• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kan ik zonder veel problemen Veloce gebruiken als Mezzo niks doet ?

Ik heb laatst even een foto gemaakt van de staat van de lak , daar worden detailers niet vrolijk van.... Dit is de zijkant boven de achterste wielkast. Werk aan de winkel.

115479
 
In mijn mening wel.

Je moet het een beetje zien als schuren.

Als je een stuk hout in een bepaalde vorm wil schuren begin je eerst met heel grof schuur papier. (Veloce)

Daarnaast je het hout afwerken. Als je in 1x naar het mildste papier gaat, kan je nog wel eens moeite hebben om het het helemaal glad te krijgen. Dus pak je eerst een schuurpapier wat er tussen in zit. (mezzo)

Daarna werk je het af met je fijnste schuurpapier. (Finale)

Ik snap wat je bedoelt, maar omdat die hele mezzo en finale eigenlijk nul komma nul uitgehaald hebben op mijn lak, was ik toch benieuwd.
 
Juist op zwarte lak is nabewerking super belangrijk als glans op je verlanglijstje staat.
Mezzo haalt de achtergebleven “schade/dofheid” van Veloce weg
Maar zelfs het resultaat van mezzo (een leek zal tevreden zijn bv) valt nog te verbeteren met Finale.
En voor de “Die Hards” is er nog Rupes wit...
 
  • Leuk
Reactions: 350Z en Altos
Juist op zwarte lak is nabewerking super belangrijk als glans op je verlanglijstje staat.
Mezzo haalt de achtergebleven “schade/dofheid” van Veloce weg
Maar zelfs het resultaat van mezzo (een leek zal tevreden zijn bv) valt nog te verbeteren met Finale.
En voor de “Die Hards” is er nog Rupes wit...

Mijn gedachte gang hierin is misschien niet helemaal duidelijk denk ik :) . ik bedoel meer als mijn meest grove combo van nu met mezzo al niks doet , hoe doet dan de mezzo met minder grove pad en finale met een pad zonder cutting dan uberhaupt iets op mijn harde lak. Dat is een beetje wat ik bedoelde.

Het leek mij dan zo dat dit helemaal niks kan doen omdat het met grovere pads als niks uithaald. Of is het zo dat ik met de Veloce + grove pad juist de lak open oid ?
 
Met Veloce en een grove pad corrigeer je de huidige staat van de lak, dus de swirls en lichte krasjes die je ziet, waar de lichtere combo's geen vat op krijgen.
Met de grove pad en de Veloce krijg je alleen een 'waas,' lees polijstbeeld, in je lak. Om deze vervolgens te verwijderen schaal je af naar lichtere combo's die voor je gevoel de diepte in de lak brengen.
Wat @Ric325i bedoelt is dat je de defecten nu corrigeert met Veloce, maar Veloce laat zelf die waas achter. Deze waas kun je wel gewoon te lijf met Mezzo, met een minder grove pad.
Ik begrijp je vraag, maar het antwoord is misschien wat lastig duidelijk uit te leggen.
 
  • Leuk
Reactions: witalik en Ric325i
:) Om even terug te gaan op het schuren van een houten balk:

De houtsoort is hard. (Net als jouw lak)
Je gaat deze schuren met een grove korrel schuurpapier. (Veloce - Geel)

* De grove balk word nu een stuk gladder, maar je zal de schuurkrassen van het grove schuurpapier zien.

* Je pakt nu een middelgrof schuurpapier (Mezzo - oranje) om deze schuurkrassen (waas) weg te halen. Dit papier hoeft nu vele malen minder "defecten" weg te schuren + dat je nu vrijwel geen schuurkrassen meer zal zien.
De balk is nu eigenlijk wel glad genoeg.

* Om de balk écht spekglad (hoogglans) te maken schuur je 'm nogmaals, maar nu met een schuurpapier (Finale - wit) als kers op de taart.


Het mooie van bijv. Veloce is dat deze een afbrekende korrel bevat. Dat wil zeggen dat de korrels kleiner/fijner worden naarmate je hem doorwerkt. (Schuurpapier dat uit zichzelf een fijnere korrel krijgt terwijl je schuurt) Zo zou de leek dit kunnen doen en al kunnen vinden dat hij al de ultieme glans heeft behaald, maar als je beter kijkt zie je dus bovenstaande verhaal. (Waas)
 
Ok duidelijk, Net onderstaande bestelling de deur uit gedaan. Alleen de Wax gold class van Meguiars valt beetje uit de rij. Maar heb ik nog staan als laatste stap


Raffini Veloce Premium Compound - 250mlMRI0102€ 13,49
  • Besteld 1
€ 13,49
EX - Pre-Coat Spray - 750mlNXEX07€ 17,49
  • Besteld 1
€ 17,49
Raffini 5,5" Foam Cutting Pad - YellowMFPY5€ 9,99
  • Besteld 1
€ 9,99
Raffini 5,5" Foam Heavy Polishing Pad - GreenMFPG5€ 9,99
  • Besteld 1
€ 9,99
Raffini 5,5" Foam Finessing Pad - BlackMFPB5€ 9,99
  • Besteld 1
€ 9,99
Typhoon Microfiber Cleaner - 473ml104024€ 11,49
  • Besteld 1
€ 11,49
il Mini - Detailing BagMILDB01€ 13,99
  • Besteld 1
€ 13,99
 
Overgens doet de Mezzo echt wel wat op je lak... je zou alleen veeeeeeel langer door moeten gaan.
 
@Zluytr betekent dat dat ik door moet gaan ook al zie je soort van verzadiging van het spul of moet ik echt zelfde spot met 3 of 4 keer nieuw drupjes behandelen ?
 
Ala het product uitgewerkt is moet je uiteraard nieuw product pakken.

Begrijp me niet verkeerd, op je Audi lak gewoon voor de Veloce (of iets gelijks) gaan.

Geef alleen aan dat het wel iets doet, het duurt gewoon langer dan bij je Leon het geval was.
 
  • Leuk
Reactions: witalik
Ja duidelijk, ik was gewend om er gewoon 1 keertje over heen te gaan totdat het spul veranderd. Ook omdat ik misschien bang ben om teveel te polijsten bijvoorbeeld. Spulletje zou gister binnenkomen (hulde carclean!) moest alleen onverwachts weg ten tijde van aflever tijd. die helaas ook van 12-16u verschoof naar 17-19u :-(
 
115604


Gister dan eindelijk de spullen op kunnen halen... PostNL is lekker bezig de laatste tijd. De oude pads rechts gooi ik weg. Hierboven staan de oude en nieuwe spullen waar ik het mee ga proberen.

Moet helaas op goed weer wachten ik heb geen binnen mogelijkheid.
 
Ok, eergister even de tijd gehad voor wat poets werkzaamheden. We waren langs een struik gereden helaas en die heeft wat strepen en krassen achter gelaten op de linker kant van de auto. De Veloce met gele pad doet in ieder geval wel zijn werk. Ik denk als ik er 3 hits op doe per deel met genoeg geduld dat ik veel weg ga krijgen. Het resultaat na 1 keer was al goed te merken !

Maar toen ik aan het einde klaar was met de ronde Mezzo +geel en daarna Finale+zwart , leek het wel of ik krassen terug kreeg ? Ik denk dat misschien mijn oude Mezzo en finale veel te oud zijn en juist schade aanrichten nu , kan dat ?
 
@witalik - Als dezelfde krassen zich weer laten zien, dan zijn ze ook niet weggeweest. ;) Ontvet je tussendoor, zodat je polijstresidu en dergelijke verwijderd welke de krassen kunnen vullen/verdoezelen?

Veloce - Geel
Mezzo - Oranje
Finale - Wit.

Dit zijn de basis combi's. Finale op zwart zal niet veel doen, zeker niet als je met Veloce - Geel aan de gang moest.
 
@witalik - Als dezelfde krassen zich weer laten zien, dan zijn ze ook niet weggeweest. ;) Ontvet je tussendoor, zodat je polijstresidu en dergelijke verwijderd welke de krassen kunnen vullen/verdoezelen?

Veloce - Geel
Mezzo - Oranje
Finale - Wit.

Dit zijn de basis combi's. Finale op zwart zal niet veel doen, zeker niet als je met Veloce - Geel aan de gang moest.

Krassen zijn zeker weg geweest. Maar de laatste stap kreeg ik een duidelijke waas met uitwrijven van de pasta, en met ontvetten was het weer een stuk slechter als toen ik de stukken met veloce en geel had behandeld.

Volgens jou kan de sterk verouderde mezzo en of finale niet krassen veroorzaken ? Ik weet niet ik vertrouw het toch niet zo meer. Het scheelde echt veel , juist gecontroleerd met lamp etc.

En anders, als ze niet weg waren geweest, dan begin ik er niet eens meer zelf aan met de spullen die ik heb want dan ben ik 3 dagen bezig om een klein beetje resultaat te krijgen. Dan lukt het eigenlijk niet eens met Veloce + geel.

We? Heeft jouw auto meerdere bestuurderplekken? ;)

Jazeker, het is geen panda hé.
 
Je hebt unilak zwart toch?
Staat bekend als de lastigste kleur om goed te polijsten.
Zodra je deze kleur gepolijst hebt, zie je echt elke veeg van een verkeerde doek oid. Kleien zonder marring is eigenlijk niet meer te doen enz.
Gebruik bij je laatste stappen je zachtste doeken en pak vaker een schone doek.
Inspecteer tussen elke stap, zodat je weet bij welke stap het mis gaat.

Bij mij was dit ook bij het afnemen/ontvetten, dus heb die stap toen ook aangepast.
Nieuwe, zachtere doeken.
Polijstmiddel afnemen met een sopje en washmitt.
Zachter over de lak wrijven
Enz.

Een andere optie, die ik ook wel eens heb gebruikt, is polijsten zonder dat kut-inspectie-lampje te gebruiken. Dan ziet alles er prima uit namelijk