• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kan men te vaak polijsten?

stefan8

Detailing rookie
7 dec 2009
50
0
Beste forumleden,

op een ander detailforum heb ik het volgende gelezen:
Het polijsten doet met best 2 tot 4 keer per jaar.

Mijn vragen zijn nu:
1) Wanneer men de auto de eerste keer het volledige grondige 5-stappen plan gegeven heeft, hoeft men de volgende keren mits correct gewassen enkel lichte swirls weg te werken?
2) Bij het polijsten haalt men kleine hoeveelheden van de clearcoat (blanke lak) weg. Is het dan wel verstandig om zo vaak te polijsten? Bestaat er kans dat er op een bepaald moment te weinig lak overblijft. Bijvoorbeeld 2 keer per jaar polijsten en de auto 8 jaar houden.
3) Gebruiken jullie hier allemaal een lakdiktemeter voor?
4) Zo ja, op hoeveel microns(dat is toch de eenheid die gebruikt wordt hé?) is het aangeraden om niet verder te polijsten? Of verschilt dit per auto?
5) Hoe vaak polijsten jullie je eigen auto?
6) Op het forum vermeld men ook dat wanneer er (bijna) geen krassen zijn er een niet schurende paint-cleaner moet gebruikt worden ipv een echte polish. Gebruiken jullie die? Welke? Wat doen deze producten juist?

Zo, dat zijn een hoop vragen, hopelijk niet te veel, en weten jullie er een antwoord op.

Alvast bedankt

Groeten
 
1) Je hoeft er in elk geval geen zwaar polijstmiddel te gebruiken, swirls ontstaan meestal door het gebruik van 1 emmer, vieze washmitt / droogdoek etc. ( je kan ook black hole/ white diamond gebruiken om ze dicht te smeren en dan zie je ze ook niet ;) )
2) allemaal afhankelijk van de "schade". Onnodig meer polijsten heeft geen zin lijkt me. Als eenmaal goed is gedaan, dan kwestie van op de juiste manier bijhouden
3) Nope, alleen diegene die veel auto's doen ( voor anderen ) en diegene die met een rotary aan de slag gaan. Als je met de DAP aan de gang gaat ga je er echt niet zo snel doorheen (lakdiktemeter is prijzig en niet altijd nodig ( je kan altijd aan iemand vragen of die de wagen wilt nalopen van te voren ))
4) Laat ik aan de echte experts alhier over
5) Scheelt per persoon en qua schade ( meen dat 2x afdoende is )
6) paint cleaner=polish ;)

Maaruhhh, vertrouw je de antwoorden van dat andere forum niet dat je hier komt vragen ( niet rot bedoelt hoor )
 
Hartelijk bedankt voor het antwoord mk-us.

Ik betrouw het andere forum wel, net als julie forum maar ik vind het gevaarlijk om als onwetende te vertrouwen op één bron.


Groeten
 
Ja, je kan teveel polijsten. Met hand polijsten haalt een te verwaarlozen hoeveelheid blanke lak van de auto, met de excenter al iets meer maar nog steeds veilig. De rotary is een ander verhaal, ga je meerdere malen per jaar aan de slag met een rotary en een polijstmiddel met een flinke cuttingfactor, ja dan komt er een moment dat je door de blanke lak laag gaat.

Ziet je er auto er echt slecht uit met krassen, oxidatie en flink wat swirls, dan ontkom je niet aan een grovere aanpak. Deze grovere aanpak kan zijn met een excenter en een hoge cuttingfactor en/of de rotary. Na deze aanpak zou het moeten volstaan om een paar keer jaar de lak te behandelen met de hand of wanneer nodig de excenter. Als je de auto netjes met de twee emmer methode wast en de auto met de juiste methode droogt, dan zou een tweede harde aanpak niet meer nodig moeten zijn. Uiteraard kan het wel nodig zijn zo an en toe plaatselijk de lak te corrigeren.

Wil je je auto helemaal krasvrij maken, dan moet je flink aan de slag met een rotary en dat kost veel lak. Ik zelf neem vaak genoegen met eenmaal per jaar de excenter en zo af en toe met de hand.
 
Verbeter maar iemand indien het niet geheel juist is:

Even ter indicatie

Elke laklaag is gemiddeld 30 a 40 micron.
Bij een lichte polijstbeurt doe je dacht ik maar 1 a 2 micron af.
 
Zorro zei:
Bij een lichte polijstbeurt doe je dacht ik maar 1 a 2 micron af.

Dat kan kloppen, ik heb de thread gelezen ivm hoeveel lak je bij elke stap verwijderd.
Daar werd een diepe kras eruit gehaald, en er was dacht ik 4 micron weg.
 
Een gezonde laklaag is ergens tussen de 90 en 140 micrometer. Een diepe kras verwijderen en maar 4 micron verwijderen lijkt me overigens niet. Als je maar 4 micron verwijderd was de kras niet echt diep.
De hoeveelheid lak die je verwijderd per polijstbeurt is geheel afhankelijk van de gebruikte materialen en de manier van werken;

1: Roterende of excentrische machine
2: Hardheid van de pad
3: Grofte van het polijstmiddel
4: Aantal gemaakte passes
 
1) Ja, dit klopt; grote krassen zullen zeldzaam zijn bij goed onderhoud
2) Met de DAP is 4 micron al wel veel hoor. :ja
Ik denk dat een grondige polijstbeurt maximaal 2 keer per jaar nodig is, anders is er iets mis met je wastechniek.
Blanke laklaag: gemiddeld tussen 60 en 100 micron dacht ik. Dus als je 2 keer per jaar wild tekeer gaat en 5 micron weghaalt dan wordt het gevaarlijk vanaf jaar 7 :grinning:
3) Hou er rekening mee dat een lakdikte meter alle lagen meet tot aan je plaatwerk, het blijft dus altijd riskant bij lage waardes vermits je de verhouding kleurlaag/blanke laag niet weet. Ik heb geen lakdiktemeter.
4) Aantal microns verschilt per auto...
5) Mijn eigen auto: 1 keer per jaar en tussendoor (elke 3 maand) met Professional Polish op zwarte pad, gevolgd door White Diamond en Natty's of Collinite 845
6) Zie "tussendoor..." hierboven. De White diamond heeft fillers die lichte krasjes opvult en zorgt voor een mooie glans. De wax (Natty's, Collinite,...) beschermd dit geheel dan weer.

Na elke wasbeurt spuit ik m'n auto in met Poorboy's Spray&Gloss waardoor hij nog zachter aanvoelt en mooi glanst ;)
 
de blanke laklaag is meestal niet tussen de 60 en 100 ]d~^

een blanke laklaag maakt meestal tussen de 30-50% van de dikte uit; gemiddelde totale lakdiktes tussen de 100-150..?

Blanke laklagen zitten dus gemiddeld tussen de 30 en 75 micron in (en dan heb je een dikke blanke laklaag).
 
dannydehert zei:
5) Mijn eigen auto: 1 keer per jaar en tussendoor (elke 3 maand) met Professional Polish op zwarte pad, gevolgd door White Diamond en Natty's of Collinite 845

Die Professional Polish van Poorboys, is dat een niet schurende polish? Ik kan dat niet echt afleiden uit de beschrijving vd webshop.

Bedankt voor de antwoorden, echt een fijn forum.
 
Professional Polish is dus een product dat zo vaak als men wil mag aangebracht worden zonder de lakdikte te verminderen.
Bevat dit product ook fillers zoals de black hole glaze dat heeft?

Zijn er vergelijkbare producten?
 
nee geen fillers, het is een chemisch polijstmiddel, dus zonder korrel.
Mag gebruiken tot een ons weegt, maar moet zien als laatste stap voordat er een sealant / wax geplaatst wordt.

Andere merken hebben soortgelijks, geen echte goede info over gelezen ( niet als negatief, maar als gewoon niet gelezen ), dus kan zelf daar niks over vertellen.
Uiteraard zijn er nog wel anderen die wel ervaringen mee hebben, laat het om die reden dan ook netjes aan hen over.

Wat wel weet is dat diegene die dit middel hebben gebruikt er wel rete-enthousiast over zijn :)