• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is dit stappenplan compleet of juist te veel van het goede?

Hannes85

Detailing rookie
5 feb 2010
70
0
Hoi allemaal,

ik weet niet of ik dit in het goede topic plaats maar beter kan ik niet vinden :). Ik wil binnenkort mijn auto onder handen nemen en heb daar een aantal stappen voor in mijn hoofd. Nu zou ik het fijn vinden als jullie daar commentaar op kunnen geven (wat mis ik nog, kan dit wel, etc...).

Hier de stappen;

-Wassen (NXT Shampoo)
-Kleien (Meguiar's clay kit)
-Machinaal Polijsten (Monello)
-Machinaal Glazen ( PB Black Hole)
-NXT liquid wax 2.0 (Machinaal)
-M16

Alle antwoorden zijn meer dan welkom!

Jurjen
 
de nxt er tussenuit (deze zal een stuk blackhole weg nemen)

en gewoon direct na blackhole , m16 erop!

verder prima!
 
ook NXT niet met de hand aanbrengen?
Haalt deze egt je Black hole weg ja?
Na black hole beter een sealent van PB aanbrengen? Bijv EX-P sealent?
En deze dan met de hand of machinaal?

Verder ziet het er trouwens knap uit je lijst;)
 
deasha zei:
ook NXT niet met de hand aanbrengen?
Haalt deze egt je Black hole weg ja?
Na black hole beter een sealent van PB aanbrengen? Bijv EX-P sealent?
En deze dan met de hand of machinaal?

Verder ziet het er trouwens knap uit je lijst;)

1: nee, in deze voegt nxt niets toe.. beter 2 lagen m16 aanbrengen
2: ja, de cleaner zal een deel weghalen
3: je kan alle waxen/sealant's na blackhole aanbrengen, ex-p heeft het voordeel, dat deze gemaakt is i c m blackhole, en dus optimale hechting biedt.. dus ja! ex-p is prima
4: dat is persoonlijk.. met de hand is het secuurder aanbrengen, met machine is sneller.
ik heb zelf het gevoel, dat elke draaiende machine IETS van de vorige laag afhaalt (maar dat is mijn stomme fobie) toch pak ik zelf sneller de dap (als hij er toch al ligt)
 
thanks allemaal! hier heb ik wat aan :).

Nog 1 scenario;

Stel dat ik nu een keer een lichtere kleur auto ga doen... dan kan ik de PB's Black Hole gewoon vervangen voor de NXT wax in het proces en vervolgens toppen met de M16, right :)? (om toch maar een nuttige manier te vinden voor mijn nxt wax om te gaan gebruiken).

Jurjen
 
het kan inderdaad, maar ik zou zoiezo geen nxt en daarna m16 doen, voegt ook absoluut niets toe!
de nxt houd niet zolang, de m16 wel..

lekker na het polijsten , glazen , en daarna m16
of
lekker na het polijsten, direct m16..

ik zou de nxt lekker opsmeren op andere auto's (wassen / kleien / nxt)
 
Ben ik niet met je eens Aron, de NXT wax kan je juist uitstekend toppen met een M16, omdat de NXT een syntheet is en M16 een carnauba ! De lak gaat er toch iets meer van glanzen ! (en bovendien een langdurige !)
 
@ Marcel, de NXT haalt de Black Hole (gedeeltelijk) weer weg, vandaar dat Aron deze ertussen uit wil laten. De NXT bevat naast een milde cleaner ook veel polish (voedend) vandaar dat deze ook kan verhullen/meer diepte kan geven.
Maar het is dan wel of Black Hole of NXT. Vind zelf de NXT ook totaal niet duurzaam dus ik zou liever voor 2 laagjes M16 gaan dan NXT en M16 in DIT geval.
 
scenic zei:
Ben ik niet met je eens Aron, de NXT wax kan je juist uitstekend toppen met een M16, omdat de NXT een syntheet is en M16 een carnauba ! De lak gaat er toch iets meer van glanzen ! (en bovendien een langdurige !)

Inderdaad ! :)^
 
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat M16 over NXT juist een toegevoegde waarde heeft! De NXT moet je zoals gezegd niet over de black hole aanbrengen. Maar als je de Black Hole niet zou gebruiken en wel de NXT dan is dat weer wel prima. De NXT heeft een mild reinigende en poleistende werking maar hij verhuld net als de Black hole wel lichte swirls. Ik vind zelfs dat het maskerende affect van NXT beter is dan Super Resin Polisch maar daar zullen de meningen over verschillen. HGet nadeel van de NXT is dan weer dat het niet zo mooi glimt als bijvoorbeeld M16 en ook dat de duurzaamheid beperkt is tot hooguit een maand of twee. En dan komt die M16 weer om de hoek kijken. Die geeft dan de hoogglans afwerking en doordat het duurzamer is dan NXT zal het de NXT beschermen. De combo levert dus als totaal een mooie gladde laklaag op waarbij de swirls goed gemaskeerd zijn en die tevens een hele mooie natte glans heeft en tevens duurzaam is.

Wat wil je nog meer.

Maar M16 over Black hole zal hetzelfde qua resultaat geven met als toegevoegde waarde dat een donkere lak mooier en dieper toont.

Er zijn dus meerder wegen die naar rome leiden.

Ik heb zelf Black Hole en NXT en vind ze beiden getopt met M16 waanzinnig mooi glimmen en swirls verhullen. Dat Black Hole de lakkleur zou verdiepen daar heb ik niet zoveel van gemerkt maar wellicht was de kleur van mijn focus (licht metallic grijs) toch te licht om van de BH echt profijt te hebben. Ik maak dus nu eerst de NXT op en ga daarna de BH opmaken. En nu wellicht met meer succes want de lak van mijn C4Picasso is gris fer en die is dus veel donkerder. Ik ben echt beniewt hoe de BH dat laat uitkomen.

Maar nog even over je vraag:

Na BH geen NXT. Wel toppen met M16 dat voegt zeker extra glans en bescherming toe. Welke kleur heeft je nieuwe auto trouwens? ik neem aan een donkere gezien je keuze voor BH?

En voor de volgende winter zou je nog eens een blikje collinite 476S of flesje 845 kunnen aanschaffen. De glans daarvan over NXT of BH is welliswaar niet zo nat en aggresief als de M16 maar de duurzaamheid daarvan is wel ongeloiverlijk en daar kom je dan mooi de winter mee door.

Succes met deze verslavende hobby.
(die je overigens bij inruil van je auto voor een volgende wel 1000 euro meer op kan leveren tov van een auto die door een poortje met "hotwax " heen wordt gegooid. En dat uit eigen ervaring vorige week vrijdag.)

Groeten GdV42
 
Wederom bedankt voor de reacties.

Ik ga aankomend weekend de auto van mijn zus (lichtblauw mettalic) bewerken met alle eerder genoemde stappen. Daar wil ik dan de NXT bij gaan gebruiken ipv de BH.


@GdV42

Mijn eigen auto krijgt wel de BH behandeling met M16 als laatste laagje. De kleur daarvan is jet black metallic.

Collinite heb ik hier inderdaad veel over gelezen. Is echt een beestenmiddel als ik iedereen mag geloven :).

Ik ben voorlopig nog niet van plan mijn auto te verkopen maar dat is mooi meegenomen :p!
 
NXT gebruik je niet in plaats van Black Hole, zijn 2 totaal verschillende producten, de ene is een wax/sealant, de ander een glaze ;)
 
geert dr zei:
Inderdaad ! :)^
Het gaat hier niet om of M16 te toppen is na NXT wax. De TS wil na Black Hole met de NXT aan de gang en dat is geen gelukkige combinatie omdat de cleaners in NXT de Black Hole weer (gedeeltelijk) eraf halen. Het gaat er dus om wat de TS van plan is niet of de M16 over de NXT kan.:roll
 
stimpy68 zei:
NXT gebruik je niet in plaats van Black Hole, zijn 2 totaal verschillende producten, de ene is een wax/sealant, de ander een glaze ;)

Je hebt volkomen gelijk. Ik stelde het min of meer zo aangezien je geen NXT over BH gaat aanbrengen en in de praktijk het dus of het een of het ander wordt. Ze hebben wel beiden een filler in zich. Maar daar houdt inderdaad de vergelijking op.

Groeten GdV

En aan dibbus,

De discussie en eventueel advies hoeft natuurlijk niet te blijven bij het punt NXT over BH of niet.........Ik begon erover omdat Aron aanhaalde dat het geen nut heeft M16 over NXT te doen. Naar mijn bescheiden mening heeft deze combo wel degelijk toegevoegde waarde.
 
Ik had het ook over de reactie van Marcel en geert dr ;)
Jouw reactie sloeg de spijker op de bekende kop. :)^
 
M21 2.0 heeft die ook cleaners? En als ik nu geen black hole gebruik heeft het dan nog veel nut om eerst de M21 2.0 te gebruiken en vervolgens m16? Want anders kan ik hem gewoon evengoed weggooien :s

grtz Kevin
 
Dibbuz zei:
Het gaat hier niet om of M16 te toppen is na NXT wax. De TS wil na Black Hole met de NXT aan de gang en dat is geen gelukkige combinatie omdat de cleaners in NXT de Black Hole weer (gedeeltelijk) eraf halen. Het gaat er dus om wat de TS van plan is niet of de M16 over de NXT kan.:roll


Thanks Dibbuz,

dat was inderdaad mijn belangrijkste vraag en is super beantwoord :)! Ik had daarna nog een tweede scenario aangegeven (om toch mijn NXT wax een beetje te kunnen gebruiken), namelijk wanneer ik een lichte auto ga detailen. Daarin stelde ik de BH te vervangen met NXT wax, waarna ik hem top met M16. Hier is toen ook netjes op terug gekomen. Was dus een beetje mn eigen schuld om mn topic te vervuilen en onoverzichtelijk te maken :schaam