• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

informatie PAD's

pol121

Detailing trainee
16 nov 2015
17
47
Hallo,
Via het stappenplan word er aangeraden voor met de producten van monello te werken,
voor te polijsten voor meeste krassen eruit te krijgen en de swirls
Monello:

-Veloce:
-Mezzo:
-Finale:

Het is dus een 3stappen plan voor de polijsten, 3 verschillende producten,
nu mijn vraag is welke Pad's gebruik ik best voor deze producten , voor het grof polieren
zal ik een bijpassend pad nodig hebben heb ik zo het gevoel

+(als iemand nog een beter polijstproduct weten voor het grof polieren voor echt diepe krassen en grote swirls enzo) want op de veloce zie ik niet zo super goede reviews)

Ook nog een andere vraag , als er diepere krassen bijzitten die dus na deze 3 stappen niet verwijdert zullen zijn,
hoe worden die in bekende carosseries weggewerkt, ik heb al gehoord dat ze die uitschuren eerst en met speciale technieken dit wel lukt , hopelijk kan iemand mij hier meer informatie over geven

alvast bedankt
Mvg
 
Laatst bewerkt:
Zie onderstaande afbeelding. Pads zijn ook van monello.
Je kan ook eens kijken naar S3 + spiderpad en dan finishen met finale op wit.

10522667_767599739979838_671746694656924275_o.webp
 
  • Leuk
Reacties: Istnogferarie
Als eerste de polijstmiddelen.

Veloce, Mezzo en Finale zijn goede basic polijstmiddelen. Gebruik ze zelf met veel plezier.
Zeer goed alternatief is Scholl wat met een 2 stap systeem werkt S3 en S30. Ze zijn iets beter in bijten maar ook iets duurder in aanschaf.
Bij alle polijstmiddelen is het ook belangrijk goede pads te gebruiken, geduld, boerenverstand en denk niet dat je alles eruit gaat krijgen. 90%-95% is een normaal haalbaar getal. Hoger dan dat is de kans groot dat je misschien wel door je lak gaat uiteindelijk.

Volgens bovenstaande tabel altijd afschalen met 1 of 2 stappen fijner qua pad, 1 stap langzamer met je machine en 1 stap fijner met polijstmiddel.

Voorbeeld Monello :
Veloce op Geel of Oranje
Mezzo op Groen
Finale op Wit of bij zachte lak Zwart.

Let wel! Je weet pas wat je nodig hebt met polijsten door testspots te maken.
Op extreem harde lak zul je misschien zelf wel met Paars (wool pad) aan de slag moeten en meerdere hits met Veloce moeten geven en op zachte lak zul je met Mezzo op Groen misschien wel een super resultaat halen terwijl je op zachte lak met een Gele pad en Veloce de boel alleen maar meer gaat krassen.


Wat je zegt over de diepere krassen.....
Je kunt gaan wetsanden. Hier moet je je wel eerst over inlezen maar de basis is schuurpapier P2500 of P3000 en water en dan schuren.
Pas wel op met wetsanden, je gaat makkelijker door je blanke lak dan je denkt.

Als je kijkt naar dit tabelletje.
Nr. 3 krassen krijg je eruit met polijsten en of wetsanden
Nr. 2 krassen kun je bijtippen met kleur en/of blanke lak en daarna wetsanden en polijsten.
Nr. 1 krassen zijn eigenlijk bedoeld om over te spuiten.
Nr. 1 en Nr. 2 zul je altijd blijven zien als je ze bijtipt en wetsand.
lak-beschadigingen.gif


Persoonlijk zou ik eerst met polijstmiddelen en pads proberen. Daarna pas wetsanden.
 
Laatst bewerkt:
Als eerste de polijstmiddelen.

Veloce, Mezzo en Finale zijn goede basic polijstmiddelen. Gebruik ze zelf met veel plezier.
Zeer goed alternatief is Scholl wat met een 2 stap systeem werkt S3 en S30. Ze zijn iets beter in bijten maar ook iets duurder in aanschaf.
Bij alle polijstmiddelen is het ook belangrijk goede pads te gebruiken, geduld, boerenverstand en denk niet dat je alles eruit gaat krijgen. 90%-95% is een normaal haalbaar getal. Hoger dan dat is de kans groot dat je misschien wel door je lak gaat uiteindelijk.

Volgens bovenstaande tabel altijd afschalen met 1 of 2 stappen fijner qua pad, 1 stap langzamer met je machine en 1 stap fijner met polijstmiddel.

Voorbeeld Monello :
Veloce op Geel of Oranje
Mezzo op Groen
Finale op Wit of bij zachte lak Zwart.

Let wel! Je weet pas wat je nodig hebt met polijsten door testspots te maken.
Op extreem harde lak zul je misschien zelf wel met Paars (wool pad) aan de slag moeten en meerdere hits met Veloce moeten geven en op zachte lak zul je met Mezzo op Groen misschien wel een super resultaat halen terwijl je op zachte lak met een Gele pad en Veloce de boel alleen maar meer gaat krassen.


Wat je zegt over de diepere krassen.....
Je kunt gaan wetsanden. Hier moet je je wel eerst over inlezen maar de basis is schuurpapier P2500 of P3000 en water en dan schuren.
Pas wel op met wetsanden, je gaat makkelijker door je blanke lak dan je denkt.

Als je kijkt naar dit tabelletje.
Nr. 3 krassen krijg je eruit met polijsten en of wetsanden
Nr. 2 krassen kun je bijtippen met kleur en/of blanke lak en daarna wetsanden en polijsten.
Nr. 1 krassen zijn eigenlijk bedoeld om over te spuiten.
Nr. 1 en Nr. 2 zul je altijd blijven zien als je ze bijtipt en wetsand.
Bekijk bijlage 83491

Persoonlijk zou ik eerst met polijstmiddelen en pads proberen. Daarna pas wetsanden.
bedankt voor deze uitleg!
het klopt volledig wat je zegt ,
ik heb bij voorbeeld eens een auto grof gepolijst met een wool pad met resultaat dat ik nog meer krassen maakte en heel veel kringen
die je dan duidelijk ziet als de zon erop schijnt.
Mijn vraag nu is , wat als je het bijvoorbeeld verpest hebt met deze veloce "grof polijsten" , en eigenlijk nog meer kringen en krassen gemaakt hebt
kan je die nog herstellen met de mezzo , kan je daarmee die kringen eruit krijgen die je ziet wanneer een auto in de zon staat?

dit heb ik altijd , bij het polieren van een auto maak ik de krassen minder zichtbaar maar ik zie allemaal draaischijven , allemaal zo kringen
hoop dat iemand hier raad mee weet om die er dan terug uittekrijgen
alvast bedankt
 
Draaischijven komen denk ik eerder voor van een vieze pad.
Als je met Veloce krassen maakt dan haal je die er wel uit met Mezzo mits je weet wat je doet.

Het allerbelangrijkste!!!!!!!!!! is om voor het polijsten de auto goed te wassen, ijzer en teer te verwijderen van de gehele lak! en goed te kleien. Je lak moet schoon zijn voor het polijsten
 
rotary en op een hoge snelheid altijd omdat ik het gevoel heb als ik op een laag tempo polier , dat deze onmogelijk de krassen eruit kunnen doen,
maarja niet zoveel ervaring met polieren daarom vraag ik het hier eventjes :)
 
Draaischijven komen denk ik eerder voor van een vieze pad.
Als je met Veloce krassen maakt dan haal je die er wel uit met Mezzo mits je weet wat je doet.

Het allerbelangrijkste!!!!!!!!!! is om voor het polijsten de auto goed te wassen, ijzer en teer te verwijderen van de gehele lak! en goed te kleien. Je lak moet schoon zijn voor het polijsten
als je weet wat je doet? heeft de techniek waar je polijst dan zoveel invloed op het resultaat?
moet je heel langzaam heen en weer gaan of vloeiende bewegingen of?

alvast bedankt voor de reacties
 
Ten eerste, snelheid bouw je af
Je kunt niet finishen op hoge snelheid en zeker niet met een Rotary!

Rotary is heel mooi voor compounden, maar Mezzo en Finale zou ik toch echt met een Dual-Action doen.
Als je kijkt naar het tabelletje (gebasseerd op een DAP) is compounden (Veloce) op snelheid 6, Mezzo op snelheid 5 en Finale op 4.

Uhm de vragen die je nu stelt is denk ik beter als je eens met iemand meekijkt/werkt.
Waar woont jouw huis?

Ik zit in Gouda en je mag best wel een keertje meekijken, liever meewerken dan hoef ik ook minder te doen
 
Als je niet zoveel ervaring hebt en alleen een rotary gebruikt dan zal je altijd die 'kringen' of hologrammen hebben, dus is nabewerken met een excentrische machine zeker aan te raden om die eruit te halen.
 
als je weet wat je doet? heeft de techniek waar je polijst dan zoveel invloed op het resultaat?

Tja... Daar antwoord ik volmondig '' JA '' op. :p

Een Rotary is krachtiger en lastiger te controleren, en dus ook gevoeliger voor een onjuiste techniek, dan een excentrische machine die je met 9 vingers in je neus nog kan controleren. :D

Op hoge snelheid werken is in de regel bedoeld om te ''slijpen/cutten'' en hiermee zal je flink kunnen corrigeren, maar eigenlijk ook lichte ''schade'' aanbrengen. (Hologrammen, polijstbanen, doffe lak,etc) Je zal dus ook moeten afschalen naar een combinatie van fijner polijstmiddel + zachtere pad en dit op een iets lagere snelheid om deze ''schade'' weer weg te polijsten en aan je hoogglans te gaan werken. Uiteindelijk pak je dan een heel fijn polijstmiddel + hele zachte pad en ligt de snelheid nóg lager en werk je de lak af tot hoogglans.

Zie het maar als iets opschuren wat heel grof is, bijvoorbeeld je oude houten hobbelpaard;

( 1 ) Met grof schuurpapier schuur je het meeste al strak, maar je zal zien dat het nog niet zo lekker glad is en je schuurkrassen hebt.
(Kan je al een stuk lekkerder hobbelen, maar je voelt nog aan je billen dat je splinters verzamelt)

( 2 ) Met een middel-grove korrel werk je deze schuurkrassen weg en word hij een stuk gladder.
(Je voelt nu zo goed als niks meer, alle vormen mooi afgewerkt en je billen splintervrij)

( 3 ) Met een fijne-korrel schuur je hem spekglad en zou je zelfs met je tong eroverheen kunnen.
(Nu is hij zo lekker glad, dat je moet oppassen dat je door het harde hobbelen geen zweetreet krijgt, anders glibber je er zó af!)

(1) Krassen en verwering is weg, maar je hebt wel hologrammen en polijstbanen gemaakt.
(2) Je polijst de bovenstaande defecten weg en werkt aan je hoogglans.
(3( Je polijst nu héél fijn en creëert de gewilde hoogglans.


Ik heb weinig ervaring met een Rotary + geschikte pads. Maar ik verwacht dat je prima met de Monello-foam pads kan werken. Zowel bij een excentrische als concentrische machine zal je de basis moeten volgen zoals gedeeltelijk hierboven omschreven in mijn bericht en alle berichte erboven en dan moet het goedkomen.



Greetz
 
Laatst bewerkt:
https://www.Carclean.com/product/Monello/Raffini_6_Recessed_Ultimate_Pad_Bundle_6_pack_103434

Dit zijn dus de PAD's die aanbevolen worden voor deze Monello producten dus?
Veel vermelden dat de PAD's tijdig mooi gemaakt moeten worden, mogen deze pads dan volledig in warm water uitgespoeld worden en dan gewoon zo eventjes drogen en hergebruiken?