• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik zie door de bomen het bos niet meer

bvdg

Detailing rookie
29 okt 2012
6
2
Goedendag,

Ik heb een rode Suzuki swift met gt pakket uit 2006 gekocht.
Nu wil ik de lak goed onderhouden.
Ik heb wel auto's met de turtle ice lijn behandeld maar volgens mij is dit niet echt top spul.
Dus mijn vraag is hoe kan ik mijn auto het beste behandelen.
Ik heb wel van alles gelezen op het forum en in het stappenplan topic en een biginners topic.
Maar ik zie door het bomen het bos niet meer.
Wat kan ik het beste doen?

Eerst de auto wassen dit is een goede shampoo las ik:Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash
En dan wat dan te doen?
Moet ik kleien? ik heb hier totaal geen ervaring mee maar ik lees het hier steeds.
Of kan ik meteen gaan poetsen? dit doe ik dan wel met de hand wat een investering van een dap apparaat vind ik te veel.
En dan in de wax?

Wat is een goed product om mijn gt pakket weer een mooie zwarte kleur te geven?
Wat zijn hier goede producten voor?
Wat zijn goede doeken en pats om mijn auto mee te behandelen?

Het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Berry
 
Berry, noteer eerst zondag 18 November in je agenda :
https://forum.Carclean.com/cc_postst14674/Over-de-IJssel-II--zondag-18-november.aspx

Dit is nou een meeting die uitermate geschikt is voor "nieuwe leden" zoals jou.

Terugkomen op je vraag :
De shampoo die je hebt gekozen is een hele fijne en goede shampoo : niks meer aan veranderen.
Clayen doe je alleen als je ook gaat waxen. Clayen is zeker iets van toegevoegde waarde wanneer je gaat waxen. Na het clayen is er geen enkele bescherming meer op de lak aanwezig. Na het clayen zul je dus ook altijd moeten beschermen met een wax of sealant.
Let wel goed op dat je een zachte of milde clay kiest. Mocht je een zware clay kiezen dan loop je kans op marring (strepen op je lak) welke je eigenlijk alleen wegkrijgt door te polijsten. Vooral de Monello clay heeft hier last van is mijn ervaring.

Wat je precies met poetsen bedoeld is mij (en ik denk meerdere met mij) onduidelijk. Als je daarmee polijsten bedoeld dan zou ik dat zeker niet met de hand gaan doen.
Reden daarvoor is dat het fysiek erg zwaar is en er een heleboel tijd in gaat zitten. Ga er maar vanuit dat je zeker een volle dag daarmee bezig bent en dan nog zul je nooit alle imperfecties uit je lak krijgen.
Ook zul je vooraf al moeten gaan bepalen welke polijstmiddel icm welke pads je nodig hebt. Mocht je twijvellen dan ben je van harte welkom om er samen eens naar te kijken.

Na het clayen (en eventueel polijsten + ontvetten) kan je gaan waxen. Hier kom ik weer iets raars tegen, je hebt namelijk een rode auto die je mooi zwart wil maken ?

Wax is enorm persoonlijk, zelf ben ik een enorme fan van de Dodo waxen al is dat als beginner best aan de prijs. Poorboys heeft ook een hele leuke wax zoals de natty's of je kan ook eens kijken naar de collinite 845 die een behoorlijk lange standtijd heeft - iets wat wel lekker is zo vlak voor de winter.
Voor je kunstof zou ik AutoFinesse - Revive adviseren.


Wat je naast deze producten nog nodig hebt :
- 2 emmers
- goede washmitt
- goede droogdoek (delerium of Monello - Senza Acqua)
- clay setje (kijk eens naar spray & wipe icm elastic clay van Poorboys)
- 1 microvezeldoek (koraal of Monello) voor het clayen
- 1 microvezeldoek (koraal of Monello) per polijst stap
- 1 microvezeldoek (koraal of Monello) voor de wax
- 2 applicator pad (1 voor de Revive & 1 voor de wax)

Daarnaast zijn er nog tal van zaken die handig en nuttig zijn, denk aan velgenreiniger, velgenborstel, polijstmiddel, handpads voor polijst, een glaze enz enz
 
Bedankt voor snelle reactie.

Dus eigenlijk hoef ik alleen te clayen en dan te waxen?
En moet poetsen bedoel ik polijsten ja.
Maar die hoef ik dus eigenlijk niet te doen?
Het is een rode auto ja, maar met kunst stof en dat wil ik dus mooi zwart hebben maar dan heb je al antwoord op gegeven.
 
Ik zeg niet dat je niet hoeft te polijsten, het brengt zeker een verbetering aan en heel vaak is het zeker de moeite waard !
Wel wil ik daarbij aanteken dat het handmatig polijsten niet opkan tegen het machinaal polijsten.

Als je het handmatig wil gaan doen dan zou mijn advies zijn om die stap over te slaan en bijvoorbeeld die tijd te gebruiken voor een glaze oid
 
Om te beginnen zou je kunnen beginnen met de shampoo die je hebt i.c.m. twee emmers en een washandschoen. Daarna kleien, een glaze aanbrengen en dan een wax of sealant. In het onderschrift van mk-us staat een link naar twee stappenplannen, lees deze lekker op je gemak door met een kopje koffie. :)
 
Volgens mij is dit: https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/California_Gold_Clay_Bar_Paint_Saving_System_kit__07240_101424
wel een goed beginners pakket of niet?
En is het dan goed om de wax van hetzelfde merk te gebruiken of maakt dat niet uit?
En is dan een vaste wax aan te raden of een vloeibare?
 
Zelf heb ik geen ervaring met de klei van Mothers, maar ik lees er veel goeds over. Een wax hoeft niet per se van hetzelfde merk te zijn. Daarvoor kun je elke wax nemen. Een vloeibare of vaste wax hangt af van wat je zelf prettig vind. Daarbij moet ik wel zeggen dat sinds ik vaste waxen gebruik dit wel mijn voorkeur geniet.
 
Mother-set is prettig omdat je dan meerdere producten hebt in 1x welk allemaal goed uit de bus komen.
Heb je al het 1 of ander dan kan je best het setje laten voor wat het is en verder neuzen.
Van shampoo tot wax hoeft zeer zeker niet 1 merk te zijn, waar wel rekening mee gehouden moet worden is of de wax/sealant/coating goed pakt op de onderliggende laag/lagen.
Soms is zelfde lijn dan beter.
 
Nogmaals bedankt voor alle sneller reactie's op mijn vragen!!
Is deze wax: https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/California_Gold_Liquid_Carnauba_Cleaner_Wax_473ml_05701_100209
goed om na het clayen te gebruiken?
Want er staan helemaal geen gebruikers ervaringen bij.
En welke pats kan ik dan het beste gebruiken?
 
Ik weet niet hoeveel je totaal wil uitgeven, maar dit is een erg goede beginners set. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een wax of een sealent. Poorboys natty's is een goede wax en poorboys ex-p is een goede sealent.
 
bvdg;303471 zei:
Nogmaals bedankt voor alle sneller reactie's op mijn vragen!
Is deze wax: https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/California_Gold_Liquid_Carnauba_Cleaner_Wax_473ml_05701_100209
goed om na het clayen te gebruiken

Is een cleaner en wax , zal minder effectief zijn dan enkel cleaner en enkel wax...

Slecht zal deze zeker niet zijn , en de prijs valt ook goed mee.


Zelf neem ik nogal snel de synthetische wax van Mothers (vaste versie) , hierin zit reeds een padje in het deksel.
Deze kan je ook gebruiken op je ramen (voorruit niet , maar ik doe het wel :grinning: )

Nadeel : in deze wax zitten oplosmiddelen en dan kan je geen "glaze" aanbrengen omdat de wax deze dan teniet doet .....


Heb gemerkt dat deze wax merkelijk veel gladder aanvoelt dan de meeste andere eens opgepoetst , maar is in wezen bijkomstig .
De standtijd zal iig langer zijn dan die 2-in-1 wax .


Wax kiezen is voor iedereen anders , probeer anders eens iemand in jouw buurt te zoeken en vraag of je eens enkele waxen mag testen ?
 
grandscenicman;303492 zei:
Nadeel : in deze wax zitten oplosmiddelen en dan kan je geen "glaze" aanbrengen omdat de wax deze dan teniet doet .....
Deze bevat een milde cleaner en al een hoop olien om de lak wat donkerder te maken.
Vandaar dat een glaze en de FX Synwax (die bedoeld gsm en niet de nieuwe Synthetic wax) geen optimale combinatie is.
Eigenlijk een beetje dubbelop.
 
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik moet doen.

Ik heb veel afgelezen de afgelopen tijd.
Ik heb gelezen dat als ik ga clayen dat er kans is op marring,
Heb ik dit ook met de: Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
Of is dat niet te zeggen?
Moet ik dan een glaze aanbrengen?
En is XPoorboys World - Black Hole - 473ml dan een goede glaze?
Dan de wax is dit een goede wax?
Collinite - Super DoubleCoat Wax No. 476S - 255g

En is het clayen echt nodig? want volgens mij is de lak niet echt vervuild.
 
Om vervuiling op je lak te voelen gebruik je een boterhammenzakje, steek je hand er in en wrijf over je lak en voelen met je vingertoppen(Is een trucje voor iedereen die begint).
Kleien is toch wel een belangrijke stap die je niet kan overslaan.
 
+1 @ Denjos.

Wat je zegt klopt bvdg, er is een kans op marring. Maar als je een beetje fijne klei zal dit wel loslopen. Daar ga je denk ik ook niet zo veel van terug zien als je Poorboys World Black Hole als glaze wilt gebruiken. Wat overigens een erg fijne glaze is. De Collinite 476S is een hele fijne wax met een mooie standtijd. Denk eraan, DUN aanbrengen anders is het echt een kreng om uit te poetsen. Ook niet te lang laten curen, anders ben ook wat spierballen rijker. ;)
 
Zoek je als beginner een wax om je auto mooi rood te krijgen, dan is de Orange Crush van Dodo Juice een hele mooie wax. Niet te duur (45,- euro) en beschermt ook heel lang. Haalt rood heel mooi op en je hoeft er niet perse een andere laag onder te zetten. Om de rubbers en plastic randen mooi zwart te krijgen is D-lux van C.Quartz het beste middel. Beter dan dat bestaat er niet, blijft heel lang mooi zwart, dekt grijze vlekken volledig af en regent er niet af. Zoek voor die eerste keer iemand in de buurt met een DAP die je wil helpen polijsten en je rijdt jarenlang in een glanzend rode auto met slechts twee middelen. Ik heb het zelf al meerdere keren op rode auto's gebruikt en het werkt echt heel goed.
 
C.Pro Dlux schijnt inderdaad een heel erg mooi product te zijn. Maar denk er dan wel om dat de behandelde delen 24 uur (!) droog moeten staan. Heb je geen garage o.i.d. dan is C.Pro PERL ook een erg fijn product voor je kunststof delen.
 
Kan de opmerkingen van DLUX alleen maar beamen.
Het zit nu enkele weken op mn trims en even afspuiten met water is voldoende om het vuil eraf te krijgen.

Inderdaad wel belangrijk om hem de 24 uur tijd te geven (droog staan dus)

Zoals altijd is een goede voorbereiding wel belangrijk.
 
Ik ben ook recent pas begonnen met het detailen.
Ik heb de Monello kleiset en de Collinite 845 gebruikt op de 2 auto's.
Zijn beiden heel erg goed bevallen!

De Monello klei is ook zacht (zeggen ze hier op het forum) dus kans op marring is kleiner dan bij een sterke klei.
En de 845 brengt heel gemakkelijk aan en is goed uit te poetsen.
Je zal in het begin wel wat teveel gebruiken, maar na enkele panelen gaat het beter (is denk ik wel zo voor elke beginner dat hij in het begin teveel gebruikt, je ziet ook zo moeilijk of er wat op je paneel zit of niet...).
Voor zover ik het goed heb begrepen moet de 845 ook niet droog blijven staan na het aanbrengen en oppoetsen, wat handig is als je geen garage ofzo hebt.

Een tip om de 845 meer vloeibaar te maken: zet hem even voor gebruik een aantal minuutjes in warm water.
En bij de klei kan je dat ook doen. 1 stukje in warm water en 1 waarmee je werkt en dan kan je telkens wisselen + blijft de klei soepel.