• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Inge's detail pogingen

beter kleine krasjes maken met poep verwijderen dan die laten zitten en ingevreten poepvlekken.....
 
dat is inderdaad in de buurt - heb In Doorn in het verleden met de SIGMA, brandweer, Politie en leger daar oefeningen gehad.

Ik zou inderdaad op de basis gewoon je auto bijhouden zelfs onder groen licht. Hier in de garage is het licht ook niet geweldig maar voldoende.

Kan me alleen maar aansluiten bij het vogelpoep advies - meteen weghalen - ik heb hier een fles van Mothers in de auto liggen ( die bij de kleiset zit) werkt er perfect voor. De klei lube gebruik ik van DJ dan voorkom ik afbrokkelen van de klei + is ene stuk voordeliger.

Ik vind de de PB ook erg plezierig ruiken - heel de auto ruikt nu naar de Natural Look - afgelopen weekeind de binnenkant verwend.
 
thnx,

moet maar eens op zoek naar een binnen iets hierzo in venlo. dat in doorn ga ik zeker oppakken maar met dit weer veels te koud !!!
 
Succes met zoeken in Venlo. En ja het is nu wel een beetje erg koud om iets aan de auto te doen. Hoop dat het vlug weer een graad of 14 is. Als ik naar de voorspellingen kijk gana we eind van de week gelukkig die kant weer uit.
 
Zojuist de topic titel maar meteen even aangepast - dan kan ik alle detail ervaringen onder 1 kopje houden. Helaas staat het 2e detail verslag los dus hier maar meteen de link in plaatsen. Houd het overzichtelijker, nietwaar? https://forum.Carclean.com/threads/inges-2e-detailpoging-met-grotendeels-af-producten.11278/

Vorige week voor de 1e keer de dap gebruikt en hieronder het verslag.
Zoals beloofd zou ik een verslag maken van mijn 1e ervaringen met de dap - heb per dag niet meer dan 2 1/2 max aan de auto gewerkt.

De gebruikte spullen
Wassen:
DJ Born to be Mild shampoo
Foam Super snow foam
PB APC
PB Bug squash
C. Pro Tar. X
C. Pro Iron-x Gel
Monello Wash Mitt
Action Washmitt

Kleien:
Mother's klei + DJ klei lube

Polijsten:
Dap 900
Mothers Rubing en Finishing Compound
AF Paint prep
PB Prof polish
DJ Fin Pads groen, blauw en zwart
Monello Professional 5.5" pad wit
Monello oranje handpad
C.Pro eraser
PB Spray&wipe
3M 25mm tape

Beschermen:
AF Tough Coat seal
AF Tough Coat spray sealant
Reload
Pinnacle series 2 wax
DJ Fin Pad zwart
Monello Rode/ zwarte handpad
DJ finger Mitt

Velgen:
PB wheelsealant

Trims:
Action bandendressing pad
AF Trim Revive

Banden
AF Satin Tyre Gel

Ramen:
AF Crystal Glass Cleaner
AF Tough Coat Sealant (achter- en zijramen)
Reload (voorraam)

Monello doeken:
Peluce Verde
Peluce Bianco
Piccolo Nero
Senza Acqua Drying Towel

Dag1:
Hier heb ik alleen de auto gefoamed, wassen en gekleid. Ik heb de auto eerst gefoamed met een mengsel van PB Bug Squash en SSF. Dit heb ik een tijdje laten intrekken en daarna in de wasbox afgespoeld met de HD. Aangezien de auto niet mega vies was zorgde dat er al voor dat de grootste viezigheid verdwenen was. Hierna de wielen in de Iron-x gel gezet en begonnen met het wassen van de auto met een mengsel van APC + BTBM shampoo. Dit zorgde ervoor dat de oude beschermingslagen van de lak af waren. Helaas beleven er wel wat kleine teerspettertjes achter en heb daarom de auto rondom (de lage delen) in de tar-x gespoten die na enige tijd mooi vloeibaar werden en met nog een rondje shampoo en HD verdwenen ook deze als sneeuw voor de zon. Wat me erg verbaasde was dat de wielen ook deze keer best wel weer rood kleurde van de Iron-x - had die een week of 3 hiervoor ook gebruikt. Ik had nu dus eigenlijk bijna geen kleuring verwacht...
Na het wassen de auto terug naar huis gereden (kleine kilometer) en toen met de Mother's klei en DJ Lube de auto gekleid. Net als de vorige keren kwam er ook nu weinig tot geen vervuiling van de auto af. :)
qijl.jpg

u71b.jpg

oyd3.jpg

wk0z.jpg


Dag 2:
Nu werd het spannend want hoe zou het gaan met de dap. Ik had op U-tube de nodige filmpjes gezien en op de SDD dag de demonstratie van Kees maar om het dan zelf te gaan doen is toch nog best wel lastig. De dag begonnen met het afplakken van de auto. De buitenste trims had ik dan ook al even niet meer in de AF Revive gezet om het vastplakken van de 3M 25mm tape te vergemakkelijken. Ik weet dat het belangrijk is om goed af te plakken maar vind het altijd een rot werkje.
Maar goed toen dat was gebeurd begonnen op de motorkap - vanwege het goed er bijkunnen. Hier ben ik begonnen met de Finishing compound + blauwe pad maar dat deed op de steenslag plek die ik had zitten niet voldoende. Toen door naar de groene + Rubbing compound - dit ging al een heel stukje beter en de het plekje werd een stuk minder zichtbaar - nu alleen nog zichtbaar vanuit een bepaalde hoek. Op advies van CC Kees de auto met de Finishing compound (+ blauwe pad) gedaan. Dit omdat er volgens hem weinig tot geen swirls e.d. op de auto zaten. In het begin best wel een beetje met de machine aan het stoeien geweest om het gewenste tempo van bewegen onder de knie te krijgen maar ook om de toerenknop te verstellen. Wat zou het makkelijk zijn geweest als die bovenop de machine had gezeten. Maar goed na een aantal hits ging het wat makkelijker, doch moest wel steeds goed nadenken over welke stappen te doen. Ben om de auto helemaal te doen een paar uurtjes bezig geweest wat m.n. lag aan het feit de machine leren kennen. merkte na een tijdje wel dat mijn armen zeer begonnen te doen dus wat extra spierballen zal ik de afgelopen week wel gekweekt hebben ;). Na ieder paneel gedaan te hebben alles afgenomen met Eraser. En wat ik zag was eigenlijk best wel heel netjes. Toen ik de auto rond was was het weer welletjes voor zowel de rug als de armen. Morgen weer een dag.
1bg8.jpg

caxc.jpg

30d6.jpg


Dag 3:
Vandaag de binnenkant van de deuren gedaan met een oranje pad + Rubbing compound, de buitenkant met AF paint Prep (DJ blauwe pad) en de step 2 van Mothers aangebracht (idem als PB Blackhole) met de Dap + zwarte DJ pad. Nadat ik dit had gedaan zag ik helaas toch nog wat krasjes die ik eerder niet had gezien. Mijn bouwlampen (beidde) waren helaas kapot gegaan en mijn reserve lampje deed het ook niet dus ik moest het hebben van de TL + daglichtlamp die in de garage zit. Ondanks dat de armen best wel moe zijn vandaag toch gemerkt dat ik de dap wat beter onder de knie aan het krijgen ben - het duurt nu wat minder lang om de auto helemaal gedapt te hebben.
zbsa.jpg


Dag 4:
Hiervan heb ik blijkbaar geen foto's gemaakt. Maar goed het feit dat er nog krasjes zichtbaar waren beviel me niet en dus vandaag met de Monello witte pad + Rubbing Compound toch nogmaals de auto gedaan. Voor de Monello pad gekozen omdat ik het verschil met de DJ pad wilde weten. Voor mijn ongeoefende hand zit er niet veel verschil in. De Monello is 0.5" kleiner wat het wat makkelijker maakt bij de buitenspiegels maar verder wat mij betreft geen verschil. Na de Rubbing compound ook nog een rondje met de Finishing compound gedaan (DJ zwarte pad). Ik durfde nu eigenlijk nog niet met zwaarder geschut aan de gang - zitten nog steeds wat kleine krasjes is maar goed dat is dan voor een andere keer. Vermoed ook dat de Mothers misschien niet helemaal geschikt is voor de harde vag lak. Dus maar eens oriënteren op Menzerna polish dit omdat deze in kleinere verpakking zit dan de Monello (jammer dat deze er niet in de 250 ml is want dat is meer dan groot genoeg voor alleen mijn eigen auto). Met de ervaring tot nu toe en dat is nog maar best bar weinig ben ik nu zo ver dat ik met zwaardere pads + compound aan de slag zou durven gaan. Dus de extra ronde met Rubbing en Finishing Compound zijn wat dat betreft dus niet voor niets geweest. Ook de dap verder leren beheersen.

Dag 5:
Vandaag de AF Paint Prep (Monello Professional witte pad + Monello zwarte handpad) en de AF Tough Coat Seal (DJ zwarte pad + Monello rode handpad) aangebracht (interieur als exterieur). Dit is wel veel fijner dan met de hand simpelweg omdat het veel makkelijker dun is aan te brengen. Zeker met de Seal is dat erg goed te merken. Omdat het aanbrengen hiervan zo goed ging + ik merkte dat mijn energie minder begint te worden heb ik ervan af gezien om voor 2 lagen Tough Coat te gaan. Ook gaat het dappen steeds beter - de handigheid blijft toenemen.
fmxn.jpg

u1iv.jpg


Dag 6:
Vandaag toch besloten voor de Pinnacle wax (DJ finger mitt) te gaan (interieur en exterieur). Ik stond in dubio met de DJ Rainforest Rub maar vanwege een mooi verslag op autogeek voor de Pinnacle gekozen. Ik moet zeggen de wax verwerkt erg gemakkelijk (aanbrengen/ uitbuffen) alhoewel ik ervoor heb gekozen om een panneel of 3 te doen en dan pas uit te buffen. In het begin had ik een beetje twijfel bij de wax maar naarmate ik hem wat meer gebruikte vond ik het steeds makkelijker te verwerken. Ook de glans vond en vind ik erg mooi van de wax. De wetlook waarin in het Autogeek verslag wordt gerept is wat mij betreft niet overdreven.
Toen de wax gedaan was de ramen gedaan met AF Crystal Glass cleaner - cadeautje van James van AF. Ik moet zeggen dat het heel goed werkt - heeft wel ene alcohol basis dus moet mnet het warme weer redelijk vlug met uitpoetsen zijn maar maakt de ramen mooi en streeploos schoon. Ook de polijst spetters die nog op de ramen zaten (niet veel) verdwenen als sneeuw voor de zon. Als ik deze vergelijk met de Meg's Concentrate dan laat het de ramen stroever achter. Qua geur vind ik de Meg's prettiger maar beidde doen hun werk prima. Voorlopig bewaar ik de AF voor na polijstwerk omdat het de spetters makkelijk verwijdert. Heb hierbij geen vergelijk met Meg's.
93y6.jpg

goko.jpg

ym4r.jpg


Dag 7:
Vandaag de AF Tough Coat Spray Sealant over de wax aangebracht (interieur en exterieur). Eerst de auto helemaal inwrijven met de Sealant en daarna uitbuffen. Dit ging erg gemakkelijk. Het verbaasde me dat de AF nog eens een extra glans aan de lak toebracht waardoor de Pinnacle glans + wetlook nog eens versterkt werden. Ik weet dat de Sealant er nog overheen niet nodig was maar wilde deze gewoon meteen uitproberen en daar het kan.... maar gedaan. Ik vermoed dat deze op termijn de Reload gaat vervangen want ook op de rubbers, is hij gewoon te gebruiken. De glans en diepte die het geeft zijn mooier dan van de Reload. Nu zal alleen de standtijd zich nog moeten bewijzen doch AF geeft 3 maanden aan. Dus ongeveer hetzelfde als de Reload.
Ook vast een begin met de motorkap gemaakt en de zwarte delen in de AF trim revive gezet zodat ze er weer mooi uitzien.
g258.jpg



Dag 8:
De binnenkant van de motorkap in de Reload gezet ( 2 laagjes) + de plastic kappen van de motoronderdelen getopt met Reload. En verder de velgen voor de 3e keer in de wheelsealant gezet zodat ze er weer even tegen kunnen. Tenslotte de banden + zwarte wieldoppen in de Af Satin Gel gezet.
En dan nog wat allerlaatste foto's van het eindresultaat.
j46f.jpg

vbct.jpg

dlsx.jpg

1h7d.jpg


Mochten er tips, suggesties, handigheidjes zijn dan houd ik me van harte aanbevolen.
 
Weet niet of ik de foto's van de aanpassingen die ik heb laten doen (door vagtechniek) al ergens had staan maar om het autoplaatje compleet te maken...
[img=http://imageshack.us/a/img690/8597/9msl.jpg][/URL]
volledig ander onderdashboard

[img=http://imagizer.imageshack.us/a/img854/9792/fdo9.jpg][/URL]
daar waar het allemaal mee begonnen was - een dashboardkastje ipv plankje

[img=http://imagizer.imageshack.us/a/img542/2001/fodg.jpg][/URL]
lederen stuur

[img=http://imageshack.us/a/img692/2199/1136063edited1pook.jpg][/URL]
carcom kit + high Up! pook

[img=http://imageshack.us/a/img208/2173/1136064edited1handrem.jpg][/URL]
Up! lederen handremgreep + chroom knopje

[img=http://imageshack.us/a/img856/682/5206162edited1.jpg][/URL]
chromen High Up! electrisch en verwarmbare spiegels

[img=http://imageshack.us/a/img855/3549/gfyn.jpg][/URL]
beklede kofferruimte + lampje

[img=http://imagizer.imageshack.us/a/img854/5531/0yi7.jpg][/URL]
armsteun

[img=http://imageshack.us/a/img833/5042/autocloeseupchroom.jpg][/URL]
chromen deurgreepcovers
Mocht iemand weten of de kunststof deurgrepen inmiddels ergens mooi in het chroom gesproten kunnen worden dan houd ik me aanbevolen voor een adresje. Zou dat namelijk het mooiste vinden.
 
Goed bezig geweest! In het begin vond ik de snelheids-instellings-wiel op de DAP ook lastig, maar op de één of andere manier wen je er toch aan.

Één vraag eigenlijk, de algemene regel is: eerst een sealant, dan pas een wax. Waarom de AF sealant over de Pinnacle wax heen gebruikt? (Reload is trouwens ook op rubber te gebruiken.)

Bedankt voor het verslag. :)^
 
Grondig gewerkt :) Mooi resultaat ook en mooie wagen. Alu velgen zouden, voor mij persoonlijk, de wagen volledig tot z'n recht laten komen.
 
GMT Toyota. Gelukkig dan komt het vast wel goed met het eraan wennen.
Ik heb eerst de AF Tough Coat seal gebruikt (sealant) en toen de wax en daarna de Sealant Spray. Dit op advies van James van AF. De sealant heeft een langere standtijd dan de spray sealant dus vandaar eerst sealant toen wax en daarna de spray variant.

Ik weet dat Reload ook op de rubbers te gebruiken is echter van de Af spray sealant wist ik dat niet dus vandaar...

Bettengo. LM velgen staan op mijn verlanglijstje doch daar mijn inkomen komend jaar aanzienlijk daalt als gevolg van mijn ongeluk moet ik nog wat langer sparen dan gepland. Uiteindelijk komen er wel mooi LM velgen onder. 16" vermoed ik.
 
Flink werk verzet maar toch gelukt!
Ziet er netjes uit zo en gelukkig wen je er ook snel aan de machine, ik zou niet meer zonder willen persoonlijk.
Had ook liever digitale knopjes gehad met geheugenplaatsen bovenop voor de snelheden maar ach, je kunt niet alles hebben voor die prijs! :)

Je producten ben ik niet bekend mee en jammer van de krasjes maar dat zie je er niet aan af aan de foto's en staat hij er als nieuw bij ;)

Bandenglans vind ik persoonlijk net iets te maar het droogt misschien wel in nog.
Ik gebruik het roze goedje inmiddels van Poorboys naar alle tevredenheid. (wheel sealant)

Sterkte met je rug!
 
Daar heb je ook wel weer gelijk in. En ach ... we wennen er wel ooit aan.

Toch en reden om eens met Af te gaan werken - vermoed dat je dan niet anders meer wil. Hoezo een fan! :)

Bandenglans is van toen hij er net opzat - is nu al een heel stukje minder. Doch ik vind dat je de bandenglans altijd wel wat mag zien want waar doen we het er anders voor op, nietwaar? ;)

Heb over het aanbrengen van de wheelsealant van Pb ook geen klagen - gaat makkelijk.

rlouman en toen was hij nog niet eens helemaal af.... kun je nagaan hoe hij nu nog meer glanst.
 
Voor een eerste keer super hoor, ook al was het een paar dagen: heerlijke "wetlook" gekregen!
Had dat trouwens ook met de "el-cheapo caramba shine" spuitbus van een bepaalde winkelketen, werkte goed en gemakkelijk, drupte niet maar ..snel uitgewerkt, vandaar maar eens wat beters besteld, goed te horen dat je er ook tevreden over bent.

Producten van AF is vaak op basis van oplosmiddelen dus ik beperk het gebruik er zoveel mogelijk van aangezien ik daar niet zo heel goed tegen kan.
(ik heb de revive, superspul maar bijna niet meer nodig bij mijn auto ivm gespoten kunststof delen)

Lichtmetaal komt wel goed, andere dingen zijn soms belangrijker idd.

Tip: Maak eens een foto in de avondzon ;) :p
 
Die van de achterkant geeft het beeld wel ietsje overtrokken weer - maar de wetlook druipt er wel vanaf.

Dennis als ik er aan denk en een leuk plaatsje heb gevonden zal ik foto's bij avondzon maken. Leuk idee! :ja
Voor mij nieuwe info van de oplosmiddelen - heb er zelf gelukkig geen last van. Dat met de gespoten gril en zo heb je prima opgelost en ziet er gaaf uit.
 
Flink bezig geweest de afgelopen week! :)^ Zo zie je maar weer dat het niet in één dag "moet". Gelukkig kon je overdekt staan, dat scheelt wel veel heb ik gemerkt de afgelopen dagen. Je CityGo ziet er netjes en strak uit en volgens mij kan ie er de komende tijd weer goed tegen aan. Heb je voor de velgen ook nog een reiniger gebruikt of enkel Iron-X? Het kan wel zijn dat het zo paars werd omdat er nog allerlei vuil op zat. Zelf verwijder ik dit toch liever met een velgenreiniger. De Auto Finesse Imperial vind ik heel fijn werken.
 
Yep, was een goede manier om mijn hoofd leeg te laten lopen van allerlei schoolse zaken. Het overdekt staan was wel erg prettig anders was ik er waarschijnlijk nog niet aan begonnen. Ik heb de PB wheelcleaner voor de Iron-x gebruikt maar daar kwam er niet echt vuil mee af - het waren echt weer ijzerdeeltjes die het hem deden.

Zal eens naar de AF imperial gaan kijken - heb vermoedelijk nog voor 1x PB staan en moet bij een volgende bestelling weer nieuwe bestellen. Dan kan ik de AF mooi uitproberen. Alhoewel ik ook erg goede verhalen over de Bilberry hoor.

Mijn dinky toy moet er tot de kerst nu weer tegen kunnen, althans dat is de opzet. Met de herfstvakantie misschien nog ene laagje wax afgetopt met de AF spray sealant. Maar de laatste in ieder geval. Wat het wordt zal afhangen van hoe druk ik het dan met de studie heb.
 
Juist een duidelijk verhaal Inge. Je zou ook kunnen gaan voor het concentraat van Imperial. Bevalt mij uitstekend en naar gelang de vervuiling aan te lengen met water.
 
Mooi verslag Inge. Overigens vond ik ook de eerste keer na het polijsten met de DAP wat krasjes, waarschijnlijk toch niet goed genoeg opgelet. (vermoed dat ik ze gemaakt heb, met polijsten, maar ondertussen bij een latere sessie al weer weggehaald)

Overigens het probleem met het vinden van de knoppen als je bezig bent met de DAP herken ik wel, ook de 'uit'-knop is naar mijn zin net iets te lastig te vinden als je bezig bent met DAPPEN. Toerenregeling doe ik tegenwoordig op het gehoor, en dan alleen even checken of ie inderdaad staat op de gewenste stand. Het spetteren met de DAP kun je op 2 manieren enorm verminderen: als je met een nieuw deel begint en weer wat materiaal op je pad hebt gedaan: eerst de DAP met de pad op de lak, en globaal over het oppervlak trekken (met de machine uit) zo verdeel je het materiaal al grof over het paneel. Vervolgens zet ik 'm om de laagste stand, en ga 1 keer vluchtig over het te behandelen oppervlak, en voer vervolgens de snelheid op en ga met de normale methode aan de gang.