altijd een mooie beading en een laag bescherming.


- Drooghulp; Jammer dat de Spray&Wipe pas in Januari op voorraad is. Het atlernatief wat je noemde, is een ''Quickdetailer''. Niet alleen heet het letterlijk zo, maar quickdetailers zijn veelal sprays met toevoegingen om wat glans en gladheid te creëren. Je zou dit spul kunnen proberen als drooghulp, maar neem dan de kleine sprayfles (400ml). Zo heb je meteen een sprayfles en kan je het ervaren.

Stel dat je morgen alles in huis had, gebruik dan na het wassen eerst de wetcoat en de detailer bij het drogen. (Dan kan de wetcoat beter hechten en je ''basislaag'' vormen)

Persoonlijk haat ik het als ik geen Spray&Wipe heb om te drogen. Het lukt wel, maar met een drooghulp erbij gaat het zo soepeltjes, streeploos en je hebt toch wat lubricatie bij het drogen.


- All Purpose Cleaner is zoals de naam zegt; een allesreiniger. Dat de genoemde APC+D een ontvettende werking heeft, wil niet zeggen dat het een pure ontvetter is zoals Dasty o.i.d. Ik gebruik een APC om bijv kieren/naden/rubbers/trims/velgen/insecten te kwasten, aangezien deze veelal bij een wasbeurt niet schoon genoeg worden of niet goed geraakt kunnen worden.
Ook kan je dit in het interieur gebruiken, op plastic/stof/etc.

Dit zou je kunnen skippen, maar hoort voor mij in mijn basis.
 
Hi allemaal! Druk de afgelopen dagen maar alles gelezen en nu kan ik eindelijk reageren! Super bedankt voor al de laatste suggesties weer! Ik zie dat het bos indd veel bomen heeft, wow! Wat vragen hierop (nog een bos:scream:):


Helder! Is de TL voor een auto zonder wax ook nog lief, ondanks dat het dan recht op de lak komt zonder laagje ertussen? Want:

ik had dit in een ander topic gelezen, en daar leek het me dat de conclusie is dat de TL je wax wel kan aantasten (tov vd Monello die wordt aangehaald als milder)? En dacht ik, zonder wax dan miss de lak of niet?

TL is sterker dan dan de Monello. Dit tast waxen wat meer aan. Hoeveel dat is, is afhankelijk van de wax en hoe sterk je de TL mengt. Het advies is tussen 2 en 4 procent mengen (pir) en na een keer of 6 foamen zit de Megiuars wax nog steeds netjes op de auto van mijn vriendin.
Wat is precies het voor/nadeel van de alkalische, wanneer/waarom kies je die? En de ph-neutrale, wat voor waarde is fijn een ijkpunt ongeveer?

Hoe alkalischer de foam of shampoo hoe hoger de reinigende werking van die foam of shampoo. Wax zijn vaak zuur. Zeker natuurlijke waxen op basis van carnauba. Heb je een hybryde wax zoals collonite 845 dan is die daar al veel beter tegen bestand.
Hier heb ik nog een vraagje over want bijv de Nanolex Ultra Drying Towel wordt op het forum veel aangeraden zie ik maar heeft in de shop maar 3 reviews waarvan 2 al niet heel positief?
Lees ook de reviews. Ze klagen over het feit dat de doeken snel verzadigd zijn. Dit kan twee dingen betekenen. De doeken zijn wat lichter en inderdaad snel verzadigd of de gebruiker gebruikt ze op een klets en klets natte auto. Eerst drogen met de open slang methode of even je auto gaan uitzuigen voor het nadrogen kan al een hoop schelen. Ik heb zelf naar volle tevredenheid de https://www.carclean.com/nl/doppino-doppio-ultra-thick-drying-towel-70x80cm.html
Maar ondanks dat die heel dik en zwaar is kan ik die ook heel snel vol water krijgen bij een natte auto.
En deze heeft dan juist weer hele goede reviews in de webshop.
Mening van één gebruiker. Het blijft lastig om de goede keuze te maken. Feedback vanaf het forum en vooral overtuigende reviews helpen daarbij.

Als ik de prewash moet laten indringen geeft dat niet denk ik.
Het kost geld. That's it.

Dat is waar. Al blijf ik nog zoekende naar een kostendrukker op het moment (om mee te beginnen), dilemma wel.
Zowiezo lastig. Juiste keuze in producten helpt hier ook bij. Monello heeft ook veel producten met een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. En niet teveel voor onnodige producten gaan in het begin. Hou het simpel en probeer te kijken wat je op den duur mist en graag erbij zou willen.
Ik denk dat ik hier even mee begin! Ik heb cheapie emmers maar wel 4 in huis.
Zie bovenstaande. Op den duur ga je dat soort producten bijkopen. Maar emmers vind ik wel belangrijk.
Thnx, die hou ik even in gedachte.
Grotguards zijn zeker aan te raden. Al helemaal met kleine emmers.
Ik ben nog beetje zoekende wanneer liever een lange vs korte vezel. Lang houdt vuil beter vast/veiliger voor je lak dacht ik, wanneer dan toch de korte vezel (risico?)?
Hoe langer de vezel hoe meer het vuil kan worden ingesloten. Maar een lange vezel heeft ook meer contact met de lak en verwijderd daarmee ook meer product en heeft meer kans op microkradjes. Open lus is nog erger. Soms is dat dus ook een voordeel zoals bijvoorbeeld bij het afnemen van product op een auto met harde lak.
Kan ik dit nu gebruiken als ik op relatief korte termijn wax zou willen proberen of dan beter gewoon even wachten en overbruggen tot ik wax heb?
Kan, maar een fles collonite 845 zou mijn advies zijn. Applicator erbij en je kunt hem meteen goed beschermen. Niet de makkelijkste wax en zeker niet met lage temperaturen, maar in het ergste geval heb je wat vlekken op de auto die vanzelf wegtrekken met tijd en wasbeurtjes. Het hoort een beetje bij het leerproces.
Wanneer heb ik dit nodig? Ik dacht dat ontvetten nodig is voor evt polijsten.
Dan gebruik je een ontvetter zoals prep op basis van alcohol. Apc kun je gebruiken voor allerlei klussen in en rond de auto. Vanmorgen heb ik een kunstof gewoven kleed met Surfex op 5% gereiniged. We hebben altijd schoenen aan en hij ligt bij de achterdeur. Apc+d ontvet ook. Ik heb hem nog niet gemist tov de surfex zonder d.
IMG_20231224_115238.jpg
Thanks!:grinning:

Wat een verschil!!! Bedankt en ook voor de uitleg.
Geen probleem.
Ik zie dit soms worden aangehaald en af en aan bij de Gyeon producten staan maar ik heb niet kunnen vinden waar het voor staat?
Evo is de nieuwe formule.
Thnx, ik bedoelde eigenlijk een (kleiner) alternatief voor de BH TL? Al gaat ie het denk ik wel worden :)
Besef dat je wel wat nodig hebt met het foamen van een auto. Een liter is snel op.
Die ga ik bij de volgende ronde zeker meenemen!
Als geld een ding is, er zijn ook prima verlgenreinigers die voordeliger zijn. Ik gebruik de non ferro maar eens in de zoveel tijd of als een auto lang niet is aangepakt. Verder grijp ik altijd terug op een "normale" velgenreiniger.
 
dat je gek wordt van alle opties die er zijn, :p Lettende op dat je vanaf 0 zal gaan beginnen en waarschijnlijk twijfelt of het z'n geld allemaal waard is, kan je klein(er) beginnen en eerst ervaren hoe-of-wat.
Haha, dit is het indd precies helemaal
Kortom; De TouchLess is een goede voorwas en prijstechnisch ook in orde.

bijv. de Monello - Peluche Verde's of Peluche Bianco's zijn
De Peluche Bianco's zijn helaas uit het assortiment zo te zien. Ik kan ze alleen via Google op CarClean vinden en "Dit product is nooit meer leverbaar" staat erbij. Ik ga denk ik voor de Peluche Verde's voor de dorpels, beeldscherm en dat soort dingetjes, + de Gyeon Silk Dryer voor het exterieur.
Zelfde idee bij gevoelige/zachte lakken, waarbij je minder wrijving wilt en dus de kortere vezelfs gebruikt. (Bijv. de Baldwipe, welke erg korte vezels hebben)
En/of de Baldwipe nu ik dit lees
Goed afspoelen en je kan met één grote doek 2-3 auto's drogen.
1 grote droogdoek.
Zou ik het met de gewone Silk Dryer redden ipv de XL? In de reviews van de kleine staan een volledige Nissan Qashqai en Toyota Yaris Cross ermee worden afgedroogd. Dan zou ik het theoretisch met mijn Micra die een slag kleiner is ook prima moeten halen.
- 2 grote emmers + deksel. Deze thuis voor de helft vullen met heet water en in de sop-emmer een scheut shampoo volgens handleiding.
- Vuilroosters zijn een goed idee, maar ik ben zelf van mening dat als je een goede voorwas hebt, het vuil in de emmers minimaal zal zijn. Je kan hier dus €20 - €38 op besparen, maar het is discutabel of dit niet gewoon tot je basis-wasspullen hoort. Je gebruikt het immers bij elke wasbeurt én deze gaan vooraf aan elke stap die je wilt gaan doen.
Dat zou ook een optie zijn. Want de Grit Guard emmer 19L + Grit + handvat = €32 per emmer, dan zou ik voor een duo al €64 kwijt zijn aan 'alleen' emmers. Ik weet dat het een lange termijn investering is maar, wow.. Ik zie wel dat er ook Monello emmers zijn die zijn al incl. grit en handvat en dat ze 100% transparant zijn spreekt me persoonlijk ook wel aan. En volgens Google schelen die al gauw 10,- per emmer(set) minder! Alleen helaas ook al niet op voorraad.. Ik kan de prijs bij CarClean zelf ook niet zien maar als echt het zoveel scheelt per emmer voor dezelfde set is me dat evt het wachten wel waard.

Stel dat je morgen alles in huis had, gebruik dan na het wassen eerst de wetcoat en de detailer bij het drogen. (Dan kan de wetcoat beter hechten en je ''basislaag'' vormen)
Dank je wel voor alle heldere uitleg en de volgorde in de wasbox! Heel fijn
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Redhouse
TL is sterker dan dan de Monello. Dit tast waxen wat meer aan. Hoeveel dat is, is afhankelijk van de wax en hoe sterk je de TL mengt. Het advies is tussen 2 en 4 procent mengen (pir) en na een keer of 6 foamen zit de Megiuars wax nog steeds netjes op de auto van mijn vriendin.
Hoe alkalischer de foam of shampoo hoe hoger de reinigende werking van die foam of shampoo. Wax zijn vaak zuur. Zeker natuurlijke waxen op basis van carnauba. Heb je een hybryde wax zoals collonite 845 dan is die daar al veel beter tegen bestand.
Dank je wel!
Hoe langer de vezel hoe meer het vuil kan worden ingesloten. Maar een lange vezel heeft ook meer contact met de lak en verwijderd daarmee ook meer product en heeft meer kans op microkradjes. Open lus is nog erger. Soms is dat dus ook een voordeel zoals bijvoorbeeld bij het afnemen van product op een auto met harde lak.
Thanks! Dus voor mijn Japanner/zachtere lak het liefst kortere vezels wat betreft risico
Vanmorgen heb ik een kunstof gewoven kleed met Surfex op 5% gereiniged.
Wat een contrast!!
Besef dat je wel wat nodig hebt met het foamen van een auto. Een liter is snel op.
Maar met 2-4% is dat toch maar 20-40ml in de drukpomp?(heb een drukpomp van 2L gehaald) Dan zou ik 25-50 wasbeurten kunnen doen met een product van een fles van 1L toch? Dat lijkt me heel lang. Alleen de TL is er alleen in 5L, vandaar mijn eerdere vraag over een alternatief naar iets dat er wel in bijv 1L (of minder is) want dat zou zeker mijn voorkeur hebben. Maar na alle enthousiasme over de TL denk ik dat het toch die zal worden, dan maar in 5L. Maar mocht er in het klein een net zo goed vergelijkbaar product dan ben ik wel benieuwd.
Verder grijp ik altijd terug op een "normale" velgenreiniger.
Heb je favorieten hierin?
 
Laatst bewerkt:
In een druksprayer wordt er geen water toegevoegd. Dus is er een zeer groot verschil tussen 5% op 1 liter in een druksprayer wat neerkomt op slechts 50ml. In een foamer op een hoge-druk reiniger moet je de panel impact ratio berekenen. Je moet dus de foamer volledig vullen met water, volledig opendraaien en dan leegspuiten in een emmer. Het aantal liters water je dan hebt is de PIR van uw foamer met uw hoge-druk reiniger. Bij mijn P60 Evolution is dat dacht ik rond de 11l. Dan is dat 11.000mlx0,05=550ml op 1l of 275ml op een halve liter in de foamer aan een PIR van 5%. Dan begrijp je dat je ineens wel een bidon van 5l Touch-Less nodig hebt, want met slechts 1l kun je misschien maar 2-3 keer je auto doen. Met een handfoamer daarentegen heb je veel minder product nodig, maar het eindproduct dat op uw lak komt met pompsprayer zou overeenkomen met het eindproduct aan een 5% PIR van uw combinatie foamer/hoge-druk. Begrijp je? Indien je het niet begrijpt...geen zorgen...het komt wel.

Kijk ook eens naar auto drogen met open slang methode. Als er al bescherming op uw auto zit, kan je zo zeer makkelijk je auto droogspoelen met water. Daarna met een droogdoek zoals de Silk Dryer XL Evo er over.

Bij Gyeon heb je sinds verleden jaar de Evo lijn. Dat is eigenlijk de nieuwe/verbeterde lijn van de Gyeon producten. Dus een Gyeon Pure coating is de oude coating. De Pure Evo is daar een Evolutie op...dus een verbetering. Dus alle Gyeon Evo producten zijn de opvolgers van dezelfde producten zonder de Evo toevoeging in de naam.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Ik heb zelf geen handfoamer maar gebruik een foamer op de hd en gebruik al gauw 200ml op de v40. Dan spuit ik hem wel vrij fanatiek in op 4% als ik hem half open zet (onderhoudswasje) kom ik op 2% en zit ik ongeveer op 100ml voor de hele auto. Wat ik vaak heb gelezen is dat de 2L handfoamer op een kleine auto vaak net genoeg is. 2% is dan 40ml en 4% is 80ml. Dus het gaat best vlot. Als ik 20 wasjes uit die 5 liter haal op 4% dan ben ik nog geen 2 euro per keer kwijt. In een wasbox ben ik ook zoiets kwijt als ik hem infoam, maar is de kwaliteit en resultaat bedroevend vergeleken met de TL.

Qua velgenreiniger, degene die ik heb staan heb ik ooit voordelig groot ingekocht en is hier niet te koop. Als hij op is ga ik of weer op zoek naar dezelfde of ik koop: https://www.carclean.com/nl/brake-buster.html in de grootverpakking. Lees er hier goede dingen over. Een oud leerling van me gebruikt deze en zelfs flink verdund (1/10) is hij er nog steeds enthousiast over. Hij heeft hem wel in een foamer.

Voor wat betreft de lange of korte lus, maak je er niet te druk om. Eventuele krasjes zijn echt micro. Hoe je er mee omgaat is veel belangrijker evenals je voorbereiding. De monello doeken hebben een korte en lange lus. Dus kun je mooi kiezen welke kant je gebruikt ivm de toepassing.
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee