• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is dit een goed stappenplan?

m@rio

Detailing guru
18 jun 2015
715
190
Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik het een en ander aan detailproducten bij elkaar verzameld en heb ik, met behulp van jullie ervaringen op het forum, het volgende stappenplan bedacht. Ik ben benieuwd naar jullie mening, tips en tricks.

Hoe de velgen, banden, kunststof, interieur en ramen te behandelen is me wel duidelijk, dankzij de info die hier te vinden is:-)^


Om te beginnen wil ik de Fiat Bravo foamen, kan dit met bijvoorbeeld BTBM shampoo, of adviseren jullie toch iets anders?

Daarna afspoelen en verder gaan met het wassen (2 emmer methode). Ik las dat het niet noodzakelijk is om de auto te drogen vóór dat ik met het Quick Clay Detailingsystem van Meguiars aan de gang ga.

Voor de volgende stap heb ik een behandeling met Ultimate Compound in gedachte. Nu komt het, is het verstandig óf juist overbodig om na de Ultimate Compound de auto met Lime Prime Light te behandelen? Of eventueel iets anders kan natuurlijk ook.

Als laatste stap de waslaag, Collinite 845 of Mirrorglaze M16

Nogmaals, ik hoor graag jullie mening en tips zijn altijd welkom.

Vast bedankt!
 
Hoi Mario,

BtbM is geschikt om als foam te gebruiken, maar ik weet niet in welke verdunning. Als je een verdunning van 1:10 nodig hebt, dan kan het aardig in de papieren lopen. (Ongeveer 2 euro per keer) Als je het sterker kan verdunnen tot bijvoorbeeld 1:20 - 1:25 dan lijkt me het niet extreem duur.

Ik heb geen ervaring met Lime Prime of Ultimate Compound, dus daar kan ik helaas niks over zeggen.

Qua wax wordt volgens mij de 845 geprefereerd boven de M16 hier op het forum, dus als ik jou was zou ik voor de 845 gaan.

Succes!

Jan
 
Ik zou voor het foamen lekker een daarvoor bedoelde foam kopen zoals de van monello of valet pro, is prijstechnisch veel intressanter.
en ik vind het zo leuk om te doen dat ik iedere wasbeurd mijn auto eerst even infoam, dat is toch eens in de week soms 2weken.

lime prime lite is een cleaner en glaze, dus zou eventueel kleine krasjes nog kunnen opvullen.
deze kun je ook altijd weer gebruiken voor het waxen als je niet uitgebreid gaat polijsten.

na een goede polijstbehandeling zal het effect minder zijn omdat de lak dan al strak is.
 
  • Leuk
Reacties: Zluytr
Hey M@rio,

Je stappenplan bevat de juiste stappen.


Foamen/Wassen

Het lijkt mij inderdaad verstandiger om voor het foamen niet een standaard autoshampoo te gebruiken, maar een shampoo die daadwerkelijk is bedoeld om te foamen. Voor het letterlijk wassen kan je wel een goede autoshampoo nemen, zoals de BtbM die ik vaak voorbij zie komen op het forum.


Kleien

Nadat ik mijn auto heb gewassen droog ik mijn auto niet af. Ik zal hierna toch de auto, per paneel, toch weer nat gaan maken met een detailerspray om te gaan kleien.
Alleen even voor de duidelijkheid, je weet het zelf wel; Kleien met alleen water zorgt voor té veel wrijving tussen de klei en lak met alle gevolgen van dien.


Glazen
Ikzelf gebruik de Lime Prime ook. Tot op heden vind ik deze Glaze (met cleanende werking) goed zijn ding doen en geeft een nét iets diepere kleur. Ook de wat diepere krasjes worden verdoezeld, tot een zekere mate. Kan uiteraard verschillen per auto.

(Een glaze heeft een werking waarbij je de oliën van een lak, die verloren zijn gegaan door levensduur en/of polijsten, weer 'aanvult')


Waxen
Collinite 845 is inderdaad een veel besproken én gebruikt product. Het is dan ook een goede wax die ik zelf ook gebruik en meestal in 2 lagen. Werkt tot nu toe, voor mij, zo'n 7 weken. Ik verwacht echter dat dit uit zal lopen tot een aantal maanden.


Greetz
 
Hey M@rio,

Ik gebruik ook PB Spray&Wipe. Ik heb inmiddels de grootverpakking. Ik verdun deze voor het kleien gewooon 1:1 en soms verdun ik hem niet als ik na een wasbeurt/drogen de Collinite 845 even een 'boost' wil geven.

De Lime Prime gebruik ik puur als Glaze voor ná het polijsten. (Gelet op de werking) Dat hij ook een cleanende werking heeft is een bonus. Het is immers ook geen pure cleaner. Een polijstmiddel zónder korrel is een Cleaner.

Een tip voor de Collinite 845: In de fles is deze, bij lagere temperaturen, in een vaste vorm. Goed schudden kan hem al vloeibaar maken, anders eventjes in warm water leggen. Daarnaast kan je met een paaar (3-4) dikke druppels al héééél veel doen. Breng hem ook hééél dun aan.


Greetz
 
845 valt bijna niet te verzieken...
curetijd=afhankelijk van oa temperatuur/luchtvochtigheid, even inlezen betreffende de swipetest .
 
845 is retesimpel, als je het redelijk dun aanbrengt kan je makkelijk de gehele auto in de wax zetten en vervolgens pas uitpoetsen.