• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is dit te verhelpen? Ik ga in ieder geval proberen.

Spoiler ziet er weer netjes uit, alle krassen zijn er uit zonder wetsanden.

118738


Alle liggende delen zijn nu klaar.

Wil ook nog vermelden dat ik stomverbaasd ben door de kracht van Bilberry Valet Pro Wheel Cleaner. Ik dacht dat ik al veel te laat was met het aangekoekte vuil, maar 5 minuten inwerken (wel onverdund deze eerste keer), wat voorzichtig borstelen, en hup, velg bijna in nieuwstaat. :eek:
 
Wat losse observaties & vraagjes:

1) Ligt het nou aan mij, of is dit een hels werk dat je dwingt om af & toe "opnieuw" te beginnen? Na een paar panelen gedaan te hebben is de auto weer vuil, wordt het te gevaarlijk om nog meteen te kleien, en moet je dus weer de hele wasroutine opstarten - om daarna de andere delen verder te polijsten waardoor er toch weer stof opwaait etc. Dit is de 3e wasbeurt in 2 weken, en als ik klaar ben - hopelijk eind van de week, moet ie nog een keer. :confused::grinning:

(Het voordeel is wel dat je eventuele foutjes/vergetelheden toch beter ziet na een complete wasbeurt.)

Ik denk dat ik hier nu in totaal meer dan 20 uur heb ingestopt. Opnieuw, ik klaag niet, maar vroeg me gewoon af of dat normaal is als je met een volledige correctie bezig bent? Ik werk wellicht een stuk langzamer dan iemand met ervaring, maar toch.

2) En dan heb ik nog geluk: ik heb gemerkt dat zelfs met Veloce - als je die lang genoeg doorwerkt - de finish bijna perfect is. Nauwelijks krasjes of swirls, terwijl je die wel zou verwachten. Er nog een keer over gaan met Finale heeft nog wel effect, maar dat is niet zo erg groot.

3) Die velgen dus: ziet er goed uit, totdat (en dat had ik kunnen weten) ik de auto een beetje verder rij. Grrr. Weer wat geleerd. (links onder zie je nog wat remstof zitten).

118742



4) Een andere vraag: zijn er anderen die hetzelfde ooit gemerkt hebben? Ook al zat mijn kap vol met steenslag, ik kan er geen enkele (maar dan ook geen enkele) vinden op de voorspoiler. Terwijl je toch zou verwachten dat die veel meer te lijden heeft. De steentjes vliegen er vol in, terwijl ze van de kap kunnen afketsen in een hoek.

Is het mogelijk dat ze daar een dikkere laag clearcoat op gespoten hebben? Of heb ik gewoon geluk gehad?

5) Een tip (ik kwam het helaas te laat te weten): de kleur van de primer heeft blijkbaar een effect op de kleur van de base coat. De primer onder dit rood is wit. Ik heb de diepere putjes gewoon volledig met het rood ( juiste kleurcode, P23) opgevuld - bij het testen op wit glanzend papier was de matching immers bijna perfect - en het resultaat is dat je van heel dichtbij ziet dat het toch iets donkerder uitkomt. Het ligt niet aan de kleur van de verf, want de putjes waar nog wel primer en/of base coat op zat zijn wel identiek van kleur.

6) Tenslotte viel ik nog op deze video. Dit is dus dé manier om een Evo weer helemaal schoon te krijgen, maar dit lijkt me nét iets te veel werk: 2000 Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Makinen Edition Restoration Project ;)
 
1) Ligt het nou aan mij, of is dit een hels werk dat je dwingt om af & toe "opnieuw" te beginnen? Na een paar panelen gedaan te hebben is de auto weer vuil, wordt het te gevaarlijk om nog meteen te kleien, en moet je dus weer de hele wasroutine opstarten - om daarna de andere delen verder te polijsten waardoor er toch weer stof opwaait etc. Dit is de 3e wasbeurt in 2 weken, en als ik klaar ben - hopelijk eind van de week, moet ie nog een keer. :confused::grinning:

Ik denk dat ik hier nu in totaal meer dan 20 uur heb ingestopt. Opnieuw, ik klaag niet, maar vroeg me gewoon af of dat normaal is als je met een volledige correctie bezig bent? Ik werk wellicht een stuk langzamer dan iemand met ervaring, maar toch.
Je doet de detail per paneel? (Wassen/kleien/polijsten) De hele auto reinigen + wassen en vervolgens kleien is voldoende om voorlopig de auto schoner te hebben dan gemiddeld. Kleien doen de meeste om de paar maanden, dus als je dit al gedaan hebt zal het niet meteen weer nodig zijn. ;)

Detail in fases vraagt nou eenmaal om meer stappen.


2) En dan heb ik nog geluk: ik heb gemerkt dat zelfs met Veloce - als je die lang genoeg doorwerkt - de finish bijna perfect is. Nauwelijks krasjes of swirls, terwijl je die wel zou verwachten. Er nog een keer over gaan met Finale heeft nog wel effect, maar dat is niet zo erg groot.
Veloce bevat een afbrekende korrel. Deze wordt dus kleiner/fijner naarmate je hem verwerkt. Bij dit soort polijstmiddelen is het dus een voordeel als je ze goed doorwerkt tot hij vrijwel transparant is. (= korrel afgebroken) Zo werk je dus al met een grof middel door tot een redelijke finish.

Een grof polijstmiddel opvolgen met een medium middel en als kers op de taart opvolgen met een fijn middel = Ultieme hoogglans. :p Maar als jij tevreden bent met alleen het doorwerken van de Veloce, dan is het prima, toch? :D


3) Die velgen dus: ziet er goed uit, totdat (en dat had ik kunnen weten) ik de auto een beetje verder rij. Grrr. Weer wat geleerd. (links onder zie je nog wat remstof zitten).
Velgen lekker kwasten, in alle hoekjes en gaatjes... Kost je iets meer werk, maar dan heb je ook wat. ;) Beter als je best doen en na het afspoelen nog wat zien zitten.


4) Een andere vraag: zijn er anderen die hetzelfde ooit gemerkt hebben? Ook al zat mijn kap vol met steenslag, ik kan er geen enkele (maar dan ook geen enkele) vinden op de voorspoiler. Terwijl je toch zou verwachten dat die veel meer te lijden heeft. De steentjes vliegen er vol in, terwijl ze van de kap kunnen afketsen in een hoek.

Is het mogelijk dat ze daar een dikkere laag clearcoat op gespoten hebben? Of heb ik gewoon geluk gehad?
Ik neem aan dat de motorkap van metaal is en de spoiler van kunststof? :D Ik denk dat er wat meer flexibiliteit is in de lak/materiaal waardoor de impact van steenslag iets beter opgevangen wordt.


5) Een tip (ik kwam het helaas te laat te weten): de kleur van de primer heeft blijkbaar een effect op de kleur van de base coat. De primer onder dit rood is wit. Ik heb de diepere putjes gewoon volledig met het rood ( juiste kleurcode, P23) opgevuld - bij het testen op wit glanzend papier was de matching immers bijna perfect - en het resultaat is dat je van heel dichtbij ziet dat het toch iets donkerder uitkomt. Het ligt niet aan de kleur van de verf, want de putjes waar nog wel primer en/of base coat op zat zijn wel identiek van kleur.
Mijn ervaring is dat de verf uit een potje 100% is zoals hij moet zijn. De lak op de auto heeft al de nodige zon en aframmeling gezien waardoor deze toch al iets anders is geworden. Zo tipte ik op nieuwere auto steenslag aan en zag je na schuren/polijsten geen verschil meer, maar op oudere auto's moest je goed kijken en zag je wel verschil.

Daarbij is vrijwel elke lak metallic en zullen de metallic-deeltjes uit de lakstift altijd anders gaan liggen dan de omliggende lak. Dus iets anders uitvallen kan altijd.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Kleien doen de meeste om de paar maanden, dus als je dit al gedaan hebt zal het niet meteen weer nodig zijn. ;)

Nee, ik doe het kleien uiteraard ook per paneel dat ik wil afwerken. Deels heb ik voor deze werkwijze gekozen door de felle zon. Zo had ik eerst de tape laten zitten voor 2 dagen op de dakranden, en de zon heeft toen de lijm gekookt, zo bleek. Was wel degelijk de juiste tape (van Carclean), maar 33°C volle zon was geen goed idee. Uur bezig geweest om lijmresten te verwijderen. Eigen schuld hoor. Ook wou ik de auto niet zonder bescherming in die felle zon laten staan gedurende meerdere dagen. Vandaar de andere aanpak. Als ik een garage had of het weer minder heftig was zou ik het anders gedaan hebben. Aan de andere kant gaf dit me wel de mogelijkheid om alle imperfecties goed te zien/aan te pakken.

Een grof polijstmiddel opvolgen met een medium middel en als kers op de taart opvolgen met een fijn middel = Ultieme hoogglans. :p Maar als jij tevreden bent met alleen het doorwerken van de Veloce, dan is het prima, toch? :D

Misschien doe ik dat later alsnog een keer, maar voorlopig is grof + Finale al werk genoeg, met opmerkelijk resultaat. Als ik het een beetje bijhoudt heb ik vanaf nu de Veloce niet meer nodig.

Ik neem aan dat de motorkap van metaal is en de spoiler van kunststof? :D Ik denk dat er wat meer flexibiliteit is in de lak/materiaal waardoor de impact van steenslag iets beter opgevangen wordt.

Dat zou zo maar eens kunnen. Hetzelfde met de kappen van de zijspiegels, en daar zit zelfs geen clear op.

Mijn ervaring is dat de verf uit een potje 100% is zoals hij moet zijn. De lak op de auto heeft al de nodige zon en aframmeling gezien waardoor deze toch al iets anders is geworden. Zo tipte ik op nieuwere auto steenslag aan en zag je na schuren/polijsten geen verschil meer, maar op oudere auto's moest je goed kijken en zag je wel verschil.

Ik hoor je, maar dat verklaart niet dat de minder diepe putjes wel onzichtbaar/kleurvast zijn toch? Een kennis van me met een rode Subaru (10 jaar oud) had hetzelfde, en daar adviseerde de leverancier om eerst met wat witte primer te "vullen".

Ondertussen heb ik alles gedaan behalve de 2 passagier-deuren, en ik ben gaar. :grinning:

Ik heb overigens een paar krassen weggewerkt met 3000 en dan 5000 en 7000 (alle nat, en steeds in hoek van 90°), en daar één keer overheen met de DAP was genoeg. Wellicht is het overkill, maar het is misschien handig voor iemand die geen machine heeft?
 
echt een vette bak man ;) ben zelf al van jongs af aan fan van deze evo
maar ik zal het moeten doen met ons ziva :worried:
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Klaar. Niet perfect, verre van, maar beter dan het was iig. Morgen nog eens wet-sanden en dan polijsten. Ik geef mezelf een zesje.

118933
 
  • Leuk
Reactions: Farson
Het nieuwe gespoten gedeelte is min of meer gelukt (een paar pinholes, oorzaak onbekend, opgelost door te vullen met clear coat). Ik kan het echter niet echt goed compounden omdat de DAP niet past tussen de "vinnen" met de 3" backing plate. Maar dat merkte ik pas nadat ik de verf op één ervan al beschadigd had met de zijkant van de machine. :pensive: Dus kon ik meteen al 2 dagen oude lak gaan repareren.

Enfin, dat is gelukt, maar toen ging ik op zoek naar kleinere polishers, en tot mijn verbazing is er niet zoveel beschikbaar. Ik heb de draad hier daarover gelezen, maar ben er toch niet helemaal uit. Ik wil graag de spullen bij Carclean blijven kopen vanwege bijzonder goede service en prijzen, maar in mijn geval is de 500+ EUR voor de Ibrid Nano geen optie. (en ik snap dat ze zelf geen "goedkoper" alternatief in de catalogus hebben)

Mijn voorkeur gaat nu echter uit naar de Krauss R3. Zijn er eventueel nog andere (Proxxon ken ik, evenals de Austritz) apparaten waarmee je 1, 2, of 3 inch pads kunt gebruiken? En zijn er eventuele "red flags" bij dit apparaat? (ik snap dat het rotary is, en geen DA).

(mijn excuses als deze vraag tegen de forum-regels is)
 
Niet stilgezeten. Vreemde reactie gehad in de lak van de vortex generator, waarbij de (witte) primer door de base komt piepen (kleine puntjes) op sommige plaatsen. Wordt herdoen dus. Nochtans alle flash tijden gerespecteerd, maar goed, al doende leert men. :confused:

Interieur aan het herstellen met SEM Color Coat, en een setje van Colourlock voor het stuur gekocht (je mag me mee op de lijst van melamine sponsjes-slachtoffers zetten... :blush:). Ook wat stoutmoediger geworden met het durven verwijderen van delen, zodat je er beter bij kunt. Net klaar met de grille op de motorkap. Opnieuw gespoten - het rooster zelf met lak, de kunststof rand met Color Coat. Morgen nog de "louvres" erachter losmaken en die ook in mat zwarte lak spuiten.

2019-08-09 19.38.16.jpg


De ruimte (dat kleine randje, 3mm breed maar wel 2 cm diep) tussen de zwarte rand en de eigenlijke motorkap was niet meer schoon te krijgen, maar nu ik dit eraf had kon ik dat gedeelte volledig schoon maken en mooi bijwerken met een penseeltje. Kleine details die toch veel verschil maken.

En zeggen dat het allemaal met een fikse wasbeurt begon...
 
Niet stilgezeten. Vreemde reactie gehad in de lak van de vortex generator, waarbij de (witte) primer door de base komt piepen (kleine puntjes) op sommige plaatsen. Wordt herdoen dus. Nochtans alle flash tijden gerespecteerd, maar goed, al doende leert men. :confused:

Heb je een speciale primer voor kunststof gebruikt? Op kunststof delen moet je speciale primer gebruiken, veel kunststoffen nemen namelijk materiaal aan het oppervlak geleidelijk op in het materiaal, een speciale kunststofprimer voorkomt dit.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Heb inderdaad een kunststof adhesion promotor gebruikt. Die is doorzichtig, dus daarna een "gewone" primer/filler erbovenop (wit). Die was wel van een ander merk dan de rest van de lak, misschien ligt daar het probleem? Het is dus deze die naar boven is gemigreerd na een weekje, in de rode base, maar niet door de clear.

2019-08-10 09.47.04.jpg
 
Na de kunststof adhesion promotor, zou je toch gewoon de kleurlaag aan moeten kunnen brengen, zonder ook nog een 'gewone' primer ertussen?
Migratie van deeltjes is misschien mogelijk als er verschillende types oplosmiddelen voor de gewone primer en de lak gebruikt zijn. Ook kan het zijn dat de primer nog onvoldoende was uitgehard bij het aanbrengen van de kleurlak, waardoor er nog oplosmiddel in de primer aanwezig was (en er dus primer-deeltjes aan de wandel kunnen gaan).

Ik zie dat de primer die je hebt gebruikt is gemaakt door Akzo Nobel (het merk Lesonal ken ik niet), en die maken zowel producten voor de consument als de professionele markt, dus ook op die basis kan ik niet inschatten wat voor type en hoe veel oplosmiddel er in zit.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Zoals ik het begreep zijn beide oplossingen mogelijk (lak direct op adhesion promotor, of eerst primer om zo mooi mogelijk te nivelleren), maar achteraf gezien... Ik denk dat ik inderdaad te snel ben geweest met de kleurlak en/of dat er inderdaad incompatibele oplosmiddelen in zaten. Had er echt geen idee van dat het "wandelen" zoveel later nog kan gebeuren, maar zoals je zegt, als er nog oplosmiddel in zat is dat wellicht langzaam naar boven gemigreerd.

Dus toch meer tijd nemen, en geen merken door elkaar gebruiken, is wat ik hier van geleerd heb.
 
Merken door elkaar hoeft geen enkel probleem te zijn (net als met detailen), maar je moet wel net iets beter opletten wat je doet. (zo gaan bepaalde merken clay ook niet goed samen met sommige lubes).
 
Het is een leerproces, en hoeveel filmpjes of artikels je ook bekijkt/leest, je bent niet meteen een ervaren detailer of schadehersteller, dat is duidelijk. Was er 20 jaar geleden wel wat mee bezig, maar toen bestond er voor de particulier niet zo bijzonder veel. De mogelijkheden vandaag lijken wel eindeloos, waardoor het heel veel informatie op korte tijd wordt.

In ieder geval heb ik vandaag wel het beschadigde stuur kunnen corrigeren. Die Leder Fresh kit zit echt goed in elkaar, duidelijke instructies ook. Morgen nog verzegelen, en dan kunnen we dat ook weer afvinken.

2019-08-10 19.10.39.jpg

2019-08-10 19.33.14.jpg

(en ja, stofzuigen zou ook geen kwaad kunnen ;) )
 
  • Leuk
Reactions: Brad en PA27506
Leve de supermarkt garage. :pensive:

Zo blijven we nog FF bezig.

Als een stekker, ja.

2019-08-12 12.31.03.jpg


2019-08-12 12.31.08.jpg


2019-08-12 12.31.13.jpg


Als er iemand een betrouwbaar schadebedrijf kent, hoor ik het graag. Ik ga er zelf niet aan knoeien, zeker omdat de lak gebarsten is, en PDR dus redelijk zinloos is.

Grrr.
 
Gelukkig in de buurt een garage gevonden die dit graag wil herstellen (volledige bumper, geen spot repair) en meteen ook vortex generator en deurklinken volledig nieuw zal spuiten voor een betaalbare som. Zal beter zijn dan met de spuitbussen op de oprijlaan (alles in 2K in spuitcabine). Bluts met de buil zeg maar want veel windstille dagen zitten er niet aan te komen, dus eigenlijk komt het gedeeltelijk goed uit dat alles in 1 keer kan. Maar het was wel goedkoper geweest als de onbekende onverlaat die dag wat beter had opgelet... :(

Jonge hersteller die heel erg in de auto geïnteresseerd was, en dan weet je dat ie z'n best zal doen om het allemaal goed te krijgen. (hoop ik dan maar). Hij gaf zichzelf de uitdaging om geen zichtbare orange-peel te veroorzaken zonder te polijsten. Ben benieuwd!