Het verschil zit hem niet alleen in hoeveel meer glans het geeft. Een wax kan soms wel iets toevoegen, zo maakt Natty's Blue mijn donkere lak nog ietsjes donkerder, hetzelfde heb ik bij bijv. Collinite 915. Aquartz Reload bijvoorbeeld doet dat echter niet. Elke wax heeft weer een andere samenstelling, de ene bevat meer oliën en daar krijg je dan een ander soort glans op dan eentje met minder oliën of bijv meer bijenwas of parafinewas in z'n samenstelling. Uiteraard bepaalt de staat van je lak de meeste mate van glans, een wax voegt daar soms nog iets marginaals bij.
Naast de glans zijn er dus nog andere aspecten waar je naar zou kunnen kijken, zoals:
- Duurzaamheid: de ene wax blijft je lak langer beschermen dan de ander.
- Duurzaamheid van die 'net gewaxte look': Bij de ene wax zie je na een dag al niet meer dat 'net gewaxte'-effect, bij de ander blijft dit 2 weken of langer zichtbaar.
- Makkelijk opbrengen. De ene wax spreidt heerlijk bij elke temperatuur en met een klein beetje kom je een heel eind. Bij de ander moet je het eerst "opwarmen" of andere technieken gebruien om nog lekker te kunnen werken.
- Makkelijk afwrijven. De ene wordt na te dik opbrengen of te lang laten zitten keihard en bijna onmogelijk om af te halen of laat zelfs vlekken achter. De ander kun je op een warme lak smijten en een dag later nog makkelijk afwrijven.
- Gemakkelijke curetijd: De ene wax heeft 3 uur nodig voordat je hem mag afhalen, de tweede kan je na 3 minuten al wegwrijven. .
- Sheeting en beading: Hier kan veel verschil in zitten. Ik zag gisteren dit draadje, waarbij Supernatural getest wordt tegenover Natty's:
http://detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=205915
en Natty's legt het duidelijk af tegenover Supernatural als het gaat om hoe snel water van de lak af glijdt (sheeting dus). Ook zag ik een test van Blamm, waarbij hij Zymol Glasur testte tegenover andere waxen/sealants, en de sheeting van Glasur was echt ongelofelijk veel beter dan de andere beschermlagen.
- Geur: Draagt bij aan de beleving. Ik heb liever een lekkere geur om me heen dan iets wat naar rotte eieren ruikt.
- Verpakking: Draagt bij aan de beleving, uitstraling naar buiten toe en een prettigere gebruikerservaring. Zo hebben sommige waxpotten of blikken een te kleine opening voor m'n padje, irritant is dat.
Als conclusie: Het gaat niet om alleen meer glans en duurzaamheid, er zijn nog tal van andere aspecten die een wax kenmerken. De duurdere wax hoeft niet altijd meer glans te geven, maar kan wel op vele andere aspecten beter (of slechter) zijn.. Elke wax is dus anders. Zo is Supernatural zelfs lastiger te verwerken dan Natty's, maar geeft het in het begin een superieure sheeting en een ander soort glans. De verpakking is ook mooier. Maar is het dus een betere wax en vooral: is het de meerprijs waard? Tsja, de uiteindelijke mening verschilt per persoon.
Een andere vergelijking is Collinite 915 tegenover Swissvax Shield, beiden zijn erg duurzaam en geven (imo) dezelfde look op je lak, maar de Collinite 915 ruikt niet zo lekker als Shield en 915 kan erg lastig zijn om af te halen. Naar mijn mening is de duurdere Shield in dit geval wel in alle aspecten beter, maar of het zijn prijs rechtvaardigt (bijna 5x duurder) is dus weer een andere afweging.