• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik krijg niet alle krasjes weg met de DAP500 en Monello Mezzo, wat nu?

bertus

Detailing rookie
3 okt 2009
39
0
44
Ik was begonnen met de auto en heb ook eerst een proefgedeelte gemaakt, maar het resultaat is niet waarop ik had gehoopt.

Gewassen, gedroogd en gekleid met Meguiars. Toen met DAP en Mezzo erop, eerst uitgesmeerd, gestart op stand 2/3 daarna 4/5 en als laatste 6 maar haalt wel wat krasjes weg maar toch niet volledig wat ik had gehoopt! Daarna de finale gebruikt en zelfde traject gemaakt. als laatste Poorboy's EX sealant erop en tot max stand 4 gegaan met de DAP.

Ik zie zeker een redelijk verschil hoor maar moet beter kunnen denk ik. Nou is mijn vraag wat kan/moet ik anders doen: andere merken? Langer dappen? ssr3 erop? Misschien heb ik het te kort gedaan of met te weinig kracht ( misschien te bang om wat te beschadigen)?

Graag wat raad en info als het zou kunnen!
 
Vertel eens wat meer! Post eens wat foto's van de resultaten, voor en na's, en 50/50's zo maakt het een stuk makkelijker. Zet er dan meteen eens bij welke pad je gebruikt hebt.

Het zou idd kunnen dat je niet lang genoeg door hebt gewerkt en/of te weinig kracht heb gezet, maar zou ook kunnen dat je te lang op laag toerental door bent gegaan (polish uitgewerkt voordat er ECHT kracht op gezet wordt). En je mag de DAP best een beetje duwen, maar zet niet je hele gewicht erop!

Mocht de combi niet zwaar genoeg blijken, kan je altijd nog opwerken, je kan gaan tot een gele cuttingpad en Monello Inizio of Monello Inizio en foamed wool..

Van de laatste combi heb ik gezien dat je er wetsandkrassen á 2000 grit mee weg krijgt.. Dus krasjes moet je er ook ZEKER mee weg krijgen!
 
Ik heb je vraag even iets anders geformuleerd Bertus, zo is het denk ik duidelijker voor de lezers. Behandel elkaar met respect mannen, daarom heb ik ook de reactie van Aron aangepast.

Ik denk dat het een goed idee is om even wat foto's te maken Bertus, dan kunnen we naar de lak kijken. En verder:

- Hoe snel heb je bewogen over het oppervlak?
- Welke pads heb je gebruikt?
- Zijn de krassen die je ziet, zichtbaar in de schaduw?
- Over wat voor auto hebben we het hier en welke kleur?

Met de Monello Raffini producten biedt qua polijstmiddel in 98% van de gevallen een passende oplossing. Het zou kunnen zijn dat je met diepere krassen meer geduld moet hebben of uit moet wijken naar Monello Raffini Inizio.
 
aron147 zei:
Van de laatste combi heb ik gezien dat je er wetsandkrassen á 2000 grit mee weg krijgt.. Dus krasjes moet je er ook ZEKER mee weg krijgen!
Wetsandkrassen zijn een stuk fijner dan bepaalde zichtbare krassen in de lak, omdat deze meestal veel dieper zitten en dus ook lastiger te verwijderen zijn.
 
Tim zei:
Ik heb je vraag even iets anders geformuleerd Bertus, zo is het denk ik duidelijker voor de lezers. Behandel elkaar met respect mannen, daarom heb ik ook de reactie van Aron aangepast.

Ik denk dat het een goed idee is om even wat foto's te maken Bertus, dan kunnen we naar de lak kijken. En verder:

- Hoe snel heb je bewogen over het oppervlak?
- Welke pads heb je gebruikt?
- Zijn de krassen die je ziet, zichtbaar in de schaduw?
- Over wat voor auto hebben we het hier en welke kleur?

Met de Monello Raffini producten biedt qua polijstmiddel in 98% van de gevallen een passende oplossing. Het zou kunnen zijn dat je met diepere krassen meer geduld moet hebben of uit moet wijken naar Monello Raffini Inizio.

Tim, ik heb onlangs de Inizio, mezio en finale besteld.
Nu ben ik benieuwd hoe snel ik dus moet bewegen over het oppervlak en met wat voor stand (Dap)
het gaat hier om swirls (veel)
ik ga testen met
Mezzo op wit LK
inizio op oranje LK
en finale op zwart...

Ik ga meestal te snel over het oppervlak omdat ik bang ben voor beschadigingen in het lak als ik te langzaam gaat.....
 
Je krijgt echt geen beschadigingen van te langzaam bewegen, in een enkel geval kun je marring krijgen, maar dat is zo weer weg door de volgende stap. Voor het polijsten zou ik stand 5 gebruiken van de DAP, eventueel kun je 6 gebruiken. Hoe langzaam je moet bewegen is lastig zo uit te leggen, laten we zeggen dat je een stuk van 50 x 50 cm aan het doen bent, dan ga je van de ene kant naar de andere kant in ongeveer 6 tot 8 seconden, dat geeft je misschien een idee van de snelheid van bewegen, dan overlap je de eerste baan 50% op de terugweg enz. Dat was van links naar rechts, dan doe je nog een keer van boven naar onder op dezelfde manier.
Het tegenvallen van het resultaat heeft vaak te maken met een verkeerde techniek en niet zozeer de polijstmiddelen.

Hoe lang doe je nu over een stukje van 50 cm? (1 keer van links naar rechts).
 
Je moet wel even in gedachten houden dat de Menzerna/Monnelo gemaakt zijn voor de rotery, die dus veel"power" nodig heeft om af te breken.

Dat wil niet zeggen dat je het met de DAP niet afgebroken krijg maar de dap heeft "minder" power dan een rotery.
Wat dus wilt zeggen dat je de dap de tijd moet gunnen om dus ook het product te doen afbreken.

Wat ik je wil aanraden gezien je angst is om een stukje plaat werk te gaan halen bij je lokale schade bedrijf.
Die geven je dit echt gratis als je het vriendelijk vraagt.

Doe dan als volgt en was/klei dat plaatwerk en houd de dap er maar eens op stand 6 met je zwaarste pad en polijstmiddel 2 minuten op 1 plek.
Je angst zal dan verdwenen zijn :ja

Egro, gewoon heel langzaam bewegen en de dap de tijd gunnen om te polijsten :ja

Of anders even een afspraakje maken met de mannne van CC en die zullen je echt goed bij staan in je probleem.:-)^
 
ThaBird zei:
Je moet wel even in gedachten houden dat de Menzerna/Monnelo gemaakt zijn voor de rotery, die dus veel"power" nodig heeft om af te breken.

Dat is niet correct hoor. Het is ontwikkeld voor algemeen gebruik dus zowel rotary, dual action en zelfs met de hand prima te doen. De korrel breekt dus juist erg makkelijk af, makkelijker dan andere producten.
 
Izzy zei:
ongeveer 8 seconden een baan links naar rechts en weer teurg op stand 3/4 soms 5

De beweging is dus goed, stand 3/4 is te traag, zet maar gewoon op 5 en soms op 6. Wat voor auto? (Zie een BMW in je avatar) dan kun je denk ik gaan overschakelen op een grovere pad zoals de gele of de foamed wool pad. De BMW lakken zijn vaak hard en dan is een grovere combo nodig. Je woont in Rotterdam, dus ik zou zeggen, maak even een afspraak bij CC en dan krijg je advies op maat en de nodige uitleg.
 
Tim zei:
Dat is niet correct hoor. Het is ontwikkeld voor algemeen gebruik dus zowel rotary, dual action en zelfs met de hand prima te doen. De korrel breekt dus juist erg makkelijk af, makkelijker dan andere producten.

Lijkt me sterk dat je met de hand de diepere krassen in kwestie gaat wegkrijgen:-b

Maar goed wat ik met mijn verhaal probeerde uit te leggen was dat je de dap echt de tijd moet geven om het gewenste resultaat te krijgen en dat de rotery dit vele malen sneller doet (met alle risico's vandien ofcourse).
 
Ik heb zelf een BMW daar ga ik het ook op doen met Inizio op oranje...maar in dit geval ga ik testen op een voyager uit 2007.
Ik zal eens de tijd nemen op stand 6...ens kijken hoever ik kom.....

eerder heb ik hologrammen wel met de hand weggekregen, mar toen had ik aardig pijn in handen en lichaam :)