• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is dit te verhelpen? Ik ga in ieder geval proberen.

Wide-O

Detailing guru
16 jun 2019
343
115
Nieuw hier, maar ik heb al wel behoorlijk wat posts gelezen. Ik heb mijn auto lange tijd verwaarloosd (vanwege geen tijd) maar wou aan een opfrisbeurt beginnen, vooral omdat ik merkte dat mijn 13 jaar oude auto zowaar in waarde aan het stijgen is (Lancer Evo IX).

Lang verhaal kort: vogelpoep die te lang op de lak heeft gezeten, van alle producten geprobeerd (ook klei), maar het zat te diep in de verf. Stoute schoenen aangedaan en met P2500 proberen te wet-sanden en daar wellicht een soep van gemaakt? Twee doffe plekken.

118215


Nu heb ik gehoord dat als het er OK uitziet als het nat is (en dat is ook zo) het er nog wel kan uitgewerkt worden met compounden en polishen. Heb hier in de winkel de DAP900 set aangeschaft - inclusief Raffini producten -, wax 845, en wat Black Hole, en zal daar volgende week mee aan de slag gaan.

Wat denken jullie: haalbaar mits het nodige geduld, of wordt het toch herspuiten? Eventueel nog andere producten die ik kan proberen?
 
Een doffe plek na wetsanden is normaal. Na het wetsanden moet je altijd polijsten begin met een grove combinatie, geschikt voor het verwijderen van schuurkrassen. Werk vervolgens toe naar een fijne en ultrafijne combinatie

De enige uitzondering is dat het niet meer hersteld kan worden als je door je blanke lak heen hebt geschuurd. Dan zal er gespoten moeten worden.

Ingebrande vogelpoep de volgende keer beter eerst proberen te verwijderen door te polijsten (hand of machine)
Altijd minste agressieve methode beginnen schuren kan altijd nog.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Welkom!

Wetsanden geeft altijd een doffe plek, daar krijg je geen glans mee terug. Je zal altijd eerst moeten polijsten, grof naar fijn. Afhankelijk van hoe goed je gewetsand hebt zie je eventueel nog wel of geen schuurkrassen, maar dat is niet te voorspellen door enkel een (deze) foto.

Als je niet door de lak heen bent dan zal polijsten zeker een groot verschil maken, maar let wel op de lak dikte. Heb je gemeten vantevoren?

Als overspuiten toch een uiteindelijke optie is heb je in ieder geval een beetje ruimte om te proberen.

Wat voor schuurpapier heb je gebruikt, spul voor lak? Unigrit, oftewel allemaal gelijke korrel, speciaal voor (auto) lak? Ik zou eventueel ook nog met 3000 grit eroverheen gaan voor je gaat polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Verstandig is om eerst de lak op te meten (als je een lakdiktemeter heb tenminste) zodat je een indicatie hebt wat er nog mogelijk is ,vervolgens weer polijsten tot de plek netjes is.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Hartelijk dank voor de antwoorden. Wel degelijk schuurpapier voor autolak gebruikt, maar of ik het correct gedaan heb is een tweede (wel heel voorzichtig geweest, maximaal 15 seconden zacht schuren). De auto is nooit gepolished (klinkt wellicht als vloeken hier...), dus in principe had ik wel nog de maximale clear coat, maar ik had/heb geen meter. De lak is ook wat beschadigd net onder het rooster - waar altijd water in blijft staan - en er is ook heel wat steenslag, dus ik dacht dat ik eerst zelf zou proberen, en in het slechtste geval de kap laat herspuiten.

Let wel, de foto is genomen vanuit de “slechtste” hoek. Een beetje draaien en je ziet het niet meer. Dat doet me denken/hopen dat de blanke lak niet helemaal weg is.

Plan is van eerst van grof naar fijn te gaan met de compounds in de bestelde set (dus 3 stappen en daarna de wax), en te kijken waar dat me brengt. Als dat niet afdoende is, herbeginnen met P3000 en dan weer dezelfde behandeling. Is ook een leerproces voor me om te zien wat wel of niet kan.
 
  • Leuk
Reactions: Farson
Alles valt of staat met goede polijstcombinaties en het meten van de lak zomaar even opnieuw beginnen met p3000 enz zou ik niet direct gaan doen als ik jou was. Als je je woonplaats laat vallen is er wellicht iemand in de buurt met een lakdiktemeter...
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Omgeving Lier in België. Zou wellicht niet slecht zijn als iemand met wat meer kennis van zaken er eens naar kijkt, maar ik dacht dat de meeste leden hier op het forum in NL woonden?
 
Welkom op het forum. Mooie Evo! :heart_eyes: Meer foto's zijn zeker welkom.
+1 voor de eerdere antwoorden. Inderdaad wellicht iets te voortvarend begonnen en beter eerst kunnen proberen met polijsten. Maar dit komt vast nog goed.
Er zitten wel degelijk de nodige Belgen op het forum, hoor.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
En Belgen zijn ook mensen! ;) Alle gekheid op een stokje, ik heb al een tip gekregen van iemand op het forum waar ik naartoe kan, hier dus dat komt helemaal goed.

Meer foto's... misschien wil ik dat de auto er dan eerst ietsje beter uitziet. :grinning: 20 jaar geleden was ik heel zuinig op mijn (toen) Impreza, maar deze auto is vooral gebruikt voor circuit, en daarna verbouwingen, tuinaanleg, en hondenvervoermiddel. Andere prioriteiten, en na een tijdje heb je een rijdende hondenmand vol potaarde en gipsplaat afval. Je kunt je dus voorstellen hoe het er uitzag zowel binnen als buiten. Motorisch etc. is alles wel perfect onderhouden, alleen die buitenkant...

Laatst heb ik de auto toch maar eens gewassen en vanbinnen schoongemaakt, en ik was verbaasd hoe goed de lak het nog had gehouden. Ik had ooit een rode Volvo 850T5 in de jaren 90, en die werd mooi baby-roze na 5 à 6 jaar, ondanks regelmatig poetsen. Blijkbaar hebben ze toch heel wat vooruitgang gemaakt met die kleur.

Eén foto van toen ie nog jong en fris was (2006):
118230
 
Antwoord: het is te verhelpen. Kreeg gisteravond mijn bestelling binnen. Weer goed ingelezen, gekozen voor Veloce op gele pad. Kleien, schoonmaken met Q2Prep, nogmaals schoonmaken, 3 minuten rustig over een klein deel van de motorkap gaan (waar de krassen zaten) en... 95% weg.

Ik ben stomverbaasd moet ik zeggen. Het is wel harder "werk" dan ik gedacht had (ik ben niet meer van de jongste), maar ik ben heel erg opgelucht met het resultaat.

118252


Andere lichthoek:

118254


PS: ik vermoed dat de lak van Mitsubishi - ook al in die tijd - niet erg hard is, en ik dus best een beetje oppas. Als ik al zo snel resultaat boek op een toch wel stevige plek, op een koud panel... Ik ga de grootste defecten er uit halen met Veloce, en dan misschien overstappen op de Mezzo voor alle veiligheid.
 
Goed bezig hoor, met de rest van de wagen zou het zomaar kunnen dat mezzo genoeg is. Ik neem aan dat je je ingelezen hebt en je over test spots hebt gelezen en weet dat je met een lamp en wat gyeon prep je werk kan check na een 'pass'.

Dit ziet er iig op de foto al een stuk beter uit!

En je hebt gelijk, het is vrij hard werken, maar dat is vooral de eerste keer de grote defecten eruit krijgen. Het bijhouden daarna valt reuze mee als je netjes wast.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Ja, ik heb wat zitten testen aan de binnenkant van de achterdeur. Beetje (nat etc) opgekrast met 2000, schoongemaakt, compound erover, en weg was het. Natuurlijk zie je het nu nog met een lamp, dus helemaal gelukt is het nog niet, maar ik weet nu wel dat het mogelijk is om het goed te krijgen.

Akkoord met die Mezzo. Geen zin om relatief veel lak weg te halen als iets minder ook lukt. En het is ook een afwegen van inspanning en verwacht resultaat. Als ik deze keer al de grote defecten weg krijg, kan ik volgende keer rustig beginnen met een minder agressieve combinatie. Vandaag pak ik de motorkap aan en zorg ervoor dat die weer tegen de elementen kan (je moet er ook tijd voor kunnen maken).

Maar de opluchting is in ieder geval groot...:)

PS: ik denk niet dat het zonder machine gelukt zou zijn (mij persoonlijk dan).
PS2: ik zag iets sneller stof dan ik verwacht had (bij het testen), dus kleine vlakken blijven doen is heel belangrijk. Motorkap zal dus zeker 10 à 12 delen zijn.
 
Ik zou oppassen met de binnenkant van de deuren! Binnenkant van de deuren is waar meestal de dunste lak zit! Dan zou ik het bij je motorkap houden, makkelijker te spuiten dan de binnenkant van je deuren!
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Goed punt. Had die plek (onderkant vd binnenkant) gekozen omdat die vol krassen zat van de nagels van de honden die in & uit stappen, dus veel erger kon het niet worden, maar gelukkig geen verdere schade dus. In het slechtste geval zo'n Evolution plaatje erover zoals vanvoor zit, dus ik had een plan B. ;)

Ondertussen ook gemerkt dat ik de zijspiegels (plastic kappen, die ik dacht te moeten herspuiten) ook goed krijg met de Veloce. Puur beginnersgeluk wellicht, maar als je nooit met het juiste materiaal gewerkt heb weet je dat gewoon niet.

Voor (rechts) en links na 1 pass:

118256


118257


Mij hoor je dus niet klagen.
 
“Ondertussen ook gemerkt dat ik de zijspiegels (plastic kappen, die ik dacht te moeten herspuiten) ook goed krijg met de Veloce. Puur beginnersgeluk wellicht, maar als je nooit met het juiste materiaal gewerkt heb weet je dat gewoon niet.”

En zo begint de verslaving
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
En zo begint de verslaving

Ja, ik zit al aan de auto van de buren. :p

Quantoxx, ja, beschermen is de volgende stap inderdaad. Als ik het een beetje goed aanpak hoef ik het zware werk niet zo snel meer te doen. Aan de andere kant heb je natuurlijk wel plezier van je werk op een auto die aan de buitenkant 13 jaar lang grotendeels verwaarloosd is.

Andere spiegel nu ook gedaan, werkt perfect. Komt wel relatief een klein beetje verf af (pad kleurt roze - geoxideerde verf?) - veel meer dan van het koetswerk (daar kwam niets van af, zoals het hoort). Weet eigenlijk niet of dat gelakt is, of dat de verf in het plastic zit verwerkt, en ik gewoon een verweerde laag heb weggehaald. Dus ook daar ga ik best vanaf nu met de minder schurende combinaties werken.

Jammer genoeg komt er nu een plensbui aan, dus daarna weer extra wassen/ontvetten voor ik verder kan.

Vraagje: voor het handmatige werk (vb, achter de deurklink e.d.), welk soort pads kan ik daar best voor gebruiken?