• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is dit te verhelpen? Ik ga in ieder geval proberen.

Stapje voor stapje kom ik dichter bij het doel dat ik voor ogen had: een auto die er goed uitziet ondanks z'n 13 jaar. Het is wonderlijk hoeveel kleine fouten, vervuiling, kleine beschadigingen etc etc je opmerkt eens je goed kijkt. Op zich lijkt elk onderdeel een detail ("dat ziet niemand toch ooit man!"), maar langzaam zie je dat de kleine correcties het geheel toch plots een heel ander aanzien geven.

Ik ben er nog niet, maar ik merkte vandaag dat er toch echt wel vooruitgang in zat. Ben nu met het interieur bezig, en ja, er zijn nog wat dingen niet helemaal goed, maar ik wou dat ik een "voor" foto had. Stoelen zijn nog een beetje vochtig van de stoomreiniger, dus vandaar dat ze er niet strak uitzien, maar het velours of wat het ook is voelt nu weer stukken beter aan.

Toch merk ik ook dat je te ver kunt gaan: de deur-trim van de passagier was heel erg beschadigd door het vervoeren van lange stukken bouwmateriaal (die je dan overdwars in de auto wringt), en ik had er een uur of 8 ingestopt om de krassen weg te schuren, te vullen, en het geheel opnieuw in de SEM Color Coat te zetten. De meeste schade zat vooraan aan de deurklink. Uiteindelijk dacht ik dat het er helemaal ruk uitzag, en heb ik een tweedehands exemplaar besteld voor minder geld dan het materiaal dat ik gekocht had om de reparaties te doen. :confused:

Maar nu vandaag, nu ik er zo naar kijk, ziet het er dus eigenlijk best OK uit. Je kunt met je OCD dus ook te ver gaan, zo blijkt. Nou ja, er is wat kleurverschil toch, en er waren wat clips gebroken, dus helemaal overbodig is het niet. Maar als ik vandaag had moeten beslissen had ik het onderdeel niet gekocht.

Stand van zaken (let niet op het gereedschap op de grond...). Ik zie dat ik het stuur nog iets beter moet bijwerken, en er een kras zit op het carbon in de deurlijst - dat is wel het voordeel van foto's.

2019-08-15 20.28.15.jpg
 
Na de was/detail beurt gisteren wordt het duidelijk dat er een grens zit op hoe ver je raakt met detailing. Voor de meeste mensen zal de auto er nu goed uitzien, maar ik stoor me meer en meer aan de lichte verkleuring. Het zou niet mogen, maar de rode lak is toch lichter geworen, vooral aan de kant die meestal naar de zon staat. Wellicht niet zo gek omdat de auto toch 13 jaar buiten staat.

Helaas zit die verkleuring onder de clearcoat, dus daar mag je op polijsten totdat je blauw (of rood) ziet, zonder een respray is daar niets aan te doen. Ironisch genoeg zien de spiegelkapper er nu beter uit (uni-lak) dan de base/clear errond.

De lak is qua structuur verder in prima staat, dus ik ga maandag bespreken (als ie binnen gaat voor de bumper) wat het zou kosten om de kleur "op te frissen" - dus herspuiten van base/clear op de huidige lak. Ik denk niet dat het zinvol is om de verf er eerst helemaal af te halen, dus na het opruwen van de bestaande lak en het afplakken kan er volgens mij meteen begonnen worden met base. Hoop ik dan.

Zelfs al zou er een hoop orange peel overblijven in het slechtste geval, daar kan ik in ieder geval zelf mee aan de slag - zeker als ik vraag om de clear er dik genoeg op te leggen.

Ik weet verder niet genoeg van af om de voordelen (prijs, tijd...) tegen de nadelen af te wegen, maar als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag. De spuiter moet het ook willen doen natuurlijk. Feel free om te zeggen dat ik geschift ben! :grinning:
 
Auto moet morgen binnen, dus ik ga nog even rond met detail spray & doek, zodat hij de lak goed kan inschatten. Zie vlekje op de motorkap, wil er met spray & MF doek overgaan, en het lijkt wel schuurpapier.

Doek slipte gewoon uit mijn handen, zo erg. Niets te zien met het blote oog, ook niet in volle zon, volledige klei/polish beurt vorige maanden etc., en toch. Dacht even dat ik de doeken totaal verkeerd gewassen had, maar nee. Lak errond nog wel in normale staat. :neutral:

Twee a drie plekken zo ruw als wat, ongeveer 20 cm breed (nee, niet per ongeluk overgeslagen of zo) Ook een beetje op de voorbumper. Met kleien ging het er moeizaam af, maar wel afdoende.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Edit: vraag me af ... of het geen overspray is, foutje van mezelf van toen ik de VG probeerde te herspuiten? Moet haast wel. Als het clear was zou het ook verklaren waarom het amper zichtbaar was. Hele auto was afgedekt behalve (per ongeluk) een smal stukje van de voorkant. En er was best wat wind... maar draagt dat zover?
 
Heb het maar niet in de "wat hebben we vandaag gedaan" sectie gezet, want buiten afhalen & betalen heb ik niet zo veel gedaan. Omdat we toch bezig waren hebben we het dak laten meespuiten - voor een stuk als test om te zien hoe het resultaat zou zijn als de hele auto (minus dak & achterbumper uiteraard) zou herspoten worden.

Ik ben geen kenner, maar ik denk dat dit behoorlijke kwaliteit is. Er is nog niets aan gebeurd qua schuren/polijsten, dus dit is recht uit de spuitcabine.

2019-08-28 13.22.16.jpg


2019-08-28 13.21.10.jpg


2019-08-28 13.22.27.jpg


2019-08-28 13.21.31.jpg


Bumper uitgedeukt en herspoten - en hier zie je waarom de auto een nieuwe laag nodig heeft: de roze verkleuring op de helft van de auto (naar de zon toe gericht geparkeerd).

Het zou een luxe probleem zijn, ware het niet dat de blanke lak aan die kant kleine putjes vertoont/wolkachtig begint te worden, op een manier die er met de DA or rotary echt niet meer uit gaat. Dus om de auto voor het komende decennium in top conditie te houden is het bijna een must.

Ik besef dat deze informatie half buiten het detailen zelf valt, maar het zal dan wel zaak zijn om die nieuwe jas binnenkort perfect te beschermen en onderhouden. Al dan niet met een coating, of een "dubbele laag" blanke lak in de vorm van het zgn "flow coating", ofwel liquid glass enz... daar ben ik nog niet uit. Ik ga me in ieder geval nu verdiepen in de verschillende coatings en de zin & onzin ervan.

Ik ben in ieder geval erg blij met het geleverde werk tot nu toe.
 
Om dit verhaal af te maken: de volledige auto is uiteindelijk herspoten. Het begon met een krasje, en wat schuurschade ...

In zekere zin jammer, omdat ik met een heleboel geduld, advies, en de juiste spullen, een héél eind geraakt was. De auto was voor 90% weer OK, het bijwerken van de steenslagschade was goed gelukt (op een afstand van 50 cm...), de clear zag er weer strak uit.

Waar ik niets aan kon veranderen was ... het verbleken van de kleurlaag. Natuurlijk, als je lang genoeg blijft doorwerken met je DAP zit je daar wel op, maar dat is niet de bedoeling geloof ik. :grinning: Maar het was niet alleen de kleur: op veel plaatsen zag je microscopische kleine bubbels/putjes onder de blanke lak. Wellicht heeft de zon dan toch z'n werk gedaan - ook al omdat de auto niet vaak genoeg gewassen werd - laat staan voorzien van een degelijke bescherming. En hoe strakker de auto werd door het polijsten, hoe meer die verkleuring opviel. Wat het nog erger maakte was dat sommige delen (die normaal naar de zon gericht staan als de auto op z'n vertrouwde parkeerplaats staat) bleker waren dan andere. Ook kwam het herstellen van parkeerschade van een paar jaar geleden er nu plots door, zodat je wat paarse vlekken onder de blanke lak zag schemeren.

Niet. Goed. Genoeg.

Dus toch maar door de zure appel gebeten, en na een "test" (eerst het dak en de bumper, zie hierboven) was het me duidelijk dat ik de juiste man voor deze klus gevonden had. We hebben het project goed doorgesproken, zodat het duidelijk was wat de verwachtingen waren, welke "short-cuts" er wel én niet konden genomen worden, duur, prijs.... Daar zijn we toch een tweetal uur mee bezig geweest, om verrassingen te voorkomen. Zo wist hij me te overtuigen dat je sommige delen inderdaad kunt terugschuren en opnieuw (over)spuiten, maar andere - voornamelijk de motorkap - toch echt beter helemaal tot op het blote aluminium moesten worden gebracht als je deze echt 100% strak wou krijgen voor langere termijn. Ook kan er altijd schade ontstaan bij het weghalen van de trim delen, omdat 13 jaar oude clips niet meer hun jeugdige veerkracht hebben zeg maar. Uiteindelijk hebben we daar veel "geluk" mee gehad, en is er niets kapot gegaan.

Zelfs voor het herspuiten in de originele kleur komt er heel wat bij kijken (demontage, schuren, mini-blutsjes wegwerken, spuiten van de auto + de losse onderdelen, montage), dus die werkuren tikken ook aan. Uiteindelijk heeft de auto 2 grondlagen, 4 kleurlagen (het rood dekte niet gemakkelijk) en 2 lagen blanke lak gekregen (ik wou nog opteren voor wetsanding en dan een derde laag aanbrengen, maar die zou het wel erg duur maken). Alle delen die af-fabriek niet met blanke lak werden afgeleverd (zijspiegels, vortex generator, deurklinken) zijn nu wel op de juiste manier gespoten.

Kleine opmerkingen die ik gemaakt had (er was wat blanke lak van de Brembo's afgevallen, er zaten nog nieuwe spatlappen in de koffer, blanke lak over de lichten...) die ik eigenlijk niet verwacht had dat het zou meegenomen worden - omdat het al zo'n klus was - bleken dus ... allemaal mee opgelost te zijn. Het hielp natuurlijk dat hij zelf erg enthousiast was over de auto, en het voor hem een absolute uitdaging zou zijn om de Evo in perfecte staat terug te geven.

Deze foto geeft aan wat het verschil in kleur was. En ja, genomen bij een andere belichting, maar zelfs dan is het duidelijk lijkt me.

evo_color_change.jpg


Voor veel mensen zou de bovenste versie er best mee door kunnen, maar voor mij dus niet. Onnodig te herhalen dat ik erg blij ben met het resultaat, en ik er voor wil zorgen dat ie de volgende 13 jaar er ook zo blijft uitzien.

Het worden nu 2 hélé lange maanden wachten alvorens ik er verder aan mag werken. Tot die tijd zal het voorzichtig wassen worden.

PS: de orange peel pads kunnen weer uit mijn verlanglijst bij Carclean, vanwege niet nodig. ;)

evo4.jpg


evo6.jpg
 
Nog een klein naschrift: ik heb nu de "wetenschap" achter het verkleuren ontdekt, en ik denk dat die informatie voor iedereen wel interessant is.

De UV bescherming in de moderne blanke lak heeft een halfwaarde-tijd van 5 jaar. Met andere woorden, na 5 jaar blijft er maar 50% bescherming over, na 10 jaar 25%, en in mijn geval nog zelfs geen 20% na 13 jaar. Aan de andere kant is rood heel kwetsbaar (ken er de reden niet precies voor, maar vroeger werd er lood gebruikt om die kleur te behouden?) voor UV. Uiteraard, give or take een paar %, en een auto die in de garage leeft is natuurlijk anders dan een buitenslaper zoals de mijne. Bron: Dr. David Ghodoussi*

Dat verklaart het heel lang goed blijven van de lak, en het dan plots versneld verkleuren (in mijn geval). Natuurlijk, door het polishen werd het allemaal beter zichtbaar, de krassen en vuilfilm verdoezelden het effect, maar 20% UV bescherming (if that...) is dus gewoon niet genoeg voor een rode basislak. Een aangezien ik er jaren niets opgesmeerd heb... :blush:

Conclusie: na 5 jaar (maar liefst uiteraard eerder) heeft je blanke lak hulp nodig van andere producten om de kleur te kunnen blijven beschermen. Zelfs bij schijnbaar perfect uitziende auto's zie je toch kleurverschil als je bijvoorbeeld een badge er af haalt, als de auto al wat ouder is. Sommige kleuren zijn van nature kwetsbaarder dan andere.

Ik ga nu eens op zoek welke "toppers" (waxes, sealants, coatings) voor bijkomende UV bescherming zorgen. "Een garage" valt af voor mij. :D;) Maar misschien een carport... ik zie wel. Ik heb nu wel de ONE gekocht al, maar ik weet niet of die iets doet ivm UV. Als iemand het antwoord weet: graag!

* ik besef dat hij ook spullen "verkoopt", maar ik denk dat het niet fout is om hem als een betrouwbare autoriteit te zien op het gebied van autolakken.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Bedankt. Ik vermoedde het al wel, maar helemaal zeker was ik niet. Wat ik nog vergeten te vermelden was is dat je natuurlijk met het polijsten ook nog wel wat blanke lak weghaalt (miniem uiteraard, maar jaar na jaar telt ook op, of een keer wetsanden...), dus dat komt er ook nog bij. Toch is het effect van het compounden/polishen - er is een goede video over, ivm de lak van de Honda NSX, van AmmoNYC - op UV gebied blijkbaar te verwaarlozen bij "normaal gebruik".
De UV-halfwaardeweerstandsvermindering (3 x woordwaarde) is veel belangrijker als het over kleur-bescherming gaat.

Nog 2 weekjes nagelbijten ...