• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is de duurste wax nou ook de beste?

Kawouter

Detailing addict
15 feb 2011
402
62
Misschien een beetje een gekke vraag, maar ik ben daar wel nieuwsgierig naar.

Er zijn waxen (en andere producten) in allerlei prijsklasses. Nu kan ik begrijpen dat een Dodo potje wax van 40 euro beter is dan een fles turtle wax van de halfords.

Maar ik kom op google ook waxen tegen die nog vele vele vele malen duurder zijn. Zijn deze nou ook echt beter? En dan beter in de zin van wat? Nog betere glans? Blijven ze langer zitten? Zijn ze makkelijker te verwerken?

Of houd het op een gegeven moment op? Ik vind 40 euro voor een potje wax al redelijk aan de prijs. Maar 100 euro voor een potje vind ik bijna van de zotte......

Gr. Wouter

De Supernatural, Fuzion en de Ibrido wax e.d. kunnen zich meten met de topwaxen. Zelf heb ik de Supernatural, erg duur maar de standtijd is echt geweldig. De Fuzion is een erg makkelijk te verwerken wax, die tevens een zeer lange standtijd heeft. En de Ibrido staat op een nog hoger plan. En tja, 100 euro of meer voor een wax? Je doet er jaren mee, want je hebt er maar heel weinig van nodig. Ik heb zelf ook een aantal Dodo waxen die tussen de 40 en 50 euro kosten en zijn echte aanraders. Met gemak halen ze drie maand standtijd en zijn ze makkelijk te verwerken. Ben zelf een fan van hard waxen.

Dure waxen zijn naar mijn mening en gevoel niet echt zoveel beter.
Maar zoals bij alles in het leven moet er keuze zijn in verschillende prijsklasses.

Twee keer zo duur is niet gelijk twee keer zo goed.
Het Dodo potje van 40 euro dat je aanhaalt is al erg goed, maar ieder beetje verbetering kost een
hoop inspanning en dus geld.
Ik denk dat iedereen een bepaalde grens voor zichzelf moet bepalen wat hij/zij nog acceptabel vindt.
Die grens kan in de loop van de tijd opschuiven. Zelf vond ik eerst een potteke Dodo Juice al duur,
nu kan ik daar prima mee leven. Ik heb inmiddels ook al een potje Ibrido in bestelling staan.
Eerlijk gezegd is dat ook al over mijn persoonlijke grens heen, maar goed.
Een Zymöl wax van 6000 euro is misschien leuk om over op te kunnen scheppen tegen anderen,
maar zoiets vind ik dan weer ontzettend overdreven.

(voor nu dan he :-b )

Misschien is dit wat...:lol

[MOD]Commerciële link verwijderd, deze zijn niet toegestaan, zie ook de forumreglementen![/MOD]

addy zei:
Misschien is dit wat...:lol

[MOD]Commerciële link verwijderd, deze zijn niet toegestaan, zie ook de forumreglementen![/MOD]

haha dat mag wel 5 jaar blijven zitten voor dat geld en dan hoef je hem ook 5 jaar niet te wassen.

In mijn ogen echt belachelijk, maar misschien als je ook een Lamborgini van 4 ton kan betalen niet. Ik weet et niet. Voor de Punto (en waarschijnlijk alle auto's die ik in de toekomst ga kopen) is dat veel te belachelijk duur.

Er is altijd baas boven baas:lol
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

40.000 pond

enne het slechte nieuws is dat ie nog uitverkocht is ook:-/

Niks gratis aan, je betaalt verzend en behandelingskosten en die zijn niet mis.

Ik denk dat je stapsgewijs moet gaan:
- Van turtle naar solaris; leuk maar na aantal keren heb je het wel voor gezien en geniet je er toch minder van heb ik het idee
- Wat zit er in je portemonai wat je uit kan geven
- Hoeveel ervaring heb je met waxen / detailen; voor een newbee is alles al mega super, voor de 'ervaren' wat minder, die ziet de kleine verschillen
- Hoe is ide ondergrond: wax van €150 op een vuile of bekraste lak zal het 'm ook niet worden

Dan de grote vraag: beter, tja wat is beter: glans / diepte / standtijd:
- wellicht onwijs mooi resultaat maar voor korte duur .... is het dan beter of stiekem niet ( welke eisen stel je er aan )

Al eerder aangegeven door Soepergrover: elke stukje verbetering kost meer inspanning / tijd en geld .... maak voor jezelf de grens en houd er dan bij ( indien mogelijk hehe )

Ik ben zoals velen begonnen met Turtle etc.

Dat was goedkoop en troep kwam ik later achter, ik vond de meguiars step 3 wel wat duur toen. Daarna toch maar de beslissing genomen om de meguiars te kopen. Deze was weer duurder, maar wel weer iets beter. Dus ik vond het toen qua prijs kwaliteit al beter en dacht toen dat de kwaliteit kwam door de prijs die jer er voor betaalt.

En toen kwam het]d~^

Ik kwam terecht op dit forum:-"

Ik stapte in met de natty blue, en wat was dat een wereldwax voor een euro of 18. Makkelijk te verwerken, lekker geurtje erbij. Wat wil je nog meer.

Op een gegeven moment hoor je verhalen over een Dodo etc. Daar heb ik ook lang over moeten twijfelen, toch aangeschaft en weer easy on easy off en lekkere geurtjes. Was het de prijs waard, ja in mijn ogen wel.

Is het beter, tsja in mij ogen kan je bijna-net zoveel behalen als resultaat als met een natty blue of een dodo wax.

Maar wel weer iets exclusiever en je hebt een keuze op zijn minst.

Nu zit ik aan de fuzion, pinnacle. Ook perfect:love

Mijn mening... duurder is niet beter, producten verschillen niet veel van elkaar,maar soms is dat beetje extra wel leuker:ja Kleur, geur verwerkbaarheid, het is een persoonlijk iets.

Zeg nou eerlijk, als jij met een dodo wax 20 a 25 keer je auto in de wax kan zetten, hoe duur is die 45 euro dan?

Tamer, je haalt de woorden uit m'n mond. Ben exact ook zo in het wereldje gerold. Behalve dan de turtle, ik gebruikte in m'n pre-detailing tijd Mer. Was hier altijd heel trots op, totdat ik de natty's bleu gekocht had. Inmiddels heb ik oa ook sn woody na eerst het panel potje geprobeerd te hebben.
En inmiddels is het detail virus tot diep in m'n aderen door gedrongen ;)

Je hebt ook goedkope waxen welke zich zeker kunnen meten met de duurdere, ik bedoel maar een Collinite 915.
Zeer lange standtijd en makkelijk te verwerken, heb hem zelf ook.
Nadeel is die petroleumlucht :-&
Duur hoeft niet altijd beter te zijn.

En dat moet ik zeggen, heb de Ibrido wax in bestelling staan :lol

Het is inderdaad gevoelsmatig en bij velen zit het "tussen de oren":-"
Zelf ben ik wel fan van Collinite Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 en deze wax is niet super duur en geeft een heel goed resultaat:cool
Ook de natty's vind ik een topwax en zeker voor zijn prijs:ja
het zal inderdaad wel zo zijn dat die superdure waxen hun werk wel doen maar dan zet ik liever om de twwe maand een laagje Natty's of 915.
Het is het aanbrengen dat ook een deel van de hobby is:love

DB9 zei:
En inmiddels is het detail virus tot diep in m'n aderen door gedrongen ;)

En staat die te kwijlen voor m`n glazenvitrine8o .Gister de raampjes van de deurtjes weer eens schoon moeten maken , zaten allemaal kwijlsporen op:no :no 8d

in een ander draadje had ik al iets over geschreven: https://forum.Carclean.com/cc_postst8647/DoDo-Juice-Supernatural-20.aspx

even quote:
GMToyota zei:
Het verschil zit hem niet alleen in hoeveel meer glans het geeft. Een wax kan soms wel iets toevoegen, zo maakt Natty's Blue mijn donkere lak nog ietsjes donkerder, hetzelfde heb ik bij bijv. Collinite 915. Aquartz Reload bijvoorbeeld doet dat echter niet. Elke wax heeft weer een andere samenstelling, de ene bevat meer oliën en daar krijg je dan een ander soort glans op dan eentje met minder oliën of bijv meer bijenwas of parafinewas in z'n samenstelling. Uiteraard bepaalt de staat van je lak de meeste mate van glans, een wax voegt daar soms nog iets marginaals bij.

Naast de glans zijn er dus nog andere aspecten waar je naar zou kunnen kijken, zoals:
- Duurzaamheid: de ene wax blijft je lak langer beschermen dan de ander.

- Duurzaamheid van die 'net gewaxte look': Bij de ene wax zie je na een dag al niet meer dat 'net gewaxte'-effect, bij de ander blijft dit 2 weken of langer zichtbaar.

- Makkelijk opbrengen. De ene wax spreidt heerlijk bij elke temperatuur en met een klein beetje kom je een heel eind. Bij de ander moet je het eerst "opwarmen" of andere technieken gebruien om nog lekker te kunnen werken.

- Makkelijk afwrijven. De ene wordt na te dik opbrengen of te lang laten zitten keihard en bijna onmogelijk om af te halen of laat zelfs vlekken achter. De ander kun je op een warme lak smijten en een dag later nog makkelijk afwrijven.

- Gemakkelijke curetijd: De ene wax heeft 3 uur nodig voordat je hem mag afhalen, de tweede kan je na 3 minuten al wegwrijven. .

- Sheeting en beading: Hier kan veel verschil in zitten. Ik zag gisteren dit draadje, waarbij Supernatural getest wordt tegenover Natty's:
http://detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=205915
en Natty's legt het duidelijk af tegenover Supernatural als het gaat om hoe snel water van de lak af glijdt (sheeting dus). Ook zag ik een test van Blamm, waarbij hij Zymol Glasur testte tegenover andere waxen/sealants, en de sheeting van Glasur was echt ongelofelijk veel beter dan de andere beschermlagen.

- Geur: Draagt bij aan de beleving. Ik heb liever een lekkere geur om me heen dan iets wat naar rotte eieren ruikt.

- Verpakking: Draagt bij aan de beleving, uitstraling naar buiten toe en een prettigere gebruikerservaring. Zo hebben sommige waxpotten of blikken een te kleine opening voor m'n padje, irritant is dat.

Als conclusie: Het gaat niet om alleen meer glans en duurzaamheid, er zijn nog tal van andere aspecten die een wax kenmerken. De duurdere wax hoeft niet altijd meer glans te geven, maar kan wel op vele andere aspecten beter (of slechter) zijn.. Elke wax is dus anders. Zo is Supernatural zelfs lastiger te verwerken dan Natty's, maar geeft het in het begin een superieure sheeting en een ander soort glans. De verpakking is ook mooier. Maar is het dus een betere wax en vooral: is het de meerprijs waard? Tsja, de uiteindelijke mening verschilt per persoon.

Een andere vergelijking is Collinite 915 tegenover Swissvax Shield, beiden zijn erg duurzaam en geven (imo) dezelfde look op je lak, maar de Collinite 915 ruikt niet zo lekker als Shield en 915 kan erg lastig zijn om af te halen. Naar mijn mening is de duurdere Shield in dit geval wel in alle aspecten beter, maar of het zijn prijs rechtvaardigt (bijna 5x duurder) is dus weer een andere afweging.

Duurder hoeft niet altijd beter te zijn, maar soms zitten er duidelijk merkbare verschillen in de bovenstaande punten. In het geval van Swissvax Shield tegenover Colli915 vind ik Shield echt in alles beter. Maar of het dan de prijs waard is, dat is een andere discussie.

Ik heb hier de E-zyme staan, €200,- voor een pot wax...
Om nou te zeggen dat deze geweldig is: Nee, wetlook en sheating is ok,maar de standtijd valt behoorlijk tegen.
Maar dat is tevens een kwaal van een concourswax.
Doe mij de Fuzion maar, easy on easy off!
Dodo waxen vind ik persoonlijk niet de top,maar wie ben ik....

bartr123 zei:
Om nou te zeggen dat deze geweldig is: Nee, wetlook en sheating is ok,maar de standtijd valt behoorlijk tegen
.

dat heb ik dus ook ondervonden bij de concours wax van Zymöl, die kost ook 210,-

bartr123 zei:
Om nou te zeggen dat deze geweldig is: Nee, wetlook en sheating is ok,maar de standtijd valt behoorlijk tegen.
De ezyme is mij ook zwaar tegengevallen. Prijs kwaliteit blijft de fuzion een topper. Net zoals Supernatural dat is voor mij.
Ik ben wel benieuwd waarom de dodo waxen niet jouw ding zijn?
Dat een concourswax niet een heel lange standtijd heeft is normaal, daar zijn ze niet voor ontworpen. AL moet ik wel zeggen dat bij mij de Swissvax BOS best lang blijft zitten, toch langer dan de andere concours waxen die ik tot nu toe getest heb.