• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik schuim, hoe schuim jij?

Ik dacht altijd dat foam de wax laag aan zou tasten en dat je alleen moet foamen als de auto echt heel, heel vies.
Of foamen jullie gewoon elke week?
 
Dat hangt er vanaf welke foam/shampoo je gebruikt. Er zijn foams die beter reinigen, maar niet zo lief zijn voor je wax, maar er zijn ook foams die wel veilig zijn voor je wax. Ik gebruik eigenlijk altijd Monello foam, omdat die veilig is voor je wax. Als ik een auto was zonder wax, of als ik daarna toch ga kleien en polijsten dan gebruik ik ValetPro Snofoam Combo.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Ok, weer wat geleerd.

Foamen als wax nog goed is: Monello foam,
Foam als de wax eraf , Valetpro snofoam combo

Check!
 
Er is enige discussie over maar het heeft met het pH gehalte te maken.

Monello Artico Magico Snow Foam :
pH-waarde 7,2
Veilig voor Wax Ja
Veilig voor Sealant Ja

Valet Pro Snow Foam Combo :
pH-waarde 12,4
Veilig voor Wax Nee
Veilig voor Sealant Nee
 
Lijkt me niet dat je met 1 keer foamen met een agressiever product de waxlaag stript.

Is wassen met dreft geen optie?
 
Sowieso, het foam wordt zwaar verdund. Ik vraag me af hoeveel nog van die 12.4 over is na het mengen met water (pH waarde idealiter 7, maar dit is ook lang niet altijd het geval..). Ik neem tenminste aan dat die 12.4 van het geconcentreerde water? Er komt voor mijn gevoel best veel water mee in het mengsel!
 
Ik gok dat je een ontzettende schuim party gaat krijgen die alles en iedereen ontvet.
Dus geen dope shit en vet coole party meer maar gewoon saai en simpel en dat allemaal omdat jij weer zo graag Dreft wilde in je lansje.... :p
 
Dreft is voor de afwas, vette vieze pannen en voor eenden die onder de olie zitten.
Je kunt een beetje bij de was doen in de wasmachine om vuile overall's te reinigen.
Maar het is niet het beste en veiligste voor de lak.

Wat zit er dan in dat slecht is voor je lak? Het is toch eigenlijk gewoon een ontvetter met een geurtje?
 
Dit staat in een ander topic waar dit ook werd gevraagd @Ferdy

@Tim antwoorde hierop :

Waarom geen afwasmiddel gebruiken:

1) Het ontvet sterk, al je bescherming zal aangetast worden (wax etc.)
2) Het bevat zuren, de lak zal langzaam matter worden
3) Het bevat geen 'gladde' eigenschappen, vuil wordt minder veilig afgevoerd, meer kans op swirls en andere imperfecties
4) Het oppervlak wordt stroef, snellere aanhechting van vervuiling, meer kans op vastzittend vuil
5) Afwasmiddel kan de lak na lang gebruik de lak 'openen', je krijgt dan poreuze eigenschappen die je niet wilt hebben.

De glansversterkers in afwasmiddel, foppen de gebruiker vaak, de glans is na een paar dagen alweer weg.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Beste Ferdy,
Ik geloof @Tim van Carclean hierin. Er zitten vast en zeker allerlei componenten in die zeer goed reinigen. Wij gebruiken het hier thuis ook en het is super spul.
Toch was ik er niet mijn auto's mee. Daar heb ik verschillende soorten en merken shampoo's voor. Dat geeft een veel mooier resultaat.
Maar natuurlijk staat het een ieder vrij om te doen en te gebruiken wat hij/zij wil. Gelukkig wel.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Ik kan jullie wel vertellen wat er gebeurt als je 4 cm Meguiar's APC in je foam lance doet. Dan krijg je genoeg schuim om een container te vullen. Ik heb de container wel 10 keer kunnen foamen.

@Xsara Coupe Ik denk ook niet dat de uiteindelijk pH-waarde 12,4 zal zijn. Volgens mij neemt de pH-waarde met 1 af voor elke 100 maal verdunnen. Dus als je de foam 100 keer zou verdunnen, dan zou de pH 11,4 zijn. De eindverdunning van mijn hogedrukreiniger-lans combinatie is ongeveer 1:300, dus de pH zal dan rond de 11 liggen. Nu hangt de afname in de pH-waarde volgens mij ook weer af van de oplossing gebufferd is of niet. Als dat namelijk zo is, dan is de afname in pH veel minder sterk.

Mijn kennis van de scheikunde is beperkt, dus als ik hier fouten in heb gemaakt dan hoor ik dat graag.
 

Bijlagen

  • 20150807_103759.jpg
    20150807_103759.jpg
    248,3 KB · Weergaven: 481
  • 20150807_103806.jpg
    20150807_103806.jpg
    136,5 KB · Weergaven: 444
  • 20150807_104037.jpg
    20150807_104037.jpg
    199,6 KB · Weergaven: 556
Dit zit er blijkbaar in Dreft volgens het veiligheidsblad.
upload_2016-4-14_22-55-46.png

pH (onverdund): ca. 9.0

Ethanol is wel bekend.

Sodium Laureth Sulfate wordt gebruikt in bijvoorbeeld cosmetica zoals shampoo, badschuim en douchegel, waar een reinigende of schuimvormende werking de basisfunctie van het product is.

Amineoxiden oppervlakteactieve stoffen gewoonlijk gebruikt in consumentenproducten zoals shampoos , conditioners , wasmiddelen en reinigingsmiddelen voor harde oppervlakken . [ 1 ] Alkyl dimethyl amine oxide ( ketenlengte C10 - C16 ) is de commercieel meest gebruikte amine oxide .
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ferdy