• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Juiste manier van afplakken van je auto.

bobobrob

Detailing rookie
26 jan 2010
28
0
Hallo allen,

Na tal van avonden dit forum te hebben afgestruind durf ik het binnenkort aan om machinaal te gaan detailen.

Er is mij al veel duidelijk geworden, maar ik blijf met een vraag zitten.

Wat is nu de beste manier om je auto af te plakken? 3m afplaktape lijkt me een goede tape, maar waar deze overal op te plakken? Trims en lampen zowiezo. Vergroomde omlijstingen (bij ramen) ook? Hoe zit het tussen de overgang van de verschillende panelen (voor- en achterportier of motorkap en voorbumper)?

Alvast bedankt,

Gr,

Rob
 
Hallo Rob,

Je bent op de goede weg en ik zou zeker ook verchroomde omlijstingen afplakken, om te voorkomen dat je er met je polijstschijf tegenaan stoot, zonder dat je ze op dat moment wilt polijsten. Kun je krasjes van krijgen die je dan daarna weer moet verwijderen.

Voor wat betreft de overgang van panelen, ik denk dat dit af hangt van jouw methode van machinaal werken. Een exenter (bijvoorbeeld DAP) zal niet zoveel kwaad kunnen, wanneer je gewoon een beetje voorzichtig bent. Ga je echter met een rotary aan de slag, dan kun je als beginner denk ik beter die overgangen afplakken, om te voorkomen dat je je vergist en te lang op de toch al dun gespoten randen te keer gaat.

Verder ook ongespoten kunsstof delen afplakken, om te voorkomen dat polijstmiddel in de porien daarvan komt. En wat dacht je van ruitesproeiers. Zeer vervelend om dat weer te verwijderen.

Veel mensen hier zullen je de speciale blauwe 3M tape adviseren, omdat die bij het verwijderen geen lijmresten na laat. Vrijwel alle andere tapes (ook die blauwe goedkope in de bouwmarkt), laten lijmresten na, die je dan vervolgens weer moet verwijderen.

Succes,
Aficior
 
Howdy Patrick,
En wat gebruik jij nu als afplakband voor deze mooie Peug met van die lelijke koplampen en achterlichten?
(Omdat ik zojuist jouw laatste aanwinsten bekeken heb, 1 x set heldere koplampen, 1 x set donkere LED achterlichten en 1 x set xenon H7 8000K).:D

Maar on-topic. Jouw tape ziet er niet blauw uit om het maar zo te zeggen.
 
Ik gebruik ook de tape van 3M. Het verchil tussen deze en de blauwe is dat gele niet van papier is, maar van een soort plastic.

De tape is ook uv bestendig, makkelijk te verwijderen en laat geen sporen achter.

Even ter indicatie, een rolletje van 19mm kost 7,50 euro ex btw :ja
 
Dat kan die tape nooit waard zijn. Beter voor de blauwe gaan, en rest in de spaarpot.:roll
 
Bedankt heren.

Wel nog een vraagje aan nicklessname, ik zie dat je de overgang tussen de panelen niet afplakt. Heb je hier een speciale reden voor?

Gr
 
Waarom zou ik? :weetniet

Je kan gewoon door polijsten. Wel rekening houden met het hoogteverschil tussen sommige panelen.

Een rotary kan wel eens flinke schade aanbrengen aan opstaande randjes ;)
 
Hé Tsunami,
Als je het te ver vindt rijden, ik zit nu in Den Haag (en daar woont Patrick ook) en verwacht zeker later dit jaar weer eens met de kids naar de Sprookjes Camping af te reizen, dus dan geef ik het wel even af. Bekijk ik meteen je nieuwe carport even van dichtbij.

Je hebt gelijk hoor Patrick. Als je het van je vader mag lenen is dat natuurlijk perfect! Helemaal als het goed werkt, maar dat zal wel, wanneer je vader dat spul professioneel gebruikt.