Zojuist de topic titel maar meteen even aangepast - dan kan ik alle detail ervaringen onder 1 kopje houden. Helaas staat het 2e detail verslag los dus hier maar meteen de link in plaatsen. Houd het overzichtelijker, nietwaar? https://forum.Carclean.com/threads/inges-2e-detailpoging-met-grotendeels-af-producten.11278/
Vorige week voor de 1e keer de dap gebruikt en hieronder het verslag.
Zoals beloofd zou ik een verslag maken van mijn 1e ervaringen met de dap - heb per dag niet meer dan 2 1/2 max aan de auto gewerkt.
De gebruikte spullen
Wassen:
DJ Born to be Mild shampoo
Foam Super snow foam
PB APC
PB Bug squash
C. Pro Tar. X
C. Pro Iron-x Gel
Monello Wash Mitt
Action Washmitt
Kleien:
Mother's klei + DJ klei lube
Polijsten:
Dap 900
Mothers Rubing en Finishing Compound
AF Paint prep
PB Prof polish
DJ Fin Pads groen, blauw en zwart
Monello Professional 5.5" pad wit
Monello oranje handpad
C.Pro eraser
PB Spray&wipe
3M 25mm tape
Beschermen:
AF Tough Coat seal
AF Tough Coat spray sealant
Reload
Pinnacle series 2 wax
DJ Fin Pad zwart
Monello Rode/ zwarte handpad
DJ finger Mitt
Velgen:
PB wheelsealant
Trims:
Action bandendressing pad
AF Trim Revive
Banden
AF Satin Tyre Gel
Ramen:
AF Crystal Glass Cleaner
AF Tough Coat Sealant (achter- en zijramen)
Reload (voorraam)
Monello doeken:
Peluce Verde
Peluce Bianco
Piccolo Nero
Senza Acqua Drying Towel
Dag1:
Hier heb ik alleen de auto gefoamed, wassen en gekleid. Ik heb de auto eerst gefoamed met een mengsel van PB Bug Squash en SSF. Dit heb ik een tijdje laten intrekken en daarna in de wasbox afgespoeld met de HD. Aangezien de auto niet mega vies was zorgde dat er al voor dat de grootste viezigheid verdwenen was. Hierna de wielen in de Iron-x gel gezet en begonnen met het wassen van de auto met een mengsel van APC + BTBM shampoo. Dit zorgde ervoor dat de oude beschermingslagen van de lak af waren. Helaas beleven er wel wat kleine teerspettertjes achter en heb daarom de auto rondom (de lage delen) in de tar-x gespoten die na enige tijd mooi vloeibaar werden en met nog een rondje shampoo en HD verdwenen ook deze als sneeuw voor de zon. Wat me erg verbaasde was dat de wielen ook deze keer best wel weer rood kleurde van de Iron-x - had die een week of 3 hiervoor ook gebruikt. Ik had nu dus eigenlijk bijna geen kleuring verwacht...
Na het wassen de auto terug naar huis gereden (kleine kilometer) en toen met de Mother's klei en DJ Lube de auto gekleid. Net als de vorige keren kwam er ook nu weinig tot geen vervuiling van de auto af.
Dag 2:
Nu werd het spannend want hoe zou het gaan met de dap. Ik had op U-tube de nodige filmpjes gezien en op de SDD dag de demonstratie van Kees maar om het dan zelf te gaan doen is toch nog best wel lastig. De dag begonnen met het afplakken van de auto. De buitenste trims had ik dan ook al even niet meer in de AF Revive gezet om het vastplakken van de 3M 25mm tape te vergemakkelijken. Ik weet dat het belangrijk is om goed af te plakken maar vind het altijd een rot werkje.
Maar goed toen dat was gebeurd begonnen op de motorkap - vanwege het goed er bijkunnen. Hier ben ik begonnen met de Finishing compound + blauwe pad maar dat deed op de steenslag plek die ik had zitten niet voldoende. Toen door naar de groene + Rubbing compound - dit ging al een heel stukje beter en de het plekje werd een stuk minder zichtbaar - nu alleen nog zichtbaar vanuit een bepaalde hoek. Op advies van CC Kees de auto met de Finishing compound (+ blauwe pad) gedaan. Dit omdat er volgens hem weinig tot geen swirls e.d. op de auto zaten. In het begin best wel een beetje met de machine aan het stoeien geweest om het gewenste tempo van bewegen onder de knie te krijgen maar ook om de toerenknop te verstellen. Wat zou het makkelijk zijn geweest als die bovenop de machine had gezeten. Maar goed na een aantal hits ging het wat makkelijker, doch moest wel steeds goed nadenken over welke stappen te doen. Ben om de auto helemaal te doen een paar uurtjes bezig geweest wat m.n. lag aan het feit de machine leren kennen. merkte na een tijdje wel dat mijn armen zeer begonnen te doen dus wat extra spierballen zal ik de afgelopen week wel gekweekt hebben
. Na ieder paneel gedaan te hebben alles afgenomen met Eraser. En wat ik zag was eigenlijk best wel heel netjes. Toen ik de auto rond was was het weer welletjes voor zowel de rug als de armen. Morgen weer een dag.
Dag 3:
Vandaag de binnenkant van de deuren gedaan met een oranje pad + Rubbing compound, de buitenkant met AF paint Prep (DJ blauwe pad) en de step 2 van Mothers aangebracht (idem als PB Blackhole) met de Dap + zwarte DJ pad. Nadat ik dit had gedaan zag ik helaas toch nog wat krasjes die ik eerder niet had gezien. Mijn bouwlampen (beidde) waren helaas kapot gegaan en mijn reserve lampje deed het ook niet dus ik moest het hebben van de TL + daglichtlamp die in de garage zit. Ondanks dat de armen best wel moe zijn vandaag toch gemerkt dat ik de dap wat beter onder de knie aan het krijgen ben - het duurt nu wat minder lang om de auto helemaal gedapt te hebben.
Dag 4:
Hiervan heb ik blijkbaar geen foto's gemaakt. Maar goed het feit dat er nog krasjes zichtbaar waren beviel me niet en dus vandaag met de Monello witte pad + Rubbing Compound toch nogmaals de auto gedaan. Voor de Monello pad gekozen omdat ik het verschil met de DJ pad wilde weten. Voor mijn ongeoefende hand zit er niet veel verschil in. De Monello is 0.5" kleiner wat het wat makkelijker maakt bij de buitenspiegels maar verder wat mij betreft geen verschil. Na de Rubbing compound ook nog een rondje met de Finishing compound gedaan (DJ zwarte pad). Ik durfde nu eigenlijk nog niet met zwaarder geschut aan de gang - zitten nog steeds wat kleine krasjes is maar goed dat is dan voor een andere keer. Vermoed ook dat de Mothers misschien niet helemaal geschikt is voor de harde vag lak. Dus maar eens oriënteren op Menzerna polish dit omdat deze in kleinere verpakking zit dan de Monello (jammer dat deze er niet in de 250 ml is want dat is meer dan groot genoeg voor alleen mijn eigen auto). Met de ervaring tot nu toe en dat is nog maar best bar weinig ben ik nu zo ver dat ik met zwaardere pads + compound aan de slag zou durven gaan. Dus de extra ronde met Rubbing en Finishing Compound zijn wat dat betreft dus niet voor niets geweest. Ook de dap verder leren beheersen.
Dag 5:
Vandaag de AF Paint Prep (Monello Professional witte pad + Monello zwarte handpad) en de AF Tough Coat Seal (DJ zwarte pad + Monello rode handpad) aangebracht (interieur als exterieur). Dit is wel veel fijner dan met de hand simpelweg omdat het veel makkelijker dun is aan te brengen. Zeker met de Seal is dat erg goed te merken. Omdat het aanbrengen hiervan zo goed ging + ik merkte dat mijn energie minder begint te worden heb ik ervan af gezien om voor 2 lagen Tough Coat te gaan. Ook gaat het dappen steeds beter - de handigheid blijft toenemen.
Dag 6:
Vandaag toch besloten voor de Pinnacle wax (DJ finger mitt) te gaan (interieur en exterieur). Ik stond in dubio met de DJ Rainforest Rub maar vanwege een mooi verslag op autogeek voor de Pinnacle gekozen. Ik moet zeggen de wax verwerkt erg gemakkelijk (aanbrengen/ uitbuffen) alhoewel ik ervoor heb gekozen om een panneel of 3 te doen en dan pas uit te buffen. In het begin had ik een beetje twijfel bij de wax maar naarmate ik hem wat meer gebruikte vond ik het steeds makkelijker te verwerken. Ook de glans vond en vind ik erg mooi van de wax. De wetlook waarin in het Autogeek verslag wordt gerept is wat mij betreft niet overdreven.
Toen de wax gedaan was de ramen gedaan met AF Crystal Glass cleaner - cadeautje van James van AF. Ik moet zeggen dat het heel goed werkt - heeft wel ene alcohol basis dus moet mnet het warme weer redelijk vlug met uitpoetsen zijn maar maakt de ramen mooi en streeploos schoon. Ook de polijst spetters die nog op de ramen zaten (niet veel) verdwenen als sneeuw voor de zon. Als ik deze vergelijk met de Meg's Concentrate dan laat het de ramen stroever achter. Qua geur vind ik de Meg's prettiger maar beidde doen hun werk prima. Voorlopig bewaar ik de AF voor na polijstwerk omdat het de spetters makkelijk verwijdert. Heb hierbij geen vergelijk met Meg's.
Dag 7:
Vandaag de AF Tough Coat Spray Sealant over de wax aangebracht (interieur en exterieur). Eerst de auto helemaal inwrijven met de Sealant en daarna uitbuffen. Dit ging erg gemakkelijk. Het verbaasde me dat de AF nog eens een extra glans aan de lak toebracht waardoor de Pinnacle glans + wetlook nog eens versterkt werden. Ik weet dat de Sealant er nog overheen niet nodig was maar wilde deze gewoon meteen uitproberen en daar het kan.... maar gedaan. Ik vermoed dat deze op termijn de Reload gaat vervangen want ook op de rubbers, is hij gewoon te gebruiken. De glans en diepte die het geeft zijn mooier dan van de Reload. Nu zal alleen de standtijd zich nog moeten bewijzen doch AF geeft 3 maanden aan. Dus ongeveer hetzelfde als de Reload.
Ook vast een begin met de motorkap gemaakt en de zwarte delen in de AF trim revive gezet zodat ze er weer mooi uitzien.
Dag 8:
De binnenkant van de motorkap in de Reload gezet ( 2 laagjes) + de plastic kappen van de motoronderdelen getopt met Reload. En verder de velgen voor de 3e keer in de wheelsealant gezet zodat ze er weer even tegen kunnen. Tenslotte de banden + zwarte wieldoppen in de Af Satin Gel gezet.
En dan nog wat allerlaatste foto's van het eindresultaat.
Mochten er tips, suggesties, handigheidjes zijn dan houd ik me van harte aanbevolen.