• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Jaguar X-Type van de Brokkenpiloot

Welke kleur remklauwen vind jij bij deze auto/wielen passen?

  • Zwart

    Stemmen: 7 63,6%
  • Zilvergrijs

    Stemmen: 2 18,2%
  • Donkergrijs

    Stemmen: 2 18,2%
  • Zink

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    11

Brokkenpiloot

Detailing rookie
29 jul 2024
28
15
Anderhalf jaar geleden heb ik de velgen van mijn X-Type laten coaten. Het maakte zo heerlijk schoon, weinig remstof en andere smurrie en je spoelde het er zo af met de hogedruk.
De laatste maanden merk ik dat het er nu echt wel af is en dat de velgen snel bruin zien van de remstof. Het wordt tijd om ze opnieuw te coaten!

Als de wielen er toch af gaan om te coaten, kunnen de remklauwen ook wel een opknapbeurt gebruiken. Origineel horen ze grijs/zwart te zijn, maar ik zie alleen maar een roestig stuk ijzer.

1726177116073.jpeg
1726177270532.jpeg
1726177346887.jpeg
1726177509197.jpeg

1726177462874.jpeg
1726177635531.jpeg


Het plan voor de wielen is als volgt:
  1. Beide kanten van de banden reinigen met Gyeon Tire Cleaner en een bandenborstel
  2. Velgen reinigen in meerdere stappen
    1. P&S Iron buster opspuiten, paar minuten wachten en afspoelen
    2. P&S Brake Buster met schuimkanon aanbrengen, vervolgens met velgenborstel en microvezel handschoen schoonmaken en afspoelen
    3. P&S Iron buster opspuiten, agiteren met een detail brush en afspoelen
    4. Gyeon TAR opspuiten, paar minuten wachten, afnemen en afspoelen
    5. Laatste restjes vuil wegkleien met Angelwax cleanse clay bar en wat detailspray
  3. Naafdop stickers vervangen indien nodig, kan nu niet goed zien of ze beschadigd zijn of gewoon smerig
  4. Meerdere keren met Gyeon Prep en microvezel doeken de velgen voorbereiden op de coating
  5. Twee lagen Carpro DLUX coating aanbrengen
  6. Een laag Carpro Gliss coating aanbrengen
  7. Beide kanten van de banden insmeren met Darkside (dressing)

Het plan voor de remklauwen:
  1. De remklauwen zoutstralen, nog nooit gedaan maar wie weet gaat het lukken! Heb een zoutstraalpistool aangeschaft voor op de compressor
  2. Afhankelijk van hoe goed het zoutstralen verliep, de remklauwen schuren met korrel ~120 opbouwen tot ~1200
  3. Eventueel met dremel of staalborsteltje de lastige hoeken opschuren
  4. De remklauwen afnemen met isopropyl alcohol en laten drogen
  5. Remlauwen ophangen voor gemak tijdens het spuiten
  6. Een laag hittebestendige primer aanbrengen
  7. Enkele lagen hittebestendige lak (kleur) aanbrengen
  8. Een laag hittebestendige clear coat aanbrengen
  9. De boel een nachtje laten drogen
  10. Een laag Carpro DLUX aanbrengen

Het wordt een flink project, maar ik hou jullie op de hoogte de komende weken/maanden.
Hebben jullie nog tips, ik hoor het graag! Eerste keer dat ik zoiets doe.
 
Laatst bewerkt:
De wielen en remklauwen worden er door de garage afgehaald en weer opgezet, inclusief remmen ontluchten etc. Vond het iets te veel risico om dat zelf te proberen inderdaad.
 
Ik neem aan dat er bij zoutstralen net als bij gritstralen veel verschil is in de korrels die je kunt gebruiken, kijk daar serieus naar, want behalve verschil in materiaal (kleur, hardheid) is er ook verschil in vorm (naaldvormig, aardappelvormig (onregelmatige vorm zonder specifieke vorm) en dat maakt ook uit of je hete straalmateriaal goed kunt hergebruiken en hoe snel het de werking verliest. Naaldvormige deeltjes hebben veel impact maar verliezen snel hun werking.
Kijk ook naar de impact van het zout op je remklauw, ik zou na het zoutstralen de remklauwen eerst uitgebreid schoonmaken zodat er geen zoutresten (en potentiele roestbron) meer op de remklauw achterblijft.
 
@Cordoba Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Wat ik er over lees en zie, kan je er alle soorten fijne zouten voor gebruiken. Al wil je huis-tuin-en-keuken natrium bicarbonaat gebruiken.

De bedoeling is niet om het straalmateriaal te hergebruiken, want het zout spoelt wel weg met een regenbuitje en hulp van de tuinslang.

Bedankt voor de tip over het goed reinigen i.v.m. zout en roest, ga ik zeker op letten!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Dat is wel het voordeel van zout ten opzichte van grit: het spoelt wel weg na verloop van tijd, maar vergis je niet in de hoeveelheid die je verbruikt.
 
Ik hoop dat het te doen is met 5kg per remklauw en anders gaan we verder met ouderwets schuurpapier