• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Isopropyl Alcohol of brandspiritus voor afnemen tussen polijst stappen?

Wittereus

Detailing addict
25 jan 2012
467
65
45
Melick
Ik heb hier gelezen dat jullie Isopropyl Alcohol gebruiken voor afnemen tussen polijst stappen door.
Maar kun je hiervoor ook brandspiritus gebruiken?
Ik weet dat in brandspiritus 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (een geurstof) plus een blauwe kleurstof zit.
Maar zal dit (1% pyridine en vooral de blauwe kleurstof) een probleem zijn?

En hoever kan ik brandspiritus met water verdunnen zodat het nog genoeg ontvet?
Ik zat zelf aan 1:1 te denken met demi water.
 
Wat dacht je van CarPro Eraser? ;)

Die kleurstof kan een waasje achterlaten en bovendien is aceton, ook in kleine hoeveelheden, niet best voor je lakkwaliteit.
 
Waarom koop je geen IPA of Eraser en probeer je die als brandspiritus?]-0

Moraal van het verhaal, waarom zou je dit willen, het is er niet voor gemaakt en dat weet je, daarom stel je ook deze :-& vraag!

Een spons werkt toch prima, waarom zou je een MF-mitt gebruiken?!rofl
 
Tim zei:
Wat dacht je van CarPro Eraser? ;)

Dit spul zal wel beter zijn dan IPA maar ook aanmerkelijk duurder.

Ik heb een kannnetje van 5ltr IPA 99.9% voor ca.€10,= besteld bij de oosterburen [of vanaf "remunj" eventjes de grens over ].

Ik vind dat het in Nederland slecht verkrijgbaar is of tegen belachelijke prijzen maar in Duitsland is het goed verkrijgbaar.

Je kan het dan verdunnen naar behoefte. Ik gebruik het voor veel dingen [Ontvetten, steriel maken, als verf verdunner, schoonmaken van glaswerk enz, enz]
 
x2,

vraag het mezelf dan ook af! kom minimaal 1 x in de maand in duitsland voor boodschappen maar heb dit nog nergens gezien!

supermarkt? drogist? bouwmarkt?
 
trinity999 zei:
Dit spul zal wel beter zijn dan IPA maar ook aanmerkelijk duurder.

Ik heb een kannnetje van 5ltr IPA 99.9% voor ca.€10,= besteld bij de oosterburen [of vanaf "remunj" eventjes de grens over ].

Ik vind dat het in Nederland slecht verkrijgbaar is of tegen belachelijke prijzen maar in Duitsland is het goed verkrijgbaar.

Het transport vanuit Duitsland voor jouw IPA zou een flinke toeslag kunnen krijgen, tenminste als ze het versturen volgens de regels. Doen ze dat niet, dan kun je in Nederland een flinke toeslag krijgen voordat ze het uberhaupt aan je af willen leveren. Het is namelijk een gevaarlijke stof en daarom is het ook duur (vanwege de transporttoeslagen).

De vraag is, hoe goedkoop wil je iets hebben als je het voor je auto(lak) gebruikt? Voor het ontvetten van 1 auto, gebruik je amper 50ml Eraser. Omgerekend kost je dat € 0,70 per ontvetbeurt. Dat lijkt me voordelig zat. :weetniet

IPA voor je lak werkt, maar de veelgehoorde klachten zijn:

1) Stroeve lak
2) Schrale lak
3) Beschadigde lak door marring (gevolg van de stroefheid)
4) Vlekkerige lak (zeker bij oudere en poreuze lakken).

Dus ook hier geldt: goedkoop kan duurkoop zijn.
 
oke, klinkt goed.

maar how about spruzzo?

heb zelf ook spruzzo, dit is toch gewoon ipa?

of haal ik het nu door elkaar?
 
Spruzzo is inderdaad een ontvettende inspectiespray bedoeld voor de Monello polijstmiddelen. Het verschil is dat Spruzzo op waterbasis is en daarom gezonder voor je. Maar daardoor ontvet het ook minder sterk. Het voordeel is dat het oppervlak niet stroef of schraal wordt.
 
duidelijk antwoord!

even een vraagje, zit er dan echt geen vleugje alcohol in? krijg dat gevoel namelijk wel als ik "erboven" hang :)^
 
Wittereus zei:
Bedankt voor de tip trinity999, maar waar in Duitsland moet ik dan zijn? Supermarkt, drogist of?

Normaliter is het spul in kleinere hoeveelheden [500ml of zo] verkrijgbaar in de apotheek aldaar [Heinsberg of Brüggen].
En als je daar toch je tank gaat volgooien grote kans dat je je IPA dan bijna voor nop hebt.:grinning:
 
Ik heb als schilder wel eens gehoord dat als je twijfelt of er watergedragen lak of synthetische lak op zit je dit kan ''testen'' door een doek met spiritus erover te halen. Bij watergedragen lak geeft de laag af al is het minimaal. Maar ik weet niet of dit bij autolakken ook is. Maar ik zou het risico niet nemen.
 
Tim zei:
Dus ook hier geldt: goedkoop kan duurkoop zijn.

Exact, na 1x grandioos de fout te zijn ingegaan met IPA op een lak die daar absoluut niet tegen kon heb ik dat spul maar gebruikt waar het ook voor gemaakt is : om de kachel ermee aan te steken.
 
Gewoon IPA ebruiken, de beste detailers gebruiken het al jaren en daarvoor was er ook nog geen Carpro Eraser. De schrale lak komt volgens mij doordat de lak nu superschoon is, ben je toch sceptisch dan moet je Eraser gebruiken. :ja
 
Gebruik ook altijd IPA, mengverhouding 2:1 of 4:1 (2 of 4 delen demi water op 1 deel IPA).
Nog nooit problemen mee gehad.

Binnenkort wil ik wel de CarPro Eraser eens proberen, lees er veel goeds over.
 
ipa is echt troep en rete-ongezond
ik gebruikte altijd een professionele lak-ontvetter uit de autospuiterij

gelukkig is er nu Eraser, werkt perfect en zuinig in gebruik, zeker 20 auto's met een liter
en dus staat 't andere spul in de hoek onder 't stof.
 
Niet om het een of ander, maar in den beginne was het IPA wat de klok sloeg, IPA hier, IPA daar, IPA overal. Zonder IPA telde je zowat niet mee....

Nu er een ander, concurrerend merk op de markt is, wordt de IPA verguisd.....

:roll

Ik heb tot op heden nog geen problemen ondervonden bij het gebruik van IPA.

Goed, de lak wordt wat stroef, maar komt niet door dat de lak brandschoon is, mijn haar piept ook als deze gewassen is, de lak piept ook als deze schoon is en je wrijft erover heen.

En tuurlijk snap ik het (commerciële) standpunt van Tim, liever spullen bij hem kopen dan ergens om de hoek bij de drogist ;)
 
Nou, ipa heeft mij nooit aangetrokken. Om het even wat, je moet er maar zien aan te komen, en dan nog eens aanlengen met water ook,....

Als ik nu dan weer vanuit mijn eigen standpunt lees dat je gemiddeld met een Liter Eraser 20 auto's doet, dan kan ik 10 rond om mijn eigen heen. Nou prima hoor. :ja Ga ik me echt niet moeite doen om iets anders te vinden,... Al doe ik het dan natuurlijk ook niet dagelijks,...
 
nicknameless zei:
Niet om het een of ander, maar in den beginne was het IPA wat de klok sloeg, IPA hier, IPA daar, IPA overal. Zonder IPA telde je zowat niet mee....

Nu er een ander, concurrerend merk op de markt is, wordt de IPA verguisd.....

:roll

Ik heb tot op heden nog geen problemen ondervonden bij het gebruik van IPA.

Goed, de lak wordt wat stroef, maar komt niet door dat de lak brandschoon is, mijn haar piept ook als deze gewassen is, de lak piept ook als deze schoon is en je wrijft erover heen.

En tuurlijk snap ik het (commerciële) standpunt van Tim, liever spullen bij hem kopen dan ergens om de hoek bij de drogist ;)

Het gaat mij niet om de commercie, met IPA 1:1 zouden wij dezelfde marge kunnen maken als met Eraser. Maar met de komst van Eraser is er gewoon een veel beter product op de markt gekomen, dat trouwens ook IPA bevat!

En verder citeer ik vanuit een ander topic:


bs zei:
Tim:

Hoe komt het dat de meeste detailers (detailingworld) nog IPA gebruiken i.p.v. Eraser?
Als IPA het oppervlak zo schraal maakt en het niet zo goed te verwerken is zoals jij zegt, zal niemand meer IPA kopen.toch? Bij de detailingdag van vorige jaar gebruikte jij ook gewoon IPA.

Persoonlijke voorkeur, dat het oppervlak schraal en stroef wordt is onze persoonlijke, maar tevens professionele ervaring.

Op de moderne en harde lakken, zoals Duitse lakken, werkt het goed. Op mijn auto bijvoorbeeld geen problemen. Op kwetsbare lakken, kan het lastig worden. Zoals op Aston Martin lakken.

Eraser is gewoon beter en zachter, dusdanig beter dat wij IPA uit het assortiment hebben gehaald.

En correct, wij hebben IPA gebruikt, maar sinds de komst van Eraser, hebben we hier een sterkte voorkeur voor en met ons heel veel andere detailers.

Zoiets noemen we ook wel voortschrijdend inzicht. Ik heb 15 jaar geleden ook mijn auto met Commandant behandeld, dat zou ik nu ook niet meer doen. Do you get the picture?
 
nicknameless zei:
Niet om het een of ander, maar in den beginne was het IPA wat de klok sloeg, IPA hier, IPA daar, IPA overal. Zonder IPA telde je zowat niet mee....
Nu er een ander, concurrerend merk op de markt is, wordt de IPA verguisd.....
Ik heb tot op heden nog geen problemen ondervonden bij het gebruik van IPA.
En tuurlijk snap ik het (commerciële) standpunt van Tim, liever spullen bij hem kopen dan ergens om de hoek bij de drogist ;)

Ben ik het volledig mee eens .

Zolang je de IPA aanlengt (bvb 2/1 tot 4/1 , wat jij wil dus) en niet rechtstreeks op je lak sprayt (maar op een zachte propere doek), ze ook ik geen probleem in het gebruik ervan .